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Acute Effects of Handgrip on Blood Pressure in Hypertensive Adults

29. September 2021 aktualisiert von: Aline Mendes Gerage, Universidade Federal de Santa Catarina

Acute Effects of Handgrip on Vascular Function and Ambulatory Blood Pressure in Hypertensive Adults: A Randomized Controlled Trial

The effect of handgrip training on blood pressure reduction has been demonstrated in several studies. However, acutely, there is still divergence regarding the effects of isometric handgrip exercise on blood pressure responses, especially when it is performed at different times of the day. It is suggested that the magnitude of blood pressure reduction after a single exercise session is able to predict long-term blood pressure behavior. Thus, understanding the effects of isometric handgrip exercise, performed at different times of the day, on blood pressure in adult hypertensive individuals acutely may help to understand the effects of this type of exercise chronically.

Studienübersicht

Status

Abgeschlossen

Bedingungen

Studientyp

Interventionell

Einschreibung (Tatsächlich)

11

Phase

  • Unzutreffend

Kontakte und Standorte

Dieser Abschnitt enthält die Kontaktdaten derjenigen, die die Studie durchführen, und Informationen darüber, wo diese Studie durchgeführt wird.

Studienorte

    • Santa Catarina
      • Florianopolis, Santa Catarina, Brasilien, 88040-900
        • Universidade Federal de Santa Catarina

Teilnahmekriterien

Forscher suchen nach Personen, die einer bestimmten Beschreibung entsprechen, die als Auswahlkriterien bezeichnet werden. Einige Beispiele für diese Kriterien sind der allgemeine Gesundheitszustand einer Person oder frühere Behandlungen.

Zulassungskriterien

Studienberechtigtes Alter

18 Jahre und älter (Erwachsene, Älterer Erwachsener)

Akzeptiert gesunde Freiwillige

Nein

Studienberechtigte Geschlechter

Alle

Beschreibung

Inclusion Criteria:

  1. diagnosis of hypertension controlled by up to three antihypertensive medications;
  2. SBP levels ≤ 180 mmHg and/or DBP ≤110 mmHg;
  3. no serious heart disease;
  4. no upper limb musculoskeletal injury that prevents the handgrip.

Exclusion Criteria:

  1. diagnosis of other cardiovascular diseases or diabetes during the study;
  2. change the class and/or dose of antihypertensive medication during the study;
  3. worsening of the disease (BP > 180 or use of four or more medications).

Studienplan

Dieser Abschnitt enthält Einzelheiten zum Studienplan, einschließlich des Studiendesigns und der Messung der Studieninhalte.

Wie ist die Studie aufgebaut?

Designdetails

  • Hauptzweck: Sonstiges
  • Zuteilung: Zufällig
  • Interventionsmodell: Crossover-Aufgabe
  • Maskierung: Single

Waffen und Interventionen

Teilnehmergruppe / Arm
Intervention / Behandlung
Experimental: Handgrip exercise (morning)
The handgrip exercise session will be executed with four series (two in each arm) of two minutes of isometric contraction at 30% of maximum voluntary contraction, with a one-minute interval between series in the morning.
The participants will be randomized into three sessions, handgrip exercise in the morning, handgrip exercise in the afternoon, and control performed in the morning to analyze the acute effects of handgrip exercise on blood pressure and vascular function at different times of the day. After the morning sessions, ambulatory blood pressure will also be measured for 24 hours.
Kein Eingriff: Control
In the control session, the participants will remain at rest for the same period of time as in the handgrip exercise protocol.
Experimental: Handgrip exercise (afternoon)
The handgrip exercise session will be executed with four series (two in each arm) of two minutes of isometric contraction at 30% of maximum voluntary contraction, with a one-minute interval between series in the afternoon.
The participants will be randomized into three sessions, handgrip exercise in the morning, handgrip exercise in the afternoon, and control performed in the morning to analyze the acute effects of handgrip exercise on blood pressure and vascular function at different times of the day. After the morning sessions, ambulatory blood pressure will also be measured for 24 hours.

Was misst die Studie?

Primäre Ergebnismessungen

Ergebnis Maßnahme
Maßnahmenbeschreibung
Zeitfenster
Change in Ambulatory Blood Pressure
Zeitfenster: 24 hours after the session
The ambulatory blood pressure will be collected for a 24-hour period using an automatic device (Dyna-MAPA, Cardios, Brazil). The device, duly calibrated, will be connected to a cuff, in the arm of preference, for the evaluation measurements. The device will be programmed to take measurements throughout the day at 15-minute intervals and during the night every 30 minutes (between 11:00 p.m. and 7:00 a.m.). All subjects will be given forms to record possible eventualities during the use of the device.
24 hours after the session

Sekundäre Ergebnismessungen

Ergebnis Maßnahme
Maßnahmenbeschreibung
Zeitfenster
Change of clinical blood pressure from pre to post session
Zeitfenster: Before, immediately after, 15 minutes and 30 minutes after the session.
For the measurement of clinical blood pressure, the Omron HEM 742 automatic equipment will be used. Initially, the participant will remain for 10 minutes in dorsal decubitus and then a cuff appropriate for the circumference of the participant's arm will be placed. On the right arm, consecutive measurements will be taken, one minute apart, until a difference of less than 4 mmHg between two measurements is reached. For analysis purposes, the average of the last two measurements will be used, as recommended by the 7th Brazilian Guideline on Hypertension.
Before, immediately after, 15 minutes and 30 minutes after the session.
Change in vascular function from pre to post session
Zeitfenster: Before, immediately after and 30 minutes after the session.
The vascular function will be assessed using the flow-mediated dilation (FMD) technique using the LOGIQ S7 Expert ultrasound device (GE Healthcare), following the recommendations of Thijssen et al. (2019). For FMD collection, the baseline diameter of the artery will be assessed before cuff inflation for a period of at least 30 seconds. The cuff will then be inflated to 50 mmHg above the individual's systolic blood pressure for five minutes, and after this period, the cuff will be deflated and diameter measurement will be assessed for three minutes. The post-deflation diameter measurement will start 30 seconds before the cuff is released. Throughout the collection, continuous measurements of the brachial artery diameter (mm) using the Doppler function will be recorded for future analyses in percentage change.
Before, immediately after and 30 minutes after the session.

Mitarbeiter und Ermittler

Hier finden Sie Personen und Organisationen, die an dieser Studie beteiligt sind.

Ermittler

  • Hauptermittler: Aline M. Gerage, Dr., Universidade Federal de Santa Catarina

Studienaufzeichnungsdaten

Diese Daten verfolgen den Fortschritt der Übermittlung von Studienaufzeichnungen und zusammenfassenden Ergebnissen an ClinicalTrials.gov. Studienaufzeichnungen und gemeldete Ergebnisse werden von der National Library of Medicine (NLM) überprüft, um sicherzustellen, dass sie bestimmten Qualitätskontrollstandards entsprechen, bevor sie auf der öffentlichen Website veröffentlicht werden.

Haupttermine studieren

Studienbeginn (Tatsächlich)

1. Juni 2021

Primärer Abschluss (Tatsächlich)

30. August 2021

Studienabschluss (Tatsächlich)

30. August 2021

Studienanmeldedaten

Zuerst eingereicht

14. April 2021

Zuerst eingereicht, das die QC-Kriterien erfüllt hat

19. April 2021

Zuerst gepostet (Tatsächlich)

23. April 2021

Studienaufzeichnungsaktualisierungen

Letztes Update gepostet (Tatsächlich)

30. September 2021

Letztes eingereichtes Update, das die QC-Kriterien erfüllt

29. September 2021

Zuletzt verifiziert

1. September 2021

Mehr Informationen

Begriffe im Zusammenhang mit dieser Studie

Zusätzliche relevante MeSH-Bedingungen

Andere Studien-ID-Nummern

  • ACUTE HANDGRIP 2021

Plan für individuelle Teilnehmerdaten (IPD)

Planen Sie, individuelle Teilnehmerdaten (IPD) zu teilen?

NEIN

Arzneimittel- und Geräteinformationen, Studienunterlagen

Studiert ein von der US-amerikanischen FDA reguliertes Arzneimittelprodukt

Nein

Studiert ein von der US-amerikanischen FDA reguliertes Geräteprodukt

Nein

Diese Informationen wurden ohne Änderungen direkt von der Website clinicaltrials.gov abgerufen. Wenn Sie Ihre Studiendaten ändern, entfernen oder aktualisieren möchten, wenden Sie sich bitte an register@clinicaltrials.gov. Sobald eine Änderung auf clinicaltrials.gov implementiert wird, wird diese automatisch auch auf unserer Website aktualisiert .

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