Diese Seite wurde automatisch übersetzt und die Genauigkeit der Übersetzung wird nicht garantiert. Bitte wende dich an die englische Version für einen Quelltext.

Effects of HIIT Following PTR Programme (HIITpostLCD)

29. April 2026 aktualisiert von: University of Nottingham

Can High-Intensity Interval Training (HIIT) Reduce the Risk of Diabetes Relapse Following Discharge From the NHS Path to Remission Programme? - a Pilot Study

Caloric restriction programmes are highly effective and safe interventions for inducing rapid weight loss and improvements in glycaemic control. The landmark DiRECT study showed that 68% of people completing a caloric restriction intervention achieved remission of type 2 diabetes (T2D) by one year. Consequently, the NHS Path to Remission (PTR) programme was developed to stimulate diabetes remission in individuals that meet certain criteria. Unfortunately, long-term follow-up of the DiRECT study suggests that in the majority of participants that achieved remission, diabetes relapses within 5 years. This necessitates a focus on identifying methods to improve long-term maintenance of diabetes remission.

High-intensity interval training (HIIT) involves several brief bursts of intense exercise, interspersed with recovery breaks, and is becoming increasingly popular. HIIT can cause improvements in cardiovascular fitness, reduce blood pressure, and lower body fat content in only a fraction of the time of traditional exercise methods. Specific to T2D, HIIT has been shown to improve pancreatic beta cell function, which is critically important for maintenance of long-term diabetes remission.

This pilot study is being conducted to determine whether participating in a home-based HIIT training programme may help maintain beta cell function in individuals that have achieved diabetes remission following the NHS PTR programme. The study will take place at the Royal Derby Hospital.

The intention is to recruit 20 participants from Derbyshire or Nottinghamshire that have achieved diabetes remission in the NHS PTR programme. Participants will be recruited following discharge from the programme and allocated to either perform a HIIT training programme (intervention group), or continue with usual care (control group) for 16 weeks.

Before starting, participants will attend the research department to have initial measurements taken including bioimpedance, fasting bloods, an intravenous glucose tolerance test, muscle ultrasound, electromyography and cardiopulmonary exercise testing. Following this, those in the intervention group will be asked to perform a home-based HIIT training programme 3 times per week and record details of each session in a booklet. The control group will be asked to continue with their habitual levels of physical activity. Participants will be contacted regularly to ensure their safety and compliance.

Studienübersicht

Status

Noch keine Rekrutierung

Intervention / Behandlung

Studientyp

Interventionell

Einschreibung (Geschätzt)

20

Phase

  • Unzutreffend

Kontakte und Standorte

Dieser Abschnitt enthält die Kontaktdaten derjenigen, die die Studie durchführen, und Informationen darüber, wo diese Studie durchgeführt wird.

Studienkontakt

Studienorte

Teilnahmekriterien

Forscher suchen nach Personen, die einer bestimmten Beschreibung entsprechen, die als Auswahlkriterien bezeichnet werden. Einige Beispiele für diese Kriterien sind der allgemeine Gesundheitszustand einer Person oder frühere Behandlungen.

Zulassungskriterien

Studienberechtigtes Alter

  • Erwachsene
  • Älterer Erwachsener

Akzeptiert gesunde Freiwillige

Nein

Beschreibung

Inclusion Criteria:

  • Adults between the age of 18-70 years
  • Ability to provide informed consent
  • Completed the NHS Path to Remission programme and achieved diabetes remission (HbA1c <48mmol/mol (6.5%), and off diabetes medications for at least three months)

Exclusion Criteria:

  • BMI > 40kg/m2
  • Current participation in a formal exercise regime
  • Current pregnancy or breastfeeding
  • Uncontrolled hypertension (blood pressure >160/100mmHg)
  • History of cardiovascular disease:

    • Symptomatic angina
    • Heart failure (class III/IV)
    • Significant arrhythmias
    • Right to left cardiac shunt
    • Recent acute coronary syndrome
    • Severe aortic valvular disease
    • Active cardiac infection
  • Background of the following respiratory diseases:

    • Pulmonary hypertension
    • Significant COPD
    • Uncontrolled asthma
  • History of malignancy undergoing current treatment or palliation
  • Presence of significant musculoskeletal, neurological or cerebrovascular disease
  • Any other medical condition deemed by the investigators to preclude inclusion into the study

Studienplan

Dieser Abschnitt enthält Einzelheiten zum Studienplan, einschließlich des Studiendesigns und der Messung der Studieninhalte.

Wie ist die Studie aufgebaut?

Designdetails

  • Hauptzweck: Verhütung
  • Zuteilung: Zufällig
  • Interventionsmodell: Parallele Zuordnung
  • Maskierung: Keine (Offenes Etikett)

Waffen und Interventionen

Teilnehmergruppe / Arm
Intervention / Behandlung
Experimental: HIIT group
This group will perform 16 weeks of high-intensity interval training. This will involve performing a 15-minute routine, three times a week. The exercise programme includes star jumps, standing squats, on-the-spot sprints, then repeating standing squats and star jumps again (this pyramid design has been chosen as it can be used to provide participants with a target of repetitions to achieve in the 4th and 5th interval).
High-intensity interval training
Kein Eingriff: Control group
This is the control group and will be asked to perform their usual habitual levels of activity for the 16 weeks of the study.

Was misst die Studie?

Primäre Ergebnismessungen

Ergebnis Maßnahme
Maßnahmenbeschreibung
Zeitfenster
Pancreatic beta cell function
Zeitfenster: Assessed at baseline and then follow-up (16 weeks)
Assessment of beta-cell function using insulin first phase response from an intravenous glucose tolerance test
Assessed at baseline and then follow-up (16 weeks)

Sekundäre Ergebnismessungen

Ergebnis Maßnahme
Maßnahmenbeschreibung
Zeitfenster
Insulin sensitivity
Zeitfenster: Assessed at baseline and then follow-up (16 weeks)
Measured during the intravenous glucose tolerance test (IVGTT) and calculated from fasting glucose and insulin using the homeostatic model of assessment for insulin resistance
Assessed at baseline and then follow-up (16 weeks)
Overall glycaemic control
Zeitfenster: Assessed at baseline and then follow-up (16 weeks)
From measurement of glycated haemoglobin (HbA1c)
Assessed at baseline and then follow-up (16 weeks)
Body weight
Zeitfenster: Assessed at baseline and then follow-up (16 weeks)
Measurement of participant weight
Assessed at baseline and then follow-up (16 weeks)
Body composition
Zeitfenster: Assessed at baseline and then follow-up (16 weeks)
Measurement of fat mass and fat-free mass using bioimpedance analysis
Assessed at baseline and then follow-up (16 weeks)
Skeletal muscle function
Zeitfenster: Assessed at baseline and then follow-up (16 weeks)
Assessed using muscle strength (1 repetition maximum) testing and electromyography
Assessed at baseline and then follow-up (16 weeks)
Skeletal muscle structure
Zeitfenster: Assessed at baseline and then follow-up (16 weeks)
Using muscle ultrasonography to assess muscle thickness, cross sectional area and fibre pennation angle
Assessed at baseline and then follow-up (16 weeks)
Cardiorespiratory fitness
Zeitfenster: Assessed at baseline and then follow-up (16 weeks)
Determined from be the highest rate of oxygen consumption obtained (VO2max) during a cardiopulmonary exercise test
Assessed at baseline and then follow-up (16 weeks)

Mitarbeiter und Ermittler

Hier finden Sie Personen und Organisationen, die an dieser Studie beteiligt sind.

Ermittler

  • Hauptermittler: Iskandar Idris, University of Nottingham

Studienaufzeichnungsdaten

Diese Daten verfolgen den Fortschritt der Übermittlung von Studienaufzeichnungen und zusammenfassenden Ergebnissen an ClinicalTrials.gov. Studienaufzeichnungen und gemeldete Ergebnisse werden von der National Library of Medicine (NLM) überprüft, um sicherzustellen, dass sie bestimmten Qualitätskontrollstandards entsprechen, bevor sie auf der öffentlichen Website veröffentlicht werden.

Haupttermine studieren

Studienbeginn (Geschätzt)

1. Mai 2026

Primärer Abschluss (Geschätzt)

1. Januar 2027

Studienabschluss (Geschätzt)

1. Mai 2027

Studienanmeldedaten

Zuerst eingereicht

24. März 2026

Zuerst eingereicht, das die QC-Kriterien erfüllt hat

29. April 2026

Zuerst gepostet (Tatsächlich)

4. Mai 2026

Studienaufzeichnungsaktualisierungen

Letztes Update gepostet (Tatsächlich)

4. Mai 2026

Letztes eingereichtes Update, das die QC-Kriterien erfüllt

29. April 2026

Zuletzt verifiziert

1. März 2026

Mehr Informationen

Begriffe im Zusammenhang mit dieser Studie

Plan für individuelle Teilnehmerdaten (IPD)

Planen Sie, individuelle Teilnehmerdaten (IPD) zu teilen?

UNENTSCHIEDEN

Arzneimittel- und Geräteinformationen, Studienunterlagen

Studiert ein von der US-amerikanischen FDA reguliertes Arzneimittelprodukt

Nein

Studiert ein von der US-amerikanischen FDA reguliertes Geräteprodukt

Nein

Diese Informationen wurden ohne Änderungen direkt von der Website clinicaltrials.gov abgerufen. Wenn Sie Ihre Studiendaten ändern, entfernen oder aktualisieren möchten, wenden Sie sich bitte an register@clinicaltrials.gov. Sobald eine Änderung auf clinicaltrials.gov implementiert wird, wird diese automatisch auch auf unserer Website aktualisiert .

Klinische Studien zur Typ 2 Diabetes

Abonnieren