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Effectiveness of Surgery for Improving Survival in Oligometastatic Breast Cancer Patients (SASI-MBC)

17. Mai 2026 aktualisiert von: Ghazia Qasmi, Sharif Medical Research Center

Effectiveness of Primary Tumour Surgery in Oligometastatic Breast Cancer for Improving Overall Survival: A Quasi-Experimental Study

Breast cancer is the most common malignancy in women, with stage IV disease at diagnosis in 5-10% of cases. Oligometastatic breast cancer (OMBC), defined as limited metastases (≤3-5 in ≤1-2 organs), may have better outcomes. Systemic therapy is the cornerstone of treatment, while the role of surgery or radiotherapy for the primary tumour remains controversial. Current European Society for Medical Oncology(ESMO )and National Comprehensive Cancer Network(NCCN) guidelines advise systemic therapy as standard, reserving surgery mainly for palliation of local disease. Few Retrospective studies offering primary tumour surgery to oligometastatic breast cancer responding to systemic therapy suggest survival benefit, but several randomised trials to date showed inconsistent results. In Pakistan, data regarding survival pattern after breast surgery in oligometastatic breast cancer are scanty and this study would bridge this knowledge gap.

Studienübersicht

Detaillierte Beschreibung

Oligometastatic breast cancer (OMBC) is an entity is metastatic breast cancer with limited tumour burden. Usual nomenclature suggests total number of metastases to be less than 5 in up to 3 organs. It is considered an intermediate stage between localised and metastatic breast cancer. As compared to Multi metastatic stage 4 breast cancer oligometastatic breast cancer may have a favourable outcome (1,3) Currently the standard treatment for OMBC is systemic therapy (chemotherapy, hormone therapy or immunotherapy), with surgery or radiotherapy to primary tumour and metastatic sites as palliation only, as per ESMO and NCCN guidelines. (4,5) Retrospective observational studies suggested a possible survival benefit with primary tumour surgery (6,7). On the other hand, several Randomised controlled trials (Badwe et al., MF07-01, ECOG-ACRIN E2108, ABCSG-28) have shown inconsistent overall survival benefit with surgery in de novo metastatic breast cancer (8-10). The survival benefit has been observed where primary tumor surgery was performed in patients who respond well to systemic therapy in the form of complete or partial radiological response of metastasis, especially in patients with low metastatic burden, bone-only disease, or favorable biology may have differential outcomes after surgery (9,11).

Existing evidence is conflicting. So, case to case-based decision is being made for the oligometastatic breast cancer patients. There is a knowledge gap specific to oligometastatic disease among Pakistani patients as well. There are few Pakistani studies on this research question (12) The objective of this study is to determine whether surgical resection of the primary tumour in addition to standard systemic therapy improves overall survival compared with systemic therapy alone in patients with oligometastatic breast cancer.

Studientyp

Interventionell

Einschreibung (Geschätzt)

110

Phase

  • Unzutreffend

Kontakte und Standorte

Dieser Abschnitt enthält die Kontaktdaten derjenigen, die die Studie durchführen, und Informationen darüber, wo diese Studie durchgeführt wird.

Studienorte

    • Punjab Province
      • Lahore, Punjab Province, Pakistan, 54910
        • Department of Surgery and Surgical Oncology

Teilnahmekriterien

Forscher suchen nach Personen, die einer bestimmten Beschreibung entsprechen, die als Auswahlkriterien bezeichnet werden. Einige Beispiele für diese Kriterien sind der allgemeine Gesundheitszustand einer Person oder frühere Behandlungen.

Zulassungskriterien

Studienberechtigtes Alter

  • Erwachsene
  • Älterer Erwachsener

Akzeptiert gesunde Freiwillige

Nein

Beschreibung

Inclusion Criteria:

  • Age ≥18 years
  • Histologically confirmed breast carcinoma
  • Oligometastatic disease (≤5 lesions, less than 3 organs)
  • ECOG performance status 0-2
  • Eligible for systemic therapy and surgery
  • Informed consent obtained

Exclusion Criteria:

  • Unfit for surgery
  • Prior locoregional surgery on primary tumor
  • Visceral crisis

Studienplan

Dieser Abschnitt enthält Einzelheiten zum Studienplan, einschließlich des Studiendesigns und der Messung der Studieninhalte.

Wie ist die Studie aufgebaut?

Designdetails

  • Hauptzweck: Behandlung
  • Zuteilung: Nicht randomisiert
  • Interventionsmodell: Parallele Zuordnung
  • Maskierung: Keine (Offenes Etikett)

Waffen und Interventionen

Teilnehmergruppe / Arm
Intervention / Behandlung
Experimental: breast surgery intervention group
breast cancer patients with metastasis who receive standard systemic therapy and have complete or partial radio logical response to metastatic deposits will be offered modified radical mastectomy or Breast conservation surgery in intervention group patients
MRM or BCS
patients who receive systemic therapy and respond to treatment will undergo modified radical mastectomy or breast conservation surgery
Kein Eingriff: systemic therapy alone
breast cancer patients with oligometastasis receiving standard systemic chemo therapy ,hormone therapy or immunotherapy

Was misst die Studie?

Primäre Ergebnismessungen

Ergebnis Maßnahme
Maßnahmenbeschreibung
Zeitfenster
Overall survival
Zeitfenster: 3 years

Primary outcome measure of study will be overall survival in oligometastatic breast cancer patients after surgical intervention with chemotherapy versus chemotherapy alone. The time from intervention to the time of end point (death of patient) will be measured using this data through Kaplan Meier survival curve and using Cox regression model. We shall calculate:

  • Median survival
  • 3-year survival rate
  • Disease specific survival

    • Progression free Survival (PFS): Time from intervention to the progression will be measured using Kaplan-Meier survival method. End point of follow-up will be worsening of lesion, or appearance of new lesion, or death. We shall use RECIST criteria to record tumor change
    • Survival rate Total number of patients given intervention plus chemotherapy versus chemotherapy alone as denominator and total number of patients survived during follow-up time as numerator. Hazard Ratio will compare the risk of dying among intervention compared to control group.
3 years

Sekundäre Ergebnismessungen

Ergebnis Maßnahme
Maßnahmenbeschreibung
Zeitfenster
1. Quality of life of breast cancer patients after intervention versus usual care(chemotherapy)
Zeitfenster: 3 years
QUALITY of life will be measured using EORTIC QUALITY OF LIFE QUESTIONNAIRE -BR 42 (QOL-42) Baseline quality of life of participants and the change in quality of life after intervention will be recorded. Patients will be interviewed after 3-months,6-months and then yearly. This tool assesses functional and symptom level domains on the scale of 0 to 100(better function=close to100; worse symptoms=close to100). Each item is scored from 1 to 4 (1 = not at all, 2= a little,3= quite a bit,4= very much).
3 years

Mitarbeiter und Ermittler

Hier finden Sie Personen und Organisationen, die an dieser Studie beteiligt sind.

Ermittler

  • Hauptermittler: GHAZIA QASMI, FCPS SURGERY, SHARIF MEDICAL AND DENTAL COLLEGE, LAHORE.PAKISTAN
  • Studienleiter: HAROON J. MAJID, FRCS SURGERY, SHARIF MEDICAL AND DENTAL COLLEGE LAHORE,PAKISTAN

Publikationen und hilfreiche Links

Die Bereitstellung dieser Publikationen erfolgt freiwillig durch die für die Eingabe von Informationen über die Studie verantwortliche Person. Diese können sich auf alles beziehen, was mit dem Studium zu tun hat.

Allgemeine Veröffentlichungen

Studienaufzeichnungsdaten

Diese Daten verfolgen den Fortschritt der Übermittlung von Studienaufzeichnungen und zusammenfassenden Ergebnissen an ClinicalTrials.gov. Studienaufzeichnungen und gemeldete Ergebnisse werden von der National Library of Medicine (NLM) überprüft, um sicherzustellen, dass sie bestimmten Qualitätskontrollstandards entsprechen, bevor sie auf der öffentlichen Website veröffentlicht werden.

Haupttermine studieren

Studienbeginn (Geschätzt)

1. Juni 2026

Primärer Abschluss (Geschätzt)

1. Juni 2028

Studienabschluss (Geschätzt)

1. Juni 2031

Studienanmeldedaten

Zuerst eingereicht

23. April 2026

Zuerst eingereicht, das die QC-Kriterien erfüllt hat

12. Mai 2026

Zuerst gepostet (Tatsächlich)

14. Mai 2026

Studienaufzeichnungsaktualisierungen

Letztes Update gepostet (Tatsächlich)

19. Mai 2026

Letztes eingereichtes Update, das die QC-Kriterien erfüllt

17. Mai 2026

Zuletzt verifiziert

1. Mai 2026

Mehr Informationen

Begriffe im Zusammenhang mit dieser Studie

Andere Studien-ID-Nummern

  • SMDC/SMRC/409-26
  • SharifMRC (Andere Kennung: Sharif medical and dental college Lahore Pakistan)

Plan für individuelle Teilnehmerdaten (IPD)

Planen Sie, individuelle Teilnehmerdaten (IPD) zu teilen?

JA

Beschreibung des IPD-Plans

results of surgical intervention as overall and progression free survival.quality of life proforma results,patients demographics, treatment given

IPD-Sharing-Zeitrahmen

from march 2031 onwards

IPD-Sharing-Zugriffskriterien

researchers through published paper

Art der unterstützenden IPD-Freigabeinformationen

  • STUDIENPROTOKOLL
  • SAFT
  • ICF

Arzneimittel- und Geräteinformationen, Studienunterlagen

Studiert ein von der US-amerikanischen FDA reguliertes Arzneimittelprodukt

Nein

Studiert ein von der US-amerikanischen FDA reguliertes Geräteprodukt

Nein

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