- ICH GCP
- US-Register für klinische Studien
- Klinische Studie NCT07628023
Comparison of Cardiac Index Measurement Using Right Ventricular Pressure Curve Analysis and Thermodilution Via a Swan-Ganz IQ™ Catheter. (MICAP)
1. Juni 2026 aktualisiert von: Assistance Publique - Hôpitaux de Paris
Comparison of Cardiac Index Measurement by Analysis of the Right Ventricular Pressure Curve and by Thermodilution During Pulmonary Artery Catheterization Using Swan Ganz IQ™.
The pulmonary artery catheter (Swan-Ganz) is a standard tool in intensive care for measuring and monitoring cardiac index by thermodilution.
The Swan-Ganz IQ™ model also allows continuous estimation of cardiac index through analysis of the right ventricular pressure wave, which could be useful for rapidly assessing changes in cardiac output during volume expansion response tests.
However, the concordance between this continuous method and thermodilution remains poorly studied in real clinical conditions and may vary depending on certain clinical situations.
This study therefore aims to compare the cardiac index measured by thermodilution with that estimated by right ventricular pressure waveform analysis based on data collected in clinical practice.
Studienübersicht
Status
Noch keine Rekrutierung
Bedingungen
Intervention / Behandlung
Detaillierte Beschreibung
The pulmonary artery catheter (or Swan-Ganz catheter) is a standard tool for measuring and monitoring cardiac index in intensive care.
It measures cardiac index using thermodilution, which is considered the gold standard method.
The Swan-Ganz IQ™ model also offers continuous measurement of cardiac index by analyzing the right ventricular pressure waveform.
The ability to measure cardiac output continuously would allow pulmonary artery catheterization to be used to assess cardiac output during short procedures, such as tests to predict the response to volume expansion (passive leg raising, expiratory pause), and to evaluate its effect on cardiac index.
However, the concordance between cardiac output measured by thermodilution (reference method) and that estimated by the continuous method based on analysis of the right ventricular pressure waveform remains poorly evaluated by independent data in real clinical conditions.
Furthermore, this agreement may vary depending on the clinical situation, particularly in the presence of right ventricular dysfunction, tricuspid regurgitation, or left heart failure.
In this context, this study aims to compare the cardiac index measured by thermodilution with the cardiac index estimated by analyzing the right ventricular pressure waveform, based on data collected in the clinical setting.
Studientyp
Beobachtungs
Einschreibung (Geschätzt)
43
Kontakte und Standorte
Dieser Abschnitt enthält die Kontaktdaten derjenigen, die die Studie durchführen, und Informationen darüber, wo diese Studie durchgeführt wird.
Studienkontakt
- Name: Xavier MONNET, PhD
- Telefonnummer: 0145213539
- E-Mail: xavier.monnet@aphp.fr
Studieren Sie die Kontaktsicherung
- Name: Nicolas FAGE, MD, PhD
- E-Mail: nicolas.fage@aphp.fr
Studienorte
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Angers, Frankreich, 49100
- Pierre ASFAR
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Kontakt:
- Pierre ASFAR, PhD
- E-Mail: piasfar@chu-angers.fr
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Paris, Frankreich, 94000
- Xavier MONNET
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Kontakt:
- Xavier MONNET, PhD
- Telefonnummer: 0145213539
- E-Mail: xavier.monnet@aphp.fr
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Kontakt:
- Nicolas FAGE, MD, PhD
- E-Mail: nicolas.fage@aphp.fr
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Teilnahmekriterien
Forscher suchen nach Personen, die einer bestimmten Beschreibung entsprechen, die als Auswahlkriterien bezeichnet werden. Einige Beispiele für diese Kriterien sind der allgemeine Gesundheitszustand einer Person oder frühere Behandlungen.
Zulassungskriterien
Studienberechtigtes Alter
- Erwachsene
- Älterer Erwachsener
Akzeptiert gesunde Freiwillige
Nein
Probenahmeverfahren
Nicht-Wahrscheinlichkeitsprobe
Studienpopulation
Patients hospitalized in medical ICU (of Bicêtre and Angers) with pulmonary arterial catheter (PAC) place as part of routine clinical care.
Beschreibung
Inclusion Criteria:
- Age ≥ 18 years
- Hospitalization in intensive care
- Presence of a Swan-Ganz IQ™ pulmonary artery catheter placed as part of treatment
- Thermodilution performed by the clinician in charge as part of treatment
Exclusion Criteria:
- Pregnancy
- Legal protective measures (guardianship, conservatorship, and deprivation of liberty by court/administrative decision)
- Refusal of participation by the patient's relatives or the patient themselves.
- Cardiac output measurements by thermodilution or continuous cardiac output analysis that cannot be used.
Studienplan
Dieser Abschnitt enthält Einzelheiten zum Studienplan, einschließlich des Studiendesigns und der Messung der Studieninhalte.
Wie ist die Studie aufgebaut?
Designdetails
Was misst die Studie?
Primäre Ergebnismessungen
Ergebnis Maßnahme |
Zeitfenster |
|---|---|
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Evaluate the concordance between cardiac index values provided according to right ventricular pressure waveform and those measured by thermodilution in patients with septic shock who are monitored by a pulmonary.
Zeitfenster: 1 day
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1 day
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Sekundäre Ergebnismessungen
Ergebnis Maßnahme |
Maßnahmenbeschreibung |
Zeitfenster |
|---|---|---|
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Evaluate the concordance between the continuous cardiac index estimated by the Swan-Ganz IQ™ catheter and the cardiac index measured by thermodilution in patients receiving vasopressor therapy, compared to patients not receiving vasopressor therapy.
Zeitfenster: 1 day
|
1 day
|
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Assess whether the agreement between cardiac index measured by thermodilution and that estimated by Swan-Ganz IQ™ varies across different hemodynamic profiles.
Zeitfenster: 1 day
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Investigate whether the agreement between the continuous cardiac index estimated by the Swan-Ganz IQ™ catheter and the cardiac index measured by thermodilution differs according to prespecified hemodynamic phenotypes, particularly in the presence of right ventricular dysfunction, left heart failure, and tricuspid regurgitation grade ≥ 3.
|
1 day
|
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Assess the concordance between variations in cardiac index measured by thermodilution and those in continuous cardiac index estimated by right ventricular pressure wave analysis, before and after volume expansion performed as part of treatment.
Zeitfenster: 1 day
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1 day
|
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Assess the consistency of changes in cardiac output before and after volume expansion, depending on the use of vasopressors.
Zeitfenster: 1 day
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Assess the concordance between changes in cardiac index measured by thermodilution and those estimated by right ventricular pressure wave analysis before and after volume expansion, depending on the presence or absence of vasopressor treatment at the time of measurement.
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1 day
|
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Assess the agreement between changes in cardiac output measured by thermodilution and those estimated continuously by analysis of the right ventricular pressure wave, before and after a change in the dose of norepinephrine.
Zeitfenster: 1 day
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Evaluate the concordance between variations in cardiac index measured by thermodilution and those of continuous cardiac index estimated by right ventricular pressure wave analysis, before and after a change in norepinephrine dose administered as part of treatment.
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1 day
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Determine the least significant change (LSC) in the continuous cardiac index estimated by the Swan-Ganz IQ™ catheter, based on the observed measurement variability.
Zeitfenster: 1 day
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1 day
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Mitarbeiter und Ermittler
Hier finden Sie Personen und Organisationen, die an dieser Studie beteiligt sind.
Ermittler
- Studienleiter: Xavier MONNET, PhD, Assistance Publique - Hopitaux de Paris
Studienaufzeichnungsdaten
Diese Daten verfolgen den Fortschritt der Übermittlung von Studienaufzeichnungen und zusammenfassenden Ergebnissen an ClinicalTrials.gov. Studienaufzeichnungen und gemeldete Ergebnisse werden von der National Library of Medicine (NLM) überprüft, um sicherzustellen, dass sie bestimmten Qualitätskontrollstandards entsprechen, bevor sie auf der öffentlichen Website veröffentlicht werden.
Haupttermine studieren
Studienbeginn (Geschätzt)
10. Juni 2026
Primärer Abschluss (Geschätzt)
10. Juni 2028
Studienabschluss (Geschätzt)
10. Juni 2028
Studienanmeldedaten
Zuerst eingereicht
1. Juni 2026
Zuerst eingereicht, das die QC-Kriterien erfüllt hat
1. Juni 2026
Zuerst gepostet (Tatsächlich)
4. Juni 2026
Studienaufzeichnungsaktualisierungen
Letztes Update gepostet (Tatsächlich)
4. Juni 2026
Letztes eingereichtes Update, das die QC-Kriterien erfüllt
1. Juni 2026
Zuletzt verifiziert
1. Mai 2026
Mehr Informationen
Begriffe im Zusammenhang mit dieser Studie
Schlüsselwörter
Zusätzliche relevante MeSH-Bedingungen
- Pathologische Prozesse
- Infektionen
- Sepsis
- Systemisches Entzündungsreaktionssyndrom
- Entzündung
- Schock
- Pathologische Zustände, Anzeichen und Symptome
- Schock, Septisch
- Untersuchungstechniken
- Therapeutika
- Diagnosetechniken und Verfahren
- Diagnose
- Chirurgische Eingriffe, operativ
- Katheterisierung
- Endovaskuläre Verfahren
- Gefäßchirurgische Verfahren
- Kardiovaskuläre chirurgische Eingriffe
- Minimal invasive chirurgische Verfahren
- Diagnosetechniken, kardiovaskulär
- Herzfunktionstests
- Herzkatheterisierung
- Catheterization, Peripheral
- Catheterization, Swan-Ganz
Andere Studien-ID-Nummern
- APHP260231
Plan für individuelle Teilnehmerdaten (IPD)
Planen Sie, individuelle Teilnehmerdaten (IPD) zu teilen?
NEIN
Arzneimittel- und Geräteinformationen, Studienunterlagen
Studiert ein von der US-amerikanischen FDA reguliertes Arzneimittelprodukt
Nein
Studiert ein von der US-amerikanischen FDA reguliertes Geräteprodukt
Nein
Diese Informationen wurden ohne Änderungen direkt von der Website clinicaltrials.gov abgerufen. Wenn Sie Ihre Studiendaten ändern, entfernen oder aktualisieren möchten, wenden Sie sich bitte an register@clinicaltrials.gov. Sobald eine Änderung auf clinicaltrials.gov implementiert wird, wird diese automatisch auch auf unserer Website aktualisiert .
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