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- US-Register für klinische Studien
- Klinische Studie NCT00102401
Internet-Based and Established Dyspnea Self-Management Programs in Chronic Obstructive Pulmonary Disease (COPD) Patients
13. August 2007 aktualisiert von: Robert Wood Johnson Foundation
Comparing the Effects of an Internet-Based to an Established Dyspnea Self-Management Program on Dyspnea, Exercise Behavior, and Pulmonary Exacerbations in Patients With COPD
The overall goal of this study is to compare the impact of a new Internet Dyspnea Self-Management Program (eDSMP) with an established face-to-face Dyspnea Self-Management Program (DSMP) in patients with COPD.
The primary aim of the study is to test the following two hypotheses: 1.
The eDSMP and the DSMP will have comparable improvements in the primary outcomes of shortness of breath (dyspnea) with activities of daily living (ADL), exercise adherence and performance, and pulmonary exacerbations (frequency and duration) at 3 and 6 months.
2. The eDSMP and the DSMP will have comparable improvements in the secondary outcomes of perception of support, self-efficacy for exercise and managing dyspnea, and health resource utilization at 3 and 6 months.
This study is a randomized, longitudinal, repeated measures design with measurement times at 0, 3, and 6 months.
Studienübersicht
Status
Abgeschlossen
Bedingungen
Detaillierte Beschreibung
Despite optimal medical treatment, people with chronic obstructive pulmonary disease (COPD) continue to experience dyspnea or shortness of breath.
This study will evaluate two different ways to provide education and support to help patients manage their shortness of breath.
One program will be conducted in a face-to-face setting and a second through the Internet.
The main difference between the two programs is the way they are administered.
The education, exercise, and monitoring components are the same.
The overall goal of this study is to find out whether the two programs are comparable in their effect on shortness of breath (dyspnea) with activities of daily living, exercise adherence and performance, and pulmonary exacerbations (frequency and duration) at 3 and 6 months.
Perception of support, self-efficacy for exercise and managing dyspnea, and health resource utilization will also be measured at 3 and 6 months.
This study is a randomized, longitudinal, repeated measures design with measurement times at 0, 3, and 6 months.
Studientyp
Interventionell
Einschreibung (Tatsächlich)
50
Phase
- Unzutreffend
Kontakte und Standorte
Dieser Abschnitt enthält die Kontaktdaten derjenigen, die die Studie durchführen, und Informationen darüber, wo diese Studie durchgeführt wird.
Studienorte
-
-
California
-
San Francisco, California, Vereinigte Staaten, 94143-0610
- University of California
-
-
Washington
-
Seattle, Washington, Vereinigte Staaten, 98195-7266
- University of Washington
-
-
Teilnahmekriterien
Forscher suchen nach Personen, die einer bestimmten Beschreibung entsprechen, die als Auswahlkriterien bezeichnet werden. Einige Beispiele für diese Kriterien sind der allgemeine Gesundheitszustand einer Person oder frühere Behandlungen.
Zulassungskriterien
Studienberechtigtes Alter
40 Jahre und älter (Erwachsene, Älterer Erwachsener)
Akzeptiert gesunde Freiwillige
Nein
Studienberechtigte Geschlechter
Alle
Beschreibung
Inclusion Criteria:
- Diagnosis of COPD, clinically stable for 1 month;
- Spirometry results showing at least mild disease (FEV1/FVC < 70% and FEV1 < 80% predicted after bronchodilator);
- ADL limited by dyspnea;
- Ability to speak English and sign consent form;
- Actively use computer and the Internet;
- Maintain O2 saturation > 85% on < 6 L/min of nasal oxygen during the six minute walk;
- Understands and is able to rate shortness of breath during exercise
Exclusion Criteria:
- Active symptomatic illness other than COPD;
- Formal pulmonary rehabilitation training in the past 6 months
Studienplan
Dieser Abschnitt enthält Einzelheiten zum Studienplan, einschließlich des Studiendesigns und der Messung der Studieninhalte.
Wie ist die Studie aufgebaut?
Designdetails
- Hauptzweck: Behandlung
- Zuteilung: Zufällig
- Interventionsmodell: Parallele Zuordnung
- Maskierung: Single
Was misst die Studie?
Primäre Ergebnismessungen
Ergebnis Maßnahme |
|---|
|
Dyspnea
|
|
Exercise adherence and performance
|
|
Pulmonary exacerbations
|
Sekundäre Ergebnismessungen
Ergebnis Maßnahme |
|---|
|
Nutzung von Gesundheitsressourcen
|
|
Perception of support
|
|
Self-efficacy for exercise and managing dyspnea
|
Mitarbeiter und Ermittler
Hier finden Sie Personen und Organisationen, die an dieser Studie beteiligt sind.
Sponsor
Ermittler
- Hauptermittler: Virginia Carrieri-Kohlman, RN DNSc, University of California, San Francisco
- Hauptermittler: Huong Q Nguyen, RN PhD, University of Washington
Publikationen und hilfreiche Links
Die Bereitstellung dieser Publikationen erfolgt freiwillig durch die für die Eingabe von Informationen über die Studie verantwortliche Person. Diese können sich auf alles beziehen, was mit dem Studium zu tun hat.
Allgemeine Veröffentlichungen
- Chung A, Seixas A, Williams N, Senathirajah Y, Robbins R, Newsome Garcia V, Ravenell J, Jean-Louis G. Development of "Advancing People of Color in Clinical Trials Now!": Web-Based Randomized Controlled Trial Protocol. JMIR Res Protoc. 2020 Jul 14;9(7):e17589. doi: 10.2196/17589.
- Abbott-Garner P, Richardson J, Jones RB. The Impact of Superfast Broadband, Tailored Booklets for Households, and Discussions With General Practitioners on Personal Electronic Health Readiness: Cluster Factorial Quasi-Randomized Control Trial. J Med Internet Res. 2019 Mar 11;21(3):e11386. doi: 10.2196/11386.
- Greysen SR, Magan Y, Rosenthal J, Jacolbia R, Auerbach AD, Harrison JD. Patient Recommendations to Improve the Implementation of and Engagement With Portals in Acute Care: Hospital-Based Qualitative Study. J Med Internet Res. 2020 Jan 14;22(1):e13337. doi: 10.2196/13337.
- McHugh J, Lee O, Aspell N, Lawlor BA, Brennan S. A shared mealtime approach to improving social and nutritional functioning among older adults living alone: study protocol for a randomized controlled trial. JMIR Res Protoc. 2015 Apr 21;4(2):e43. doi: 10.2196/resprot.4050.
- Arostegui I, Legarreta MJ, Barrio I, Esteban C, Garcia-Gutierrez S, Aguirre U, Quintana JM; IRYSS-COPD Group. A Computer Application to Predict Adverse Events in the Short-Term Evolution of Patients With Exacerbation of Chronic Obstructive Pulmonary Disease. JMIR Med Inform. 2019 Apr 17;7(2):e10773. doi: 10.2196/10773.
- Nguyen HQ, Donesky-Cuenco D, Wolpin S, Reinke LF, Benditt JO, Paul SM, Carrieri-Kohlman V. Randomized controlled trial of an internet-based versus face-to-face dyspnea self-management program for patients with chronic obstructive pulmonary disease: pilot study. J Med Internet Res. 2008 Apr 16;10(2):e9. doi: 10.2196/jmir.990.
Studienaufzeichnungsdaten
Diese Daten verfolgen den Fortschritt der Übermittlung von Studienaufzeichnungen und zusammenfassenden Ergebnissen an ClinicalTrials.gov. Studienaufzeichnungen und gemeldete Ergebnisse werden von der National Library of Medicine (NLM) überprüft, um sicherzustellen, dass sie bestimmten Qualitätskontrollstandards entsprechen, bevor sie auf der öffentlichen Website veröffentlicht werden.
Haupttermine studieren
Studienbeginn
1. September 2003
Studienabschluss (Tatsächlich)
1. Juni 2007
Studienanmeldedaten
Zuerst eingereicht
29. Januar 2005
Zuerst eingereicht, das die QC-Kriterien erfüllt hat
28. Januar 2005
Zuerst gepostet (Schätzen)
31. Januar 2005
Studienaufzeichnungsaktualisierungen
Letztes Update gepostet (Schätzen)
14. August 2007
Letztes eingereichtes Update, das die QC-Kriterien erfüllt
13. August 2007
Zuletzt verifiziert
1. August 2007
Mehr Informationen
Begriffe im Zusammenhang mit dieser Studie
Schlüsselwörter
Zusätzliche relevante MeSH-Bedingungen
Andere Studien-ID-Nummern
- 49153
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