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Long-term Control in Rhinosinusitis After Functional Endoscopic Sinus Surgery (FESS)

17. Januar 2014 aktualisiert von: Universitaire Ziekenhuizen KU Leuven

Long-term Control in Rhinosinusitis After FESS: Cross-sectional Observational Study on Control in Rhinosinusitis at a Mean Interval of 3 Years After FESS

State-of-the-art documents like ARIA and european position paper on rhinosinusitis (EPOS) provide clinicians with evidence-based treatment algorithms for allergic rhinitis (AR) and chronic rhinosinusitis (CRS) respectively (1)(2) . The currently available medications can alleviate symptoms associated with AR and RS, and most patients with RS benefit from endoscopic sinus surgery (ESS). In real life, a significant percentage of patients with AR and CRS continue to experience bothersome symptoms despite adequate treatment. This group with so-called severe chronic upper airway disease (SCUAD) represents a therapeutic challenge (3).

Studienübersicht

Status

Abgeschlossen

Studientyp

Beobachtungs

Einschreibung (Tatsächlich)

389

Kontakte und Standorte

Dieser Abschnitt enthält die Kontaktdaten derjenigen, die die Studie durchführen, und Informationen darüber, wo diese Studie durchgeführt wird.

Studienorte

    • Vlaams Brabant
      • Leuven, Vlaams Brabant, Belgien, 3000
        • UZ Leuven ORL
    • Vlaams-Brabant
      • Leuven, Vlaams-Brabant, Belgien, 3000
        • UZ Leuven

Teilnahmekriterien

Forscher suchen nach Personen, die einer bestimmten Beschreibung entsprechen, die als Auswahlkriterien bezeichnet werden. Einige Beispiele für diese Kriterien sind der allgemeine Gesundheitszustand einer Person oder frühere Behandlungen.

Zulassungskriterien

Studienberechtigtes Alter

19 Jahre bis 74 Jahre (Erwachsene, Älterer Erwachsener)

Akzeptiert gesunde Freiwillige

Nein

Studienberechtigte Geschlechter

Alle

Probenahmeverfahren

Nicht-Wahrscheinlichkeitsprobe

Studienpopulation

rhinosinusitis patients

Beschreibung

Inclusion Criteria:

  1. Patients that have undergone bilateral ESS for inflammatory sinonasal disease, without additional sino-nasal surgery after the ESS.
  2. Age > 18 and < 75 years.
  3. Written informed consent
  4. Dutch, French or English speaking patients

Exclusion Criteria:

  1. Unilateral ESS
  2. Benign and malignant tumor disease
  3. Patient with a psychiatric, addictive, or any disorder of which the investigators feel at the time of evaluation for participation in the study that this may compromise the ability to give truly informed consent for participation in this study or provide reliable information on the questionnaire
  4. Lack of knowledge of Dutch, French or English

Studienplan

Dieser Abschnitt enthält Einzelheiten zum Studienplan, einschließlich des Studiendesigns und der Messung der Studieninhalte.

Wie ist die Studie aufgebaut?

Designdetails

Kohorten und Interventionen

Gruppe / Kohorte
rhinosinusitis patients
patients having undergone endoscopic sinus surgery (ESS) for bilateral inflammatory sinonasal disease from January 2008 until December 2010.

Was misst die Studie?

Primäre Ergebnismessungen

Ergebnis Maßnahme
Maßnahmenbeschreibung
Zeitfenster
Control Status of Patients With Rhinosinusitis
Zeitfenster: 3 years after FESS
1. Percentage of patients with rhinosinusitis that are fully controlled, partly controlled and uncontrolled according to the new european position paper on rhinosinusitis (EPOS) definitions at a mean interval of 3 years after endoscopic sinus surgery.
3 years after FESS

Sekundäre Ergebnismessungen

Ergebnis Maßnahme
Maßnahmenbeschreibung
Zeitfenster
Control Nasal Endoscopy
Zeitfenster: 3 years after ESS
Evaluating of difference in control if nasal endoscopy is performed three years after ESS.
3 years after ESS

Andere Ergebnismessungen

Ergebnis Maßnahme
Maßnahmenbeschreibung
Zeitfenster
Visual Analogue Scale (VAS), Sinonasal Outcome Test (SNOT22) and Short Form (36) Health Survey (SF36) Score Three Years After ESS in Controlled, Partially Controlled and Uncontrolled Group
Zeitfenster: three years after ESS

VAS scores: a measurement of patient's subjective evaluation by indicating a position on a line between two endpoints. Patients will score eight individual symptoms on a scale from 0 until 10, being 0 no trouble and 10 maximum trouble. Finally a mean symptom score will be calculated per symptom.

The SNOT-22 questionnaire is a validated 22 item questionnaire. patients indicate how much they are affected in eight different areas and identify the 5 most important items. The SNOT-22 total score can range from 0 to 110, with higher scores representing worse quality of life.

Perceived health status can be evaluated by the 36-item short-form (SF-36). It consists of 36 items covering eight domains. Each scale is directly transformed into a 0-100 scale on the assumption that each question carries equal weight. The lower the score the more disability. The higher the score the less disability

three years after ESS

Mitarbeiter und Ermittler

Hier finden Sie Personen und Organisationen, die an dieser Studie beteiligt sind.

Studienaufzeichnungsdaten

Diese Daten verfolgen den Fortschritt der Übermittlung von Studienaufzeichnungen und zusammenfassenden Ergebnissen an ClinicalTrials.gov. Studienaufzeichnungen und gemeldete Ergebnisse werden von der National Library of Medicine (NLM) überprüft, um sicherzustellen, dass sie bestimmten Qualitätskontrollstandards entsprechen, bevor sie auf der öffentlichen Website veröffentlicht werden.

Haupttermine studieren

Studienbeginn

1. Dezember 2012

Primärer Abschluss (Tatsächlich)

1. Mai 2013

Studienabschluss (Tatsächlich)

1. Mai 2013

Studienanmeldedaten

Zuerst eingereicht

23. Januar 2013

Zuerst eingereicht, das die QC-Kriterien erfüllt hat

23. Januar 2013

Zuerst gepostet (Schätzen)

28. Januar 2013

Studienaufzeichnungsaktualisierungen

Letztes Update gepostet (Schätzen)

5. März 2014

Letztes eingereichtes Update, das die QC-Kriterien erfüllt

17. Januar 2014

Zuletzt verifiziert

1. Dezember 2014

Mehr Informationen

Begriffe im Zusammenhang mit dieser Studie

Andere Studien-ID-Nummern

  • 082012

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