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Shared Care for Patients With Type 2 Diabetes Across the Primary and Secondary Health Care Sector

2. Januar 2019 aktualisiert von: Lene Munch, University Hospital, Gentofte, Copenhagen

The aim of the study is to test the effect of a new shared care model for type 2 diabetes care and compare it with a standardized care management program in a specialized hospital-based out-patient clinic.

The hypothesis is that participants with type 2 diabetes followed in a shared care program will have a comparable outcome in HbA1c to participants receiving standard care.

Studienübersicht

Status

Abgeschlossen

Intervention / Behandlung

Detaillierte Beschreibung

The prevalence of patients with type 2 diabetes is in growth globally. In order to secure high quality in diabetes care it is necessary to rethink the way in which the care is organized. The investigators want to test a new model of shared care across the interface of primary and secondary care sector for patients with type 2 diabetes who are at risk stratification level 2. Based on a national and regional risk stratification model patients can be stratified to three levels according to risk and complexity of treatment: level 1 (uncomplicated), level 2 (intermediate risk) and level 3 (high risk).

The objective of the study is to show equal outcomes among the participants being treated in either a shared care program or an established program in a specialized outpatient clinic.

The study is a non-inferiority randomized controlled trial. The shared care model will be tested during a period of three years. All participants are offered four medical visits a year. The shared care intervention consists of one annual comprehensive check-up at the outpatient clinic and three quarterly visits at a general practice. The control group is followed with four quarterly visits at the outpatient clinic including an annual comprehensive check-up. The recruitment period spans over approximately 12 months, and participants are randomized to intervention or control group in a 1:1 ratio.

Studientyp

Interventionell

Einschreibung (Tatsächlich)

140

Phase

  • Unzutreffend

Kontakte und Standorte

Dieser Abschnitt enthält die Kontaktdaten derjenigen, die die Studie durchführen, und Informationen darüber, wo diese Studie durchgeführt wird.

Studienorte

      • Hellerup, Dänemark, DK-2900
        • Center for Diabetes Research, Gentofte Hospital, University of Copenhagen

Teilnahmekriterien

Forscher suchen nach Personen, die einer bestimmten Beschreibung entsprechen, die als Auswahlkriterien bezeichnet werden. Einige Beispiele für diese Kriterien sind der allgemeine Gesundheitszustand einer Person oder frühere Behandlungen.

Zulassungskriterien

Studienberechtigtes Alter

18 Jahre und älter (Erwachsene, Älterer Erwachsener)

Akzeptiert gesunde Freiwillige

Nein

Studienberechtigte Geschlechter

Alle

Beschreibung

Inclusion Criteria:

  • Must be over the age of 18 years
  • The diagnosis of type 2 diabetes
  • Risk stratification level 2
  • Capable of speaking and writing in Danish
  • Give oral and written consent before entering the study

Exclusion Criteria:

  • Diagnosed with other types of diabetes than type 2 diabetes
  • Risk stratification level 1 or 3
  • Being pregnant or breastfeeding
  • Having severe co-morbidity with life expectancy less than five years
  • Being under such conditions, that the patient will not be able to show up or go through with the appointments (e.g. moderate to severe dementia and severe psychiatric conditions)
  • Participating in long-lasting interventions (>2 weeks) that potentially affects the primary outcome in our study or patients participating in studies which include blood sampling amounting to >5 % of the blood volume two months prior to the randomisation and/or the follow-up visits

Studienplan

Dieser Abschnitt enthält Einzelheiten zum Studienplan, einschließlich des Studiendesigns und der Messung der Studieninhalte.

Wie ist die Studie aufgebaut?

Designdetails

  • Hauptzweck: Versorgungsforschung
  • Zuteilung: Zufällig
  • Interventionsmodell: Parallele Zuordnung
  • Maskierung: Keine (Offenes Etikett)

Waffen und Interventionen

Teilnehmergruppe / Arm
Intervention / Behandlung
Experimental: Shared care model
Four visits a year: one annual comprehensive check-up at the outpatient diabetes clinic and three quarterly visits at the general practitioner.
Kein Eingriff: Mono sectorial care
Treament as usual including four visits a year with the diabetes team at the outpatient clinic: an annual comprehensive check-up, identical to the one received by the intervention group, and three quarterly visits.

Was misst die Studie?

Primäre Ergebnismessungen

Ergebnis Maßnahme
Zeitfenster
Change from baseline Hemoglobin A, Glycosylated (HbA1c) at 12, 24 and 36 months
Zeitfenster: Baseline and follow-up at 12, 24 and 36 months
Baseline and follow-up at 12, 24 and 36 months

Sekundäre Ergebnismessungen

Ergebnis Maßnahme
Maßnahmenbeschreibung
Zeitfenster
The proportion of patients who meet national standard indicators reflecting quality of care
Zeitfenster: Follow-up at 12, 24 and 36 months after baseline
These indicators cover seven areas: HbA1c, blood pressure, low density lipoprotein, albuminuria, fundoscopy, foot examination and smoking status.
Follow-up at 12, 24 and 36 months after baseline

Andere Ergebnismessungen

Ergebnis Maßnahme
Maßnahmenbeschreibung
Zeitfenster
Change from baseline Quality of life at 12, 24 and 36 months
Zeitfenster: Baseline and follow-up at 12, 24 and 36 months
Measured by the Short Form 36 (SF-36)
Baseline and follow-up at 12, 24 and 36 months
Change from baseline blood pressure at 12, 24 and 36 months
Zeitfenster: Baseline and follow-up at 12, 24 and 36 months
Baseline and follow-up at 12, 24 and 36 months
Change from baseline diabetes symptoms at 12, 24 and 36 months
Zeitfenster: Baseline and follow-up at 12, 24 and 36 months
Meassured by the Diabetes Symptom Checklist-revised (DSC-r).
Baseline and follow-up at 12, 24 and 36 months

Mitarbeiter und Ermittler

Hier finden Sie Personen und Organisationen, die an dieser Studie beteiligt sind.

Ermittler

  • Hauptermittler: Lene Munch, MHS, Ph.D.-student, Center for Diabetes Research, Gentofte Hospital, University of Copenhagen, Denmark. Institute of Nursing, University College Metropol, Denmark.

Publikationen und hilfreiche Links

Die Bereitstellung dieser Publikationen erfolgt freiwillig durch die für die Eingabe von Informationen über die Studie verantwortliche Person. Diese können sich auf alles beziehen, was mit dem Studium zu tun hat.

Studienaufzeichnungsdaten

Diese Daten verfolgen den Fortschritt der Übermittlung von Studienaufzeichnungen und zusammenfassenden Ergebnissen an ClinicalTrials.gov. Studienaufzeichnungen und gemeldete Ergebnisse werden von der National Library of Medicine (NLM) überprüft, um sicherzustellen, dass sie bestimmten Qualitätskontrollstandards entsprechen, bevor sie auf der öffentlichen Website veröffentlicht werden.

Haupttermine studieren

Studienbeginn (Tatsächlich)

1. August 2015

Primärer Abschluss (Tatsächlich)

1. Dezember 2018

Studienabschluss (Tatsächlich)

1. Dezember 2018

Studienanmeldedaten

Zuerst eingereicht

21. Oktober 2015

Zuerst eingereicht, das die QC-Kriterien erfüllt hat

22. Oktober 2015

Zuerst gepostet (Schätzen)

26. Oktober 2015

Studienaufzeichnungsaktualisierungen

Letztes Update gepostet (Tatsächlich)

3. Januar 2019

Letztes eingereichtes Update, das die QC-Kriterien erfüllt

2. Januar 2019

Zuletzt verifiziert

1. Januar 2019

Mehr Informationen

Begriffe im Zusammenhang mit dieser Studie

Diese Informationen wurden ohne Änderungen direkt von der Website clinicaltrials.gov abgerufen. Wenn Sie Ihre Studiendaten ändern, entfernen oder aktualisieren möchten, wenden Sie sich bitte an register@clinicaltrials.gov. Sobald eine Änderung auf clinicaltrials.gov implementiert wird, wird diese automatisch auch auf unserer Website aktualisiert .

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