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tDCS in the Prevention of Relapse After Electroconvulsive Therapy

19. April 2019 aktualisiert von: Hôpital le Vinatier

tDCS as Continuation Treatment to Sustain Remission After Electroconvulsive Therapy in Depression

While electroconvulsive therapy (ECT) in major depression is effective, high relapse rates and cognitive side effects limit its long-term use. There is no consensus about optimal continuation pharmacological treatments after a ECT course.

Adjunction of tDCS to pharmacological continuation treatment after ECT may decrease relapse rates.

Studienübersicht

Detaillierte Beschreibung

In a prospective, randomized, double blind, controlled, long-term study, investigators assign 40 depressed patients, in remission after ECT course associated to venlafaxine, with lithium adjunction after ECT course, either to tDCS or sham tDCS. Depressive symptoms and cognition were assessed after acute ECT after six months of continuation therapy.

Studientyp

Interventionell

Einschreibung (Tatsächlich)

1

Phase

  • Unzutreffend

Kontakte und Standorte

Dieser Abschnitt enthält die Kontaktdaten derjenigen, die die Studie durchführen, und Informationen darüber, wo diese Studie durchgeführt wird.

Studienorte

    • Rhône Alpes
      • Bron, Rhône Alpes, Frankreich, 69678
        • Centre Hospitalier Le Vinatier

Teilnahmekriterien

Forscher suchen nach Personen, die einer bestimmten Beschreibung entsprechen, die als Auswahlkriterien bezeichnet werden. Einige Beispiele für diese Kriterien sind der allgemeine Gesundheitszustand einer Person oder frühere Behandlungen.

Zulassungskriterien

Studienberechtigtes Alter

18 Jahre bis 75 Jahre (Erwachsene, Älterer Erwachsener)

Akzeptiert gesunde Freiwillige

Nein

Studienberechtigte Geschlechter

Alle

Beschreibung

Inclusion Criteria:

  • 18-75 ans
  • Remission (MADRS <10) of a major depressive episode after acute treatment with ECT + venlafaxine
  • Lithium adjunction 48h after the last ECT session
  • No comorbid psychiatric disorder, excluding personality disorder or nicotine dependance.
  • Capacity to consent
  • Sufficient comprehension of the French language

Exclusion Criteria:

  • Contra-indications to tDCS
  • Neurologic conditions
  • Severe medical conditions.
  • Pregnancy/breast-feeding.
  • Current use of benzodiazepines or antipsychotics

Studienplan

Dieser Abschnitt enthält Einzelheiten zum Studienplan, einschließlich des Studiendesigns und der Messung der Studieninhalte.

Wie ist die Studie aufgebaut?

Designdetails

  • Hauptzweck: Verhütung
  • Zuteilung: Zufällig
  • Interventionsmodell: Parallele Zuordnung
  • Maskierung: Vervierfachen

Waffen und Interventionen

Teilnehmergruppe / Arm
Intervention / Behandlung
Experimental: tDCS
The anode will be applied over the F3 area and the cathode over the F4 area. The current dose is 2mA. Electrodes will be 7x5cm in size. The investigators will apply 2 daily, tDCS sessions of 30 minutes, weekly the first month, fortnightly the second and third month, monthly the following 3 months.
The anode will be applied over the F3 area and the cathode over the F4 area. The current dose is 2mA. Electrodes will be 7x5cm in size. The investigators will apply 2 daily, tDCS sessions of 30 minutes, weekly the first month, fortnightly the second and third month, monthly the following 3 months.
Schein-Komparator: Sham tDCS
The anode will be applied over the F3 area and the cathode over the F4 area. Electrodes will be 7x5cm in size. The investigators will apply 2 daily, tDCS sessions of 30 minutes, weekly the first month, fortnightly the second and third month, monthly the following 3 months.
The anode will be applied over the F3 area and the cathode over the F4 area. Electrodes will be 7x5cm in size. The investigators will apply 2 daily, tDCS sessions of 30 minutes, weekly the first month, fortnightly the second and third month, monthly the following 3 months.

Was misst die Studie?

Primäre Ergebnismessungen

Ergebnis Maßnahme
Maßnahmenbeschreibung
Zeitfenster
Relapse rate 6 months after remission, defined as the reappearance of a depressive syndrome, measured by a scoring MADRS >15.
Zeitfenster: 6 months
MADRS will be assessed in each follow-up visit (weekly the first month, fortnightly the second and third month, monthly the following 3 months).
6 months

Sekundäre Ergebnismessungen

Ergebnis Maßnahme
Zeitfenster
Montreal Cognitive Assesment (MoCA)
Zeitfenster: basal and at 6 months
basal and at 6 months
Scores on Clinical Global Impression (CGI)
Zeitfenster: after remission basal and at 6 months
after remission basal and at 6 months
Time to relapse
Zeitfenster: during 6 months
during 6 months

Mitarbeiter und Ermittler

Hier finden Sie Personen und Organisationen, die an dieser Studie beteiligt sind.

Ermittler

  • Hauptermittler: GALVAO FILIPE, PH, CH Le Vinatier

Studienaufzeichnungsdaten

Diese Daten verfolgen den Fortschritt der Übermittlung von Studienaufzeichnungen und zusammenfassenden Ergebnissen an ClinicalTrials.gov. Studienaufzeichnungen und gemeldete Ergebnisse werden von der National Library of Medicine (NLM) überprüft, um sicherzustellen, dass sie bestimmten Qualitätskontrollstandards entsprechen, bevor sie auf der öffentlichen Website veröffentlicht werden.

Haupttermine studieren

Studienbeginn (Tatsächlich)

13. Februar 2017

Primärer Abschluss (Tatsächlich)

19. April 2019

Studienabschluss (Tatsächlich)

19. April 2019

Studienanmeldedaten

Zuerst eingereicht

29. August 2016

Zuerst eingereicht, das die QC-Kriterien erfüllt hat

31. August 2016

Zuerst gepostet (Schätzen)

1. September 2016

Studienaufzeichnungsaktualisierungen

Letztes Update gepostet (Tatsächlich)

22. April 2019

Letztes eingereichtes Update, das die QC-Kriterien erfüllt

19. April 2019

Zuletzt verifiziert

1. April 2019

Mehr Informationen

Begriffe im Zusammenhang mit dieser Studie

Andere Studien-ID-Nummern

  • 2016-A00824-47

Plan für individuelle Teilnehmerdaten (IPD)

Planen Sie, individuelle Teilnehmerdaten (IPD) zu teilen?

NEIN

Arzneimittel- und Geräteinformationen, Studienunterlagen

Studiert ein von der US-amerikanischen FDA reguliertes Arzneimittelprodukt

Nein

Studiert ein von der US-amerikanischen FDA reguliertes Geräteprodukt

Nein

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