- ICH GCP
- US-Register für klinische Studien
- Klinische Studie NCT02886858
tDCS in the Prevention of Relapse After Electroconvulsive Therapy
19. April 2019 aktualisiert von: Hôpital le Vinatier
tDCS as Continuation Treatment to Sustain Remission After Electroconvulsive Therapy in Depression
While electroconvulsive therapy (ECT) in major depression is effective, high relapse rates and cognitive side effects limit its long-term use. There is no consensus about optimal continuation pharmacological treatments after a ECT course.
Adjunction of tDCS to pharmacological continuation treatment after ECT may decrease relapse rates.
Studienübersicht
Status
Beendet
Bedingungen
Detaillierte Beschreibung
In a prospective, randomized, double blind, controlled, long-term study, investigators assign 40 depressed patients, in remission after ECT course associated to venlafaxine, with lithium adjunction after ECT course, either to tDCS or sham tDCS.
Depressive symptoms and cognition were assessed after acute ECT after six months of continuation therapy.
Studientyp
Interventionell
Einschreibung (Tatsächlich)
1
Phase
- Unzutreffend
Kontakte und Standorte
Dieser Abschnitt enthält die Kontaktdaten derjenigen, die die Studie durchführen, und Informationen darüber, wo diese Studie durchgeführt wird.
Studienorte
-
-
Rhône Alpes
-
Bron, Rhône Alpes, Frankreich, 69678
- Centre Hospitalier Le Vinatier
-
-
Teilnahmekriterien
Forscher suchen nach Personen, die einer bestimmten Beschreibung entsprechen, die als Auswahlkriterien bezeichnet werden. Einige Beispiele für diese Kriterien sind der allgemeine Gesundheitszustand einer Person oder frühere Behandlungen.
Zulassungskriterien
Studienberechtigtes Alter
18 Jahre bis 75 Jahre (Erwachsene, Älterer Erwachsener)
Akzeptiert gesunde Freiwillige
Nein
Studienberechtigte Geschlechter
Alle
Beschreibung
Inclusion Criteria:
- 18-75 ans
- Remission (MADRS <10) of a major depressive episode after acute treatment with ECT + venlafaxine
- Lithium adjunction 48h after the last ECT session
- No comorbid psychiatric disorder, excluding personality disorder or nicotine dependance.
- Capacity to consent
- Sufficient comprehension of the French language
Exclusion Criteria:
- Contra-indications to tDCS
- Neurologic conditions
- Severe medical conditions.
- Pregnancy/breast-feeding.
- Current use of benzodiazepines or antipsychotics
Studienplan
Dieser Abschnitt enthält Einzelheiten zum Studienplan, einschließlich des Studiendesigns und der Messung der Studieninhalte.
Wie ist die Studie aufgebaut?
Designdetails
- Hauptzweck: Verhütung
- Zuteilung: Zufällig
- Interventionsmodell: Parallele Zuordnung
- Maskierung: Vervierfachen
Waffen und Interventionen
Teilnehmergruppe / Arm |
Intervention / Behandlung |
---|---|
Experimental: tDCS
The anode will be applied over the F3 area and the cathode over the F4 area.
The current dose is 2mA.
Electrodes will be 7x5cm in size.
The investigators will apply 2 daily, tDCS sessions of 30 minutes, weekly the first month, fortnightly the second and third month, monthly the following 3 months.
|
The anode will be applied over the F3 area and the cathode over the F4 area.
The current dose is 2mA.
Electrodes will be 7x5cm in size.
The investigators will apply 2 daily, tDCS sessions of 30 minutes, weekly the first month, fortnightly the second and third month, monthly the following 3 months.
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Schein-Komparator: Sham tDCS
The anode will be applied over the F3 area and the cathode over the F4 area.
Electrodes will be 7x5cm in size.
The investigators will apply 2 daily, tDCS sessions of 30 minutes, weekly the first month, fortnightly the second and third month, monthly the following 3 months.
|
The anode will be applied over the F3 area and the cathode over the F4 area.
Electrodes will be 7x5cm in size.
The investigators will apply 2 daily, tDCS sessions of 30 minutes, weekly the first month, fortnightly the second and third month, monthly the following 3 months.
|
Was misst die Studie?
Primäre Ergebnismessungen
Ergebnis Maßnahme |
Maßnahmenbeschreibung |
Zeitfenster |
---|---|---|
Relapse rate 6 months after remission, defined as the reappearance of a depressive syndrome, measured by a scoring MADRS >15.
Zeitfenster: 6 months
|
MADRS will be assessed in each follow-up visit (weekly the first month, fortnightly the second and third month, monthly the following 3 months).
|
6 months
|
Sekundäre Ergebnismessungen
Ergebnis Maßnahme |
Zeitfenster |
---|---|
Montreal Cognitive Assesment (MoCA)
Zeitfenster: basal and at 6 months
|
basal and at 6 months
|
Scores on Clinical Global Impression (CGI)
Zeitfenster: after remission basal and at 6 months
|
after remission basal and at 6 months
|
Time to relapse
Zeitfenster: during 6 months
|
during 6 months
|
Mitarbeiter und Ermittler
Hier finden Sie Personen und Organisationen, die an dieser Studie beteiligt sind.
Sponsor
Ermittler
- Hauptermittler: GALVAO FILIPE, PH, CH Le Vinatier
Studienaufzeichnungsdaten
Diese Daten verfolgen den Fortschritt der Übermittlung von Studienaufzeichnungen und zusammenfassenden Ergebnissen an ClinicalTrials.gov. Studienaufzeichnungen und gemeldete Ergebnisse werden von der National Library of Medicine (NLM) überprüft, um sicherzustellen, dass sie bestimmten Qualitätskontrollstandards entsprechen, bevor sie auf der öffentlichen Website veröffentlicht werden.
Haupttermine studieren
Studienbeginn (Tatsächlich)
13. Februar 2017
Primärer Abschluss (Tatsächlich)
19. April 2019
Studienabschluss (Tatsächlich)
19. April 2019
Studienanmeldedaten
Zuerst eingereicht
29. August 2016
Zuerst eingereicht, das die QC-Kriterien erfüllt hat
31. August 2016
Zuerst gepostet (Schätzen)
1. September 2016
Studienaufzeichnungsaktualisierungen
Letztes Update gepostet (Tatsächlich)
22. April 2019
Letztes eingereichtes Update, das die QC-Kriterien erfüllt
19. April 2019
Zuletzt verifiziert
1. April 2019
Mehr Informationen
Begriffe im Zusammenhang mit dieser Studie
Schlüsselwörter
Zusätzliche relevante MeSH-Bedingungen
Andere Studien-ID-Nummern
- 2016-A00824-47
Plan für individuelle Teilnehmerdaten (IPD)
Planen Sie, individuelle Teilnehmerdaten (IPD) zu teilen?
NEIN
Arzneimittel- und Geräteinformationen, Studienunterlagen
Studiert ein von der US-amerikanischen FDA reguliertes Arzneimittelprodukt
Nein
Studiert ein von der US-amerikanischen FDA reguliertes Geräteprodukt
Nein
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