- ICH GCP
- US-Register für klinische Studien
- Klinische Studie NCT03365102
Modulating Impulsivity in Suicidal Adolescents With Transcranial Direct Current Stimulation (tDCS) (tDCS)
5. Januar 2022 aktualisiert von: Richard Liu, Lifespan
Modulating Impulsivity in Suicidal Adolescents With tDCS: A Proof of Concept Study
As a first step toward investigating whether modulation of impulsivity and associated neural pathways may yield clinically meaningful changes in risk for adolescent suicidal behavior, the R21 is a proof-of concept study evaluating the potential for tDCS targeting brain regions associated with behavioral impulsivity (right inferior frontal gyrus [rIFG]) and cognitive impulsivity (left orbitofrontal cortex [lOFC]) to modulate these facets of impulsivity in a sample of adolescent suicide attempters.
Participants will be randomly assigned to receive anodal tDCS over the rIFG, anodal tDCS over the lOFC, or a sham stimulation condition, in a three-group design.
Task-based measures of behavioral and cognitive impulsivity will be administered before and after tDCS or sham stimulation.
Additionally, electroencephalography (EEG) and event-related potential (ERP) data will be collected during the impulsivity tasks, and resting-state EEG data will be collected pre- and post-tDCS administration to confirm engagement of the targeted brain regions and to delineating the neural pathways underlying the effects of tDCS on impulsivity.
Studienübersicht
Status
Abgeschlossen
Bedingungen
Intervention / Behandlung
Detaillierte Beschreibung
Suicide is one of the leading causes of death in adolescence.
To improve the ability to predict and prevent suicidal behavior, there is a pressing need for research in this area to advance beyond identifying risk factors toward a greater focus on the mechanisms of risk for this behavior.
In particular, elucidating the neural pathways underlying risk for suicidal behavior is important insofar as such work may yield specific and modifiable targets for clinical intervention.
The adoption of new experimental paradigms providing experimental control over potentially modifiable risk factors has been recommended as a means of meaningfully advancing the field in this regard.
Although yet to be applied to the study of suicidality, transcranial direct current stimulation (tDCS), in conjunction with measures of electroencephalography (EEG) and event-related potentials (ERPs), may hold promise as an experimental paradigm in the study of potentially modifiable risk factors, and underlying neural mechanisms, for suicidality.
One such risk factor of particular relevance to suicide in adolescence is state-sensitive aspects of impulsivity.
Impulsivity has been consistently linked with suicidality, with this association appearing to be stronger in adolescence than adulthood.
As a first step toward investigating whether modulation of impulsivity and associated neural pathways may yield clinically meaningful changes in risk for adolescent suicidal behavior, the R21 is a proof-of concept study evaluating the potential for tDCS targeting brain regions associated with behavioral impulsivity (right inferior frontal gyrus [rIFG]) and cognitive impulsivity (left orbitofrontal cortex [lOFC]) to modulate these facets of impulsivity in a sample of adolescent suicide attempters.
Participants will be randomly assigned to receive anodal tDCS over the rIFG, anodal tDCS over the lOFC, or a sham stimulation condition, in a three-group design.
Task-based measures of behavioral and cognitive impulsivity will be administered before and after tDCS or sham stimulation.
Additionally, EEG and ERP data will be collected during the impulsivity tasks, and resting-state EEG data will be collected pre- and post-tDCS administration to confirm engagement of the targeted brain regions and to delineating the neural pathways underlying the effects of tDCS on impulsivity.
Studientyp
Interventionell
Einschreibung (Tatsächlich)
64
Phase
- Unzutreffend
Kontakte und Standorte
Dieser Abschnitt enthält die Kontaktdaten derjenigen, die die Studie durchführen, und Informationen darüber, wo diese Studie durchgeführt wird.
Studienorte
-
-
Rhode Island
-
Riverside, Rhode Island, Vereinigte Staaten, 02915
- Bradley Hospital
-
-
Teilnahmekriterien
Forscher suchen nach Personen, die einer bestimmten Beschreibung entsprechen, die als Auswahlkriterien bezeichnet werden. Einige Beispiele für diese Kriterien sind der allgemeine Gesundheitszustand einer Person oder frühere Behandlungen.
Zulassungskriterien
Studienberechtigtes Alter
13 Jahre bis 17 Jahre (Kind)
Akzeptiert gesunde Freiwillige
Nein
Studienberechtigte Geschlechter
Alle
Beschreibung
Inclusion Criteria:
- have attempted suicide prior to admission
- speak and read English fluently
- do not display evidence of significant cognitive impairment, based on a standard psychiatric exam as well as school records on admission
- are not actively psychotic at time of intake.
Exclusion Criteria:
- a significant general medical condition
- history of seizure, head injury, brain surgery or tumor
- intracranial metallic implants or implanted electrical devices
- substance abuse or dependence in the past six months.
Studienplan
Dieser Abschnitt enthält Einzelheiten zum Studienplan, einschließlich des Studiendesigns und der Messung der Studieninhalte.
Wie ist die Studie aufgebaut?
Designdetails
- Hauptzweck: Diagnose
- Zuteilung: Zufällig
- Interventionsmodell: Parallele Zuordnung
- Maskierung: Doppelt
Waffen und Interventionen
Teilnehmergruppe / Arm |
Intervention / Behandlung |
|---|---|
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Experimental: anodal tDCS over the rIFG,
|
tDCS at a constant current of 1.5 milliampere (mA) will be applied for one 20-minute session over the right inferior frontal gyrus .
Resting-state EEG for 10 minutes will be recorded immediately prior to and after tDCS.
After post-tDCS resting state EEG is acquired, EEG is recorded to extract Evoked Response Potentials in a single-blind procedure.
The participants and assessors will be blind to experimental condition.
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Experimental: anodal tDCS over the lOFC
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tDCS at a constant current of 1.5 mA will be applied for one 20-minute session over the left orbitofrontal cortex .
Resting-state EEG for 10 minutes will be recorded immediately prior to and after tDCS.
After post-tDCS resting state EEG is acquired, EEG is recorded to extract Evoked Response Potentials in a single-blind procedure.
The participants and assessors will be blind to experimental condition.
|
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Placebo-Komparator: sham tDCS stimulation
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In the sham condition, the current will be ramped up to 1.5 mA for 30 seconds and then ramped back down to 0. As this commonly used sham procedure produces a brief tingling sensation, participants are kept unaware of their experimental condition.
Resting-state EEG for 10 minutes will be recorded immediately prior to and after the sham tDCS.
After post-sham stimulation resting state EEG is acquired, EEG is recorded to extract Evoked Response Potentials in a single-blind procedure.
The participants and assessors will be blind to experimental condition.
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Was misst die Studie?
Primäre Ergebnismessungen
Ergebnis Maßnahme |
Maßnahmenbeschreibung |
Zeitfenster |
|---|---|---|
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Stoppsignal-Task (SST)
Zeitfenster: Zustand innerhalb einer Stunde nach der Stimulation
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Die Stop-Signal-Aufgabe (SST) ist eine Aufgabe, die die Hemmung einer übermächtigen motorischen Reaktion erfordert.
Beim SST müssen die Teilnehmer so schnell und genau wie möglich auf einen Zielreiz reagieren, indem sie eine Taste drücken, aber auch ihre Antwort zurückhalten, wenn sie ein akustisches Signal hören.
Bei dieser Aufgabe handelt es sich also um einen Wettbewerb zwischen aktivierenden und hemmenden Prozessen.
Die primäre Ergebnisvariable ist die Änderung der Stoppsignal-Reaktionszeit (SSRT) für die Aufgabe, die Sekunden bis Minuten vor und Sekunden bis Minuten nach der Stimulation verabreicht wird.
Das theoretische Minimum beträgt null Sekunden und es gibt kein theoretisches Maximum.
Höhere SSRT-Scores spiegeln eine größere Impulsivität wider.
|
Zustand innerhalb einer Stunde nach der Stimulation
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|
Delay Discounting Task
Zeitfenster: Within an hour post-stimulation condition
|
This task assessed discounting larger future rewards for smaller immediate ones.
The point where a person is equally likely to prefer immediate vs delayed reward (the indifference point) is determined for several and combinations of reward sizes and lengths of time.
Area under the curve (AUC) is calculated by summing the results of the following for each delay and indifference point pair: x2-x1[(y1 + y2)/2].
x1 and x2 are successive delays and y1 and y2 are indifference points for those delays.
AUC range=0-1.
Larger AUCs reflect less impulsivity.
|
Within an hour post-stimulation condition
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Mitarbeiter und Ermittler
Hier finden Sie Personen und Organisationen, die an dieser Studie beteiligt sind.
Sponsor
Ermittler
- Hauptermittler: Richard Liu, PhD, Lifespan
Studienaufzeichnungsdaten
Diese Daten verfolgen den Fortschritt der Übermittlung von Studienaufzeichnungen und zusammenfassenden Ergebnissen an ClinicalTrials.gov. Studienaufzeichnungen und gemeldete Ergebnisse werden von der National Library of Medicine (NLM) überprüft, um sicherzustellen, dass sie bestimmten Qualitätskontrollstandards entsprechen, bevor sie auf der öffentlichen Website veröffentlicht werden.
Haupttermine studieren
Studienbeginn (Tatsächlich)
1. April 2017
Primärer Abschluss (Tatsächlich)
31. Dezember 2019
Studienabschluss (Tatsächlich)
31. Dezember 2019
Studienanmeldedaten
Zuerst eingereicht
2. August 2017
Zuerst eingereicht, das die QC-Kriterien erfüllt hat
5. Dezember 2017
Zuerst gepostet (Tatsächlich)
7. Dezember 2017
Studienaufzeichnungsaktualisierungen
Letztes Update gepostet (Tatsächlich)
2. Februar 2022
Letztes eingereichtes Update, das die QC-Kriterien erfüllt
5. Januar 2022
Zuletzt verifiziert
1. Januar 2022
Mehr Informationen
Begriffe im Zusammenhang mit dieser Studie
Zusätzliche relevante MeSH-Bedingungen
Andere Studien-ID-Nummern
- Liu 002017
Plan für individuelle Teilnehmerdaten (IPD)
Planen Sie, individuelle Teilnehmerdaten (IPD) zu teilen?
JA
Beschreibung des IPD-Plans
Analysis files will be constructed from the stored electronic data and will be stripped of identifying information with the Safe Harbor method.
Specifically, youth and their parents will be identified with a family identifier and person identifier number that is randomly generated and not related to any element of their personal identifying information.
No names, addresses, telephone numbers, fax numbers, email addresses, social security numbers, medical records, etc. will be retained.
Dates will contain only year and a randomly generated day-of-the-year.
The investigators will only share it with external investigators when a data use agreement (DUA) is executed between Lifespan and the requester's institution.
The DUA will specify the requested data elements (each of which must be justified), the specific research question, the timeline for the project, and schedule for data destruction.
The data will be made available on April 1, 2021 by the PI
IPD-Sharing-Zeitrahmen
April 1, 2021
IPD-Sharing-Zugriffskriterien
The investigators will only share it with external investigators when a data use agreement (DUA) is executed between the Brown University and the requester's institution.
The DUA will specify the requested data elements (each of which must be justified), the specific research question, the timeline for the project, and schedule for data destruction.
Art der unterstützenden IPD-Freigabeinformationen
- STUDIENPROTOKOLL
- ICF
Arzneimittel- und Geräteinformationen, Studienunterlagen
Studiert ein von der US-amerikanischen FDA reguliertes Arzneimittelprodukt
Nein
Studiert ein von der US-amerikanischen FDA reguliertes Geräteprodukt
Ja
Diese Informationen wurden ohne Änderungen direkt von der Website clinicaltrials.gov abgerufen. Wenn Sie Ihre Studiendaten ändern, entfernen oder aktualisieren möchten, wenden Sie sich bitte an register@clinicaltrials.gov. Sobald eine Änderung auf clinicaltrials.gov implementiert wird, wird diese automatisch auch auf unserer Website aktualisiert .
Klinische Studien zur Impulsives Verhalten
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NeuroTrainerNational Institute of Mental Health (NIMH); University of California, DavisRekrutierungADHS Vorwiegend unaufmerksamer Typ | ADHS - Kombinierter Typ | ADHS, überwiegend hyperaktiv – impulsivVereinigte Staaten
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Sync-Think, Inc.Sutter HealthUnbekanntADHS | ADHS Vorwiegend unaufmerksamer Typ | ADHS - Kombinierter Typ | ADHS, überwiegend hyperaktiv – impulsivVereinigte Staaten
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Haukeland University HospitalRekrutierungADHS | ADHS Vorwiegend unaufmerksamer Typ | ADHS - Kombinierter Typ | ADHS, überwiegend hyperaktiv – impulsivNorwegen
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Palestine Polytechnic UniversityAbgeschlossenADHS, überwiegend hyperaktiv – impulsiv | Gesunde erwachsene Frauen | Kompetenz | ADHS - Aufmerksamkeitsdefizitstörung mit Hyperaktivität | Positive Erziehung | Verhaltensprobleme, KindPalästinensische Gebiete
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Children's National Research InstituteRekrutierungADHS | Aufmerksamkeits-Defizit-Hyperaktivitäts-Störung | Aufmerksamkeits-Defizit-Hyperaktivitäts-Störung | Aufmerksamkeitsdefizitsyndrom | ADDIEREN | ADHS Vorwiegend unaufmerksamer Typ | ADHS - Kombinierter Typ | ADHS, überwiegend hyperaktiv – impulsiv | Aufmerksamkeitsdefizitstörung im Jugendalter | Symptome der Aufmerksamkeitsdefizit-HyperaktivitätsstörungVereinigte Staaten
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St. Antonius HospitalNoch keine RekrutierungADHS | Aufmerksamkeitsdefizitstörung mit Hyperaktivität | Aufmerksamkeitsdefizitsyndrom | ADDIEREN | ADHS Vorwiegend unaufmerksamer Typ | ADHS, überwiegend hyperaktiv – impulsiv | Aufmerksamkeitsdefizitstörung (ADD) | Hyperaktivität | Unaufmerksamkeit | ADHS Überwiegend Hyperaktivitätstyp | ADHS – nicht... und andere Bedingungen
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Holland Bloorview Kids Rehabilitation HospitalThe Hospital for Sick Children; Alberta Health services; University of Alberta; McMaster... und andere MitarbeiterRekrutierungAngststörungen | Angst | Tuberöse Sklerose | ADHS | Neuroentwicklungsstörungen | Autismus-Spektrum-Störung | Fragiles X-Syndrom | Tourette Syndrom | Tic-Störungen | Autismus | ADHS Vorwiegend unaufmerksamer Typ | ADHS - Kombinierter Typ | ADHS, überwiegend hyperaktiv – impulsiv | Tourette-Syndrom bei Kindern | Tourette-Syndrom... und andere BedingungenKanada
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