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Validation of the Association Between the Abundance of Three Bacterial Genera in Stool Samples and the Risk of Gallbladder Cancer in South American Patients With Gallstones

3. Juni 2026 aktualisiert von: Centre Paul Strauss
In our previous work, we found three types of bacteria in stool samples from South American patients with gallstones linked to a higher risk of gallbladder cancer. The aim of the present study is to confirm these associations using a separate set of South American stool samples.

Studienübersicht

Status

Abgeschlossen

Detaillierte Beschreibung

Gallbladder cancer (GBC) is a highly lethal disease with a low incidence worldwide, but it is relatively frequent in indigenous populations of the Americas. The absence of specific symptoms and the lack of early detection tests often lead to delayed diagnosis and a very poor prognosis. Biomarkers identification for early detection are currently unavailable.

The gut microbiome plays an important role in the modulation of individual metabolic and immunologic functions. Although alterations in the gut microbiome have been reported in gallbladder cancer with several genera proposed as potential risk biomarkers, these findings remain largely exploratory and lack consistent validation across independent cohorts, particularly in populations with a high GBC incidence.

In our previous research, we carried out metagenomic sequencing of DNA extracted from faecal samples from 178 South American patients (n=48 with GBC and n=130 with gallstones) from the EULAT Eradicate GBC study. We found that the abundance of the bacterial genus Veillonella was higher, whilst that of Adlercreutzia and Gordonibacter was lower, in the faecal samples from GBC patients.

The aim of the present study is to validate the three identified associations using an independent set of South American stool samples (n=40 from GBC and n=80 from gallstone disease patients).

DNA extracted from the faecal samples will be pre-processed using Illumina DNA prep 1/4 for library preparation and sequenced on a NovaSeq X 25B 300c lane machine. Raw data will be pre-processed following a cleaning protocol with bbduk (bbmap-version 38.93). Cleaned reads will be analysed using the PathSeq pipeline in GATK (v4.1.6.0). Reads aligning to the human reference genome (GRCh38) will be removed, and remaining reads will be mapped to microbial reference databases obtained from the European Molecular Biology Laboratory (EMBL-Broad Institute). Analyses will be performed using established reference sets and default parameters, with a minimum clipped read length of 50.

Microbiome data will be analyzed using the R phyloseq framework. Batch effects will be assessed through Bray-Curtis distances and PERMANOVA, low-prevalence taxa (<10% of samples) will be filtered, and outliers identified via principal component analysis and Mahalanobis distance removed. Rarefaction will be applied to calculate Alpha diversity, while beta diversity will be assessed using Aitchison distance on CLR-transformed abundances. To validate the three associations identified, the newly generated bacterial abundances will be analysed using robust logistic regression (glmrob, robustbase R package), adjusting for potential confounding factors and correcting the probability values for multiple comparisons using the Bonferroni correction.

Studientyp

Beobachtungs

Einschreibung (Tatsächlich)

120

Kontakte und Standorte

Dieser Abschnitt enthält die Kontaktdaten derjenigen, die die Studie durchführen, und Informationen darüber, wo diese Studie durchgeführt wird.

Studienorte

      • Cochabamba, Bolivien
        • Caja Nacional de Seguro Social Cochabamba, Complejo Hospitalario Viedma, Instituto Gastroenterológico
      • Talca, Chile
        • Hospital Dr. Hernán Henriquez Aravena, Complejo Asistencial Padre las Casas, Hospital Regional de Talca, Hospital Regional de Concepción, Hospital Regional de Arica
      • Heidelberg, Deutschland
        • Statistical Genetics Research Group, Institute of Medical Biometry, University of Heidelberg
      • Arequipa, Peru
        • Instituto Regional de Enfermedades Neoplasicas del Sur (IREN SUR), Hospital Regional Honorio Delgado Espinoza, Hospital Goyeneche Arequipa, Hospital Regional Manuel Nuñez Butron-Puno

Teilnahmekriterien

Forscher suchen nach Personen, die einer bestimmten Beschreibung entsprechen, die als Auswahlkriterien bezeichnet werden. Einige Beispiele für diese Kriterien sind der allgemeine Gesundheitszustand einer Person oder frühere Behandlungen.

Zulassungskriterien

Studienberechtigtes Alter

  • Erwachsene
  • Älterer Erwachsener

Akzeptiert gesunde Freiwillige

Nein

Probenahmeverfahren

Wahrscheinlichkeitsstichprobe

Studienpopulation

- Patients with gallstones and cancer-free OR - Patients with gallbladder cancer

Beschreibung

Inclusion Criteria:

  • Patients with gallstones and cancer-free OR - Patients with gallbladder cancer

Exclusion Criteria:

  • Antibiotics use

Studienplan

Dieser Abschnitt enthält Einzelheiten zum Studienplan, einschließlich des Studiendesigns und der Messung der Studieninhalte.

Wie ist die Studie aufgebaut?

Designdetails

Kohorten und Interventionen

Gruppe / Kohorte
South American patients with gallbladder cancer
South American patients with gallstones, with no evidence of gallbladder cancer upon pathological ex

Was misst die Studie?

Primäre Ergebnismessungen

Ergebnis Maßnahme
Zeitfenster
Validation of the Association Between Gallbladder Cancer Risk in South American Patients With Gallstones and the Centered Log-Ratio-Transformed Abundance of Three Stool Bacterial Genera Determined by Shotgun Metagenomic Sequencing
Zeitfenster: Baseline
Baseline

Mitarbeiter und Ermittler

Hier finden Sie Personen und Organisationen, die an dieser Studie beteiligt sind.

Publikationen und hilfreiche Links

Die Bereitstellung dieser Publikationen erfolgt freiwillig durch die für die Eingabe von Informationen über die Studie verantwortliche Person. Diese können sich auf alles beziehen, was mit dem Studium zu tun hat.

Nützliche Links

Studienaufzeichnungsdaten

Diese Daten verfolgen den Fortschritt der Übermittlung von Studienaufzeichnungen und zusammenfassenden Ergebnissen an ClinicalTrials.gov. Studienaufzeichnungen und gemeldete Ergebnisse werden von der National Library of Medicine (NLM) überprüft, um sicherzustellen, dass sie bestimmten Qualitätskontrollstandards entsprechen, bevor sie auf der öffentlichen Website veröffentlicht werden.

Haupttermine studieren

Studienbeginn (Tatsächlich)

1. Dezember 2019

Primärer Abschluss (Tatsächlich)

31. Januar 2026

Studienabschluss (Tatsächlich)

31. Januar 2026

Studienanmeldedaten

Zuerst eingereicht

11. Mai 2026

Zuerst eingereicht, das die QC-Kriterien erfüllt hat

3. Juni 2026

Zuerst gepostet (Tatsächlich)

9. Juni 2026

Studienaufzeichnungsaktualisierungen

Letztes Update gepostet (Tatsächlich)

9. Juni 2026

Letztes eingereichtes Update, das die QC-Kriterien erfüllt

3. Juni 2026

Zuletzt verifiziert

1. Mai 2026

Mehr Informationen

Begriffe im Zusammenhang mit dieser Studie

Plan für individuelle Teilnehmerdaten (IPD)

Planen Sie, individuelle Teilnehmerdaten (IPD) zu teilen?

JA

Beschreibung des IPD-Plans

Unidentifiable patient data will be deposited in a public data repository after publication, data accession numbers will be provided in the article and upon request.

Arzneimittel- und Geräteinformationen, Studienunterlagen

Studiert ein von der US-amerikanischen FDA reguliertes Arzneimittelprodukt

Nein

Studiert ein von der US-amerikanischen FDA reguliertes Geräteprodukt

Nein

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