- ICH GCP
- US-Register für klinische Studien
- Klinische Studie NCT07635745
Validation of the Association Between the Abundance of Three Bacterial Genera in Stool Samples and the Risk of Gallbladder Cancer in South American Patients With Gallstones
Studienübersicht
Status
Bedingungen
Detaillierte Beschreibung
Gallbladder cancer (GBC) is a highly lethal disease with a low incidence worldwide, but it is relatively frequent in indigenous populations of the Americas. The absence of specific symptoms and the lack of early detection tests often lead to delayed diagnosis and a very poor prognosis. Biomarkers identification for early detection are currently unavailable.
The gut microbiome plays an important role in the modulation of individual metabolic and immunologic functions. Although alterations in the gut microbiome have been reported in gallbladder cancer with several genera proposed as potential risk biomarkers, these findings remain largely exploratory and lack consistent validation across independent cohorts, particularly in populations with a high GBC incidence.
In our previous research, we carried out metagenomic sequencing of DNA extracted from faecal samples from 178 South American patients (n=48 with GBC and n=130 with gallstones) from the EULAT Eradicate GBC study. We found that the abundance of the bacterial genus Veillonella was higher, whilst that of Adlercreutzia and Gordonibacter was lower, in the faecal samples from GBC patients.
The aim of the present study is to validate the three identified associations using an independent set of South American stool samples (n=40 from GBC and n=80 from gallstone disease patients).
DNA extracted from the faecal samples will be pre-processed using Illumina DNA prep 1/4 for library preparation and sequenced on a NovaSeq X 25B 300c lane machine. Raw data will be pre-processed following a cleaning protocol with bbduk (bbmap-version 38.93). Cleaned reads will be analysed using the PathSeq pipeline in GATK (v4.1.6.0). Reads aligning to the human reference genome (GRCh38) will be removed, and remaining reads will be mapped to microbial reference databases obtained from the European Molecular Biology Laboratory (EMBL-Broad Institute). Analyses will be performed using established reference sets and default parameters, with a minimum clipped read length of 50.
Microbiome data will be analyzed using the R phyloseq framework. Batch effects will be assessed through Bray-Curtis distances and PERMANOVA, low-prevalence taxa (<10% of samples) will be filtered, and outliers identified via principal component analysis and Mahalanobis distance removed. Rarefaction will be applied to calculate Alpha diversity, while beta diversity will be assessed using Aitchison distance on CLR-transformed abundances. To validate the three associations identified, the newly generated bacterial abundances will be analysed using robust logistic regression (glmrob, robustbase R package), adjusting for potential confounding factors and correcting the probability values for multiple comparisons using the Bonferroni correction.
Studientyp
Einschreibung (Tatsächlich)
Kontakte und Standorte
Studienorte
-
-
-
Cochabamba, Bolivien
- Caja Nacional de Seguro Social Cochabamba, Complejo Hospitalario Viedma, Instituto Gastroenterológico
-
-
-
-
-
Talca, Chile
- Hospital Dr. Hernán Henriquez Aravena, Complejo Asistencial Padre las Casas, Hospital Regional de Talca, Hospital Regional de Concepción, Hospital Regional de Arica
-
-
-
-
-
Heidelberg, Deutschland
- Statistical Genetics Research Group, Institute of Medical Biometry, University of Heidelberg
-
-
-
-
-
Arequipa, Peru
- Instituto Regional de Enfermedades Neoplasicas del Sur (IREN SUR), Hospital Regional Honorio Delgado Espinoza, Hospital Goyeneche Arequipa, Hospital Regional Manuel Nuñez Butron-Puno
-
-
Teilnahmekriterien
Zulassungskriterien
Studienberechtigtes Alter
- Erwachsene
- Älterer Erwachsener
Akzeptiert gesunde Freiwillige
Probenahmeverfahren
Studienpopulation
Beschreibung
Inclusion Criteria:
- Patients with gallstones and cancer-free OR - Patients with gallbladder cancer
Exclusion Criteria:
- Antibiotics use
Studienplan
Wie ist die Studie aufgebaut?
Designdetails
Kohorten und Interventionen
Gruppe / Kohorte |
|---|
|
South American patients with gallbladder cancer
|
|
South American patients with gallstones, with no evidence of gallbladder cancer upon pathological ex
|
Was misst die Studie?
Primäre Ergebnismessungen
Ergebnis Maßnahme |
Zeitfenster |
|---|---|
|
Validation of the Association Between Gallbladder Cancer Risk in South American Patients With Gallstones and the Centered Log-Ratio-Transformed Abundance of Three Stool Bacterial Genera Determined by Shotgun Metagenomic Sequencing
Zeitfenster: Baseline
|
Baseline
|
Mitarbeiter und Ermittler
Publikationen und hilfreiche Links
Nützliche Links
Studienaufzeichnungsdaten
Haupttermine studieren
Studienbeginn (Tatsächlich)
Primärer Abschluss (Tatsächlich)
Studienabschluss (Tatsächlich)
Studienanmeldedaten
Zuerst eingereicht
Zuerst eingereicht, das die QC-Kriterien erfüllt hat
Zuerst gepostet (Tatsächlich)
Studienaufzeichnungsaktualisierungen
Letztes Update gepostet (Tatsächlich)
Letztes eingereichtes Update, das die QC-Kriterien erfüllt
Zuletzt verifiziert
Mehr Informationen
Begriffe im Zusammenhang mit dieser Studie
Zusätzliche relevante MeSH-Bedingungen
Andere Studien-ID-Nummern
- 2026-010
Plan für individuelle Teilnehmerdaten (IPD)
Planen Sie, individuelle Teilnehmerdaten (IPD) zu teilen?
Beschreibung des IPD-Plans
Arzneimittel- und Geräteinformationen, Studienunterlagen
Studiert ein von der US-amerikanischen FDA reguliertes Arzneimittelprodukt
Studiert ein von der US-amerikanischen FDA reguliertes Geräteprodukt
Diese Informationen wurden ohne Änderungen direkt von der Website clinicaltrials.gov abgerufen. Wenn Sie Ihre Studiendaten ändern, entfernen oder aktualisieren möchten, wenden Sie sich bitte an register@clinicaltrials.gov. Sobald eine Änderung auf clinicaltrials.gov implementiert wird, wird diese automatisch auch auf unserer Website aktualisiert .
Klinische Studien zur Bösartige Neubildung der Gallenblase
-
John MascarenhasNational Cancer Institute (NCI); National Institutes of Health (NIH); Celgene... und andere MitarbeiterAbgeschlossenIDH2-Mutation | Accelerated/Blast-phase Myeloproliferative Neoplasm | Myelofibrose in der chronischen PhaseVereinigte Staaten, Kanada