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An Observational Study Into Antimicrobial Resistance in Patients With a Chronic Lung Disease (PRESIDE)

9. Juni 2026 aktualisiert von: Imperial College London

Prospective Study of Antimicrobial RESIstance in Chronic Lung DiseasE

Antimicrobial resistance (AMR) refers to the ability of microorganisms like bacteria, viruses, fungi and parasites to resist the effects of antimicrobial drugs (such as antibiotics) which are widely used as treatment. AMR poses an escalating global health threat, contributing to difficult-to-treat infections associated with increased disease spread, disability and death, as well as a substantial economic burden.

In chronic lung diseases, such as bronchiectasis, Cystic fibrosis or chronic obstructive lung disease (COPD), there is a higher risk of AMR due to the exposure to frequent or prolonged courses of antibiotics to treat recurrent lung infections and exacerbations (flares of the disease), to reduce lung inflammation or to control chronic infection within the lung with suppression of colonising microbes.

Most data on AMR in chronic lung diseases derive from analysing pre-existing routinely collected health data collected on a national basis which is often incomplete. Hence a prospective study is crucial to better understand and address AMR in chronic lung diseases. Prospective studies follow patients forward in time, collecting data on outcomes and allowing researcher to observe the natural history of AMR development, monitor trends and evaluate interventions.

This multicentre prospective study, as part of the European Respiratory Society (ERS) Clinical Research Collaboration on Antimicrobial Resistance in Lung Disease (CRC - AMR Lung), aims to investigate the patterns of AMR in chronic lung diseases through a fully anonymous registry alongside a prospective sub-cohort study tracking individuals with chronic lung disease and known colonisation with high-priority AMR pathogens (microorganisms). This study will enable analysis of prevalence and burden of AMR within chronic lung disease alongside understand the genetic drivers of resistance, the link between the microbial genotype and antimicrobial resistance and how transmission of resistance occurs in chronic lung disease.

Studienübersicht

Status

Noch keine Rekrutierung

Detaillierte Beschreibung

Pathway 1:

Prospective data collection will occur twice a year over a two-week period capturing attendees to chronic lung disease clinics in that period. No participant identifiable information will be recorded with a e-CRF capturing baseline demographics, medical history, clinical characteristics, treatment regimens, and microbiological findings and inputted into a secure online Redcap database. The end of the last 2 week period will be defined as the end of the study for pathway 1.

Pathway 2:

Clinical Visits and Sampling:

(i) Baseline visit All eligible individuals will undergo screening when clinically stable including clinical history/ examination, respiratory function testing (spirometry) and a severity assessment with the use of validated questionnaires (COPD assessment test (CAT), Bronchiectasis Health Questionnaire (BHQ)). Clinical information including microbiology cultures, the underlying lung disease and other medical conditions and medication history will be obtained from medical records. Microbiological isolates from clinical sputum sampling will be stored for further genomic analysis.

At the first study visit the following biological samples will be taken to address the study objectives:

  • sputum
  • nasal samples (Nasopharyngeal swab, synthetic absorptive matrix (SAM) sampling to sample nasal lining fluid and nasal brushings)
  • Exhaled breath
  • Venous blood (40mls)
  • Stool (remote stool sampling (performed at home and posted in) using secure bespoke collection kits)

(ii) Exacerbation monitoring and sampling: Participants that develop symptoms of acute viral infection or acute exacerbation will have the following sampling and clinical assessment as detailed above.

  • Early exacerbation sampling (<48hrs of increased symptoms) (REMOTE STUDY VISIT from home)
  • Remote nasopharyngeal swab and sputum sampling with bespoke collection kits
  • Mid-exacerbation sampling (within 5 days of increased symptoms) (IN PERSON VISIT)
  • clinical assessment, spirometry, validated questionnaires (as per baseline)
  • sputum
  • nasal samples (Nasopharyngeal swab, SAM and nasal brushings)
  • Exhaled breath
  • Venous (40mls)
  • Stool (remote stool sampling using bespoke collection kits)

(iii) Stable longitudinal assessment: All participants will undergo further clinical visits similar to baseline at 6 monthly intervals over a 2 year period (as detailed above).

(iiii) At 6 monthly intervals throughout the 2 year period, air and surface swab samples will be taken from hospital high-traffic areas such as inpatient ward and outpatient clinic settings for analysis of presence of hospital environmental AMR reservoirs.

Studientyp

Beobachtungs

Einschreibung (Geschätzt)

170

Kontakte und Standorte

Dieser Abschnitt enthält die Kontaktdaten derjenigen, die die Studie durchführen, und Informationen darüber, wo diese Studie durchgeführt wird.

Studienkontakt

Teilnahmekriterien

Forscher suchen nach Personen, die einer bestimmten Beschreibung entsprechen, die als Auswahlkriterien bezeichnet werden. Einige Beispiele für diese Kriterien sind der allgemeine Gesundheitszustand einer Person oder frühere Behandlungen.

Zulassungskriterien

Studienberechtigtes Alter

  • Erwachsene
  • Älterer Erwachsener

Akzeptiert gesunde Freiwillige

Nein

Probenahmeverfahren

Nicht-Wahrscheinlichkeitsprobe

Studienpopulation

Patients will be recruited from hospital chronic lung disease clinics.

Beschreibung

Inclusion Criteria:

  • Presence of an underlying chronic lung disease (e.g. Bronchiectasis, COPD) stratified by colonisation status:

    • Pseudomonas sp (n=30)
    • Klebsiella sp (n=20)
    • Haemophilus sp (n=20)
    • E-coli sp (n=20)
    • Stenotrophomonas sp (n=20)
    • Staphylococcus sp (n=20)
    • Other chronic colonisation (n=20)
    • Not colonised with any bacterial pathogen (n=20)

Exclusion Criteria:

  • Inability to provide informed consent
  • Pregnancy
  • Medical instability preventing ability to attend for regular study visits at baseline.

Studienplan

Dieser Abschnitt enthält Einzelheiten zum Studienplan, einschließlich des Studiendesigns und der Messung der Studieninhalte.

Wie ist die Studie aufgebaut?

Designdetails

Kohorten und Interventionen

Gruppe / Kohorte
Chronic lung disease
Patients with chronic lung disease who are colonised with a high priority antimicrobial resistant pathogen

Was misst die Studie?

Primäre Ergebnismessungen

Ergebnis Maßnahme
Zeitfenster
Prevalence of antimicrobial resistant specific high-priority AMR pathogens in chronic lung disease
Zeitfenster: 2 years
2 years

Sekundäre Ergebnismessungen

Ergebnis Maßnahme
Zeitfenster
Antimicrobial susceptibility pattern of high-priority AMR pathogens in chronic lung disease
Zeitfenster: 2 years
2 years
Whole genome sequencing genotype-phenotype correlation of high-priority AMR pathogens in chronic lung disease
Zeitfenster: 2 years
2 years
Analysis of metagenomic resistome on exacerbation frequency and disease severity in chronic lung disease
Zeitfenster: 2 years
2 years
Genomic transmission dynamics of high priority AMR pathogens in chronic lung disease
Zeitfenster: 2 years
2 years

Mitarbeiter und Ermittler

Hier finden Sie Personen und Organisationen, die an dieser Studie beteiligt sind.

Studienaufzeichnungsdaten

Diese Daten verfolgen den Fortschritt der Übermittlung von Studienaufzeichnungen und zusammenfassenden Ergebnissen an ClinicalTrials.gov. Studienaufzeichnungen und gemeldete Ergebnisse werden von der National Library of Medicine (NLM) überprüft, um sicherzustellen, dass sie bestimmten Qualitätskontrollstandards entsprechen, bevor sie auf der öffentlichen Website veröffentlicht werden.

Haupttermine studieren

Studienbeginn (Geschätzt)

1. Juli 2026

Primärer Abschluss (Geschätzt)

1. Dezember 2028

Studienabschluss (Geschätzt)

1. Dezember 2028

Studienanmeldedaten

Zuerst eingereicht

9. Juni 2026

Zuerst eingereicht, das die QC-Kriterien erfüllt hat

9. Juni 2026

Zuerst gepostet (Tatsächlich)

15. Juni 2026

Studienaufzeichnungsaktualisierungen

Letztes Update gepostet (Tatsächlich)

15. Juni 2026

Letztes eingereichtes Update, das die QC-Kriterien erfüllt

9. Juni 2026

Zuletzt verifiziert

1. Juni 2026

Mehr Informationen

Begriffe im Zusammenhang mit dieser Studie

Andere Studien-ID-Nummern

  • 174209

Plan für individuelle Teilnehmerdaten (IPD)

Planen Sie, individuelle Teilnehmerdaten (IPD) zu teilen?

JA

Beschreibung des IPD-Plans

Researchers can apply to the ERS CRC for anonymised data access

Arzneimittel- und Geräteinformationen, Studienunterlagen

Studiert ein von der US-amerikanischen FDA reguliertes Arzneimittelprodukt

Nein

Studiert ein von der US-amerikanischen FDA reguliertes Geräteprodukt

Nein

Diese Informationen wurden ohne Änderungen direkt von der Website clinicaltrials.gov abgerufen. Wenn Sie Ihre Studiendaten ändern, entfernen oder aktualisieren möchten, wenden Sie sich bitte an register@clinicaltrials.gov. Sobald eine Änderung auf clinicaltrials.gov implementiert wird, wird diese automatisch auch auf unserer Website aktualisiert .

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