- ICH GCP
- US-Register für klinische Studien
- Klinische Studie NCT00002909
Phenylbutyrate in Treating Patients With Refractory Solid Tumors or Lymphoma
A PHASE I CLINICAL AND PHARMACOLOGIC EVALUATION OF PHENYLBUTYRATE IN PATIENTS WITH REFRACTORY SOLID TUMORS: STUDY OF CONTINUOUS EXPOSURE ORAL PHENYLBUTYRATE ON A THREE TIMES DAILY SCHEDULE
Studienübersicht
Status
Intervention / Behandlung
Detaillierte Beschreibung
OBJECTIVES:
I. Determine the maximum tolerated dose of oral phenylbutyrate that can be given three times daily in patients with refractory solid tumors or lymphoma until disease progression or a trough plasma concentration of 2-6 micromoles per liter is achieved.
II. Characterize the pharmacokinetics of oral phenylbutyrate absorption, and determine whether there is time dependence in the systemic clearance rate during multiple dosing.
III. Seek preliminary evidence of therapeutic activity of phenylbutyrate when administered on this schedule in these patients.
IV. Correlate any observed responses and toxic effects with results of bioassays and tissue sampling for phenylbutyrate activity.
OUTLINE: This is a dose-seeking study.
All patients receive oral phenylbutyrate three times daily. Groups of 4 or more patients receive escalating doses of phenylbutyrate until the maximum tolerated dose (MTD) is determined. Treatment continues until disease progression or unacceptable toxicity intervenes.
Studientyp
Einschreibung (Tatsächlich)
Phase
- Phase 1
Kontakte und Standorte
Studienorte
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Maryland
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Baltimore, Maryland, Vereinigte Staaten, 21287
- Johns Hopkins Oncology Center
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Teilnahmekriterien
Zulassungskriterien
Studienberechtigtes Alter
Akzeptiert gesunde Freiwillige
Studienberechtigte Geschlechter
Beschreibung
DISEASE CHARACTERISTICS:
- Histologically or cytologically confirmed solid tumor or lymphoma that is progressive or refractory to conventional therapy or for which no effective therapy is known
- Priority given to hormone-refractory prostate cancer and melanoma
- No untreated CNS metastases
- Head CT not required in the absence of clinical signs or symptoms but recommended for metastatic melanoma
PATIENT CHARACTERISTICS:
- Age: 18 and over
- Performance status: ECOG 0-2
- Life expectancy: At least 3 months
- WBC greater than 2,000/mm3 OR absolute neutrophil count greater than 1,500/mm3
- Platelet count greater than 100,000/mm3
- Hemoglobin greater than 9 g/dL
- Bilirubin less than 1.5 mg/dL
- AST/ALT less than 1.5 times normal
- Creatinine less than 2.0 mg/dL
- Obstructive uropathy allowed if relieved by nephrostomy or other appropriate device
- Left ventricular ejection fraction greater than 40% by MUGA or normal by echocardiogram
- No history of congestive heart failure
- No uncontrolled hypertension (diastolic greater than 110 mm Hg)
- Forced expiratory volume (1 second) greater than 1.5 L/min
- No active infection, including HIV or viral hepatitis
- No active seizure disorder
- No clinical evidence of increased intracranial pressure
- No baseline dementia (mini-mental exam less than 23)
- No autoimmune disease, including systemic lupus erythematosus, scleroderma, or other connective tissue illness
- No nonmalignant medical or psychiatric problem of sufficient severity to limit full compliance with study or to pose undue risk
- Not pregnant or nursing
- Adequate contraception required of fertile patients for 2 weeks prior to, during, and for 3 months after study
- Normal gastrointestinal function with ability to tolerate large intake of oral volume required for phenylbutyrate administration
- Patients with persistent nausea or moderate to severe anorexia may not be good candidates for study
PRIOR CONCURRENT THERAPY:
- Fully recovered from all prior therapy
- Prior suramin allowed if serum suramin level less than 50 micrograms/mL at entry
- At least 28 days since chemotherapy
- No prior phenylacetate, phenylbutyrate, or antineoplaston therapy
- The following may be continued during study:
- Luteinizing hormone-releasing hormone agonist with evidence of tumor progression (e.g., rising prostate-specific antigen, new lesions on bone scan) despite therapy
- Adrenal steroid replacement (if needed)
- Dexamethasone or other steroids
- At least 4-6 weeks since flutamide with evidence of PSA progression required (if possible)
- At least 28 days since radiotherapy
- At least 28 days since major surgery
Studienplan
Wie ist die Studie aufgebaut?
Designdetails
- Hauptzweck: Behandlung
- Zuteilung: N / A
- Interventionsmodell: Einzelgruppenzuweisung
- Maskierung: Keine (Offenes Etikett)
Waffen und Interventionen
Teilnehmergruppe / Arm |
Intervention / Behandlung |
|---|---|
|
Experimental: Arm I
All patients receive oral phenylbutyrate three times daily.
Groups of 4 or more patients receive escalating doses of phenylbutyrate until the maximum tolerated dose (MTD) is determined.
Treatment continues until disease progression or unacceptable toxicity intervenes.
|
Mitarbeiter und Ermittler
Sponsor
Ermittler
- Studienstuhl: Michael A. Carducci, MD, Sidney Kimmel Comprehensive Cancer Center at Johns Hopkins
Publikationen und hilfreiche Links
Allgemeine Veröffentlichungen
- Carducci M, Bowling MK, Eisenberger M, et al.: Phenylbytyrate (PB) for refractory solid tumors: Phase I evaluation of continuous oral PB exposure. [Abstract] Proc Am Assoc Cancer Res 39: A507, 1998.
Studienaufzeichnungsdaten
Haupttermine studieren
Studienbeginn
Primärer Abschluss (Tatsächlich)
Studienanmeldedaten
Zuerst eingereicht
Zuerst eingereicht, das die QC-Kriterien erfüllt hat
Zuerst gepostet (Schätzen)
Studienaufzeichnungsaktualisierungen
Letztes Update gepostet (Schätzen)
Letztes eingereichtes Update, das die QC-Kriterien erfüllt
Zuletzt verifiziert
Mehr Informationen
Begriffe im Zusammenhang mit dieser Studie
Schlüsselwörter
- nicht näher bezeichneter erwachsener solider Tumor, protokollspezifisch
- Diffuses großzelliges Lymphom im Stadium III bei Erwachsenen
- adultes immunblastisches großzelliges Lymphom im Stadium III
- Burkitt-Lymphom im Stadium III bei Erwachsenen
- Follikuläres Lymphom im Stadium IV Grad 3
- Diffuses großzelliges Lymphom im Stadium IV bei Erwachsenen
- adultes immunblastisches großzelliges Lymphom im Stadium IV
- Burkitt-Lymphom im Stadium IV bei Erwachsenen
- rezidivierendes follikuläres Lymphom Grad 3
- rezidivierendes diffuses großzelliges Lymphom bei Erwachsenen
- rezidivierendes erwachsenes immunblastisches großzelliges Lymphom
- rezidivierendes Burkitt-Lymphom bei Erwachsenen
- rezidivierendes Hodgkin-Lymphom bei Erwachsenen
- rezidivierendes diffuses kleinzelliges Lymphom bei Erwachsenen
- rezidivierendes diffuses gemischtzelliges Lymphom bei Erwachsenen
- follikuläres Lymphom im Stadium III Grad 1
- Follikuläres Lymphom im Stadium III Grad 2
- Follikuläres Lymphom im Stadium III Grad 3
- Diffuses kleinzelliges Lymphom im Stadium III bei Erwachsenen
- Diffuses gemischtzelliges Lymphom im Stadium III bei Erwachsenen
- Stadium IV Grad 1 follikuläres Lymphom
- Stadium IV Grad 2 follikuläres Lymphom
- Diffuses kleinzelliges Lymphom im Stadium IV bei Erwachsenen
- Diffuses gemischtzelliges Lymphom des Erwachsenen im Stadium IV
- Mantelzell-Lymphom im Stadium III
- Mantelzell-Lymphom im Stadium IV
- rezidivierendes follikuläres Lymphom Grad 1
- rezidivierendes follikuläres Lymphom Grad 2
- rezidivierendes Marginalzonen-Lymphom
- rezidivierendes kleines lymphozytisches Lymphom
- Kleines lymphozytisches Lymphom im Stadium III
- Marginalzonen-Lymphom im Stadium III
- kleines lymphozytisches Lymphom im Stadium IV
- Marginalzonen-Lymphom im Stadium IV
- Extranodales Marginalzonen-B-Zell-Lymphom des Schleimhaut-assoziierten lymphatischen Gewebes
- Nodales Marginalzonen-B-Zell-Lymphom
- Milz-Marginalzonen-Lymphom
- rezidivierendes lymphoblastisches Lymphom bei Erwachsenen
- rezidivierendes Mantelzell-Lymphom
- Hodgkin-Lymphom im Stadium III bei Erwachsenen
- Hodgkin-Lymphom im Stadium IV bei Erwachsenen
- lymphoblastisches Lymphom im Stadium III bei Erwachsenen
- lymphoblastisches Lymphom im Stadium IV bei Erwachsenen
- T-Zell-Leukämie/Lymphom im Stadium III bei Erwachsenen
- T-Zell-Leukämie/Lymphom im Stadium IV bei Erwachsenen
- angioimmunoblastisches T-Zell-Lymphom
- anaplastisches großzelliges Lymphom
Zusätzliche relevante MeSH-Bedingungen
Andere Studien-ID-Nummern
- NCI-2012-02250
- J-9616
- JHOC-9616
- NCI-T95-0017H
- CDR0000065274 (Registrierungskennung: PDQ (Physician Data Query))
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