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Sepsis, Endothelial Function, and Lipids in Critically Ill Patients With Liver Failure (the SELLIFA Study) (SELLIFA)

The purpose of the study is to determine the role of new biomarkers in the diagnosis of sepsis in critically-ill patients with liver failure and to correlate the prognosis of these patients with parameters of endothelial function and lipid metabolism.

Studienübersicht

Status

Abgeschlossen

Detaillierte Beschreibung

Early diagnosis of sepsis may be difficult in patients with severe liver failure in the absence of usual warning clinical signs. Furthermore, routine laboratory tests like blood leucocyte count and serum c-reactive protein may be misleading in most of these patients. A great interest is taken in the identification of sepsis biomarkers or sepsis-induced alterations in the inflammation cascade, whose expression is independent of liver function. Determination of such a biomarker may be a useful tool for the early diagnosis of sepsis and may have a prognostic significance in patients with liver failure.

Septic complications in patients with liver failure may induce a disruption of liver microcirculation, which is regulated by several factors acting on endothelial and liver stellate cells. Furthermore, generation of reactive oxygen species results in an oxidative stress on lipids, proteins, and DNA. Lipid peroxidation may contribute to further hepatocellular injury and activation of systemic inflammation cascade. Both endothelial dysfunction and alterations in lipid metabolism may have a role in the prognosis of liver disease and its complications.

The purpose of this prospective observational study is to determine the role of new biomarkers in the diagnosis of sepsis in critically-ill patients with liver failure and to correlate the prognosis of these patients with parameters of endothelial function and lipid metabolism. In addition, the porto-systemic gradient of these parameters will be determined in patients planned for a transjugular intra-hepatic porto-systemic shunt (TIPSS).

An overall number of 120 patients will be enrolled. According to the mode of presentation, the planned number of patients in the different study groups will be as follow : 70 patients with chronic liver failure and acute on chronic liver failure; 20 patients with acute liver failure ; 30 patients post-liver transplantation.

Studientyp

Beobachtungs

Einschreibung (Tatsächlich)

167

Kontakte und Standorte

Dieser Abschnitt enthält die Kontaktdaten derjenigen, die die Studie durchführen, und Informationen darüber, wo diese Studie durchgeführt wird.

Studienorte

      • Brussels, Belgien, 1200
        • Cliniques Universitaires St Luc, Université Catholique de Louvain

Teilnahmekriterien

Forscher suchen nach Personen, die einer bestimmten Beschreibung entsprechen, die als Auswahlkriterien bezeichnet werden. Einige Beispiele für diese Kriterien sind der allgemeine Gesundheitszustand einer Person oder frühere Behandlungen.

Zulassungskriterien

Studienberechtigtes Alter

18 Jahre bis 85 Jahre (Erwachsene, Älterer Erwachsener)

Akzeptiert gesunde Freiwillige

Nein

Studienberechtigte Geschlechter

Alle

Probenahmeverfahren

Wahrscheinlichkeitsstichprobe

Studienpopulation

intensive care unit

Beschreibung

Inclusion Criteria :

  • All consecutive patients with a diagnosis of chronic liver failure, acute on chronic liver failure, acute liver failure, or post-liver transplantation ;
  • Adult patient aged 18 years or above, and less than 85 ;
  • Admission to the ICU for an expected period of > 24 hours or elective admission for TIPSS placement ;
  • Informed consent of the patient or nearest relative.

Exclusion Criteria :

  • Age less than 18 years and more than 85 ;
  • Pregnancy, including HELLP syndrome ;
  • Active malignancy with metastases (localised hepatocellular carcinoma is not an exclusion criteria);
  • Systemic chemotherapy in the last 4 weeks (trans-arterial chemo-embolisation for localised hepatocellular carcinoma is not an exclusion criteria) ;
  • Acquired immunodeficiency syndrome and antiretroviral therapy ;
  • Refusal of the patient or nearest relative.

Studienplan

Dieser Abschnitt enthält Einzelheiten zum Studienplan, einschließlich des Studiendesigns und der Messung der Studieninhalte.

Wie ist die Studie aufgebaut?

Designdetails

  • Beobachtungsmodelle: Kohorte
  • Zeitperspektiven: Interessent

Mitarbeiter und Ermittler

Hier finden Sie Personen und Organisationen, die an dieser Studie beteiligt sind.

Ermittler

  • Studienleiter: Pierre-François Laterre, MD, Cliniques Universitaires St Luc, Université Catholique de Louvain
  • Hauptermittler: Yvan Fleury, MD, Cliniques universitaires Saint-Luc- Université Catholique de Louvain

Studienaufzeichnungsdaten

Diese Daten verfolgen den Fortschritt der Übermittlung von Studienaufzeichnungen und zusammenfassenden Ergebnissen an ClinicalTrials.gov. Studienaufzeichnungen und gemeldete Ergebnisse werden von der National Library of Medicine (NLM) überprüft, um sicherzustellen, dass sie bestimmten Qualitätskontrollstandards entsprechen, bevor sie auf der öffentlichen Website veröffentlicht werden.

Haupttermine studieren

Studienbeginn

1. Juni 2007

Primärer Abschluss (Tatsächlich)

1. August 2009

Studienabschluss (Tatsächlich)

1. August 2009

Studienanmeldedaten

Zuerst eingereicht

19. Juni 2007

Zuerst eingereicht, das die QC-Kriterien erfüllt hat

19. Juni 2007

Zuerst gepostet (Schätzen)

20. Juni 2007

Studienaufzeichnungsaktualisierungen

Letztes Update gepostet (Schätzen)

3. September 2009

Letztes eingereichtes Update, das die QC-Kriterien erfüllt

2. September 2009

Zuletzt verifiziert

1. September 2009

Mehr Informationen

Diese Informationen wurden ohne Änderungen direkt von der Website clinicaltrials.gov abgerufen. Wenn Sie Ihre Studiendaten ändern, entfernen oder aktualisieren möchten, wenden Sie sich bitte an register@clinicaltrials.gov. Sobald eine Änderung auf clinicaltrials.gov implementiert wird, wird diese automatisch auch auf unserer Website aktualisiert .

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