Diese Seite wurde automatisch übersetzt und die Genauigkeit der Übersetzung wird nicht garantiert. Bitte wende dich an die englische Version für einen Quelltext.

Imaging and Biomarkers of Atherosclerosis in Patients With Stable or Unstable Coronary Artery Disease (BIOCORE-2)

24. Februar 2015 aktualisiert von: Assistance Publique - Hôpitaux de Paris

BIOmarkers of CORonary Events-2 : Imaging and Biomarkers of Atherosclerosis in Patients With Stable or Unstable Coronary Artery Disease

In this study, multimodal imaging of atherosclerosis and dosage of new circulating biomarkers will be used to compare patients with stable or unstable coronary artery disease

Studienübersicht

Detaillierte Beschreibung

Acute complications of coronary and cerebrovascular atherosclerosis -i.e., acute coronary syndromes (ACS) and strokes - remain the principal cause of death worldwide. Identification of patients at high risk of developing such complications is therefore of utmost importance. Post-MORTEM studies suggest that vulnerable coronary atherosclerotic plaques are characterized by a large, metabolically active, necrotic core, covered by a thin fibrous cap, which may rupture, leading to acute thrombosis, myocardial infarction and, potentially, sudden death. These anatomic features of plaque vulnerability are not visible on standard coronary imaging, such as coronary angiography, but might be recognized using more recent imaging modalities. In addition, new circulating biomarkers of atherosclerosis, particularly biomarkers involved in plaque destabilization, can be measured in peripheral blood and may be used to appreciate overall patient vulnerability.

Design and Methods- In the present study, 2 groups of 44 patients with moderate-to-high risk non-ST elevation ACS or stable coronary artery disease (CAD) will be compared. All the patients will undergo percutaneous coronary intervention of culprit vessels after imaging of the entire coronary tree (culprit and non-culprit lesions) using intravascular ultrasound with radiofrequency data analysis (IVUS-VH). Before discharge, fluorodeoxyglucose positron emission tomography combined with multidetector computed tomography (FDG PET-MDCT) of the carotid arteries and the thoracic aorta, along with MDCT coronary angiography, will be performed and a blood sample will be obtained for subsequent measurements of emerging or new biomarkers.

Objectives -

  1. The primary objective is to compare plaque phenotypes between patients with ACS vs stable CAD. For each imaging modality (coronary IVUS-VH, MDCT coronary angiography, AORTO-carotid FDG PET-CT) comparisons will be performed on a per-lesion and per-patient basis.
  2. Secondary objectives include: i) An evaluation of the accuracy of each plaque imaging modality and biomarkers for diagnosis of unstable CAD; ii) A comparison of the diagnostic performance of each plaque imaging modality and biomarkers for diagnosis of unstable CAD; iii) A comparison of coronary plaque phenotype between culprit and non-culprit lesions (using IVUS-VH and MDCT coronary angiography); and iv) An exploratory feasibility study of PET-CT imaging of coronary artery atherosclerotic plaques.

It's important to underline that this study must be considered as an interventional study. Indeed, in this study patients have many imaging modality : coronary IVUS-VH, MDCT coronary angiography and AORTO-carotid FDG PET-CT while in common practice patients have only FDG PET-CT which is the routinely technique used.

Studientyp

Interventionell

Einschreibung (Tatsächlich)

85

Phase

  • Unzutreffend

Kontakte und Standorte

Dieser Abschnitt enthält die Kontaktdaten derjenigen, die die Studie durchführen, und Informationen darüber, wo diese Studie durchgeführt wird.

Studienorte

      • Paris, Frankreich, 75018
        • Département de Cardiologie, Hôpital Bichat, Assistance Publique - Hôpitaux de Paris

Teilnahmekriterien

Forscher suchen nach Personen, die einer bestimmten Beschreibung entsprechen, die als Auswahlkriterien bezeichnet werden. Einige Beispiele für diese Kriterien sind der allgemeine Gesundheitszustand einer Person oder frühere Behandlungen.

Zulassungskriterien

Studienberechtigtes Alter

18 Jahre und älter (Erwachsene, Älterer Erwachsener)

Akzeptiert gesunde Freiwillige

Nein

Studienberechtigte Geschlechter

Alle

Beschreibung

Inclusion Criteria:

First group: Non ST-elevation acute coronary syndrome

  • Symptoms compatible with acute myocardial ischaemia
  • Presence of either significant ST-T changes without persistent ST elevation or positive troponin I
  • And successful stenting of culprit, de novo coronary stenosis located on native coronary arteries

Second group: Stable coronary artery disease

  • Stable angina or silent myocardial ischaemia (documented by a positive stress test)
  • And successful stenting of culprit, de novo coronary stenosis located on native coronary arteries

Exclusion Criteria:

In both groups

  • Absence of percutaneous coronary angioplasty
  • IVUS imaging not feasible
  • Heart failure (≥NYHA class 2)
  • Severe, persistent arrhythmia
  • Renal failure (GFR < 60 ml/min using MDRD formula)
  • History of autoimmune or inflammatory disease, recent sepsis (< 1 month), neoplasm
  • Females without contraception (if at childbearing age)
  • Pregnant of child feeding females
  • Homeless
  • Patients with no health coverage
  • Refusal to sing informed consent
  • Allergy to FDG or iodinated contrast media

In stable group:

  • History of acute coronary syndrome
  • History of stroke

Studienplan

Dieser Abschnitt enthält Einzelheiten zum Studienplan, einschließlich des Studiendesigns und der Messung der Studieninhalte.

Wie ist die Studie aufgebaut?

Designdetails

  • Hauptzweck: Diagnose
  • Zuteilung: Nicht randomisiert
  • Interventionsmodell: Parallele Zuordnung
  • Maskierung: Keine (Offenes Etikett)

Waffen und Interventionen

Teilnehmergruppe / Arm
Intervention / Behandlung
Experimental: Non ST-elevation acute coronary syndrome

Coronary intervention using IVUS-VH & FDG PET-MDCT:

All the patients will undergo percutaneous coronary intervention of culprit vessels after imaging of the entire coronary tree (culprit and non-culprit lesions) using intravascular ultrasound with radiofrequency data analysis (IVUS-VH). Before discharge, fluorodeoxyglucose positron emission tomography combined with multidetector computed tomography (FDG PET-MDCT) of the carotid arteries and the thoracic aorta, along with MDCT coronary angiography, will be performed and a blood sample will be obtained for subsequent measurements of emerging or new biomarkers.

All the patients will undergo percutaneous coronary intervention of culprit vessels after imaging of the entire coronary tree (culprit and non-culprit lesions) using intravascular ultrasound with radiofrequency data analysis (IVUS-VH). Before discharge, fluorodeoxyglucose positron emission tomography combined with multidetector computed tomography (FDG PET-MDCT) of the carotid arteries and the thoracic aorta, along with MDCT coronary angiography, will be performed and a blood sample will be obtained for subsequent measurements of emerging or new biomarkers.
Experimental: Stable coronary artery disease

Coronary intervention using IVUS-VH & FDG PET-MDCT:

All the patients will undergo percutaneous coronary intervention of culprit vessels after imaging of the entire coronary tree (culprit and non-culprit lesions) using intravascular ultrasound with radiofrequency data analysis (IVUS-VH). Before discharge, fluorodeoxyglucose positron emission tomography combined with multidetector computed tomography (FDG PET-MDCT) of the carotid arteries and the thoracic aorta, along with MDCT coronary angiography, will be performed and a blood sample will be obtained for subsequent measurements of emerging or new biomarkers.

All the patients will undergo percutaneous coronary intervention of culprit vessels after imaging of the entire coronary tree (culprit and non-culprit lesions) using intravascular ultrasound with radiofrequency data analysis (IVUS-VH). Before discharge, fluorodeoxyglucose positron emission tomography combined with multidetector computed tomography (FDG PET-MDCT) of the carotid arteries and the thoracic aorta, along with MDCT coronary angiography, will be performed and a blood sample will be obtained for subsequent measurements of emerging or new biomarkers.

Was misst die Studie?

Primäre Ergebnismessungen

Ergebnis Maßnahme
Maßnahmenbeschreibung
Zeitfenster
Three imaging modalities are used to compare plaque phenotypes between patients with ACS vs stable CAD. (coronary IVUS-VH, MDCT coronary angiography, AORTO-carotid FDG PET-CT)
Zeitfenster: Performed within 7 days of inclusion
Each imaging modality provides a set of quantitative or semi-quantitative measures of plaque vulnerability (eg, necrotic core volume and presence of thin-cap fibroatheroma on IVUS-VH; presence of calcium and positive remodeling on MDCT coronary angiography; and FDG uptake measured by target-to-background on aorto-carotid FDG PET-CT)
Performed within 7 days of inclusion

Sekundäre Ergebnismessungen

Ergebnis Maßnahme
Zeitfenster
New circulating biomarkers
Zeitfenster: Measured on a blood sample performed within 7 days of inclusion
Measured on a blood sample performed within 7 days of inclusion

Mitarbeiter und Ermittler

Hier finden Sie Personen und Organisationen, die an dieser Studie beteiligt sind.

Ermittler

  • Studienleiter: Laurent Feldman, MD, PhD, Assistance Publique - Hôpitaux de Paris

Publikationen und hilfreiche Links

Die Bereitstellung dieser Publikationen erfolgt freiwillig durch die für die Eingabe von Informationen über die Studie verantwortliche Person. Diese können sich auf alles beziehen, was mit dem Studium zu tun hat.

Studienaufzeichnungsdaten

Diese Daten verfolgen den Fortschritt der Übermittlung von Studienaufzeichnungen und zusammenfassenden Ergebnissen an ClinicalTrials.gov. Studienaufzeichnungen und gemeldete Ergebnisse werden von der National Library of Medicine (NLM) überprüft, um sicherzustellen, dass sie bestimmten Qualitätskontrollstandards entsprechen, bevor sie auf der öffentlichen Website veröffentlicht werden.

Haupttermine studieren

Studienbeginn

1. Februar 2010

Primärer Abschluss (Tatsächlich)

1. Juli 2012

Studienabschluss (Tatsächlich)

1. August 2013

Studienanmeldedaten

Zuerst eingereicht

12. Juli 2010

Zuerst eingereicht, das die QC-Kriterien erfüllt hat

20. August 2010

Zuerst gepostet (Schätzen)

23. August 2010

Studienaufzeichnungsaktualisierungen

Letztes Update gepostet (Schätzen)

25. Februar 2015

Letztes eingereichtes Update, das die QC-Kriterien erfüllt

24. Februar 2015

Zuletzt verifiziert

1. Februar 2015

Mehr Informationen

Diese Informationen wurden ohne Änderungen direkt von der Website clinicaltrials.gov abgerufen. Wenn Sie Ihre Studiendaten ändern, entfernen oder aktualisieren möchten, wenden Sie sich bitte an register@clinicaltrials.gov. Sobald eine Änderung auf clinicaltrials.gov implementiert wird, wird diese automatisch auch auf unserer Website aktualisiert .

3
Abonnieren