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Vitamin D HIV Study on Postmenopausal Women

6. März 2019 aktualisiert von: Elizabeth Shane, Columbia University

The Effect of Vitamin D Repletion on Postmenopausal Women With HIV

The purpose of this study is to determine the effects of vitamin D on measures of bone health and immune function in HIV infected postmenopausal women. The investigators prior research with this population revealed that low vitamin D levels are very common. Prior research with this population also revealed that Vitamin D is necessary for the body to absorb calcium and is important for the health of the bones. When vitamin D levels are low, there are increased risks of bone loss, muscle weakness, falls and fractures. Low levels of vitamin D have also been associated with impaired immune function. This study will help us learn whether two different doses of vitamin D will improve bone health and immune function.

Studienübersicht

Status

Abgeschlossen

Bedingungen

Detaillierte Beschreibung

The purpose of this study is to determine the effects of vitamin D repletion on rates of bone loss and indices of immune function in HIV+ postmenopausal women. Lower baseline serum Vitamin D levels, as assessed by measuring serum 25-hydroxyvitamin D (25-OHD) were associated with a trend toward more bone loss. In addition, the investigators found that despite providing supplements that contained approximately 600 IU vitamin D, serum 25-OHD did not increase during the first year. Provision of adequate calcium and vitamin D is the cornerstone of effective prevention and therapy of osteoporosis. HIV-infected patients may be at increased risk of having vitamin D deficiency because they take several medications that may interfere with vitamin D action. Therefore, the investigators will recruit 100 HIV infected postmenopausal women for this study who are on a stable antiretroviral therapy (ART) regimen and randomize them to receive 1000 or 3000 IU of vitamin D daily. The subjects will be followed closely for one year to monitor compliance and changes in bone health and immune function.

Studientyp

Interventionell

Einschreibung (Tatsächlich)

85

Phase

  • Phase 2
  • Phase 1

Kontakte und Standorte

Dieser Abschnitt enthält die Kontaktdaten derjenigen, die die Studie durchführen, und Informationen darüber, wo diese Studie durchgeführt wird.

Studienorte

    • New York
      • New York, New York, Vereinigte Staaten, 10032
        • Columbia University Medical Center

Teilnahmekriterien

Forscher suchen nach Personen, die einer bestimmten Beschreibung entsprechen, die als Auswahlkriterien bezeichnet werden. Einige Beispiele für diese Kriterien sind der allgemeine Gesundheitszustand einer Person oder frühere Behandlungen.

Zulassungskriterien

Studienberechtigtes Alter

40 Jahre bis 70 Jahre (Erwachsene, Älterer Erwachsener)

Akzeptiert gesunde Freiwillige

Nein

Studienberechtigte Geschlechter

Weiblich

Beschreibung

Inclusion Criteria:

  • HIV+ African American and Latina postmenopausal women, aged 40-70, who meet the standard definition of menopause:

If 50 years old or older then amenorrhea for > 1year. If age 40 to 49 then amenorrhea for over a year and and Follicle-Stimulating Hormone (FSH) level of equal to or greater than 20 mIU/ml; as some amenorrheic chronically ill women may have hypothalamic dysfunction and low FSH values, if FSH is 10 to 19, and the serum estradiol level is consistent with menopause less than or equal to 30pg/ml, she will be determined to be postmenopausal.

  • On stable antiretroviral therapy (ART) for >2 years
  • Undetectable HIV RNA (viral load) at least 2 times over the past year (RNA <400)

Exclusion Criteria:

  • Metabolic bone disease (Paget's disease, clinical osteomalacia, primary hyperparathyroidism, hypercalcemia)
  • Multiple myeloma, solid tumors with metastases;
  • Endocrinopathy (hyperthyroidism, untreated hypothyroidism, Cushing's syndrome, prolactin-secreting pituitary adenoma)
  • Renal insufficiency (serum creatinine above 1.5 mg/dl)
  • Liver disease (AST, ALT, bilirubin, total alkaline phosphatase activity > twice upper normal limit);
  • Intestinal disorders (celiac disease, pancreatic insufficiency, Crohn's disease, ulcerative colitis)
  • Current use of glucocorticoids, anticonvulsants, anticoagulants, diuretics, methotrexate;
  • Current or past use of drug therapies for osteoporosis (raloxifene, bisphosphonates, calcitonin, PTH). Women on estrogen are excluded. Past estrogen use is permitted if discontinued >1 year before enrollment.
  • If there is a history of a low trauma fracture, a T score < -3 or a prevalent vertebral fracture on Instant Vertebral Assessment™ (IVA), subjects will be referred for osteoporosis treatment as appropriate.
  • Severe vitamin D deficiency (25-OHD level <10 ng/ml) or normal baseline serum vitamin D (25-OHD >32 ng/ml). Subjects with severe vitamin D deficiency may be referred to our sub-study, if all other inclusion/exclusion criteria are met.
  • Hypercalcemia or history of calcium-containing kidney stones
  • Known allergy/sensitivity or any hypersensitivity to components of study drugs or their formulations
  • Current imprisonment or voluntary incarceration in a medical facility for psychiatric illness
  • Any condition that, in the opinion of the site investigator, would compromised the subject's ability to participate in the study

Studienplan

Dieser Abschnitt enthält Einzelheiten zum Studienplan, einschließlich des Studiendesigns und der Messung der Studieninhalte.

Wie ist die Studie aufgebaut?

Designdetails

  • Hauptzweck: Behandlung
  • Zuteilung: Zufällig
  • Interventionsmodell: Parallele Zuordnung
  • Maskierung: Verdreifachen

Waffen und Interventionen

Teilnehmergruppe / Arm
Intervention / Behandlung
Placebo-Komparator: Group A
Placebo vitamin D3 capsule daily plus vitamin supplements that contains 1000 IU vitamin D3 and 1000 mg calcium carbonate daily. Total daily vitamin D3 dose = 1000 IU.
An inactive treatment that is intended to provide baseline measurements for the experimental protocol of a clinical trial, in this case, the vitamin D3.
Andere Namen:
  • Placebo-Kapsel
Specially formulated supplements (Tishcon, Inc.) that contain 500 mg of calcium (carbonate) and 500 IU of vitamin D3 to be taken twice daily with breakfast and dinner (1000 mg of elemental calcium and 1000 IU of vitamin D).
Andere Namen:
  • Vitamin supplementation
Experimental: Group B
2000 IU vitamin D3 daily plus vitamin supplements that contains 1000 IU vitamin D3 and 1000 mg calcium carbonate daily. Total daily vitamin D3 dose = 3000 IU.
Specially formulated supplements (Tishcon, Inc.) that contain 500 mg of calcium (carbonate) and 500 IU of vitamin D3 to be taken twice daily with breakfast and dinner (1000 mg of elemental calcium and 1000 IU of vitamin D).
Andere Namen:
  • Vitamin supplementation
2000 mg QD
Andere Namen:
  • Cholecalciferol-D3

Was misst die Studie?

Primäre Ergebnismessungen

Ergebnis Maßnahme
Maßnahmenbeschreibung
Zeitfenster
Change in Bone Mineral Density (BMD)
Zeitfenster: Baseline, 12 months
Percent change from baseline in BMD at lumbar spine (as measured by Dual-emission X-ray absorptiometry (DXA) scan) at 12 months
Baseline, 12 months

Sekundäre Ergebnismessungen

Ergebnis Maßnahme
Maßnahmenbeschreibung
Zeitfenster
Areal Change in Bone Mineral Density (aBMD)
Zeitfenster: Baseline,12 months
To evaluate the change in areal BMD (aBMD) at the total hip (TH)
Baseline,12 months
Change in Volumetric Bone Mineral Density (vBMD)
Zeitfenster: Baseline, 12 months
To evaluate the change in volumetric BMD (VBMD) at the Tibia
Baseline, 12 months
Change in Vitamin D Levels
Zeitfenster: 12 months
To evaluate the change in vitamin D levels with supplementation
12 months
Change in Biochemical Markers
Zeitfenster: 12 months
To evaluate the effect of vitamin D and calcium supplementation on biochemical markers of bone turnover and markers of inflammation. (PTH)
12 months

Mitarbeiter und Ermittler

Hier finden Sie Personen und Organisationen, die an dieser Studie beteiligt sind.

Ermittler

  • Hauptermittler: Elizabeth Shane, MD, Columbia University
  • Studienleiter: Michael Yin, MD, Columbia University

Studienaufzeichnungsdaten

Diese Daten verfolgen den Fortschritt der Übermittlung von Studienaufzeichnungen und zusammenfassenden Ergebnissen an ClinicalTrials.gov. Studienaufzeichnungen und gemeldete Ergebnisse werden von der National Library of Medicine (NLM) überprüft, um sicherzustellen, dass sie bestimmten Qualitätskontrollstandards entsprechen, bevor sie auf der öffentlichen Website veröffentlicht werden.

Haupttermine studieren

Studienbeginn (Tatsächlich)

1. Januar 2011

Primärer Abschluss (Tatsächlich)

1. Februar 2016

Studienabschluss (Tatsächlich)

1. Februar 2016

Studienanmeldedaten

Zuerst eingereicht

15. Juni 2011

Zuerst eingereicht, das die QC-Kriterien erfüllt hat

16. Juni 2011

Zuerst gepostet (Schätzen)

17. Juni 2011

Studienaufzeichnungsaktualisierungen

Letztes Update gepostet (Tatsächlich)

7. März 2019

Letztes eingereichtes Update, das die QC-Kriterien erfüllt

6. März 2019

Zuletzt verifiziert

1. März 2019

Mehr Informationen

Begriffe im Zusammenhang mit dieser Studie

Andere Studien-ID-Nummern

  • AAAF2194
  • 2R01AI065200-06A1 (US NIH Stipendium/Vertrag)

Plan für individuelle Teilnehmerdaten (IPD)

Planen Sie, individuelle Teilnehmerdaten (IPD) zu teilen?

UNENTSCHIEDEN

Arzneimittel- und Geräteinformationen, Studienunterlagen

Studiert ein von der US-amerikanischen FDA reguliertes Arzneimittelprodukt

Ja

Studiert ein von der US-amerikanischen FDA reguliertes Geräteprodukt

Nein

Produkt, das in den USA hergestellt und aus den USA exportiert wird

Nein

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