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Prospective Observational Pilot-study for the Evaluation of the Nephro- an Neurotoxicity in the Anti-infectious Therapy With Inhalative Colistin Therapy for Patients With Ventilator-associated Pneumonia (VAP) (LOKALE)

2. August 2016 aktualisiert von: Maria Deja, Charite University, Berlin, Germany

Multi-Drug resistant pathogens (MDR) are reported worldwide with increasing incidence, especially in intensive care settings.

One of the drugs which are effective against MDRs, is colistin (polymyxin E). This agent has been reintroduced in response to the increase of MDR pathogens and might be used more often in the future. Data on safety regarding the most important side effects are not sufficiently available. l This study evaluates the toxicity in patients who receive aerosolized colistin.

Studienübersicht

Detaillierte Beschreibung

There is growing evidence that patients in the ICU setting have a special risk profile for consecutive colonization and possible infection due to MDR pathogens.

One therapy option is the use of inhalative colistin, as this agent has been demonstrated to be effective against these pathogens. Data on pharmacodynamics or - kinetics are transferred from older studies or from other patient populations. For patients with pulmonary colonization or infection due to an MDR pathogen the systemic resorption of the drug is not known, consequently systemic side effects including kidney or neural damage are not predictable.

This study focus on patients with inhalative colistin therapy and uses therapeutic drug monitoring to determine the rate of systemic resorption of colistin. For the evaluation of neurotoxicity function of peripheral nerves (neve conduction velocity) and of the eighth cranial nerve is monitored. Nephrotoxicity is estimated by creatinine level (-clearance) and the RIFLE criteria.

Studientyp

Beobachtungs

Einschreibung (Tatsächlich)

9

Kontakte und Standorte

Dieser Abschnitt enthält die Kontaktdaten derjenigen, die die Studie durchführen, und Informationen darüber, wo diese Studie durchgeführt wird.

Studienorte

      • Berlin, Deutschland, 13353
        • Charité Universitätsmedizin Charité

Teilnahmekriterien

Forscher suchen nach Personen, die einer bestimmten Beschreibung entsprechen, die als Auswahlkriterien bezeichnet werden. Einige Beispiele für diese Kriterien sind der allgemeine Gesundheitszustand einer Person oder frühere Behandlungen.

Zulassungskriterien

Studienberechtigtes Alter

18 Jahre und älter (Erwachsene, Älterer Erwachsener)

Akzeptiert gesunde Freiwillige

Nein

Studienberechtigte Geschlechter

Alle

Probenahmeverfahren

Nicht-Wahrscheinlichkeitsprobe

Studienpopulation

Adult ICU patients with invasive ventilation and colonization or infection with MDR pathogens

Beschreibung

Inclusion criteria:

  • invasive ventilated patients (male and female) with assumed or assured bacteria with an elevated resistance pattern found in a tracheal or bronchial secretion with or without clinical signs of infection
  • indicated colistin co-therapy or eradication-attempt with inhalative colistin (β-Lactam) therapy according to the standard operation procedure (SOP) of the hospital

Exclusion criteria:

  • Consent of the patient or of the patient´s legal representative can´t be obtained soon
  • Age < 18 years
  • Included within another, prospective clinical antibiotics-study
  • Hypersensitivity to colistin or polymyxin B
  • Patients with cystic fibrosis
  • Present letter of attorney or patient´s provision, which precludes a priori the participation in studies
  • Missing consent for storage of pseudonymised data in context of the study
  • The patient is in an institution due to a court injunction or administrative order

Studienplan

Dieser Abschnitt enthält Einzelheiten zum Studienplan, einschließlich des Studiendesigns und der Messung der Studieninhalte.

Wie ist die Studie aufgebaut?

Designdetails

Kohorten und Interventionen

Gruppe / Kohorte
Intervention / Behandlung
Colistin inhalative

Adult ICU patients with

  • invasive ventilation with assumed or assured bacteria with an elevated resistance pattern found in a tracheal or bronchial secretion with or without clinical signs of infection
  • indicated colistin co-therapy or eradication-attempt with inhalative colistin (β-Lactam) therapy according to the standard operation procedure (SOP) of the hospital

Patients included into the study group receive additional TDM, Monitoring of Neuro-and Nephropathology

Therapeutic drug monitoring of serum levels and Monitoring of Neuro- and Nephropathology

Was misst die Studie?

Primäre Ergebnismessungen

Ergebnis Maßnahme
Maßnahmenbeschreibung
Zeitfenster
Number and frequency of adverse events (nephro- or neurotoxicity after aerosolised colistin therapy)
Zeitfenster: 28 days

Adverse events are measured based on validated criteria:

  1. creatinine-clearance and RIFLE-criteria
  2. Neuromonitoring (nerve conduction velocity, EEG)
28 days

Sekundäre Ergebnismessungen

Ergebnis Maßnahme
Maßnahmenbeschreibung
Zeitfenster
Serum concentration of colistin and β-Lactam antibiotics
Zeitfenster: 3 days
Colistin-concentration in serum following inhalative therapy (in mg/L) 2 hours and 8 hours of application and in steady state on day 3 of therapy
3 days
Serum levels of colistin and β-Lactam antibiotics (e.g. Meropenem)in mg/L
Zeitfenster: 3 days
Serum drug levels in mg/L 2hours, 8 hours and 3 days (steady state) after therapy induction
3 days

Mitarbeiter und Ermittler

Hier finden Sie Personen und Organisationen, die an dieser Studie beteiligt sind.

Ermittler

  • Hauptermittler: Maria Deja, Prof., Charité Universititaetsmedizin Berlin

Publikationen und hilfreiche Links

Die Bereitstellung dieser Publikationen erfolgt freiwillig durch die für die Eingabe von Informationen über die Studie verantwortliche Person. Diese können sich auf alles beziehen, was mit dem Studium zu tun hat.

Studienaufzeichnungsdaten

Diese Daten verfolgen den Fortschritt der Übermittlung von Studienaufzeichnungen und zusammenfassenden Ergebnissen an ClinicalTrials.gov. Studienaufzeichnungen und gemeldete Ergebnisse werden von der National Library of Medicine (NLM) überprüft, um sicherzustellen, dass sie bestimmten Qualitätskontrollstandards entsprechen, bevor sie auf der öffentlichen Website veröffentlicht werden.

Haupttermine studieren

Studienbeginn

1. September 2013

Primärer Abschluss (Tatsächlich)

1. April 2015

Studienabschluss (Tatsächlich)

1. Dezember 2015

Studienanmeldedaten

Zuerst eingereicht

1. Juli 2013

Zuerst eingereicht, das die QC-Kriterien erfüllt hat

4. Juli 2013

Zuerst gepostet (Schätzen)

10. Juli 2013

Studienaufzeichnungsaktualisierungen

Letztes Update gepostet (Schätzen)

3. August 2016

Letztes eingereichtes Update, das die QC-Kriterien erfüllt

2. August 2016

Zuletzt verifiziert

1. August 2016

Mehr Informationen

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