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Neuroretinal Biomarkers in Neurodegenerative Diseases

10. Mai 2016 aktualisiert von: University of Edinburgh

Investigation Into the Role of Neuroretinal Biomarkers in the Phenotyping of Neurodegenerative Diseases, and Potential for Tracking Progression and Monitoring Impact of Interventions, Events and Therapies.

There is increasing evidence that examining our eyes can tell us a lot of information about our health, and systemic diseases. We want to study what eyes can reveal about serious neurodegenerative diseases like multiple sclerosis, and motor neurone disease, by analysing the retinal images from a simple non-invasive eye scan, that is already being routinely used to provide immediate clinical information in this group of patients.

Studienübersicht

Status

Abgeschlossen

Bedingungen

Detaillierte Beschreibung

The identification of reliable biomarkers in multiple sclerosis (MS), and other neurodegenerative diseases, has become increasingly important with the development of disease-modifying treatments.

A range of genetic, metabolic and imaging biomarkers exist, in correlations with diagnosis, phenotypic expression, inflammation, degeneration and prognosis; although there is wide variation in specificity, sensitivity, reproducibility and cost.

In MS specifically, we know that whilst the primary pathological process is demyelination of neurones (which can be accompanied by inflammation, and resolving symptoms), it is the subsequent axonal loss - neurodegeneration - that gives rise to the permanent functional disability.

Magnetic resonance imaging (MRI) brain scans are currently our primary source of objective information in assessing MS disease status, in terms of neurodegeneration and possibly prognosis. Measurements of brain atrophy have shown worsening rates are higher in untreated MS patients compared with healthy controls and also correlate with subsequent disability status eight years later.

However, brain atrophy measures sometimes reveal paradoxical outcomes, particularly of white matter atrophy, where normal or increased volume as a result of pathological processes, such as tissue damage and repair, can impact upon the measures.

The search then for other markers of neurodegenerative disease status and prognosis continues, with renewed interest in the eye.

In MS, early work has suggested certain retinal measures, particularly the width of the layer that consists largely of retinal ganglion cell nerve axons, as candidate biomarkers, under the hypothesis that neuroretinal tissue reflects global central nervous system (CNS) pathology. Conceptually, this would seem reasonable, given the frequency for anterior visual pathway involvement as the primary presentation of MS; and in addition, the unmyelinated ganglion cell axons that form the retinal nerve fibre layer (RNFL) are a direct extension of the brain, and global neurodegeneration would be expected to involve these neurones - particularly in MS, where the disease lesions have a predilection for the periventricular regions, which are in close proximity to the optic radiations.

However, the natural history of neuroretinal tissue integrity is poorly understood, and in vivo measurement is a very new modality, requiring validation and context to any interpretation.

In addition, retinal imaging permits the direct visualisation, and subsequent analysis, of the retinal vasculature - shown in studies of stroke and hypertension to be an accurate representation of brain vasculature, with diagnostic and prognostic potential.

In summary, a combined score of neuroretinal integrity as measured by retinal imaging may yield new insights into sever neurodegenerative disease.

Studientyp

Beobachtungs

Einschreibung (Voraussichtlich)

80

Kontakte und Standorte

Dieser Abschnitt enthält die Kontaktdaten derjenigen, die die Studie durchführen, und Informationen darüber, wo diese Studie durchgeführt wird.

Studienorte

Teilnahmekriterien

Forscher suchen nach Personen, die einer bestimmten Beschreibung entsprechen, die als Auswahlkriterien bezeichnet werden. Einige Beispiele für diese Kriterien sind der allgemeine Gesundheitszustand einer Person oder frühere Behandlungen.

Zulassungskriterien

Studienberechtigtes Alter

18 Jahre bis 75 Jahre (Erwachsene, Älterer Erwachsener)

Akzeptiert gesunde Freiwillige

Ja

Studienberechtigte Geschlechter

Alle

Probenahmeverfahren

Nicht-Wahrscheinlichkeitsprobe

Studienpopulation

All MS patients attending the ARRNC research clinic

Beschreibung

Inclusion Criteria:

  • willing to participate with informed consent
  • age 18-75
  • male or female
  • confirmed diagnosis of multiple sclerosis

Exclusion Criteria:

  • concurrent eye disease, or media opacity
  • high refractive error (> +6 or -6)

Studienplan

Dieser Abschnitt enthält Einzelheiten zum Studienplan, einschließlich des Studiendesigns und der Messung der Studieninhalte.

Wie ist die Studie aufgebaut?

Designdetails

Kohorten und Interventionen

Gruppe / Kohorte
MS patients
All MS sub-types
Controls
sex- and age-matched controls

Was misst die Studie?

Primäre Ergebnismessungen

Ergebnis Maßnahme
Maßnahmenbeschreibung
Zeitfenster
Retinal nerve fibre layer (RNFL) thickness change over time
Zeitfenster: 0, 6, 12, 24 months
Monitoring of RNFL thickness over time, as measured by optical coherence tomography (OCT) retinal scanning, particularly in relation to disease events, or interventions.
0, 6, 12, 24 months

Sekundäre Ergebnismessungen

Ergebnis Maßnahme
Maßnahmenbeschreibung
Zeitfenster
Retinal vascular fractal dimension change over time
Zeitfenster: 0, 6, 12, 24 months
Monitoring of retinal vessel metrics, of bifurcation optimality and tortuosity; and combination with neuroretinal measures as a combined score.
0, 6, 12, 24 months

Mitarbeiter und Ermittler

Hier finden Sie Personen und Organisationen, die an dieser Studie beteiligt sind.

Ermittler

  • Hauptermittler: James Cameron, FRCOphth, University of Edinburgh

Studienaufzeichnungsdaten

Diese Daten verfolgen den Fortschritt der Übermittlung von Studienaufzeichnungen und zusammenfassenden Ergebnissen an ClinicalTrials.gov. Studienaufzeichnungen und gemeldete Ergebnisse werden von der National Library of Medicine (NLM) überprüft, um sicherzustellen, dass sie bestimmten Qualitätskontrollstandards entsprechen, bevor sie auf der öffentlichen Website veröffentlicht werden.

Haupttermine studieren

Studienbeginn

1. März 2014

Primärer Abschluss (Tatsächlich)

1. Februar 2016

Studienabschluss (Tatsächlich)

1. Februar 2016

Studienanmeldedaten

Zuerst eingereicht

22. Januar 2014

Zuerst eingereicht, das die QC-Kriterien erfüllt hat

24. Januar 2014

Zuerst gepostet (Schätzen)

28. Januar 2014

Studienaufzeichnungsaktualisierungen

Letztes Update gepostet (Schätzen)

11. Mai 2016

Letztes eingereichtes Update, das die QC-Kriterien erfüllt

10. Mai 2016

Zuletzt verifiziert

1. Dezember 2015

Mehr Informationen

Diese Informationen wurden ohne Änderungen direkt von der Website clinicaltrials.gov abgerufen. Wenn Sie Ihre Studiendaten ändern, entfernen oder aktualisieren möchten, wenden Sie sich bitte an register@clinicaltrials.gov. Sobald eine Änderung auf clinicaltrials.gov implementiert wird, wird diese automatisch auch auf unserer Website aktualisiert .

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