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Randomized Controlled Trial (RCT) of a Motivational Decision Support System (RCTEDSS)

3. November 2018 aktualisiert von: Mary F. Brunette, MD, Dartmouth-Hitchcock Medical Center

RCT of a Motivational Decision Support System for Smokers With Severe Mental Illnesses

In this study we will definitively test the decision support system in a randomized controlled trial (RCT) among smokers with severe mental illness (SMI) psychotic disorders. The Specific Aims of the study are:

  1. To determine whether use of the web-based decision support system leads to higher rates of initiation of smoking cessation treatment than use of a computerized educational pamphlet. We will also assess effectiveness on secondary outcomes, including smoking behavior, urges and outcome expectancies; level of dependence; intentions to quit and to use cessation treatment; and abstinence.
  2. To assess whether cognitive ability moderates initiation of smoking cessation treatment. Since cognitive impairment impedes use of standard web-based interventions by this group, and cognitive impairments likely supersede other potential moderators (education and socioeconomic status), this aim will be key to determining the success of our intervention and will guide further revisions if they are needed.
  3. To explore the effects of the decision support system and baseline cognitive ability on abstinence over 6 months

    1. We will examine the impact of the DSS on 7-day point prevalence tobacco abstinence at 6 months, and cumulative days of tobacco abstinence over 6 months.
    2. We will determine whether baseline cognition (scale scores) is associated with 7-day point prevalence tobacco abstinence at 6 months, and cumulative days of tobacco abstinence over 6 months.

Studienübersicht

Detaillierte Beschreibung

Up to 80% of people with schizophrenia and schizoaffective disorders smoke - a rate that is four times the rate in the general population. Cessation treatments are effective, but these smokers don't use them. In order to provide an easy-to-use, cost-effective strategy to engage this group of smokers into effective treatments, we developed a single-session, web-based, motivational decision support system, Let's Talk About Smoking. The system incorporates features that insure high usability among those who can't use current websites due to cognitive impairments and low computer skills. It provides compelling content that engages users into evidence-based cessation treatments.

In this study we will definitively test the decision support system in a randomized controlled trial (RCT) among smokers with severe mental illness (SMI) psychotic disorders. Our proposed study design will enable us to test whether this system, designed for those with cognitive impairments, is effective among people with a range of cognitive abilities. The Specific Aims of the study are:

  1. To determine whether use of the web-based decision support system leads to higher rates of initiation of smoking cessation treatment than use of a computerized educational pamphlet. We will also assess effectiveness on secondary outcomes, including smoking behavior, urges and outcome expectancies; level of dependence; intentions to quit and to use cessation treatment; and abstinence.
  2. To assess whether cognitive ability moderates initiation of smoking cessation treatment. Since cognitive impairment impedes use of standard web-based interventions by this group, and cognitive impairments likely supersede other potential moderators (education and socioeconomic status), this aim will be key to determining the success of our intervention and will guide further revisions if they are needed.
  3. To explore the effects of the decision support system and baseline cognitive ability on abstinence over 6 months

    1. We will examine the impact of the DSS on 7-day point prevalence tobacco abstinence at 6 months, and cumulative days of tobacco abstinence over 6 months.
    2. We will determine whether baseline cognition (scale scores) is associated with 7-day point prevalence tobacco abstinence at 6 months, and cumulative days of tobacco abstinence over 6 months.

Studientyp

Interventionell

Einschreibung (Tatsächlich)

184

Phase

  • Unzutreffend

Kontakte und Standorte

Dieser Abschnitt enthält die Kontaktdaten derjenigen, die die Studie durchführen, und Informationen darüber, wo diese Studie durchgeführt wird.

Studienorte

    • Illinois
      • Chicago, Illinois, Vereinigte Staaten, 60613
        • Thresholds
    • Massachusetts
      • Worcester, Massachusetts, Vereinigte Staaten, 01605
        • University of Massachusetts
    • New Jersey
      • New Brunswick, New Jersey, Vereinigte Staaten, 08901
        • Rutgers-UNDMJ

Teilnahmekriterien

Forscher suchen nach Personen, die einer bestimmten Beschreibung entsprechen, die als Auswahlkriterien bezeichnet werden. Einige Beispiele für diese Kriterien sind der allgemeine Gesundheitszustand einer Person oder frühere Behandlungen.

Zulassungskriterien

Studienberechtigtes Alter

18 Jahre bis 70 Jahre (Erwachsene, Älterer Erwachsener)

Akzeptiert gesunde Freiwillige

Nein

Studienberechtigte Geschlechter

Alle

Beschreibung

Inclusion Criteria:

  • 18-70 years old
  • DSM-IV-TR diagnosis psychotic disorder
  • in treatment at participating mental health center
  • current daily smoker
  • fluent in English
  • physically able to use computer
  • willing and able to give informed consent

Exclusion Criteria:

  • past 2 weeks use of evidence based cessation treatment
  • psychiatric instability
  • current alcohol or drug dependence
  • pregnant or nursing

Studienplan

Dieser Abschnitt enthält Einzelheiten zum Studienplan, einschließlich des Studiendesigns und der Messung der Studieninhalte.

Wie ist die Studie aufgebaut?

Designdetails

  • Hauptzweck: Behandlung
  • Zuteilung: Zufällig
  • Interventionsmodell: Parallele Zuordnung
  • Maskierung: Single

Waffen und Interventionen

Teilnehmergruppe / Arm
Intervention / Behandlung
Experimental: Behavioral intervention
Web-based motivational decision support system
Aktiver Komparator: Educational intervention
Computerized version of the National Cancer Institute (NCI) Educational Pamphlet

Was misst die Studie?

Primäre Ergebnismessungen

Ergebnis Maßnahme
Maßnahmenbeschreibung
Zeitfenster
Number of Subjects That Initiated Cessation Treatment
Zeitfenster: 6 months
Cessation treatment initiation and engagement will be collected from clinician attendance sheets in the medical record and medical record review for prescriptions. Medication use will be confirmed with self-report of taking medication.
6 months

Sekundäre Ergebnismessungen

Ergebnis Maßnahme
Maßnahmenbeschreibung
Zeitfenster
Number of Subjects With Confirmed Abstinence
Zeitfenster: 6 months
Biologically confirmed abstinence: we will confirm 7-day point prevalence abstinence at 6 month assessments (self-reported abstinence without any smoking, "not even a puff," for the past 7 days,) with expired carbon monoxide (reading ≤9).
6 months
Number of Subjects With a Quit Attempt With 7 or More Days of Self-reported Abstinence
Zeitfenster: 6 months
6 months

Mitarbeiter und Ermittler

Hier finden Sie Personen und Organisationen, die an dieser Studie beteiligt sind.

Ermittler

  • Hauptermittler: Mary F. Burnette, MD, Dartmouth-Hitchcock Medical Center

Publikationen und hilfreiche Links

Die Bereitstellung dieser Publikationen erfolgt freiwillig durch die für die Eingabe von Informationen über die Studie verantwortliche Person. Diese können sich auf alles beziehen, was mit dem Studium zu tun hat.

Studienaufzeichnungsdaten

Diese Daten verfolgen den Fortschritt der Übermittlung von Studienaufzeichnungen und zusammenfassenden Ergebnissen an ClinicalTrials.gov. Studienaufzeichnungen und gemeldete Ergebnisse werden von der National Library of Medicine (NLM) überprüft, um sicherzustellen, dass sie bestimmten Qualitätskontrollstandards entsprechen, bevor sie auf der öffentlichen Website veröffentlicht werden.

Haupttermine studieren

Studienbeginn

1. April 2014

Primärer Abschluss (Tatsächlich)

1. Juli 2016

Studienabschluss (Tatsächlich)

1. Juli 2016

Studienanmeldedaten

Zuerst eingereicht

11. März 2014

Zuerst eingereicht, das die QC-Kriterien erfüllt hat

11. März 2014

Zuerst gepostet (Schätzen)

13. März 2014

Studienaufzeichnungsaktualisierungen

Letztes Update gepostet (Tatsächlich)

29. November 2018

Letztes eingereichtes Update, das die QC-Kriterien erfüllt

3. November 2018

Zuletzt verifiziert

1. November 2018

Mehr Informationen

Begriffe im Zusammenhang mit dieser Studie

Andere Studien-ID-Nummern

  • FED14095
  • R01CA168778 (US NIH Stipendium/Vertrag)

Plan für individuelle Teilnehmerdaten (IPD)

Planen Sie, individuelle Teilnehmerdaten (IPD) zu teilen?

JA

Beschreibung des IPD-Plans

De-identified research data files will be made available to all researchers in both the public and private sectors for potential statistical analyses or re-analyses in accordance with the NIH data Sharing Policy: http://grants.nih.gov/grants/policy/data sharing. Data will be available 2 years after data collection is completed, or after primary papers have been accepted for publication. Data will only be transferred to other researchers under a signed data sharing agreement.

Materials and research data files will be made available, upon request, from the PI. These requests can be made via email (mary.f.brunette@dartmouth.edu).

IPD-Sharing-Zeitrahmen

Data will be available for sharing after we complete our analyses, estimated to be in January 2020.

IPD-Sharing-Zugriffskriterien

Investigators wishing to access data will submit a request with an analysis plan, data management plan and data safety plan to the PI. A signed data sharing agreement will be developed prior to release of the data.

Art der unterstützenden IPD-Freigabeinformationen

  • STUDIENPROTOKOLL

Diese Informationen wurden ohne Änderungen direkt von der Website clinicaltrials.gov abgerufen. Wenn Sie Ihre Studiendaten ändern, entfernen oder aktualisieren möchten, wenden Sie sich bitte an register@clinicaltrials.gov. Sobald eine Änderung auf clinicaltrials.gov implementiert wird, wird diese automatisch auch auf unserer Website aktualisiert .

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