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A Mobile Device App to Improve Adherence to an Enhanced Recovery Program for Colorectal Surgery

22. März 2018 aktualisiert von: Dr. Liane S. Feldman

A Mobile Device App to Improve Adherence to an Enhanced Recovery Program for Colorectal Surgery: A Randomized Control Trial

A randomized control trial on patients undergoing laparoscopic colorectal resection in an Enhanced Recovery Program (ERP). The intervention is delivered via an electronic application containing guidelines, information, and tailored feedback. The hypothesis is that the application will improve adherence to the ERP.

Studienübersicht

Status

Abgeschlossen

Bedingungen

Detaillierte Beschreibung

Introduction: Enhanced Recovery Programs (ERP) in colorectal surgery reduce postoperative morbidity and shorten length of hospital stay with no increase in readmission rates. However, poor adherence to ERP elements remains a challenge. Recent studies suggest that the use of mobile device applications has the potential to improve patient compliance with treatment guidelines. We recently developed and pilot tested a mobile app to support an ERP for colorectal surgery which collects patient-reported recovery information and engages patients as stakeholders in their recovery process. The overall aim of this study is to estimate the extent to which the use of this mobile device app impacts adherence to postoperative ERP elements in comparison to standard preoperative education.

Methods. The proposal is for a two-group, assessor-blind, randomized trial including adult patients with colorectal diseases planned for surgical resection.

Participants will be randomly assigned into one of two groups:

  1. usual perioperative education and audit, or
  2. a mobile device application for postoperative education and self-audit.

The intervention will be delivered through a tablet present at the bedside with an application which links education, recovery planning, and daily self-assessment to a plan of care. It educates patients about daily recovery milestones and track their adherence. The primary outcome will be patient adherence to postoperative enhanced recovery elements. Other targeted outcomes include self-reported recovery, satisfaction and patient activation. According to an a priori power analysis, a sample of 104 patients (52 per group) is targeted for this trial.

Significance: This study will contribute evidence regarding the use of mobile device technology for education and the direct involvement of patients as stakeholders in postoperative recovery.

The study findings have the potential to increase patient engagement in the care pathway, which has the potential to increase compliance to pathway elements and improve postoperative outcomes.

Studientyp

Interventionell

Einschreibung (Tatsächlich)

104

Phase

  • Unzutreffend

Kontakte und Standorte

Dieser Abschnitt enthält die Kontaktdaten derjenigen, die die Studie durchführen, und Informationen darüber, wo diese Studie durchgeführt wird.

Studienorte

    • Quebec
      • Montréal, Quebec, Kanada, h3g1a4
        • Montreal General Hospital

Teilnahmekriterien

Forscher suchen nach Personen, die einer bestimmten Beschreibung entsprechen, die als Auswahlkriterien bezeichnet werden. Einige Beispiele für diese Kriterien sind der allgemeine Gesundheitszustand einer Person oder frühere Behandlungen.

Zulassungskriterien

Studienberechtigtes Alter

18 Jahre und älter (Erwachsene, Älterer Erwachsener)

Akzeptiert gesunde Freiwillige

Nein

Studienberechtigte Geschlechter

Alle

Beschreibung

Inclusion Criteria:

  • elective laparoscopic colorectal resection.
  • Proficient in english or french

Exclusion Criteria:

  • intellectual disabilities
  • major simultaneous procedures

Studienplan

Dieser Abschnitt enthält Einzelheiten zum Studienplan, einschließlich des Studiendesigns und der Messung der Studieninhalte.

Wie ist die Studie aufgebaut?

Designdetails

  • Hauptzweck: Behandlung
  • Zuteilung: Zufällig
  • Interventionsmodell: Parallele Zuordnung
  • Maskierung: Doppelt

Waffen und Interventionen

Teilnehmergruppe / Arm
Intervention / Behandlung
Schein-Komparator: control
Patients receive an ipad with no app.
Patient receive an ipad with no application.
Experimental: Mobile application no stoma
Patients who did not receive a stoma receive an ipad containing the app and are instructed how to use it.
A mobile application designed specifically for colorectal patients treated within an enhanced recovery pathway. Contains information, guidelines, questionnaires and feedback
Experimental: Mobile application stoma
Patients who receive a stoma receive an ipad containing the app and are instructed how to use it.
A mobile application designed specifically for colorectal patients treated within an enhanced recovery pathway. Contains information, guidelines, questionnaires and feedback

Was misst die Studie?

Primäre Ergebnismessungen

Ergebnis Maßnahme
Maßnahmenbeschreibung
Zeitfenster
Completion of 5 patient-dependent pathway interventions that involve patient participation on the initial 48 hrs after surgery.
Zeitfenster: postoperative day 2
Questionnaire including 5 pathway interventions that involve patient participation during the first 48 hours after surgery (mobilization, gum chewing, consumption of oral liquids, breathing exercises, nutritional supplement).
postoperative day 2

Sekundäre Ergebnismessungen

Ergebnis Maßnahme
Maßnahmenbeschreibung
Zeitfenster
Length of stay
Zeitfenster: one month
Number of days spent in the hospital after surgery
one month
Complications
Zeitfenster: one month
Comprehensive complication index (CCI)
one month
Successful Recovery
Zeitfenster: postoperative day 4
Discharge by postoperative day 4 with no complications.
postoperative day 4

Mitarbeiter und Ermittler

Hier finden Sie Personen und Organisationen, die an dieser Studie beteiligt sind.

Studienaufzeichnungsdaten

Diese Daten verfolgen den Fortschritt der Übermittlung von Studienaufzeichnungen und zusammenfassenden Ergebnissen an ClinicalTrials.gov. Studienaufzeichnungen und gemeldete Ergebnisse werden von der National Library of Medicine (NLM) überprüft, um sicherzustellen, dass sie bestimmten Qualitätskontrollstandards entsprechen, bevor sie auf der öffentlichen Website veröffentlicht werden.

Haupttermine studieren

Studienbeginn (Tatsächlich)

24. August 2016

Primärer Abschluss (Tatsächlich)

1. Oktober 2017

Studienabschluss (Tatsächlich)

1. Dezember 2017

Studienanmeldedaten

Zuerst eingereicht

11. Juli 2017

Zuerst eingereicht, das die QC-Kriterien erfüllt hat

6. September 2017

Zuerst gepostet (Tatsächlich)

8. September 2017

Studienaufzeichnungsaktualisierungen

Letztes Update gepostet (Tatsächlich)

26. März 2018

Letztes eingereichtes Update, das die QC-Kriterien erfüllt

22. März 2018

Zuletzt verifiziert

1. März 2018

Mehr Informationen

Begriffe im Zusammenhang mit dieser Studie

Andere Studien-ID-Nummern

  • McgillGensurgAPPRCT

Plan für individuelle Teilnehmerdaten (IPD)

Planen Sie, individuelle Teilnehmerdaten (IPD) zu teilen?

NEIN

Arzneimittel- und Geräteinformationen, Studienunterlagen

Studiert ein von der US-amerikanischen FDA reguliertes Arzneimittelprodukt

Nein

Studiert ein von der US-amerikanischen FDA reguliertes Geräteprodukt

Nein

Diese Informationen wurden ohne Änderungen direkt von der Website clinicaltrials.gov abgerufen. Wenn Sie Ihre Studiendaten ändern, entfernen oder aktualisieren möchten, wenden Sie sich bitte an register@clinicaltrials.gov. Sobald eine Änderung auf clinicaltrials.gov implementiert wird, wird diese automatisch auch auf unserer Website aktualisiert .

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