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Long-term Cancer Risk in the Randomised Oslo Diet and Antismoking Study

18. Januar 2018 aktualisiert von: Paula Berstad, Oslo University Hospital

The Effect of Lifestyle Intervention on the Risk of Cancer - A Study of Participants in the Oslo Diet and Antismoking Study

This study examines the effect of a five-year multifactorial lifestyle intervention in the Oslo diet and antismoking study on long-term cancer risk. In 1972-1973, 1232 men with high cardiovascular risk profile were randomised to intervention including cholesterol lowering diet, weight loss and antismoking advice, or control (1:1). This study examines the effect of the intervention on 43-year cancer incidence and mortality.

Studienübersicht

Detaillierte Beschreibung

The Oslo diet and antismoking study showed that a 5-year lifestyle intervention reduced the long-term risk of coronary events and mortality. The lifestyle risk factors for cancer are partly similar to those for coronary heart disease, e.g. smoking, high body weight, unfavourable diet. The investigators therefore expect that the intervention has an effect on cancer risk in the long term.

In this follow-up study, the investigators analyse the association between the intervention, and cancer incidence and mortality drawn from the Cancer Registry of Norway and the Norwegian Cause of Death Registry from the time of randomisation in 1972/3 until the end of 2015.

Studientyp

Beobachtungs

Einschreibung (Tatsächlich)

1216

Teilnahmekriterien

Forscher suchen nach Personen, die einer bestimmten Beschreibung entsprechen, die als Auswahlkriterien bezeichnet werden. Einige Beispiele für diese Kriterien sind der allgemeine Gesundheitszustand einer Person oder frühere Behandlungen.

Zulassungskriterien

Studienberechtigtes Alter

40 Jahre bis 49 Jahre (Erwachsene)

Akzeptiert gesunde Freiwillige

Ja

Studienberechtigte Geschlechter

Männlich

Probenahmeverfahren

Nicht-Wahrscheinlichkeitsprobe

Studienpopulation

The participants selected for this follow-up study (n=1216) are the eligible subjects of the 1232 men at high cardiovascular risk profile who participated in the Oslo Diet and Antismoking Study (included in 1972-73). Fourteen men were excluded because they did not consent to studies other than the main study, and two more because of previous history of cancer.

Beschreibung

Inclusion Criteria:

  • participated in screening of coronary risk factors, into which all men born in 1923-1932 and living in Oslo were invited in 1972-1973
  • being in the upper quartile of a coronary risk score based on blood pressure, serum total cholesterol concentration and cigarette smoking

Exclusion Criteria:

  • serum total cholesterol level above 9.0 mmol per Liter
  • having a healthy diet, based on a short dietary history
  • self-reported cardiovascular disease or diabetes
  • previous history of cancer

Studienplan

Dieser Abschnitt enthält Einzelheiten zum Studienplan, einschließlich des Studiendesigns und der Messung der Studieninhalte.

Wie ist die Studie aufgebaut?

Designdetails

Kohorten und Interventionen

Gruppe / Kohorte
Intervention / Behandlung
Kontrolle
Kein Eingriff
Diet and antismoking advice
Dietary and antismoking advice, aiming to reduce participant's risk of cardiovascular diseases
Dietary advice with the aim of reducing participant's serum cholesterol levels, including reduction in the intake of saturated fat and cholesterol, and increased intake of polyunsaturated fat, fish, vegetables and fruit. Weight reduction was recommended for overweight men, as well as reduced consumption of sugar rich foods and drinks, and alcoholic beverages. Smokers were advised to stop smoking. The advice was given both individually and in group sessions during a five-year time period from 1972/3 until 1977/8.

Was misst die Studie?

Primäre Ergebnismessungen

Ergebnis Maßnahme
Maßnahmenbeschreibung
Zeitfenster
Incidence of the group of cancers related to smoking, diet or body mass index
Zeitfenster: 43 years
Diagnosis of carcinoma in the oral cavity, oropharynx, esophagus, stomach, colorectum, liver and intrahepatic bile ducts, pancreas, larynx, trachea, bronchus and lung, urinary tract and thyroid gland, drawn from the Cancer Registry of Norway
43 years

Sekundäre Ergebnismessungen

Ergebnis Maßnahme
Maßnahmenbeschreibung
Zeitfenster
Mortality in the group of cancers related to smoking, diet or body mass index
Zeitfenster: 43 years
Mortality in cancers in the oral cavity, oropharynx, esophagus, stomach, colorectum, liver and intrahepatic bile ducts, pancreas, larynx, trachea, bronchus and lung, urinary tract and thyroid gland, drawn from the Norwegian Cause of Death Registry
43 years
Cancer incidence
Zeitfenster: 43 years
Any cancer diagnosis, drawn from the Cancer Registry of Norway
43 years
Cancer mortality
Zeitfenster: 43 years
Mortality in any cancer, drawn from the Norwegian Cause of Death Registry
43 years
Incidence of gastrointestinal cancer
Zeitfenster: 43 years
Diagnosis of carcinoma in gastro-intestinal tract, drawn from the Cancer Registry of Norway
43 years
Incidence of lung cancer
Zeitfenster: 43 years
Diagnosis of carcinoma in lung, drawn from the Cancer Registry of Norway
43 years
Incidence of urinary tract cancer
Zeitfenster: 43 years
Diagnosis of carcinoma in urinary tract, drawn from the Cancer Registry of Norway
43 years
Incidence of prostate cancer
Zeitfenster: 43 years
Diagnosis of carcinoma in prostate, drawn from the Cancer Registry of Norway
43 years

Mitarbeiter und Ermittler

Hier finden Sie Personen und Organisationen, die an dieser Studie beteiligt sind.

Ermittler

  • Hauptermittler: Paula Berstad, PhD, Cancer Registry of Norway

Studienaufzeichnungsdaten

Diese Daten verfolgen den Fortschritt der Übermittlung von Studienaufzeichnungen und zusammenfassenden Ergebnissen an ClinicalTrials.gov. Studienaufzeichnungen und gemeldete Ergebnisse werden von der National Library of Medicine (NLM) überprüft, um sicherzustellen, dass sie bestimmten Qualitätskontrollstandards entsprechen, bevor sie auf der öffentlichen Website veröffentlicht werden.

Haupttermine studieren

Studienbeginn (Tatsächlich)

15. Januar 1972

Primärer Abschluss (Tatsächlich)

30. Juni 2017

Studienabschluss (Tatsächlich)

30. September 2017

Studienanmeldedaten

Zuerst eingereicht

8. Januar 2018

Zuerst eingereicht, das die QC-Kriterien erfüllt hat

18. Januar 2018

Zuerst gepostet (Tatsächlich)

25. Januar 2018

Studienaufzeichnungsaktualisierungen

Letztes Update gepostet (Tatsächlich)

25. Januar 2018

Letztes eingereichtes Update, das die QC-Kriterien erfüllt

18. Januar 2018

Zuletzt verifiziert

1. Januar 2018

Mehr Informationen

Begriffe im Zusammenhang mit dieser Studie

Plan für individuelle Teilnehmerdaten (IPD)

Planen Sie, individuelle Teilnehmerdaten (IPD) zu teilen?

NEIN

Arzneimittel- und Geräteinformationen, Studienunterlagen

Studiert ein von der US-amerikanischen FDA reguliertes Arzneimittelprodukt

Nein

Studiert ein von der US-amerikanischen FDA reguliertes Geräteprodukt

Nein

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