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Automatized "Semi-Whole-Body"-MRI Protocol for Cancer Staging

8. September 2021 aktualisiert von: Daniel Hausmann, Kantonsspital Baden

Evaluation of an Innovative Automatized "Semi-Whole-Body"-MRI Protocol to Increase Patient Comfort and Cost-effectiveness of Oncologic Imaging

The aims of this study are

  • to evaluate the image quality and robustness of a whole-body MRI protocol by using an innovative partially automatic algorithm (DOT engine), that automatically optimizes protocol parameters depending on body region (e.g. thorax versus abdomen)
  • to compare lesion detectability between wb-MRI and the gold standard positron emission tomography (PET)/CT
  • to compare patient comfort between PET/CT and wb-MRI using a dedicated questionnaire
  • to compare duration of image acquisition with regards to cost-effectiveness

Studienübersicht

Status

Beendet

Bedingungen

Intervention / Behandlung

Detaillierte Beschreibung

Whole-body imaging becomes increasingly important in oncologic patients not only for primary cancer staging, but also for assessment of response to therapy. So far, PET/CT is a key method to assess cancer-related changes of metabolism in tumors, which is crucial for response evaluation and to differentiate between benign and malignant lesions. Limitations of PET/CT include the assessment of sclerotic bone metastasis, which often do not show increased tracer uptake. Certain organ metastasis (especially in brain and liver) are also barely detectable due to physiologically increased uptake. Moreover, both CT and administration of radioactive tracer are associated with radiation exposure for patients. Whole-body MRI (wb-MRI) including functional techniques (e.g. Diffusion-weighted Imaging (DWI) to evaluate cell density) enables a functional staging and therapy assessment without use of ionizing radiation. Advantages to assess sclerotic bone lesions and organ metastases have been confirmed in recent literature. Limitations of MRI include detection of lesions in organs with high susceptibility and motion like the thorax.

Studientyp

Interventionell

Einschreibung (Tatsächlich)

10

Phase

  • Unzutreffend

Kontakte und Standorte

Dieser Abschnitt enthält die Kontaktdaten derjenigen, die die Studie durchführen, und Informationen darüber, wo diese Studie durchgeführt wird.

Studienorte

    • Aargau
      • Baden, Aargau, Schweiz, 5404
        • Kantonsspital Baden, Institute of Radiology

Teilnahmekriterien

Forscher suchen nach Personen, die einer bestimmten Beschreibung entsprechen, die als Auswahlkriterien bezeichnet werden. Einige Beispiele für diese Kriterien sind der allgemeine Gesundheitszustand einer Person oder frühere Behandlungen.

Zulassungskriterien

Studienberechtigtes Alter

18 Jahre und älter (Erwachsene, Älterer Erwachsener)

Akzeptiert gesunde Freiwillige

Nein

Studienberechtigte Geschlechter

Alle

Beschreibung

Inclusion Criteria:

  • Clinically indicated PET/CT for cancer staging or response assess-ment in patients with histopathologically confirmed solid tumors (e.g.prostate, breast, gastrointestinal, testicles)
  • MRI can be scheduled within 1 week to PET/CT exam

Exclusion Criteria:

  • general MRI contraindications (devices (e.g. certain pacemakers), pregnancy, claustrophobia)
  • severely reduced general condition
  • impaired renal function

Studienplan

Dieser Abschnitt enthält Einzelheiten zum Studienplan, einschließlich des Studiendesigns und der Messung der Studieninhalte.

Wie ist die Studie aufgebaut?

Designdetails

  • Hauptzweck: Diagnose
  • Zuteilung: N / A
  • Interventionsmodell: Einzelgruppenzuweisung
  • Maskierung: Keine (Offenes Etikett)

Waffen und Interventionen

Teilnehmergruppe / Arm
Intervention / Behandlung
Sonstiges: Oncologic patients
Oncologic patients with a previous PET/CT for whole-body staging
Single semi-automatic, semi whole-body MRI protocol (Dot engine)

Was misst die Studie?

Primäre Ergebnismessungen

Ergebnis Maßnahme
Maßnahmenbeschreibung
Zeitfenster
to compare lesion detectability between wb-MRI and the gold standard PET/CT
Zeitfenster: 30 minutes duration of study-related MRI protocol

- Primary outcome will be the organ based malignant lesion detectability (Thorax, Abdomen). This will be quantified as a dichotomous variable (present/absent) for MRI and PET/CT.

Outcome will be based on two board certified radiologists. In case of disagreement, consensus will be taken. Results will be obtained in a single reading after inclusion of 50 patients. Readers will be blinded to clinical patient data and results of PET/CT.

30 minutes duration of study-related MRI protocol

Sekundäre Ergebnismessungen

Ergebnis Maßnahme
Maßnahmenbeschreibung
Zeitfenster
Secondary outcome will be the number of lesions
Zeitfenster: 5 minutes assessment of a dedicated questionnaire to assess patient comfort
Secondary outcome will be the number of lesions (Hereby, more than 5 lesions per organ will be regarded as diffuse organ involvement (e.g. diffuse bone metastasis)). Moreover, subjective image perception (e.g. image quality (1-5), quality of lesion demarcation (1-3), diagnostic confidence (1-3) will be assessed. A dedicated questionnaire to assess patient comfort and compare patient acceptance of MRI and PET/CT will be evaluated.
5 minutes assessment of a dedicated questionnaire to assess patient comfort

Mitarbeiter und Ermittler

Hier finden Sie Personen und Organisationen, die an dieser Studie beteiligt sind.

Studienaufzeichnungsdaten

Diese Daten verfolgen den Fortschritt der Übermittlung von Studienaufzeichnungen und zusammenfassenden Ergebnissen an ClinicalTrials.gov. Studienaufzeichnungen und gemeldete Ergebnisse werden von der National Library of Medicine (NLM) überprüft, um sicherzustellen, dass sie bestimmten Qualitätskontrollstandards entsprechen, bevor sie auf der öffentlichen Website veröffentlicht werden.

Haupttermine studieren

Studienbeginn (Tatsächlich)

1. September 2017

Primärer Abschluss (Tatsächlich)

1. September 2018

Studienabschluss (Tatsächlich)

1. September 2018

Studienanmeldedaten

Zuerst eingereicht

23. August 2018

Zuerst eingereicht, das die QC-Kriterien erfüllt hat

24. August 2018

Zuerst gepostet (Tatsächlich)

27. August 2018

Studienaufzeichnungsaktualisierungen

Letztes Update gepostet (Tatsächlich)

9. September 2021

Letztes eingereichtes Update, das die QC-Kriterien erfüllt

8. September 2021

Zuletzt verifiziert

1. September 2021

Mehr Informationen

Begriffe im Zusammenhang mit dieser Studie

Zusätzliche relevante MeSH-Bedingungen

Andere Studien-ID-Nummern

  • 2017-00964

Plan für individuelle Teilnehmerdaten (IPD)

Planen Sie, individuelle Teilnehmerdaten (IPD) zu teilen?

NEIN

Arzneimittel- und Geräteinformationen, Studienunterlagen

Studiert ein von der US-amerikanischen FDA reguliertes Arzneimittelprodukt

Nein

Studiert ein von der US-amerikanischen FDA reguliertes Geräteprodukt

Nein

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