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Analgesic Efficiency of SIPSPB vs ICNB in VATS Surgery

18. Mai 2026 aktualisiert von: Abdullah Bozkurt, Kocaeli City Hospital

Comparison Of The Analgesic Effectiveness Of Ultrasonography-Guided Serratus Posterıor Superior Intercostal Plane (SPSIP) Block And Intercostal Nerve (ICN) Block In Video-Assisted Thoracoscopic Surgery Patients

This study aims to evaluate the effectiveness of Serratus Posterior Superior Intercostal Plane (SPSIP) block compared to Intercostal Nerve (ICN) block in terms of postoperative pain control, reduction of opioid analgesic consumption, minimization of postoperative respiratory complications, and increase patient satisfaction (using a 5-point Likert scale) in patients undergoing video-assisted thoracoscopic surgery (VATS).

Studienübersicht

Detaillierte Beschreibung

In this prospective observational study, patients included in the study will receive Serratus Posterior Superior Intercostal Plane (SPSIP) block and Intercostal Nerve (ICN) block for postoperative analgesia at the end of surgery. The SPSIP block will be performed by the anesthesiologist under ultrasound guidance immediately after skin closure and before extubation, while the ICN block will be performed by the surgeon under direct vision immediately before skin closure.

At the end of surgery, patients will receive 1000 mg paracetamol and 50 mg dexketoprofen during skin closure. Upon arrival at the recovery room, each patient will be connected to a patient-controlled analgesia (PCA) pump containing tramadol. At postoperative reassessment, patients with a Numerical Pain Rating Scale (NPRS) score greater than 4 despite PCA use will receive a rescue analgesic dose of 50 mg dexketoprofen.

Postoperative pain intensity will be assessed using the NPRS (Numerical Pain Rating Scale) at 1, 4, 6, 12, 18, and 24 hours postoperatively, both at rest and during coughing. Total opioid consumption, rescue analgesic use, and postoperative complications will be recorded.

Patients will be informed about their level of surgical satisfaction 24 hours after surgery, and this information will be recorded.

Studientyp

Beobachtungs

Einschreibung (Geschätzt)

80

Kontakte und Standorte

Dieser Abschnitt enthält die Kontaktdaten derjenigen, die die Studie durchführen, und Informationen darüber, wo diese Studie durchgeführt wird.

Studienkontakt

Studienorte

Teilnahmekriterien

Forscher suchen nach Personen, die einer bestimmten Beschreibung entsprechen, die als Auswahlkriterien bezeichnet werden. Einige Beispiele für diese Kriterien sind der allgemeine Gesundheitszustand einer Person oder frühere Behandlungen.

Zulassungskriterien

Studienberechtigtes Alter

  • Erwachsene
  • Älterer Erwachsener

Akzeptiert gesunde Freiwillige

Nein

Probenahmeverfahren

Wahrscheinlichkeitsstichprobe

Studienpopulation

Patients who will undergo elective VATS surgery in the thoracic surgery operating room of Kocaeli City Hospital

Beschreibung

Inclusion Criteria:

  • Aged 18-80 years,
  • American Society of Anesthesiologists (ASA) physical status I-III
  • Patients who have provided informed consent to participate in the study

Exclusion Criteria:

  • Patients who refuse to participate in the study by not signing the informed consent
  • Patients classified as ASA > 3, according to the system established by the American Society of Anesthesiologists
  • Patients unable to understand the use of the NPR Scale or the PCA device that will be used for postoperative analgesia
  • Coagulation disorders or anticoagulant therapy contraindicating regional anesthesia
  • Patients with allergies to analgesic and/or anesthetic drugs
  • Infection at the block injection site
  • Patients whose surgical procedure is intraoperatively converted to an open pulmonary resection

Studienplan

Dieser Abschnitt enthält Einzelheiten zum Studienplan, einschließlich des Studiendesigns und der Messung der Studieninhalte.

Wie ist die Studie aufgebaut?

Designdetails

Kohorten und Interventionen

Gruppe / Kohorte
Group SPSIP Block
In patients meeting the inclusion criteria for the study, an ultrasound-guided interfacial plane block is applied between the posterior superior serratus muscle and the underlying ribs in patients undergoing SPSIP block after VATS.
Group ICN Block
Patients meeting the inclusion criteria for the study who will undergo intercostal nerve block after VATS will have a total of 10 ml of 0.5% bupivacaine applied to two segments (upper and lower segments of the incision line) under direct vision by the surgeon while the patient is in the lateral decubitus position at the end of the operation and immediately before skin closure.

Was misst die Studie?

Primäre Ergebnismessungen

Ergebnis Maßnahme
Maßnahmenbeschreibung
Zeitfenster
Postoperative pain intensity
Zeitfenster: 24 hours after the end of surgery
In both study groups, postoperative pain intensity at rest and with coughing was measured using the Numerical Pain Rating Scale (NPRS), a numerical scale ranging from 0 to 10 (0 meaning no pain, 10 meaning the most severe pain imaginable).
24 hours after the end of surgery

Sekundäre Ergebnismessungen

Ergebnis Maßnahme
Maßnahmenbeschreibung
Zeitfenster
Patientenzufriedenheitswert
Zeitfenster: 24 Stunden nach der Operation
mittels einer 5-Punkte-Likert-Skala bewertet (1=sehr unzufrieden, 5=sehr zufrieden)
24 Stunden nach der Operation
Total opioid drug consumption
Zeitfenster: 24 hours after the end of surgery
The total amount of opioid doses administered via a Patient Controlled Analgesia (PCA) device in the first 24 hours after surgery
24 hours after the end of surgery
Consumption of rescue analgesics
Zeitfenster: 24 hours after the end of surgery
The total dose of dexketoprofen required by the patient during each specified time interval in the first 24 hours after surgery.
24 hours after the end of surgery
Postoperative Complications
Zeitfenster: 24 hours after the end of surgery
Postoperative complications such as nausea, vomiting or other adverse events will be recorded
24 hours after the end of surgery

Mitarbeiter und Ermittler

Hier finden Sie Personen und Organisationen, die an dieser Studie beteiligt sind.

Ermittler

  • Studienleiter: Ayşe Z Turan Cıvraz, Assoc. Prof., Kocaeli City Hospital

Publikationen und hilfreiche Links

Die Bereitstellung dieser Publikationen erfolgt freiwillig durch die für die Eingabe von Informationen über die Studie verantwortliche Person. Diese können sich auf alles beziehen, was mit dem Studium zu tun hat.

Studienaufzeichnungsdaten

Diese Daten verfolgen den Fortschritt der Übermittlung von Studienaufzeichnungen und zusammenfassenden Ergebnissen an ClinicalTrials.gov. Studienaufzeichnungen und gemeldete Ergebnisse werden von der National Library of Medicine (NLM) überprüft, um sicherzustellen, dass sie bestimmten Qualitätskontrollstandards entsprechen, bevor sie auf der öffentlichen Website veröffentlicht werden.

Haupttermine studieren

Studienbeginn (Tatsächlich)

18. Mai 2026

Primärer Abschluss (Geschätzt)

1. August 2026

Studienabschluss (Geschätzt)

1. August 2026

Studienanmeldedaten

Zuerst eingereicht

5. Mai 2026

Zuerst eingereicht, das die QC-Kriterien erfüllt hat

5. Mai 2026

Zuerst gepostet (Tatsächlich)

11. Mai 2026

Studienaufzeichnungsaktualisierungen

Letztes Update gepostet (Tatsächlich)

20. Mai 2026

Letztes eingereichtes Update, das die QC-Kriterien erfüllt

18. Mai 2026

Zuletzt verifiziert

1. Mai 2026

Mehr Informationen

Begriffe im Zusammenhang mit dieser Studie

Plan für individuelle Teilnehmerdaten (IPD)

Planen Sie, individuelle Teilnehmerdaten (IPD) zu teilen?

NEIN

Arzneimittel- und Geräteinformationen, Studienunterlagen

Studiert ein von der US-amerikanischen FDA reguliertes Arzneimittelprodukt

Nein

Studiert ein von der US-amerikanischen FDA reguliertes Geräteprodukt

Nein

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