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Multimodal Imaging and Digital Pathology for Prostate Cancer Prediction

25. Mai 2026 aktualisiert von: Fubo Wang, Guangxi Medical University

A Multicenter Study of a Deep Learning Model Based on Spatial Registration of Multimodal Imaging and Digital Pathology for Predicting Clinically Significant Prostate Cancer

This is a multicenter observational study. A deep learning model integrated with multimodal imaging and digital pathology spatial registration is built based on preoperative multiparametric magnetic resonance imaging, transrectal ultrasound and postoperative digital pathological whole slide images. The study is designed to achieve accurate prediction of clinically significant prostate cancer and non-invasive risk stratification. Unnecessary prostate biopsy and overdiagnosis can be reduced to support the optimization of clinical diagnosis and treatment strategies.

Studienübersicht

Detaillierte Beschreibung

This prospective and retrospective multicenter observational study enrolls patients with suspected prostate cancer who receive standardized preoperative multiparametric magnetic resonance imaging, transrectal ultrasound examination, followed by prostate biopsy or radical prostatectomy. Complete clinical data including age, BMI, prostate specific antigen indicators, PI-RADS v2.1 scores, Gleason score and ISUP grading are collected from all eligible participants.

Biomechanically constrained non-rigid spatial registration technique is applied to achieve precise alignment between preoperative multimodal images and postoperative digital pathological whole slide images using high-quality multicenter datasets. A transformer-based multimodal deep learning fusion model is developed to analyze correlations between macroscopic imaging features and microscopic pathological heterogeneity, thereby establishing an interpretable artificial intelligence framework for clinically significant prostate cancer prediction.

Comprehensive model validation is conducted via internal cross-validation, external multicenter independent verification and international public datasets. Decision curve analysis and clinical impact curve are applied to assess clinical applicability. The model serves as an intelligent auxiliary tool to refine biopsy strategies, avoid redundant puncture and excessive treatment, and facilitate early precise diagnosis and risk stratification of prostate cancer.

Studientyp

Beobachtungs

Einschreibung (Geschätzt)

3000

Kontakte und Standorte

Dieser Abschnitt enthält die Kontaktdaten derjenigen, die die Studie durchführen, und Informationen darüber, wo diese Studie durchgeführt wird.

Studienkontakt

Studienorte

    • Guangxi
      • Liuzhou, Guangxi, China, 545006
        • Rekrutierung
        • Liuzhou People's Hospital Affiliated to Guangxi Medical University
        • Kontakt:

Teilnahmekriterien

Forscher suchen nach Personen, die einer bestimmten Beschreibung entsprechen, die als Auswahlkriterien bezeichnet werden. Einige Beispiele für diese Kriterien sind der allgemeine Gesundheitszustand einer Person oder frühere Behandlungen.

Zulassungskriterien

Studienberechtigtes Alter

  • Erwachsene
  • Älterer Erwachsener

Akzeptiert gesunde Freiwillige

Nein

Probenahmeverfahren

Nicht-Wahrscheinlichkeitsprobe

Studienpopulation

This is a prospective and retrospective multicenter cohort study. The study population consists of consecutive male subjects aged 40-90 years who are scheduled to undergo or have undergone prostate biopsy or radical prostatectomy, with complete standard-of-care preoperative multiparametric MRI (mpMRI), transrectal ultrasound (TRUS) images, and corresponding pathological diagnosis results. The collected data include:

  1. Preoperative mpMRI and TRUS images
  2. Digital whole-slide images of prostate biopsy specimens
  3. Digital whole-slide images of radical prostatectomy specimens (if performed) The prospective cohort will include newly enrolled subjects who provide written informed consent, while the retrospective cohort will include historical subjects with complete imaging, pathology slide, and clinical data from participating centers.

Beschreibung

Inclusion Criteria:

  1. Subjects who are scheduled to undergo or have undergone prostate biopsy or radical prostatectomy.
  2. Subjects who have completed standard-of-care preoperative multiparametric MRI (mpMRI) and transrectal ultrasound (TRUS) examinations.
  3. Subjects with complete pathological diagnosis results available.
  4. Age between 40 and 90 years.
  5. Able and willing to provide written informed consent (for prospective cohort participants only).

Exclusion Criteria:

  1. Prior history of pelvic radiation therapy or radical prostatectomy.
  2. Incomplete or poor-quality mpMRI or TRUS images (e.g., motion artifacts, insufficient sequences).
  3. Concurrent other primary malignant tumors.
  4. Severe systemic diseases that may affect the evaluation of the prostate.
  5. Subjects with incomplete clinical or pathological data.
  6. Contraindications to MRI examination (e.g., incompatible metallic implants, severe claustrophobia).

Studienplan

Dieser Abschnitt enthält Einzelheiten zum Studienplan, einschließlich des Studiendesigns und der Messung der Studieninhalte.

Wie ist die Studie aufgebaut?

Designdetails

Was misst die Studie?

Primäre Ergebnismessungen

Ergebnis Maßnahme
Maßnahmenbeschreibung
Zeitfenster
Area Under the Receiver Operating Characteristic Curve (AUC) for predicting clinically significant prostate cancer (csPCa)
Zeitfenster: Baseline (at the time of imaging/pathology data collection)
The diagnostic performance of the multimodal deep learning model in predicting clinically significant prostate cancer using preoperative imaging data from this prospective and retrospective multicenter cohort. The AUC will be calculated to evaluate the model's discriminative ability.
Baseline (at the time of imaging/pathology data collection)

Mitarbeiter und Ermittler

Hier finden Sie Personen und Organisationen, die an dieser Studie beteiligt sind.

Ermittler

  • Hauptermittler: Fubo Wang, MD, Guangxi Medical University

Publikationen und hilfreiche Links

Die Bereitstellung dieser Publikationen erfolgt freiwillig durch die für die Eingabe von Informationen über die Studie verantwortliche Person. Diese können sich auf alles beziehen, was mit dem Studium zu tun hat.

Allgemeine Veröffentlichungen

Studienaufzeichnungsdaten

Diese Daten verfolgen den Fortschritt der Übermittlung von Studienaufzeichnungen und zusammenfassenden Ergebnissen an ClinicalTrials.gov. Studienaufzeichnungen und gemeldete Ergebnisse werden von der National Library of Medicine (NLM) überprüft, um sicherzustellen, dass sie bestimmten Qualitätskontrollstandards entsprechen, bevor sie auf der öffentlichen Website veröffentlicht werden.

Haupttermine studieren

Studienbeginn (Tatsächlich)

30. Mai 2025

Primärer Abschluss (Geschätzt)

30. Juni 2030

Studienabschluss (Geschätzt)

31. Dezember 2030

Studienanmeldedaten

Zuerst eingereicht

13. Mai 2026

Zuerst eingereicht, das die QC-Kriterien erfüllt hat

25. Mai 2026

Zuerst gepostet (Tatsächlich)

29. Mai 2026

Studienaufzeichnungsaktualisierungen

Letztes Update gepostet (Tatsächlich)

29. Mai 2026

Letztes eingereichtes Update, das die QC-Kriterien erfüllt

25. Mai 2026

Zuletzt verifiziert

1. Mai 2026

Mehr Informationen

Begriffe im Zusammenhang mit dieser Studie

Plan für individuelle Teilnehmerdaten (IPD)

Planen Sie, individuelle Teilnehmerdaten (IPD) zu teilen?

NEIN

Beschreibung des IPD-Plans

This study does not have a plan to share individual participant data due to institutional and ethical restrictions.

Arzneimittel- und Geräteinformationen, Studienunterlagen

Studiert ein von der US-amerikanischen FDA reguliertes Arzneimittelprodukt

Nein

Studiert ein von der US-amerikanischen FDA reguliertes Geräteprodukt

Nein

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