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Adenoma Detection Rate With Position Change at Colonoscopy

1. April 2009 aktualisiert von: London North West Healthcare NHS Trust

Evaluation of the Effect of Position Change During the Withdrawal Phase of Colonoscopy on Adenoma Detection Rate

The hypothesis to be tested is that position changes during the withdrawal phase of colonoscopy leads to a higher adenoma (polyp) detection rate because of better distension of the colon. Since adenomas are precancerous lesions the enhanced adenoma detection will increase the success of colorectal cancer screening programmes. This study will provide evidence for the value of position changes and encourage endoscopist to adopt position change as a routine in their practice.

May 2007: protocol amendment to include additional prospective analysis using High Definition TV (HDTV).

Studienübersicht

Status

Abgeschlossen

Bedingungen

Intervention / Behandlung

Detaillierte Beschreibung

Colorectal cancer is the second commonest cause of cancer death. In a majority of cases it is preceded by a precancerous lesion called an adenoma (commonly known as polyp). Detection and removal of adenomas at colonoscopy has been shown to reduce mortality from colorectal cancer. The success of the impending colorectal cancer screening programme to reduce cancer mortality in an average-risk population depends on optimal adenoma detection at colonoscopy. The detection of adenomas has been shown to vary between different endoscopist. Some of the factors that have been reported to affect adenoma detection rates included the time spent viewing, the adequacy of the bowel preparation and the time spent cleaning the colonic mucosa of excess fluid. Careful examination of proximal side of flexures, folds and valves by the endoscopist is equally important. However, even with careful examination adenoma detection rates have been shown to vary between endoscopist from 8.6% to 15.9%. Previous experience and training may be contributed to this difference. Some endoscopist adopt regular changes in position during the procedure to maximize distension of the colon. Better luminal distension enhances mucosal views for detection of the smaller adenomas. The validity of this approach has never been tested and we propose that this factor may contribute to the differences in adenoma detection rates.

Patients will be randomised to either position 1 first then position 2 or vice versa and examined twice. During one withdrawal the colon will be examined with the participant in the left lateral position only (position 1) or with position changes (position 2)or vice versa.

May 2007: protocol amendment to include additional prospective analysis using High Definition TV (HDTV). No further patient data collection involved.

Studientyp

Interventionell

Einschreibung (Voraussichtlich)

130

Phase

  • Unzutreffend

Kontakte und Standorte

Dieser Abschnitt enthält die Kontaktdaten derjenigen, die die Studie durchführen, und Informationen darüber, wo diese Studie durchgeführt wird.

Studienorte

    • Middlesex
      • London, Middlesex, Vereinigtes Königreich, HA1 3UJ
        • North West London NHS Trust

Teilnahmekriterien

Forscher suchen nach Personen, die einer bestimmten Beschreibung entsprechen, die als Auswahlkriterien bezeichnet werden. Einige Beispiele für diese Kriterien sind der allgemeine Gesundheitszustand einer Person oder frühere Behandlungen.

Zulassungskriterien

Studienberechtigtes Alter

50 Jahre bis 80 Jahre (Erwachsene, Älterer Erwachsener)

Akzeptiert gesunde Freiwillige

Nein

Studienberechtigte Geschlechter

Alle

Beschreibung

Inclusion Criteria:

  • Patients referred ot colonoscopy, age between 50 - 70 years

Exclusion Criteria:

  • Patients with colorectal cancer, previous colonic surgery, active colitis and musculoskeletal problems Patients may also be excluded after the first insertion, if painful, routine care will proceed

Studienplan

Dieser Abschnitt enthält Einzelheiten zum Studienplan, einschließlich des Studiendesigns und der Messung der Studieninhalte.

Wie ist die Studie aufgebaut?

Designdetails

  • Hauptzweck: Diagnose
  • Zuteilung: Zufällig
  • Interventionsmodell: Crossover-Aufgabe
  • Maskierung: Single

Was misst die Studie?

Primäre Ergebnismessungen

Ergebnis Maßnahme
adenoma detection rate for position 1 compared to position 2

Sekundäre Ergebnismessungen

Ergebnis Maßnahme
percentage of adenomas detected in all the participants for each position

Mitarbeiter und Ermittler

Hier finden Sie Personen und Organisationen, die an dieser Studie beteiligt sind.

Ermittler

  • Hauptermittler: Brian Saunders, MD, St Mark's Hospital, North West London NHS Trust

Publikationen und hilfreiche Links

Die Bereitstellung dieser Publikationen erfolgt freiwillig durch die für die Eingabe von Informationen über die Studie verantwortliche Person. Diese können sich auf alles beziehen, was mit dem Studium zu tun hat.

Studienaufzeichnungsdaten

Diese Daten verfolgen den Fortschritt der Übermittlung von Studienaufzeichnungen und zusammenfassenden Ergebnissen an ClinicalTrials.gov. Studienaufzeichnungen und gemeldete Ergebnisse werden von der National Library of Medicine (NLM) überprüft, um sicherzustellen, dass sie bestimmten Qualitätskontrollstandards entsprechen, bevor sie auf der öffentlichen Website veröffentlicht werden.

Haupttermine studieren

Studienbeginn

1. Oktober 2005

Studienabschluss (Tatsächlich)

1. September 2007

Studienanmeldedaten

Zuerst eingereicht

5. Oktober 2005

Zuerst eingereicht, das die QC-Kriterien erfüllt hat

5. Oktober 2005

Zuerst gepostet (Schätzen)

7. Oktober 2005

Studienaufzeichnungsaktualisierungen

Letztes Update gepostet (Schätzen)

2. April 2009

Letztes eingereichtes Update, das die QC-Kriterien erfüllt

1. April 2009

Zuletzt verifiziert

1. Dezember 2008

Mehr Informationen

Begriffe im Zusammenhang mit dieser Studie

Andere Studien-ID-Nummern

  • 05/CO05/15

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