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- US-Register für klinische Studien
- Klinische Studie NCT00252512
The Effect of a Contingency Management Intervention on Substance Use (REAP)
19. Juli 2018 aktualisiert von: VA Office of Research and Development
Effectiveness of Contingency Management in VA Addictions Treatment
Contingency management interventions involve providing a tangible reward for progress toward treatment goals.
The purpose of this study is to determine whether a contingency management intervention added to usual care leads to improved attendance and decreased substance use in patients attending outpatient substance use disorders treatment.
Studienübersicht
Status
Abgeschlossen
Bedingungen
Intervention / Behandlung
Detaillierte Beschreibung
Design: This will be a randomized, controlled trial.
360 veterans presenting for specialty substance use disorders treatment at the Minneapolis VAMC and the VA Puget Sound Health Care System will be randomly assigned to 8 weeks of Usual Care or Usual Care plus Contingency Management.
Minimal exclusion criteria include primary cannabis dependence, primary opioid dependence, screening positive for pathological gambling, serious psychiatric symptoms or suicide risk.
Randomization will be stratified by site and primary substance use disorder (alcohol or stimulant).
All participants will meet with a research assistant twice per week to submit urine drug and breath alcohol samples.
Participants randomized to the contingency management interventions will have the opportunity to draw tokens (with replacement) from a bowl each time they submit negative urine drug and breath alcohol screens.
The number of drawings allowed escalates with continuous weeks of negative screens or returns to baseline if screens are positive or missed.
Half of the 500 tokens will result in social reinforcement ("Good Job!").
The remainder will earn a VA canteen voucher worth monetary value.
Follow-up assessments occur 2, 6, and 12 months after enrollment into the study.
Primary outcomes measures include number of days with negative urine drug and breath alcohol screens during the intervention phase, days of treatment attendance during the intervention phase, and percent days abstinent on the Timeline Follow-Back interview at follow-up assessments.
Secondary outcomes include a brief assessment of employment, housing, legal, and psychiatric status, and administrative data on VA service utilization.
A process evaluation and an economic analysis are included.
Studientyp
Interventionell
Einschreibung (Tatsächlich)
332
Phase
- Unzutreffend
Kontakte und Standorte
Dieser Abschnitt enthält die Kontaktdaten derjenigen, die die Studie durchführen, und Informationen darüber, wo diese Studie durchgeführt wird.
Studienorte
-
-
Minnesota
-
Minneapolis, Minnesota, Vereinigte Staaten, 55417
- Minneapolis VA Health Care System, Minneapolis, MN
-
-
Washington
-
Seattle, Washington, Vereinigte Staaten, 98108
- VA Puget Sound Health Care System Seattle Division, Seattle, WA
-
-
Teilnahmekriterien
Forscher suchen nach Personen, die einer bestimmten Beschreibung entsprechen, die als Auswahlkriterien bezeichnet werden. Einige Beispiele für diese Kriterien sind der allgemeine Gesundheitszustand einer Person oder frühere Behandlungen.
Zulassungskriterien
Studienberechtigtes Alter
18 Jahre und älter (Erwachsene, Älterer Erwachsener)
Akzeptiert gesunde Freiwillige
Nein
Studienberechtigte Geschlechter
Alle
Beschreibung
Inclusion Criteria:
- veterans presenting for outpatient substance use disorders treatment with a diagnosis of alcohol, cocaine, amphetamine, or methamphetamine dependence
Exclusion Criteria:
- primary cannabis dependence
- primary opioid dependence
- severe psychiatric symptoms
- suicide risk
- positive history or screen for pathological gambling
- lacking transportation or living too far away to attend twice per week research appointments
Studienplan
Dieser Abschnitt enthält Einzelheiten zum Studienplan, einschließlich des Studiendesigns und der Messung der Studieninhalte.
Wie ist die Studie aufgebaut?
Designdetails
- Hauptzweck: Behandlung
- Zuteilung: Zufällig
- Interventionsmodell: Parallele Zuordnung
- Maskierung: Keine (Offenes Etikett)
Waffen und Interventionen
Teilnehmergruppe / Arm |
Intervention / Behandlung |
---|---|
Experimental: Contingency Management
Participants complete urine and breath screens 2 times per week for 8 weeks.
If urine and breath screens are negative, they receive a chance to draw tokens from a bowl.
Some tokens are social reinforcement.
Others have monetary value.
|
Participants complete urine and breath screens 2 times per week for 8 weeks.
If urine and breath screens are both negative, the participant receives a chance to draw tokens from a bowl.
Some tokens are social reinforcement (Good Job!).
Other have monetary value.
|
Placebo-Komparator: Placebo
Participants complete urine and breath screens 2 times per week for 8 weeks with no reinforcement for negative results.
|
Participants complete urine and breath screens 2 times per week for 8 weeks with no reinforcement for negative results.
|
Was misst die Studie?
Primäre Ergebnismessungen
Ergebnis Maßnahme |
Zeitfenster |
---|---|
Number of Negative Breath Alcohol and Urine Drug Screens Out of Possible 16
Zeitfenster: 8 weeks
|
8 weeks
|
Sekundäre Ergebnismessungen
Ergebnis Maßnahme |
Maßnahmenbeschreibung |
Zeitfenster |
---|---|---|
Psychiatric Status
Zeitfenster: 8 weeks, 6 months, 12 months
|
Kessler Psychological Distress Scale (K10) - score range 10 to 50.
|
8 weeks, 6 months, 12 months
|
VHA Healthcare Service Utilization
Zeitfenster: Baseline to 6 month follow up and 6 month follow up to 12 month follow up.
|
Cost of total healthcare utilization for six month period between baseline and 6 month follow up and six month period between 6 month and 12 month follow up.
|
Baseline to 6 month follow up and 6 month follow up to 12 month follow up.
|
Housing
Zeitfenster: 8 week, 6 month and 12 month follow-ups
|
Number of participants reporting stable housing (owned or rented house, apartment or room)
|
8 week, 6 month and 12 month follow-ups
|
Legal Status
Zeitfenster: 8 weeks, 6 month and 12 month follow ups
|
Number of participants reporting detention or incarceration in the previous 30 days
|
8 weeks, 6 month and 12 month follow ups
|
Employment Status
Zeitfenster: 8 week, 6 month and 12 month follow up
|
Number of participants identifying themselves as unemployed.
|
8 week, 6 month and 12 month follow up
|
Mitarbeiter und Ermittler
Hier finden Sie Personen und Organisationen, die an dieser Studie beteiligt sind.
Ermittler
- Hauptermittler: Hildi J. Hagedorn, PhD, Minneapolis VA Health Care System, Minneapolis, MN
Publikationen und hilfreiche Links
Die Bereitstellung dieser Publikationen erfolgt freiwillig durch die für die Eingabe von Informationen über die Studie verantwortliche Person. Diese können sich auf alles beziehen, was mit dem Studium zu tun hat.
Allgemeine Veröffentlichungen
- Hagedorn HJ, Noorbaloochi S, Simon AB, Bangerter A, Stitzer ML, Stetler CB, Kivlahan D. Rewarding early abstinence in Veterans Health Administration addiction clinics. J Subst Abuse Treat. 2013 Jul;45(1):109-17. doi: 10.1016/j.jsat.2013.01.006. Epub 2013 Feb 28.
- Hagedorn HJ, Stetler CB, Bangerter A, Noorbaloochi S, Stitzer ML, Kivlahan D. An implementation-focused process evaluation of an incentive intervention effectiveness trial in substance use disorders clinics at two Veterans Health Administration medical centers. Addict Sci Clin Pract. 2014 Jul 9;9(1):12. doi: 10.1186/1940-0640-9-12.
- Hagedorn HJ, Noorbaloochi S, Bangerter A, Stitzer ML, Kivlahan D. Health care cost trajectories in the year prior to and following intake into Veterans Health Administration outpatient substance use disorders treatment. J Subst Abuse Treat. 2017 Aug;79:46-52. doi: 10.1016/j.jsat.2017.05.013. Epub 2017 May 25.
Studienaufzeichnungsdaten
Diese Daten verfolgen den Fortschritt der Übermittlung von Studienaufzeichnungen und zusammenfassenden Ergebnissen an ClinicalTrials.gov. Studienaufzeichnungen und gemeldete Ergebnisse werden von der National Library of Medicine (NLM) überprüft, um sicherzustellen, dass sie bestimmten Qualitätskontrollstandards entsprechen, bevor sie auf der öffentlichen Website veröffentlicht werden.
Haupttermine studieren
Studienbeginn
1. Mai 2007
Primärer Abschluss (Tatsächlich)
1. Januar 2010
Studienabschluss (Tatsächlich)
1. Februar 2010
Studienanmeldedaten
Zuerst eingereicht
9. November 2005
Zuerst eingereicht, das die QC-Kriterien erfüllt hat
9. November 2005
Zuerst gepostet (Schätzen)
11. November 2005
Studienaufzeichnungsaktualisierungen
Letztes Update gepostet (Tatsächlich)
16. August 2018
Letztes eingereichtes Update, das die QC-Kriterien erfüllt
19. Juli 2018
Zuletzt verifiziert
1. Juli 2018
Mehr Informationen
Begriffe im Zusammenhang mit dieser Studie
Schlüsselwörter
Zusätzliche relevante MeSH-Bedingungen
Andere Studien-ID-Nummern
- IIR 03-120
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