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Pilot Study of the Utility of Empiric Antibiotic Therapy for Suspected ICU-Acquired Infection

21. Februar 2007 aktualisiert von: Canadian Critical Care Trials Group

Appropriate Antimicrobial Therapy in Critical Care: A Pilot Randomized Controlled Trial

Infection developing in the intensive care unit is a common complication of critical illness, but notoriously difficult to diagnose. A definite diagnosis based on the most reliable tests usually is not possible for at least two days. It is unclear what the optimal management approach should be while awaiting the results of diagnostic tests. In some circumstances, broad spectrum antibiotics are started with a plan to adjust them once the results of cultures are available. Observational studies show that this results in greater antibiotic use, and the risk of superinfection and resistance. In other circumstances, antibiotics may be withheld pending the results of cultures, a strategy that leads to a delay in therapy when cultures are positive, and that may be associated with a worse clinical outcome.

We undertook a randomized pilot study to address the question: "In a critically ill patient for whom clinicians are uncertain whether infection may be present, and in whom potential sites of infection have been managed by removing or changing invasive devices, can a policy of delaying antibiotic treatment until cultures are available reduce the risks of excessive antibiotic use, without increasing the risks associated with delayed therapy?"

Recognizing that the question has not been formally addressed before, and that approaches to clinical management are both widely divergent and passionately held, our pilot study tested the feasibility and acceptability of undertaking a larger trial with sufficient power to determine equivalence.

Studienübersicht

Detaillierte Beschreibung

We randomized critically ill patients who had been in hospital for at least 72 hours, and in the ICU for at least 24 hours, and who manifested either a temperature >38.5 degrees, or a temperature>38.0 degrees and a white cell count >12,000, and in whom clinicians entertained the possibility of infection as a diagnosis, to either site-specific broad spectrum empiric antibiotics or the corresponding placebo. All patients underwent a comprehensive series of investigations to identify an infectious focus, and all patients had full source control, including changes of central lines and urinary catheters, and change of nasogastric to orogastric tubes.

Patients were maintained in assigned study arm for seven days, or until culture data were available, at which time they were switched to culture-guided narrow spectrum therapy

Studientyp

Interventionell

Einschreibung

80

Phase

  • Phase 2

Kontakte und Standorte

Dieser Abschnitt enthält die Kontaktdaten derjenigen, die die Studie durchführen, und Informationen darüber, wo diese Studie durchgeführt wird.

Studienorte

    • Ontario
      • Toronto, Ontario, Kanada, M5G 2C4
        • University Health Network

Teilnahmekriterien

Forscher suchen nach Personen, die einer bestimmten Beschreibung entsprechen, die als Auswahlkriterien bezeichnet werden. Einige Beispiele für diese Kriterien sind der allgemeine Gesundheitszustand einer Person oder frühere Behandlungen.

Zulassungskriterien

Studienberechtigtes Alter

18 Jahre und älter (Erwachsene, Älterer Erwachsener)

Akzeptiert gesunde Freiwillige

Nein

Studienberechtigte Geschlechter

Alle

Beschreibung

Inclusion Criteria:

  • In hospital > 72 hrs and in ICU > 24hrs, and
  • Core temperature ≥38.5°C, or temperature ≥ 38.0°C with a WBC>12,000/mm3, or temperature ≤ 36.0°C with a WBC > 12,000/mm3
  • Suspicion of infection

Exclusion Criteria:

  • Age < 18 years
  • Imminent death (within 24 hrs) or withdrawal of aggressive therapy
  • Prosthetic heart valve or vascular graft
  • Neutropenia (Absolute neutrophil count < 1000/mm3)
  • Received > 16 hours of a broad spectrum antibiotic in the last 24 hours (3rd gen cephalosporin, fluoroquinolone, carbapenem, anti-pseudomonal penicillin) or any combination therapy
  • History of allergic reaction to both study medications
  • New physical findings consistent with infection:

    • Meningeal signs
    • Peritonitis + free air on Abdo x-ray
    • Soft tissue infection / cellulitis
    • Murmur & suspicion of endocarditis
  • Newly available (within past 24 hours) culture results consistent with infection

Studienplan

Dieser Abschnitt enthält Einzelheiten zum Studienplan, einschließlich des Studiendesigns und der Messung der Studieninhalte.

Wie ist die Studie aufgebaut?

Designdetails

  • Hauptzweck: Behandlung
  • Zuteilung: Zufällig
  • Interventionsmodell: Parallele Zuordnung
  • Maskierung: Doppelt

Was misst die Studie?

Primäre Ergebnismessungen

Ergebnis Maßnahme
Feasibility: = % of eligible patients who were consented and randomized
Acceptability: = % of patients in each study arm who were switched to open label therapy prior to culture results

Sekundäre Ergebnismessungen

Ergebnis Maßnahme
ICU-free days
Mortality (14, 30, 90 day)
Microbial resistance patterns
Antibiotic-free days
Change in organ dysfunction (MOD scores)

Mitarbeiter und Ermittler

Hier finden Sie Personen und Organisationen, die an dieser Studie beteiligt sind.

Ermittler

  • Hauptermittler: Mary-Anne W Aarts, MD MSc, University of Toronto
  • Hauptermittler: John C Marshall, MD, University of Toronto

Studienaufzeichnungsdaten

Diese Daten verfolgen den Fortschritt der Übermittlung von Studienaufzeichnungen und zusammenfassenden Ergebnissen an ClinicalTrials.gov. Studienaufzeichnungen und gemeldete Ergebnisse werden von der National Library of Medicine (NLM) überprüft, um sicherzustellen, dass sie bestimmten Qualitätskontrollstandards entsprechen, bevor sie auf der öffentlichen Website veröffentlicht werden.

Haupttermine studieren

Studienbeginn

1. Februar 2003

Studienabschluss

1. März 2005

Studienanmeldedaten

Zuerst eingereicht

17. Februar 2007

Zuerst eingereicht, das die QC-Kriterien erfüllt hat

21. Februar 2007

Zuerst gepostet (Schätzen)

22. Februar 2007

Studienaufzeichnungsaktualisierungen

Letztes Update gepostet (Schätzen)

22. Februar 2007

Letztes eingereichtes Update, das die QC-Kriterien erfüllt

21. Februar 2007

Zuletzt verifiziert

1. Februar 2007

Mehr Informationen

Diese Informationen wurden ohne Änderungen direkt von der Website clinicaltrials.gov abgerufen. Wenn Sie Ihre Studiendaten ändern, entfernen oder aktualisieren möchten, wenden Sie sich bitte an register@clinicaltrials.gov. Sobald eine Änderung auf clinicaltrials.gov implementiert wird, wird diese automatisch auch auf unserer Website aktualisiert .

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