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Inflammation and Risk Prediction in Patients With Abdominal Aortic Aneurysm

5. April 2017 aktualisiert von: Vanderbilt University Medical Center
The purpose of this study is to better understand the role of inflammation in the pathophysiology of abdominal aortic aneurysm. In this study we hope to show better ways of predicting risk in this condition by using a combination of FDG-PET with CT.

Studienübersicht

Status

Abgeschlossen

Detaillierte Beschreibung

Cumulative experimental and pathological evidence support the postulate that inflammation may serve as the unifying concept in the pathogenesis of atherosclerosis and its complications. Aneurysmal disease is associated with inflammatory cell infiltrate and enzymatic degradation of the vessel wall. Although the risk of abdominal aortic aneurysm (AAA) rupture relates to the maximum cross-sectional diameter, rapid expansion of the aortic diameters preceding fissuration and rupture has been observed in AAA independently of their initial size. However, current diagnostic modalities stratify risk of AAA rupture based solely on the size of the aneurysm without factoring potentially useful information derivable from the degree of aneurysmal wall inflammatory response.

We propose to utilize fluorodeoxyglucose (FDG) positron emission tomography (PET) imaging co-registered with structural computerized tomography (CT) images for the in vivo localization and quantification of vascular inflammation in patients with AAA in order to determine whether increased inflammation within the walls of the aneurysm correlates with rapid enlargement of AAA (change in aneurysmal diameter within 6 months), symptoms, thrombosis, or intervention for ruptured, leaking, rapidly expanding, or painful AAAs.

In patients with underlying abdominal aortic aneurysm (AAA), the progression of disease i.e. expansion is associated with increased inflammation within the aneurysm wall as characterized by FDG-PET/CT, and the degree of inflammation is a risk predictor for adverse events.

Prior studies have demonstrated that FDG uptake is greater in inflamed tissues, such as infectious foci and tumors. In chronic inflammatory lesions and malignancies, FDG uptake is increased in macrophage-dense regions. The relatively high uptake of FDG by macrophages is attributed to the relatively high metabolic rates of macrophages, and the inability of macrophages to store glycogen, making them more reliant upon external glucose as a source of fuel. Activation of macrophages can further increase their glucose consumption. Both in animal models and humans, inflamed blood vessels have been shown to have an increased uptake of FDG. Several investigators have shown that FDG-PET can reliably detect inflammation in atherosclerosis. Thus detection of enhanced FDG uptake in the aneurysmal walls of patients with AAA may have potential significance.

Studientyp

Beobachtungs

Einschreibung (Tatsächlich)

14

Kontakte und Standorte

Dieser Abschnitt enthält die Kontaktdaten derjenigen, die die Studie durchführen, und Informationen darüber, wo diese Studie durchgeführt wird.

Studienorte

    • Tennessee
      • Nashville, Tennessee, Vereinigte Staaten, 37232-8802
        • Vanderbilt University Medical Center

Teilnahmekriterien

Forscher suchen nach Personen, die einer bestimmten Beschreibung entsprechen, die als Auswahlkriterien bezeichnet werden. Einige Beispiele für diese Kriterien sind der allgemeine Gesundheitszustand einer Person oder frühere Behandlungen.

Zulassungskriterien

Studienberechtigtes Alter

18 Jahre und älter (Erwachsene, Älterer Erwachsener)

Akzeptiert gesunde Freiwillige

Nein

Studienberechtigte Geschlechter

Alle

Probenahmeverfahren

Nicht-Wahrscheinlichkeitsprobe

Studienpopulation

Patients with abdominal aortic aneurysm

Beschreibung

Inclusion Criteria:

  • Patients with AAA between 3 to 5 cm
  • Patients with AAA > 5cm in whom the risk of operative intervention is prohibitive in the opinion of the surgeon.
  • No allergies to iodinated contrast.
  • Diabetic patients will be eligible for this study. Patient on metformin will be asked not to take the drug for one day prior to and for two days after the procedure.
  • Subjects must be able to give informed consent

Exclusion Criteria:

  • Patients with an impaired kidney function, significantly elevated creatinine levels after angiography/PCI (serum creatinine level >1.5 mg/dl) will be excluded form the study.
  • Unstable patients or those with decompensated heart failure will be excluded because of safety reasons.
  • Pregnant or lactating women will be excluded. Pregnancy will need to be tested in all pre-menopausal women.

Studienplan

Dieser Abschnitt enthält Einzelheiten zum Studienplan, einschließlich des Studiendesigns und der Messung der Studieninhalte.

Wie ist die Studie aufgebaut?

Designdetails

Was misst die Studie?

Primäre Ergebnismessungen

Ergebnis Maßnahme
Zeitfenster
Give more details that may enable us to better assess the chance of AAA expansion or rupture
Zeitfenster: 2 Years
2 Years

Mitarbeiter und Ermittler

Hier finden Sie Personen und Organisationen, die an dieser Studie beteiligt sind.

Ermittler

  • Hauptermittler: Uchechukwu Sampson, MD, Vanderbilt University

Studienaufzeichnungsdaten

Diese Daten verfolgen den Fortschritt der Übermittlung von Studienaufzeichnungen und zusammenfassenden Ergebnissen an ClinicalTrials.gov. Studienaufzeichnungen und gemeldete Ergebnisse werden von der National Library of Medicine (NLM) überprüft, um sicherzustellen, dass sie bestimmten Qualitätskontrollstandards entsprechen, bevor sie auf der öffentlichen Website veröffentlicht werden.

Haupttermine studieren

Studienbeginn

1. Juli 2008

Primärer Abschluss (Tatsächlich)

1. Juli 2013

Studienabschluss (Tatsächlich)

1. Februar 2014

Studienanmeldedaten

Zuerst eingereicht

8. August 2007

Zuerst eingereicht, das die QC-Kriterien erfüllt hat

8. August 2007

Zuerst gepostet (Schätzen)

9. August 2007

Studienaufzeichnungsaktualisierungen

Letztes Update gepostet (Tatsächlich)

7. April 2017

Letztes eingereichtes Update, das die QC-Kriterien erfüllt

5. April 2017

Zuletzt verifiziert

1. April 2017

Mehr Informationen

Begriffe im Zusammenhang mit dieser Studie

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