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Amylin and Glucagon-Like Peptide-1 (GLP-1): Influence on Gastric Emptying, Appetite and Food Intake in Humans

3. April 2009 aktualisiert von: Hvidovre University Hospital

Amylin and GLP-1: Influence on Gastric Emptying, Appetite and Food Intake in Humans.

The aim of this proposal is to dissect the mechanisms controlling gastric emptying, appetite and food intake in humans, and to obtain new knowledge to fight obesity on a pharmacological basis.

Studienübersicht

Status

Abgeschlossen

Bedingungen

Detaillierte Beschreibung

The objective of the present study is to elucidate the mechanisms behind the effects of glucagon-like peptide-1 (GLP-1) on gastric emptying, appetite and food intake. The first GLP-1 based anti-diabetic therapy was approved by the FDA in 2005 and is now on the market in the United States. The strong glucose-dependent insulinotropic property of GLP-1 is a highly attractive feature in the pursue of optimal glycaemic control in type 2 diabetes. Moreover, the potential of GLP-1 to reduce gastric emptying, appetite and food intake makes it an attractive tool in the fight against obesity, a pandemic condition that often leads to type 2 diabetes, and several companies are developing weight lowering drugs based on GLP-1. Interestingly, another peptide, amylin, exerts very similar effects on gastric emptying, appetite and food intake in humans. Amylin is found in insulin-rich granules in pancreatic beta-cells and is co-secreted with insulin upon insulinotropic stimuli. Currently, it is not known whether the inhibiting effects of GLP-1 on gastric emptying, appetite and food intake are directly mediated by GLP-1, or if the effects are secondary to the robust insulin responses, and thereby amylin responses, elicited by GLP-1. The objective of the present study is therefore to further elucidate the mechanisms of these effects in order to strengthen the development of anti-diabetic drugs with potential weight lowering capabilities.

Studientyp

Beobachtungs

Einschreibung (Tatsächlich)

23

Kontakte und Standorte

Dieser Abschnitt enthält die Kontaktdaten derjenigen, die die Studie durchführen, und Informationen darüber, wo diese Studie durchgeführt wird.

Studienorte

      • Hvidovre, Dänemark, 2650
        • Hvidovre Hospital

Teilnahmekriterien

Forscher suchen nach Personen, die einer bestimmten Beschreibung entsprechen, die als Auswahlkriterien bezeichnet werden. Einige Beispiele für diese Kriterien sind der allgemeine Gesundheitszustand einer Person oder frühere Behandlungen.

Zulassungskriterien

Studienberechtigtes Alter

18 Jahre bis 50 Jahre (Erwachsene)

Akzeptiert gesunde Freiwillige

Ja

Studienberechtigte Geschlechter

Männlich

Probenahmeverfahren

Nicht-Wahrscheinlichkeitsprobe

Studienpopulation

Patients with type 1 diabetes and matched healthy control subjects

Beschreibung

Inclusion Criteria:

  • Patients with type 1 diabetes

    • Informed oral and written consent
    • Caucasians over the age of 18 years with type 1 diabetes (diagnosed according to the criteria of WHO) receiving long acting insulin
    • C-peptide negative glucagon test
    • Normal blood haemoglobin concentration
  • Healthy control subjects

    • Informed oral and written consent
    • Caucasians over the age of 18 years
    • Normal 75 g- oral glucose tolerance test (OGTT) according to the criteria of WHO
    • Negative islet cell autoantibodies (ICA) and GAD-65 autoantibodies
    • No first-degree relatives with diabetes
    • Normal blood haemoglobin concentration

Exclusion Criteria:

  • Patients with type 1 diabetes

    • Residual beta-cell function (evaluated with glucagon test)
    • Impaired hepatic function (aspartate aminotransferase (ASAT) and/or alanine aminotransferase (ALAT) > 2 times upper normal limit)
    • Diabetic nephropathy (serum-creatinine > 130 µM and/or albuminuria)
    • Diabetic neuropathy
    • Proliferative diabetic retinopathy
    • Pregnancy, breastfeeding or intention of becoming pregnant or judged to be using inadequate contraceptive measures
  • Healthy control subjects

    • Impaired hepatic function (ASAT or ALAT > 2 times upper normal limit)
    • Impaired renal function (serum-creatinine > 130 μM and/or albuminuria)
    • First-degree relatives with diabetes
    • Pregnancy, breastfeeding or intention of becoming pregnant or judged to be using inadequate contraceptive measures

Studienplan

Dieser Abschnitt enthält Einzelheiten zum Studienplan, einschließlich des Studiendesigns und der Messung der Studieninhalte.

Wie ist die Studie aufgebaut?

Designdetails

Mitarbeiter und Ermittler

Hier finden Sie Personen und Organisationen, die an dieser Studie beteiligt sind.

Ermittler

  • Hauptermittler: Meena Asmar, MD,Ph.Dstud., Panum Institut
  • Studienleiter: Jens Juul Holst, Professor,MD, Panum Institut

Studienaufzeichnungsdaten

Diese Daten verfolgen den Fortschritt der Übermittlung von Studienaufzeichnungen und zusammenfassenden Ergebnissen an ClinicalTrials.gov. Studienaufzeichnungen und gemeldete Ergebnisse werden von der National Library of Medicine (NLM) überprüft, um sicherzustellen, dass sie bestimmten Qualitätskontrollstandards entsprechen, bevor sie auf der öffentlichen Website veröffentlicht werden.

Haupttermine studieren

Studienbeginn

1. März 2007

Studienabschluss (Tatsächlich)

1. Juni 2008

Studienanmeldedaten

Zuerst eingereicht

3. April 2009

Zuerst eingereicht, das die QC-Kriterien erfüllt hat

3. April 2009

Zuerst gepostet (Schätzen)

6. April 2009

Studienaufzeichnungsaktualisierungen

Letztes Update gepostet (Schätzen)

6. April 2009

Letztes eingereichtes Update, das die QC-Kriterien erfüllt

3. April 2009

Zuletzt verifiziert

1. April 2009

Mehr Informationen

Begriffe im Zusammenhang mit dieser Studie

Andere Studien-ID-Nummern

  • KA-20060095

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