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Effect of Hyperoxia and Hypergravity on Lung Ventilation and Perfusion

20. November 2013 aktualisiert von: Stéphanie Montmerle-Borgdorff, Direction Centrale du Service de Santé des Armées

Influence of Hyperoxia and Hypergravity on Pulmonary Ventilation and Perfusion

The primary aim of this project is to get further knowledge on the effects of + Gz accelerations and hyperoxia on lung ventilation in humans. The secondary aim is to study lung perfusion and cardiovascular function in these conditions.

Studienübersicht

Status

Abgeschlossen

Bedingungen

Detaillierte Beschreibung

Experiments were conducted in a human centrifuge. The protocol aimed at mimicking a routine peacetime flight in combat aircraft, and included 10-min exposure to +1.4 - +3.5 Gz. Subjects were exposed three times to this sequence, breathing air, 44.5% O2 or 100% O2.

Ten volunteers wearing anti-G trousers participated in the study. The Ethics Committee Ile-de-France III and the French National Agency for Drug Safety (ANSM) approved the protocol (number 2009-A01092-55).

Three different imaging techniques, electrical impedance tomography (EIT), pulmonary ultrasound and chest SPECT/CT were used and compared. EIT enabled ventilation monitoring in the human centrifuge, whereas pulmonary ultrasound and SPECT/CT gave functional and topographical information before and after exposure to +Gz accelerations. EIT analysis focused on regional ventilation, SPECT on global lung ventilation and perfusion, CT on the presence of atelectasis, and pulmonary ultrasound analysis looked for comet tails in 64 chest areas. Arterial blood pressure was recorded continuously by finger photoplethysmography. Cardiac output and stroke volume were computed from these recordings, using three different algorithms. Echocardiography was used as reference non-invasive technique for stroke volume determination and performed before and after exposure to +Gz accelerations.

Studientyp

Interventionell

Einschreibung (Tatsächlich)

20

Phase

  • Unzutreffend

Kontakte und Standorte

Dieser Abschnitt enthält die Kontaktdaten derjenigen, die die Studie durchführen, und Informationen darüber, wo diese Studie durchgeführt wird.

Studienorte

      • Brétigny-sur-Orge, Frankreich, 91 223
        • Armed Forces Biomedical Research Institute
      • Paris, Frankreich, 75005
        • Department of Nuclear Medicine, Val-de-Grâce hospital

Teilnahmekriterien

Forscher suchen nach Personen, die einer bestimmten Beschreibung entsprechen, die als Auswahlkriterien bezeichnet werden. Einige Beispiele für diese Kriterien sind der allgemeine Gesundheitszustand einer Person oder frühere Behandlungen.

Zulassungskriterien

Studienberechtigtes Alter

25 Jahre bis 45 Jahre (Erwachsene)

Akzeptiert gesunde Freiwillige

Ja

Studienberechtigte Geschlechter

Männlich

Beschreibung

Inclusion Criteria:

  • normal lung function checked by pulmonary function tests

Part 1 exclusion Criteria:

  • past medical history of heart or lung disease
  • current medical treatment for heart or lung disease
  • smoking
  • bad tolerance to +Gz accelerations (G-induced loss of consciousness, motion sickness)

Part 2 exclusion criteria:

  • past medical history of heart or lung disease
  • current medical treatment for heart or lung disease
  • smoking
  • The use of medication for hypertension
  • asymmetric values of left/right humeral arterial blood pressure
  • significant echocardiographic abnormalities or bad echogenicity
  • bad tolerance to +Gz accelerations (G-induced loss of consciousness, motion sickness)

Studienplan

Dieser Abschnitt enthält Einzelheiten zum Studienplan, einschließlich des Studiendesigns und der Messung der Studieninhalte.

Wie ist die Studie aufgebaut?

Designdetails

  • Hauptzweck: Grundlegende Wissenschaft
  • Zuteilung: N / A
  • Interventionsmodell: Einzelgruppenzuweisung
  • Maskierung: Single

Waffen und Interventionen

Teilnehmergruppe / Arm
Intervention / Behandlung
Experimental: ventilation
hypergravity gas mixture
1hr sitting rest followed by 10 min of hypergravity (2 centrifuge runs)
breathing air, 44.5%O2 or 100%O2

Was misst die Studie?

Primäre Ergebnismessungen

Ergebnis Maßnahme
Maßnahmenbeschreibung
Zeitfenster
change in regional ventilation distribution
Zeitfenster: baseline, 2hrs 30min
"per lobe and per quadrant at 5th intercostal space level"
baseline, 2hrs 30min

Sekundäre Ergebnismessungen

Ergebnis Maßnahme
Maßnahmenbeschreibung
Zeitfenster
change in regional pulmonary perfusion
Zeitfenster: baseline, 2hrs 30min
"per lobe and per quadrant at 5th intercostal space level"
baseline, 2hrs 30min
cardiac output (L/min)
Zeitfenster: 2hrs
"echocardiography (sub-aortic diameter), photoplethysmography (Liljestrand, systolic area and Windkessel algorithms)"
2hrs

Andere Ergebnismessungen

Ergebnis Maßnahme
Maßnahmenbeschreibung
Zeitfenster
tidal volume
Zeitfenster: 2hrs 30min
global (mL, area under the flow versus time curve) and regional (% change per quadrant at 5th intercostal space level)
2hrs 30min

Mitarbeiter und Ermittler

Hier finden Sie Personen und Organisationen, die an dieser Studie beteiligt sind.

Ermittler

  • Studienstuhl: Daniel Garin, MD, PhD, Armed Forces Biomedical Research Institute

Studienaufzeichnungsdaten

Diese Daten verfolgen den Fortschritt der Übermittlung von Studienaufzeichnungen und zusammenfassenden Ergebnissen an ClinicalTrials.gov. Studienaufzeichnungen und gemeldete Ergebnisse werden von der National Library of Medicine (NLM) überprüft, um sicherzustellen, dass sie bestimmten Qualitätskontrollstandards entsprechen, bevor sie auf der öffentlichen Website veröffentlicht werden.

Haupttermine studieren

Studienbeginn

1. Oktober 2011

Primärer Abschluss (Tatsächlich)

1. Juli 2012

Studienabschluss (Tatsächlich)

1. Juli 2012

Studienanmeldedaten

Zuerst eingereicht

14. November 2013

Zuerst eingereicht, das die QC-Kriterien erfüllt hat

20. November 2013

Zuerst gepostet (Schätzen)

25. November 2013

Studienaufzeichnungsaktualisierungen

Letztes Update gepostet (Schätzen)

25. November 2013

Letztes eingereichtes Update, das die QC-Kriterien erfüllt

20. November 2013

Zuletzt verifiziert

1. November 2013

Mehr Informationen

Begriffe im Zusammenhang mit dieser Studie

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