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Aerobic Exercise in Postexercise Cardiovascular Responses in Resistant Hypertension: a Cross-over Trial

19. August 2015 aktualisiert von: Hospital de Clinicas de Porto Alegre

Aerobic Exercise in Postexercise Cardiovascular Responses in Resistant Hypertension: a Cross-over Randomized Controlled Trial

Aerobic exercise has the potential to diminish blood pressure values. The aim of this study is to determine whether this potential is also applicable for those with resistant hypertension and whether exercise intensity plays a role in this context. We hypothesize that performing an aerobic exercise session reduces blood pressure values in resistant hypertensive patients in a dose-response relation with exercise intensity.

Studienübersicht

Status

Abgeschlossen

Bedingungen

Intervention / Behandlung

Detaillierte Beschreibung

Exercise prescription is gathering great importance in preventive health. Several organizations endorse the performance of at least 150min/wk of moderate intensity or 75min/wk of higher intensities in order to achieve better health parameters in different contexts. Aerobic exercise is known to be an effective way to diminish BP levels post-session. These responses are widely applicable in hypertensive subjects, acting in aid of BP management treatment. Although these benefits of aerobic exercise are well known, few studies explore the potential of this intervention in resistant-to-treatment patients. Moreover, the effects different intensities of aerobic exercise in this population is scarce. Thus, the aim of this study is to determine the magnitude of BP responses, if there is any, of resistant hypertensive subjects to two different intensities of aerobic exercise, compared with a control session. For that, subjects will be enrolled for one pre-intervention cardiopulmonary exercise testing and three randomized intervention sessions: control, 50%HRmax and 75%HRmax. Prior and immediately after all intervention sessions (during 1h), forearm blood flow and reactive hyperemia will be assessed by venous occlusion plethysmography. After the sessions, 24h blood pressure will be assessed with an ambulatory blood pressure monitoring system.

Studientyp

Interventionell

Einschreibung (Tatsächlich)

22

Phase

  • Unzutreffend

Kontakte und Standorte

Dieser Abschnitt enthält die Kontaktdaten derjenigen, die die Studie durchführen, und Informationen darüber, wo diese Studie durchgeführt wird.

Studienorte

    • Rio Grande do Sul
      • Porto Alegre, Rio Grande do Sul, Brasilien, 90035-903
        • Hospital De Clinicas De Porto Alegre

Teilnahmekriterien

Forscher suchen nach Personen, die einer bestimmten Beschreibung entsprechen, die als Auswahlkriterien bezeichnet werden. Einige Beispiele für diese Kriterien sind der allgemeine Gesundheitszustand einer Person oder frühere Behandlungen.

Zulassungskriterien

Studienberechtigtes Alter

25 Jahre bis 60 Jahre (Erwachsene)

Akzeptiert gesunde Freiwillige

Nein

Studienberechtigte Geschlechter

Alle

Beschreibung

Inclusion Criteria:

resistant-to-treatment hypertensive subjects (24h ambulatory BP above 130/80, or daytime ambulatory BP above 135/85, or night-time ambulatory BP above 120/70 in spite use of 3 anti-hypertensive medications of different classes, being one diuretic; or use of 4 or more anti-hypertensive medications).

Exclusion Criteria:

Muscle or skeletal abnormalities that preclude effort, abnormal exercise stress test, major illnesses that would preclude exercise effort or could influence in the outcome variables (pulmonary disease, valve disease, renal insufficiency, etc.)

Studienplan

Dieser Abschnitt enthält Einzelheiten zum Studienplan, einschließlich des Studiendesigns und der Messung der Studieninhalte.

Wie ist die Studie aufgebaut?

Designdetails

  • Hauptzweck: Behandlung
  • Zuteilung: Zufällig
  • Interventionsmodell: Crossover-Aufgabe
  • Maskierung: Single

Waffen und Interventionen

Teilnehmergruppe / Arm
Intervention / Behandlung
Kein Eingriff: Control
sited rest for 45 minutes
Experimental: higher intensity aerobic exercise
45 minutes of aerobic exercise at 75%HRmax
aerobic exercise (cycloergometer) at selected intensity (HRmax or equivalent)
Experimental: lower intensity aerobic exercise
45 minutes of aerobic exercise at 50%HRmax
aerobic exercise (cycloergometer) at selected intensity (HRmax or equivalent)

Was misst die Studie?

Primäre Ergebnismessungen

Ergebnis Maßnahme
Zeitfenster
Ambulatory Blood Pressure Monitoring
Zeitfenster: 22h
22h

Sekundäre Ergebnismessungen

Ergebnis Maßnahme
Maßnahmenbeschreibung
Zeitfenster
Forearm blood flow
Zeitfenster: 1h
Accessed by venous occlusion plethysmography. Compared with pre-intervention values
1h
Reactive hyperemia
Zeitfenster: pre and 30min post
Accessed by venous occlusion plethysmography.
pre and 30min post

Mitarbeiter und Ermittler

Hier finden Sie Personen und Organisationen, die an dieser Studie beteiligt sind.

Ermittler

  • Hauptermittler: Daniel Umpierre, PhD, Federal University of Health Science of Porto Alegre

Studienaufzeichnungsdaten

Diese Daten verfolgen den Fortschritt der Übermittlung von Studienaufzeichnungen und zusammenfassenden Ergebnissen an ClinicalTrials.gov. Studienaufzeichnungen und gemeldete Ergebnisse werden von der National Library of Medicine (NLM) überprüft, um sicherzustellen, dass sie bestimmten Qualitätskontrollstandards entsprechen, bevor sie auf der öffentlichen Website veröffentlicht werden.

Haupttermine studieren

Studienbeginn

1. September 2013

Primärer Abschluss (Tatsächlich)

1. Mai 2015

Studienabschluss (Tatsächlich)

1. Mai 2015

Studienanmeldedaten

Zuerst eingereicht

23. September 2014

Zuerst eingereicht, das die QC-Kriterien erfüllt hat

24. September 2014

Zuerst gepostet (Schätzen)

25. September 2014

Studienaufzeichnungsaktualisierungen

Letztes Update gepostet (Schätzen)

20. August 2015

Letztes eingereichtes Update, das die QC-Kriterien erfüllt

19. August 2015

Zuletzt verifiziert

1. August 2015

Mehr Informationen

Begriffe im Zusammenhang mit dieser Studie

Zusätzliche relevante MeSH-Bedingungen

Andere Studien-ID-Nummern

  • 13-0309 (Andere Kennung: CEP-HCPA)

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