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Clinical Evaluation of Nano-Hydroxyapatite as an Adjunctive to Minimally Invasive Non-Surgical Technique in the Treatment of Deep Intra-bony Defects (MINST)

27. Mai 2026 aktualisiert von: Salah Eddin Sheet, Cairo University

Clinical Evaluation of Nano-Hydroxyapatite as an Adjunctive to Minimally Invasive Non-Surgical Technique in the Treatment of Deep Intra-bony Defects: A Randomized Controlled Clinical Trial

This randomized controlled clinical trial aims to evaluate the effectiveness of using nano-hydroxyapatite (nHA) gel alongside a minimally invasive non-surgical technique (MINST) to treat deep intra-bony defects in patients with Stage III periodontitis. While MINST is an effective method for cleaning deep periodontal pockets without the need for traditional surgery, the addition of nHA may further enhance soft tissue healing, improve cellular interaction, and promote bone regeneration. Participants in the study will be randomly assigned to one of two groups. The test group will receive the MINST procedure combined with the application of nHA gel directly into the periodontal pocket, while the control group will receive the MINST procedure alone. The primary goal of the study is to measure the decrease in probing pocket depth over a 6-month follow-up period to determine if the adjunctive use of nHA provides superior clinical outcomes compared to non-surgical treatment alone.

Studienübersicht

Studientyp

Interventionell

Einschreibung (Tatsächlich)

28

Phase

  • Unzutreffend

Kontakte und Standorte

Dieser Abschnitt enthält die Kontaktdaten derjenigen, die die Studie durchführen, und Informationen darüber, wo diese Studie durchgeführt wird.

Studienorte

      • Cairo, Ägypten, 11511
        • Oral Medicine and Periodontology department, Faculty of Dentistry - Cairo University.

Teilnahmekriterien

Forscher suchen nach Personen, die einer bestimmten Beschreibung entsprechen, die als Auswahlkriterien bezeichnet werden. Einige Beispiele für diese Kriterien sind der allgemeine Gesundheitszustand einer Person oder frühere Behandlungen.

Zulassungskriterien

Studienberechtigtes Alter

  • Erwachsene
  • Älterer Erwachsener

Akzeptiert gesunde Freiwillige

Nein

Beschreibung

Inclusion Criteria:

  • Systemically healthy adults aged 18-65 years.
  • No history of systemic diseases affecting periodontal status or bone metabolism (e.g., uncontrolled diabetes, osteoporosis).
  • Diagnosed with Stage III periodontitis according to the 2018 classification of periodontal diseases (with interdental CAL ≥5 mm, probing depth ≥6 mm).
  • Presence of at least one deep intra-bony defect (≥3 mm defect depth) in a single-rooted or multi-rooted tooth.
  • Willingness to participate and sign informed consent.

Exclusion Criteria:

  • Immunocompromised patients, uncontrolled diabetics (HbA1c ≥ 7.0%), or individuals with autoimmune disorders.
  • History of malignancy or chemotherapy/radiation in the past year.
  • Use of bisphosphonates, corticosteroids, immunosuppressive antibiotics or anti-inflammatory agents within 6 months before periodontal therapy.
  • Smokers (≥ 10 cigarettes per day).
  • Pregnant or breastfeeding women, confirmed via medical history and/or test.
  • Receipt of periodontal surgery or nonsurgical treatment within the last 6 months.
  • Teeth with peri-apical pathology, acute abscess, or grade III mobility.
  • Multi-rooted teeth with class II and class III furcation defects.
  • Third molars.

Studienplan

Dieser Abschnitt enthält Einzelheiten zum Studienplan, einschließlich des Studiendesigns und der Messung der Studieninhalte.

Wie ist die Studie aufgebaut?

Designdetails

  • Hauptzweck: Behandlung
  • Zuteilung: Zufällig
  • Interventionsmodell: Parallele Zuordnung
  • Maskierung: Doppelt

Waffen und Interventionen

Teilnehmergruppe / Arm
Intervention / Behandlung
Aktiver Komparator: MINST alone
Participants receive the minimally invasive non-surgical technique (MINST) alone without adjunctive treatment
Subgingival debridement using thin ultrasonic tips and Gracey mini-curettes under magnification, deliberately avoiding subgingival rinsing to support blood clot stabilization
Experimental: MINST + nano-hydroxyapatite
Participants receive MINST combined with the adjunctive application of nano-hydroxyapatite gel
Subgingival debridement using thin ultrasonic tips and Gracey mini-curettes under magnification, deliberately avoiding subgingival rinsing to support blood clot stabilization
A single dose of nano-hydroxyapatite (nHA) gel applied subgingivally directly into the periodontal pocket associated with the intrabony defect immediately following debridement

Was misst die Studie?

Primäre Ergebnismessungen

Ergebnis Maßnahme
Maßnahmenbeschreibung
Zeitfenster
Probing Pocket Depth (PPD)
Zeitfenster: 6 months
Measured in millimeters (mm) using a manual periodontal probe (UNC-15)
6 months

Sekundäre Ergebnismessungen

Ergebnis Maßnahme
Maßnahmenbeschreibung
Zeitfenster
Clinical Attachment Level (CAL)
Zeitfenster: 1, 3, and 6 months post-treatment.
Measured in millimeters (mm) using a manual periodontal probe (UNC-15).
1, 3, and 6 months post-treatment.
Gingival Recession (GR)
Zeitfenster: 1, 3, and 6 months post-treatment.
Measured in millimeters (mm) using a manual periodontal probe (UNC-15).
1, 3, and 6 months post-treatment.
Radiographic Defect Angle (RDA)
Zeitfenster: 1, 3, and 6 months post-treatment.
Measured in degrees (°) utilizing standardized periapical radiographs and measurement software.
1, 3, and 6 months post-treatment.
Patient Satisfaction
Zeitfenster: 1, 3, and 6 months post-treatment.
Assessed via a structured questionnaire utilizing a Likert scale. The scale ranges from 1 to 5, where 1 indicates "Very Dissatisfied" and 5 indicates "Very Satisfied," meaning higher scores represent a better outcome.
1, 3, and 6 months post-treatment.
Full-Mouth Plaque Score (FMPS)
Zeitfenster: 1, 3, and 6 months post-treatment.
Assessed as a percentage (%) using the Visible Plaque Index (O'Leary et al.). The index ranges from a minimum of 0% to a maximum of 100%. Higher percentages indicate a greater presence of plaque, representing a worse clinical outcome.
1, 3, and 6 months post-treatment.
Full-Mouth Bleeding Score (FMBS)
Zeitfenster: 1, 3, and 6 months post-treatment.
Assessed as a percentage (%) using the Gingival Bleeding Index (Ainamo & Bay). The index ranges from a minimum of 0% to a maximum of 100%. Higher percentages indicate more widespread gingival bleeding, representing a worse clinical outcome.
1, 3, and 6 months post-treatment.
Cost Effectiveness based on Clinical Attachment Level (CAL)
Zeitfenster: 6 months post-treatment.
Evaluated using the cost-effectiveness ratio (CER) and incremental cost-effectiveness ratio (ICER), based on the cost in USD per millimeter (mm) of CAL improvement.
6 months post-treatment.
Cost Effectiveness based on Probing Pocket Depth (PPD)
Zeitfenster: 6 months post-treatment.
Evaluated using the cost-effectiveness ratio (CER) and incremental cost-effectiveness ratio (ICER), based on the cost in USD per millimeter (mm) of PPD improvement.
6 months post-treatment.

Mitarbeiter und Ermittler

Hier finden Sie Personen und Organisationen, die an dieser Studie beteiligt sind.

Studienaufzeichnungsdaten

Diese Daten verfolgen den Fortschritt der Übermittlung von Studienaufzeichnungen und zusammenfassenden Ergebnissen an ClinicalTrials.gov. Studienaufzeichnungen und gemeldete Ergebnisse werden von der National Library of Medicine (NLM) überprüft, um sicherzustellen, dass sie bestimmten Qualitätskontrollstandards entsprechen, bevor sie auf der öffentlichen Website veröffentlicht werden.

Haupttermine studieren

Studienbeginn (Tatsächlich)

1. Juli 2025

Primärer Abschluss (Geschätzt)

1. August 2026

Studienabschluss (Geschätzt)

28. August 2026

Studienanmeldedaten

Zuerst eingereicht

20. Mai 2026

Zuerst eingereicht, das die QC-Kriterien erfüllt hat

20. Mai 2026

Zuerst gepostet (Tatsächlich)

27. Mai 2026

Studienaufzeichnungsaktualisierungen

Letztes Update gepostet (Tatsächlich)

29. Mai 2026

Letztes eingereichtes Update, das die QC-Kriterien erfüllt

27. Mai 2026

Zuletzt verifiziert

1. Mai 2026

Mehr Informationen

Begriffe im Zusammenhang mit dieser Studie

Arzneimittel- und Geräteinformationen, Studienunterlagen

Studiert ein von der US-amerikanischen FDA reguliertes Arzneimittelprodukt

Nein

Studiert ein von der US-amerikanischen FDA reguliertes Geräteprodukt

Nein

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