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Immediate Loading of Implants in the Aesthetic Zone Using Three-dimensionally Printed Provisional Crowns: a 1-year Prospective Case Series Study

1. Juni 2026 aktualisiert von: University Medical Center Groningen

• Background There is a growing tendency to place a provisional crown immediately following implant placement. Clinical advantages are shortening of treatment duration and soft tissue guiding during healing resulting in better aesthetic outcomes. It was shown that good esthetic results can be achieved on the long term with immediate provisionalization of single-tooth implants placed in either fresh extraction sockets or after alveolar ridge preservation/reconstruction in the maxillary esthetic zone.

One recent development in three-dimensional printing is digital press stereolithography (DPS), which overcomes the challenges of printing highly-filled viscous materials. This enables the use of more durable materials than traditional three-dimensionally printed provisional crowns and allows for rapid additive production of prosthetic restorations.

Until date, no studies have been described investigating immediate loading of implants in the aesthetic zone using three-dimensional DPS-printers and their impact on patient-satisfaction.

  • Main research question The purpose of this one-year prospective case series study is to perform an assessment of patient-reported outcomes of single-tooth implants with immediate provisionalization using three-dimensionally printed provisional crowns.
  • Design (including population, confounders/outcomes) The study design is a prospective, single-arm observational study for evaluation of 30 patients with a failing tooth in the maxillary aesthetic region to be treated with an implant-supported provisional and definitive restoration by means of a provisional and definitive crown. Outcomes: registration of time/complications during the diagnostic/planning/manufacturing process, evaluation of clinical and radiographical performance and aesthetic outcome.
  • Expected results Satisfying results for patients and professionals (VAS-scores and PES/WES-scores)

Studienübersicht

Status

Noch keine Rekrutierung

Detaillierte Beschreibung

• Introduction and rationale There is a growing tendency to place a provisional crown immediately following implant placement. Clinical advantages are shortening of treatment duration and soft tissue guiding during healing resulting in better aesthetic outcomes (El Ghoul & Chidiac, 2012). It was shown that good esthetic results can be achieved on the long term with immediate provisionalization of single-tooth implants placed in either fresh extraction sockets or after alveolar ridge preservation/reconstruction in the maxillary esthetic zone (Donker et al., 2024; Meijer et al., 2025).

The popularity of immediate implant loading is related to evolving society factors, including more demanding patients and a wish for direct treatment (Huynh-Ba et al., 2018). Developments in the digital workflow in implant dentistry made treatment planning with the use of intra-oral scans and cone-beam computed tomography (CBCT) and fabrication of a provisional restoration using three-dimensional printers for additive manufacturing possible, further shortening the treatment duration. It was shown that patients prefer intra-oral scanning over analog impression taking (Schepke et al., 2015). Thus, it can be assumed that a digital workflow has advantages over an analog workflow for both the clinician and patients. One recent development in three-dimensional printing is digital press stereolithography (DPS), which overcomes the challenges of printing highly-filled viscous materials. This enables the use of more durable materials than traditional provisional crowns and allows for rapid additive production of prosthetic restorations.

Until date, no studies have been described investigating immediate loading of implants in the aesthetic zone using three-dimensional DPS-printers and their impact on patient-satisfaction.

The purpose of this one-year prospective case series study is to perform an assessment of patient-reported outcomes of single-tooth implants with immediate provisionalization using three-dimensionally printed provisional crowns, with respect to registration of time/complications during the diagnostic/planning/manufacturing process, evaluation of clinical and radiographical performance and aesthetic outcome.

Studientyp

Beobachtungs

Einschreibung (Geschätzt)

30

Kontakte und Standorte

Dieser Abschnitt enthält die Kontaktdaten derjenigen, die die Studie durchführen, und Informationen darüber, wo diese Studie durchgeführt wird.

Studienkontakt

Studienorte

    • Provincie Groningen
      • Groningen, Provincie Groningen, Niederlande, 9700RB
        • University Medical Center Groningen
        • Hauptermittler:
          • Henny JA Meijer, Professor doctor
        • Kontakt:

Teilnahmekriterien

Forscher suchen nach Personen, die einer bestimmten Beschreibung entsprechen, die als Auswahlkriterien bezeichnet werden. Einige Beispiele für diese Kriterien sind der allgemeine Gesundheitszustand einer Person oder frühere Behandlungen.

Zulassungskriterien

Studienberechtigtes Alter

  • Erwachsene
  • Älterer Erwachsener

Akzeptiert gesunde Freiwillige

Nein

Probenahmeverfahren

Nicht-Wahrscheinlichkeitsprobe

Studienpopulation

Patient is missing a tooth in the maxillary esthetic region and indicated to be treated with a dental implant and restoration

Beschreibung

Inclusion Criteria:

  • The patient is 18 years or older;
  • The implant region is an incisor (central or lateral), cuspid or first bicuspid in the maxilla; the adjacent teeth are natural teeth;
  • Sufficient healthy and vital bone after alveolar ridge preservation to insert a dental implant with a minimum length of 10 mm and at least 3.5 mm in diameter with initial stability > 45 Ncm;
  • The implant site must be free from infection;
  • Adequate oral hygiene (modified plaque index and modified sulcus bleeding index ≤ 1);
  • Sufficient mesio-distal, bucco-lingual, and interocclusal space for placement of an anatomic crown;
  • The provisional crown can be designed free from occlusal contact;
  • The patient is capable of understanding and giving informed consent.

Exclusion Criteria:

  • Medical and general contraindications for the surgical procedures;
  • Presence of an active and uncontrolled periodontal disease;
  • Bruxism;
  • Smoking
  • A history of local radiotherapy to the head and neck region.

Studienplan

Dieser Abschnitt enthält Einzelheiten zum Studienplan, einschließlich des Studiendesigns und der Messung der Studieninhalte.

Wie ist die Studie aufgebaut?

Designdetails

Kohorten und Interventionen

Gruppe / Kohorte
Printed provisional restoration
Patients with implant placement in the maxillary esthetic region and with immediate placement of a printed provisional restoration.

Was misst die Studie?

Primäre Ergebnismessungen

Ergebnis Maßnahme
Maßnahmenbeschreibung
Zeitfenster
Change in peri-implant marginal bone level Description: Comparison between peri-implant bone level at implant placement and follow-up time point in millimeters measured on intraoral radiographs Time Frame: Through study completion, an average of 1 year
Zeitfenster: Through study completion, an average of 1 year
Comparison between peri-implant bone level at implant placement and follow-up time point in millimeters measured on intraoral radiographs
Through study completion, an average of 1 year

Sekundäre Ergebnismessungen

Ergebnis Maßnahme
Maßnahmenbeschreibung
Zeitfenster
Implantat- und Restaurationsüberleben
Zeitfenster: Bis zum Studienabschluss, durchschnittlich 1 Jahr
Prozentsatz der Implantate und Restaurationen, die am Nachuntersuchungszeitpunkt vorhanden sind
Bis zum Studienabschluss, durchschnittlich 1 Jahr
Patientenzufriedenheit
Zeitfenster: 1 Jahr
Patientenzufriedenheit gemessen auf einer Visuellen Analogskala. Minimum = 0 (äußerst unzufrieden); Maximum = 100 (äußerst zufrieden).
1 Jahr
Plaque-Score
Zeitfenster: 1 Jahr
Plaque-Index von 0 bis 3. Minimum = 0 (keine Plaque sichtbar); Maximum = 3 (reichliche Menge an Plaque sichtbar)
1 Jahr
Zahnfleisch-Score
Zeitfenster: 1 Jahr
Gesundheit der periimplantären Mukosa beschrieben durch Gingivalindex von 0 bis 3. Minimum = 0 (gesunde Mukosa); Maximum = 3 (stark infizierte Mukosa).
1 Jahr
Taschentiefe
Zeitfenster: 1 Jahr
Sondierungstiefe in der periimplantären Sulcus in Millimetern gemessen mit einer Parodontalsonde.
1 Jahr
Bleeding score
Zeitfenster: 1 year
Bleeding in peri-implant sulcus after probing measured with a Bleeding index from 0 to 3. Minimum = 0 (no bleeding after probing); Maximum = 3 (abundance amount of bleeding after probing).
1 year

Mitarbeiter und Ermittler

Hier finden Sie Personen und Organisationen, die an dieser Studie beteiligt sind.

Studienaufzeichnungsdaten

Diese Daten verfolgen den Fortschritt der Übermittlung von Studienaufzeichnungen und zusammenfassenden Ergebnissen an ClinicalTrials.gov. Studienaufzeichnungen und gemeldete Ergebnisse werden von der National Library of Medicine (NLM) überprüft, um sicherzustellen, dass sie bestimmten Qualitätskontrollstandards entsprechen, bevor sie auf der öffentlichen Website veröffentlicht werden.

Haupttermine studieren

Studienbeginn (Geschätzt)

1. Juli 2026

Primärer Abschluss (Geschätzt)

1. Juli 2027

Studienabschluss (Geschätzt)

1. Juli 2027

Studienanmeldedaten

Zuerst eingereicht

1. Juni 2026

Zuerst eingereicht, das die QC-Kriterien erfüllt hat

1. Juni 2026

Zuerst gepostet (Tatsächlich)

5. Juni 2026

Studienaufzeichnungsaktualisierungen

Letztes Update gepostet (Tatsächlich)

5. Juni 2026

Letztes eingereichtes Update, das die QC-Kriterien erfüllt

1. Juni 2026

Zuletzt verifiziert

1. Mai 2026

Mehr Informationen

Begriffe im Zusammenhang mit dieser Studie

Andere Studien-ID-Nummern

  • Printed provisional crowns

Plan für individuelle Teilnehmerdaten (IPD)

Planen Sie, individuelle Teilnehmerdaten (IPD) zu teilen?

NEIN

Arzneimittel- und Geräteinformationen, Studienunterlagen

Studiert ein von der US-amerikanischen FDA reguliertes Arzneimittelprodukt

Nein

Studiert ein von der US-amerikanischen FDA reguliertes Geräteprodukt

Nein

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