Diese Seite wurde automatisch übersetzt und die Genauigkeit der Übersetzung wird nicht garantiert. Bitte wende dich an die englische Version für einen Quelltext.

Evaluation of the Accuracy of Immunostaining of Claudin 2 to Detect Active or Inactive Inflammation in Endoscopic Biopsies of IBD (LOGIC-2)

13. Juli 2026 aktualisiert von: IRCCS Policlinico S. Donato

Histologic Healing in IBD: Comparison of "Standard" Scores With Expression of Claudin 2 and Impact on Outcomes

In view of the increasing evidence of the importance of mucosal healing as a combination of endoscopic and histologic healing, and the complexity and lack of complete agreement of the evaluation of histologic healing in IBD, the aim of this study will be to evaluate the accuracy of a new methodology, the immunostaining for Claudine 2 as compared to others standard well-accepted scoring for histologic activity in IBD. The aim is compare the accuracy of this methodology and in addition the correlation with outcomes (i.e. relapse, hospitalization, surgery).

Studienübersicht

Status

Rekrutierung

Detaillierte Beschreibung

In view of the increasing evidence of the importance of mucosal healing as a combination of endoscopic and histologic healing, and the complexity and lack of complete agreement of the evaluation of histologic healing in IBD, the aim of this study will be to evaluate the accuracy of immunostaining for Claudine 2 as compared to others standard well-accepted scoring for histologic activity in IBD. The immunostaining of Claudin 2 in term of presence/absence will also be evaluated in view of the outcomes of the patients after 1 year of follow-up.

The primary objective of the study will be to compare the feasibility and accuracy of immunostaining with Claudin 2 against others standard frequently reported scoring of histology in IBD. The primary endpoint will be therefore the concordance of the immunostaining of Claudin 2 with the histologic healing as evaluated by the standard histologic scoring for IBD, namely Geboes, Nancy, Robarts, PICASSO, and SHMHS.

For secondary objectives all patient enrolled at baseline will be evaluated for 1 year of follow-up, with reporting of clinical activity, inflammatory biomarkers, need for hospitalization, need for surgery, need of escalation of therapy, in relation to the immunostaining of Claudin 2 (presence/absence) and the presence/absence of histologic activity as evaluated by the traditional histologic scores.

The data analysis will be performed at the Promoter center, by the laboratory of Biostatistics. Demographic, anamnestic histological and clinical data will be collected and analysed. Continuous data will be reported as mean ± standard deviation (SD) or median and interquartile range (IQR), as appropriate. Categorical data will be reported using frequencies and proportions. The normality hypothesis will be tested for continuous variables by visual inspection of the graph qq and with Shapiro-Wilks test. Correlations will be assessed according to Pearson R or Spearman Rho, depending on the distribution. The t-test or Wilcoxon rank sum test will be used to compare unpaired averages in normally or non-normally distributed variables, respectively. Fisher's exact test or chi-square test will be used to compare categorical data between groups.

To evaluate the concordance of histologic evaluation (active/remission) of different scoring system and Claudin 2 immunostaining, the Cohen's kapра (к) will be evaluated. Perfect agreement is evident when Cohen's kappa equals 1; a value of Cohen's kappa equal to zero suggests that the agreement is no better than that which would be obtained by chance alone. Although there is no formal scale, the following levels of agreement are often considered appropriate for judging the extent of the agreement: Poor if к< 0.00; Slight if 0.00 ≤ к≤ 0.20; Fair if 0.21 ≤ k ≤ 0.40; Moderate if 0.41 ≤ k ≤ 0.60; Substantial if 0.61 ≤ к ≤ 0.80; Almost perfect if k > 0.80. То evaluate for a possible systematic difference the McNemar's test will be applied with significance set at P<0.05. The different outcomes at 1-year according to different measures (active disease/relapse, remission, change of therapy, hospitalization and surgery) and as composite evaluation (remission + no change of therapy or hospitalization or surgery vs active/relapse ± change of therapy or hospitalization or surgery) will be evaluated with Kaplan Meier survival analysis. The difference in outcome will be also analyzed with multivariate analysis by considering also the clinical variables.

Using a PASS procedure Kappa Test for Agreement Between Two Raters, an estimated sample size of 100 patients achieves 80% power and a error of 5% to detect a true Cohen' Kappa value of 0,66 in a test of H: Карра = ко (where ko= 0.04) vs. H1: Kappa ≠ к0 when there are 2 categories with frequencies equal to 30% and 70%.

Studientyp

Beobachtungs

Einschreibung (Geschätzt)

100

Kontakte und Standorte

Dieser Abschnitt enthält die Kontaktdaten derjenigen, die die Studie durchführen, und Informationen darüber, wo diese Studie durchgeführt wird.

Studienkontakt

Studieren Sie die Kontaktsicherung

Studienorte

    • Mi
      • San Donato Milanese, Mi, Italien, 20097
        • Rekrutierung
        • Gastroenterology IRCCS San Donato Policlinic
        • Kontakt:

Teilnahmekriterien

Forscher suchen nach Personen, die einer bestimmten Beschreibung entsprechen, die als Auswahlkriterien bezeichnet werden. Einige Beispiele für diese Kriterien sind der allgemeine Gesundheitszustand einer Person oder frühere Behandlungen.

Zulassungskriterien

Studienberechtigtes Alter

  • Erwachsene
  • Älterer Erwachsener

Akzeptiert gesunde Freiwillige

Nein

Probenahmeverfahren

Wahrscheinlichkeitsstichprobe

Studienpopulation

Consecutive patients with IBD recruited at the IBD Unit of the Gastroenterology Department of IRCCS San Donato POliclinic

Beschreibung

Inclusion Criteria:

Confirmed diagnosis of IBD

Exclusion Criteria:

Unconfirmed diagnosis of IBD

Studienplan

Dieser Abschnitt enthält Einzelheiten zum Studienplan, einschließlich des Studiendesigns und der Messung der Studieninhalte.

Wie ist die Studie aufgebaut?

Designdetails

Kohorten und Interventionen

Gruppe / Kohorte
IBD patients
Patients with ulcerative colitis and Crohn' disease

Was misst die Studie?

Primäre Ergebnismessungen

Ergebnis Maßnahme
Maßnahmenbeschreibung
Zeitfenster
Active/inactive inflammation
Zeitfenster: At enrolement
Positive/negative Claudin staining
At enrolement

Sekundäre Ergebnismessungen

Ergebnis Maßnahme
Maßnahmenbeschreibung
Zeitfenster
Outcomes
Zeitfenster: through study completion, an average of 1 year
Number of episodes of relapse, hospitalization and surgery during 1 year of follow-up
through study completion, an average of 1 year

Mitarbeiter und Ermittler

Hier finden Sie Personen und Organisationen, die an dieser Studie beteiligt sind.

Publikationen und hilfreiche Links

Die Bereitstellung dieser Publikationen erfolgt freiwillig durch die für die Eingabe von Informationen über die Studie verantwortliche Person. Diese können sich auf alles beziehen, was mit dem Studium zu tun hat.

Allgemeine Veröffentlichungen

Studienaufzeichnungsdaten

Diese Daten verfolgen den Fortschritt der Übermittlung von Studienaufzeichnungen und zusammenfassenden Ergebnissen an ClinicalTrials.gov. Studienaufzeichnungen und gemeldete Ergebnisse werden von der National Library of Medicine (NLM) überprüft, um sicherzustellen, dass sie bestimmten Qualitätskontrollstandards entsprechen, bevor sie auf der öffentlichen Website veröffentlicht werden.

Haupttermine studieren

Studienbeginn (Tatsächlich)

14. Februar 2025

Primärer Abschluss (Geschätzt)

1. Februar 2027

Studienabschluss (Geschätzt)

1. September 2027

Studienanmeldedaten

Zuerst eingereicht

17. Juni 2026

Zuerst eingereicht, das die QC-Kriterien erfüllt hat

13. Juli 2026

Zuerst gepostet (Tatsächlich)

17. Juli 2026

Studienaufzeichnungsaktualisierungen

Letztes Update gepostet (Tatsächlich)

17. Juli 2026

Letztes eingereichtes Update, das die QC-Kriterien erfüllt

13. Juli 2026

Zuletzt verifiziert

1. Juni 2026

Mehr Informationen

Begriffe im Zusammenhang mit dieser Studie

Andere Studien-ID-Nummern

  • CET 511-2024
  • Protocol Giuliani 2025 (Andere Zuschuss-/Finanzierungsnummer: Giuliani SPA)

Plan für individuelle Teilnehmerdaten (IPD)

Planen Sie, individuelle Teilnehmerdaten (IPD) zu teilen?

UNENTSCHIEDEN

Beschreibung des IPD-Plans

Privacy restriction

Arzneimittel- und Geräteinformationen, Studienunterlagen

Studiert ein von der US-amerikanischen FDA reguliertes Arzneimittelprodukt

Nein

Studiert ein von der US-amerikanischen FDA reguliertes Geräteprodukt

Nein

Diese Informationen wurden ohne Änderungen direkt von der Website clinicaltrials.gov abgerufen. Wenn Sie Ihre Studiendaten ändern, entfernen oder aktualisieren möchten, wenden Sie sich bitte an register@clinicaltrials.gov. Sobald eine Änderung auf clinicaltrials.gov implementiert wird, wird diese automatisch auch auf unserer Website aktualisiert .

Klinische Studien zur Morbus Crohn

3
Abonnieren