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Cancer Stem Cell Markers and Prognostic Markers in Circulating Tumor Cells

16. August 2018 aktualisiert von: Milton S. Hershey Medical Center

Prevalence of Stem Cell and Prognostic Markers in Circulating Tumor Cells of Patients With Metastatic Colorectal Cancer Undergoing Chemotherapy

The study will enroll patients with metastatic colorectal cancer receiving chemotherapy. A total of approximately 22 cc of blood will be drawn during various chemotherapy infusions. Additional proposed laboratory studies may unravel important biological insights into the relationship of circulating tumor cell genomic and genetic profiles as they compare to the primary tumors. Additionally the investigators hope to gain an understanding of potential subgroups of patients that have very high numbers of circulating tumor cells or those with early relapse of circulating tumor cells after early reduction of circulating tumor cell numbers.

Studienübersicht

Status

Beendet

Bedingungen

Detaillierte Beschreibung

Metastatic colorectal cancer (mCRC) has a five year survival of <10% and is the cause of death of nearly 50,000 individuals in the United States each year. Current first and second line therapies for mCRC include FOLFOX, XELOX, or FOLFIRI in combination with Bevacizumab or Cetuximab or Panitumumab, as well as Xeloda, camptosar or infusional 5-FU within various less intensive regimens for patients who cannot tolerate full-dose chemotherapy. Current practice involves evaluation of response by imaging at 2-3 months after initiation of therapy. Recent studies have demonstrated that the number of circulating tumor cells (CTCs) in the blood of patients with mCRC has independent prognostic value in terms of reflecting disease burden as well as indicating response to therapy. The use of CTC counts offers the possibility of predicting response in treated patients at an earlier time than through standard means by using CT scans. The investigators hypothesize that subsets of CTCs with cancer stem cell (CSC) markers or other known prognostic markers may improve the prognostic value of CTC evaluation in the course of therapy of patients with mCRC. The protocol will use Veridex CellSearch technology and will when possible compare this to other emerging technologies including microfluidic devices that can isolate CTCs or GFP-expressing adenoviruses that replicate in telomerase-expressing epithelial tumor cells ex-vivo. The protocol will enroll 200 patients with metastatic colorectal cancer receiving therapy. Additional proposed laboratory studies may unravel important biological insights into the relationship of CTC genomic and genetic profiles as they compare to the primary tumors. Additionally the investigators hope to gain an understanding of potential subgroups of patients that have very high numbers of CTCs or those with early relapse of CTC after early reduction of CTC numbers. The impact of this research may be in better prediction of response to mCRC therapy so that patients can be treated with second line or other experimental therapy if they are unlikely to respond to their current therapy as predicted by CTC evaluation.

Studientyp

Beobachtungs

Einschreibung (Tatsächlich)

33

Kontakte und Standorte

Dieser Abschnitt enthält die Kontaktdaten derjenigen, die die Studie durchführen, und Informationen darüber, wo diese Studie durchgeführt wird.

Studienorte

    • Pennsylvania
      • Hershey, Pennsylvania, Vereinigte Staaten, 17033
        • Penn State Milton S. Hershey Medical Center

Teilnahmekriterien

Forscher suchen nach Personen, die einer bestimmten Beschreibung entsprechen, die als Auswahlkriterien bezeichnet werden. Einige Beispiele für diese Kriterien sind der allgemeine Gesundheitszustand einer Person oder frühere Behandlungen.

Zulassungskriterien

Studienberechtigtes Alter

18 Jahre und älter (Erwachsene, Älterer Erwachsener)

Akzeptiert gesunde Freiwillige

Nein

Studienberechtigte Geschlechter

Alle

Probenahmeverfahren

Nicht-Wahrscheinlichkeitsprobe

Studienpopulation

Patients with metastatic colorectal cancer

Beschreibung

Inclusion Criteria:

  • Patients with the diagnosis of metastatic colorectal cancer, either newly diagnosed or recurrent, with measurable disease that has not been irradiated within the last 5 weeks.
  • Age > 18 years old
  • ECOG performance status 0-3

Exclusion Criteria:

  • Patients who have received prior therapy in the last 5 weeks
  • Ongoing therapy with a particular regimen that was initiated prior to enrollment and lack of availability of baseline CTC evaluation
  • Patient with concurrent diagnosis of other active solid malignancies will be exclude
  • Patient life expectancy of less than six weeks

Studienplan

Dieser Abschnitt enthält Einzelheiten zum Studienplan, einschließlich des Studiendesigns und der Messung der Studieninhalte.

Wie ist die Studie aufgebaut?

Designdetails

Kohorten und Interventionen

Gruppe / Kohorte
Blood draws
Laboratory studies will be performed at baseline; Cycle 1, Day 1; Cycle 1, Day 7; Cycle 2, Day 1; Cycle 3, Day 1; Cycle 4, Day 1; Cycle 6, Day 1; Cycle 12, Day 1.

Was misst die Studie?

Primäre Ergebnismessungen

Ergebnis Maßnahme
Maßnahmenbeschreibung
Zeitfenster
Primary endpoint: correlation of stem cell markers on CTCs with response to therapy
Zeitfenster: 3 years
Correlate the presence of stem cell markers and prognostic markers on circulating tumor cells with response to therapy for advanced colorectal cancer, as well as overall survival
3 years

Sekundäre Ergebnismessungen

Ergebnis Maßnahme
Maßnahmenbeschreibung
Zeitfenster
Secondary Outcome: Correlation of stem cell markers in primary tumors with stem cell markers in CTCs
Zeitfenster: 3 years
Evaluate the primary tumor if available for stem cell markers and prognostic markers. Perform genomic analysis of CTC DNA. Compare genomic analysis of primary tumor and CTC DNA. Evaluate CTC gene expression profiles and compare with primary tumor profiles. Evaluate emerging microfluidic devices in pilot studies that use drops of blood for CTC analysis.
3 years

Mitarbeiter und Ermittler

Hier finden Sie Personen und Organisationen, die an dieser Studie beteiligt sind.

Ermittler

  • Hauptermittler: Wafik S El-Deiry, MD, PhD, Penn State College of Medicine, Penn State Milton S. Hershey Medical Center

Publikationen und hilfreiche Links

Die Bereitstellung dieser Publikationen erfolgt freiwillig durch die für die Eingabe von Informationen über die Studie verantwortliche Person. Diese können sich auf alles beziehen, was mit dem Studium zu tun hat.

Studienaufzeichnungsdaten

Diese Daten verfolgen den Fortschritt der Übermittlung von Studienaufzeichnungen und zusammenfassenden Ergebnissen an ClinicalTrials.gov. Studienaufzeichnungen und gemeldete Ergebnisse werden von der National Library of Medicine (NLM) überprüft, um sicherzustellen, dass sie bestimmten Qualitätskontrollstandards entsprechen, bevor sie auf der öffentlichen Website veröffentlicht werden.

Haupttermine studieren

Studienbeginn (Tatsächlich)

1. Februar 2011

Primärer Abschluss (Tatsächlich)

1. Februar 2014

Studienabschluss (Tatsächlich)

1. September 2014

Studienanmeldedaten

Zuerst eingereicht

28. Januar 2011

Zuerst eingereicht, das die QC-Kriterien erfüllt hat

28. Januar 2011

Zuerst gepostet (Schätzen)

31. Januar 2011

Studienaufzeichnungsaktualisierungen

Letztes Update gepostet (Tatsächlich)

20. August 2018

Letztes eingereichtes Update, das die QC-Kriterien erfüllt

16. August 2018

Zuletzt verifiziert

1. Januar 2017

Mehr Informationen

Begriffe im Zusammenhang mit dieser Studie

Plan für individuelle Teilnehmerdaten (IPD)

Planen Sie, individuelle Teilnehmerdaten (IPD) zu teilen?

UNENTSCHIEDEN

Beschreibung des IPD-Plans

To evaluate if data is valuable

Diese Informationen wurden ohne Änderungen direkt von der Website clinicaltrials.gov abgerufen. Wenn Sie Ihre Studiendaten ändern, entfernen oder aktualisieren möchten, wenden Sie sich bitte an register@clinicaltrials.gov. Sobald eine Änderung auf clinicaltrials.gov implementiert wird, wird diese automatisch auch auf unserer Website aktualisiert .

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