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Effect of Bariatric Surgery "Digestive Adaptations III" on Cardiovascular Risk (ADIII)

1. Mai 2017 aktualisiert von: Bruno Caramelli, University of Sao Paulo

Effect of Bariatric Surgery "Digestive Adaptations III" on Clinical, Laboratory and Cardiovascular Risk Factors

Introduction- Primary prevention is the main strategy to control the global burden of cardiovascular disease. In clinical practice, food restriction represents a valuable preventive resource. However, low adhesion rates and diet abandonment are considered important obstacles in treatment. Considering the discovery of new markers and mechanisms that relate food restriction and to all other cardiovascular risk factors, it is possible and necessary to seek for efficient alternatives to increase adherence and effectiveness of the preventive dietetic treatment. Surgical procedures can be used as a mechanism to promote food restriction. The bariatric surgery have gained importance not only for its potential application in obesity treatment but also in the control of cardiovascular risk factors refractory to medical treatment. Among bariatric operations, there is a group called digestive adaptations III that has specific characteristics.This surgical intervention modifies intestinal tract by reducing gastric volume and performing an anastomosis between ileum and stomach, creating a bipartition in the gut. This structural modification promotes satiety and increased insulin sensitivity more intensely than other surgical strategies. The effects of Digestive Adaptation III surgery on cardiovascular risk factors and on markers related to the development of atherosclerosis are not yet established.

Objectives - To investigate the effect of Digestive Adaptation III surgery on clinical and laboratory parameters and cardiovascular risk factors.

Methods - Twenty diabetics volunteers refractory to medical treatment and who have abdominal obesity will be included in the study. Of this group, half will be randomly selected to perform the Digestive Adaptations III surgery. All participants will undergo clinical and biochemical tests on the same occasions, up to thirty days before surgery, three twenty-four months after surgery. On these occasions besides the lipid profile and glucose, we will determine incretin hormones, adipokines and assess the amount of epicardial fat.

Studienübersicht

Studientyp

Beobachtungs

Einschreibung (Tatsächlich)

30

Kontakte und Standorte

Dieser Abschnitt enthält die Kontaktdaten derjenigen, die die Studie durchführen, und Informationen darüber, wo diese Studie durchgeführt wird.

Studienorte

      • São Paulo, Brasilien, 05403-000
        • Heart Institute - University of Sao Paulo

Teilnahmekriterien

Forscher suchen nach Personen, die einer bestimmten Beschreibung entsprechen, die als Auswahlkriterien bezeichnet werden. Einige Beispiele für diese Kriterien sind der allgemeine Gesundheitszustand einer Person oder frühere Behandlungen.

Zulassungskriterien

Studienberechtigtes Alter

18 Jahre bis 65 Jahre (Erwachsene, Älterer Erwachsener)

Akzeptiert gesunde Freiwillige

Ja

Studienberechtigte Geschlechter

Männlich

Probenahmeverfahren

Nicht-Wahrscheinlichkeitsprobe

Studienpopulation

The population will be selected in a primary care clinic.

Beschreibung

Inclusion Criteria:

  • Men.
  • Adults (raging from 18 to 65 years).
  • Ability to understand the procedure, risks and alternatives.
  • Patients with BMI > 28 Kg/m2 and < 35 Kg/m2 presenting type 2 diabetes diagnosed for more than two years and less than 10 years.
  • Glycated hemoglobin> 8% despite dietary and medical treatment that already includes the use of exogenous insulin
  • Waist circumference > 102 cm.

Exclusion Criteria:

  • Chronic diseases not related to severe obesity.
  • Pregnancy.
  • Peptide C <1.5 ng / mL or a positive anti-islet antibodies, anti-GAD or anti-ICA512.
  • Previous cancer, unless deemed cured (after 5 years of treatment, at least)
  • Acute infection or chronic relevant.
  • Alcohol addiction.
  • Tobacco use.
  • Drug addiction, except those recovered for more than three years.

Studienplan

Dieser Abschnitt enthält Einzelheiten zum Studienplan, einschließlich des Studiendesigns und der Messung der Studieninhalte.

Wie ist die Studie aufgebaut?

Designdetails

Kohorten und Interventionen

Gruppe / Kohorte
Intervention / Behandlung
Clinical treatment
Diabetic individuals refractory to medical treatment kept under clinical treatment guidelines and lifestyle
Surgery
Diabetic individuals refractory to conservative clinical treatment subject to Digestive Adaptations III Surgery.
Andere Namen:
  • Sleeve gastrectomy with transit bipartition
Control
Healthy individuals (normal weight and no cardiovascular risk factors) will be used to evaluate the behavior incretin hormones in healthy individuals, serving as a benchmark to analyze the results obtained in other groups.

Was misst die Studie?

Primäre Ergebnismessungen

Ergebnis Maßnahme
Maßnahmenbeschreibung
Zeitfenster
Improvement in Metabolic Profile
Zeitfenster: two years
Modification in variables linked to cardiovascular diseases leading to an estimated reduction in cardiovascular risk.
two years

Mitarbeiter und Ermittler

Hier finden Sie Personen und Organisationen, die an dieser Studie beteiligt sind.

Ermittler

  • Studienstuhl: Bruno Caramelli, Ph.D., University of Sao Paulo
  • Hauptermittler: Fernanda R Azevedo, Nutr, University of Sao Paulo

Publikationen und hilfreiche Links

Die Bereitstellung dieser Publikationen erfolgt freiwillig durch die für die Eingabe von Informationen über die Studie verantwortliche Person. Diese können sich auf alles beziehen, was mit dem Studium zu tun hat.

Studienaufzeichnungsdaten

Diese Daten verfolgen den Fortschritt der Übermittlung von Studienaufzeichnungen und zusammenfassenden Ergebnissen an ClinicalTrials.gov. Studienaufzeichnungen und gemeldete Ergebnisse werden von der National Library of Medicine (NLM) überprüft, um sicherzustellen, dass sie bestimmten Qualitätskontrollstandards entsprechen, bevor sie auf der öffentlichen Website veröffentlicht werden.

Haupttermine studieren

Studienbeginn

1. April 2013

Primärer Abschluss (Tatsächlich)

1. März 2016

Studienabschluss (Tatsächlich)

20. April 2017

Studienanmeldedaten

Zuerst eingereicht

17. April 2012

Zuerst eingereicht, das die QC-Kriterien erfüllt hat

17. April 2012

Zuerst gepostet (Schätzen)

19. April 2012

Studienaufzeichnungsaktualisierungen

Letztes Update gepostet (Tatsächlich)

2. Mai 2017

Letztes eingereichtes Update, das die QC-Kriterien erfüllt

1. Mai 2017

Zuletzt verifiziert

1. Mai 2017

Mehr Informationen

Diese Informationen wurden ohne Änderungen direkt von der Website clinicaltrials.gov abgerufen. Wenn Sie Ihre Studiendaten ändern, entfernen oder aktualisieren möchten, wenden Sie sich bitte an register@clinicaltrials.gov. Sobald eine Änderung auf clinicaltrials.gov implementiert wird, wird diese automatisch auch auf unserer Website aktualisiert .

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