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Effect of Interval Cancer and Screening Process on Survival and Disease-free Period in Breast Cancer

22. Mai 2017 aktualisiert von: Maria Sala, Parc de Salut Mar

CAMISS Retrospective Cohort - Effect of Interval Cancer and Screening Process on Survival and Disease-free Period in Breast Cancer

This is a multicenter retrospective cohort of women participating in breast cancer screening programs in Spain between 2000 and 2009, with a cancer diagnosed during the screening or between the screening interval (interval cancer), specifically true interval cancers and false negatives. The investigators obtained woman-related information (including breast density), tumor-related information (including tumor phenotype), and follow-up information (including relapses, second neoplasms and vital status at the end of follow up (June 2014)). The objective is to evaluate the survival and disease-free period of women participating in screening programs for breast cancer with a cancer diagnosed during the screening or an interval cancer, specifically true interval cancers and false negatives.

This study is part of a broader project (CAMISS study), which also includes one prospective cohort (CAMISS Prospective cohort - Identifier in ClinicalTrials.gov: NCT02439554).

Studienübersicht

Detaillierte Beschreibung

The general objective for this study is to evaluate the survival and disease-free period of women participating in screening programs for breast cancer with a cancer diagnosed during the screening or an interval cancer, specifically true interval cancers and false negatives.

The cohort has information of women participating in breast cancer screening programs in Spain between 2000 and 2009, with a breast cancer diagnosed during the screening or between the screening interval (interval cancer), specifically true interval cancers and false negatives. The investigators obtained woman-related information (including breast density), tumor-related information (including tumor phenotype), and follow-up information (including relapses, second neoplasms and vital status at the end of follow up (June 2014)).

Expected results: Nowadays there are no results of cohort analysis of the diagnostic process of care that integrates all those different aspects. This study will complement the evaluation of population screening, specifically the interval cancer and the impact on survival and disease-free period taking into account relevant variables like breast density, tumor phenotype, clinical complications, readmissions, and the surgical approach.

This study is part of a broader project (CAMISS study) coordinated by the Evaluation of Health Services of Epidemiology and Public Health Group, which consists of two cohorts of women diagnosed with breast cancer: a prospective cohort (n=2,040 incident cases of breast cancer diagnosed in 18 hospitals of 5 Spanish regions) (Identifier in ClinicalTrials.gov: NCT02439554) and a retrospective cohort of screened women diagnosed with breast cancer between 2000 and 2009 in two Spanish regions (n=1,086).

The general objective of the CAMISS study is to evaluate different aspects of health care received by patients with breast cancer like the diagnostic process, treatment, complications, survival, costs and quality of life to provide information to improve the effectiveness and cost-effectiveness of interventions, reduce variability, have better predictive rules and increase the quality of life.

Studientyp

Beobachtungs

Einschreibung (Tatsächlich)

1086

Teilnahmekriterien

Forscher suchen nach Personen, die einer bestimmten Beschreibung entsprechen, die als Auswahlkriterien bezeichnet werden. Einige Beispiele für diese Kriterien sind der allgemeine Gesundheitszustand einer Person oder frühere Behandlungen.

Zulassungskriterien

Studienberechtigtes Alter

50 Jahre bis 69 Jahre (Erwachsene, Älterer Erwachsener)

Akzeptiert gesunde Freiwillige

Nein

Studienberechtigte Geschlechter

Weiblich

Probenahmeverfahren

Nicht-Wahrscheinlichkeitsprobe

Studienpopulation

Women screened for breast cancer and diagnosed for breast cancer in the screening program (screen-detected cancer) or within the interval between 2 screening rounds (interval cancer)

Beschreibung

Inclusion Criteria:

  • Women aged between 50 to 69 years with invasive or in situ breast cancer.

Exclusion Criteria:

  • Women diagnosed with lobular carcinoma in situ.

Studienplan

Dieser Abschnitt enthält Einzelheiten zum Studienplan, einschließlich des Studiendesigns und der Messung der Studieninhalte.

Wie ist die Studie aufgebaut?

Designdetails

  • Beobachtungsmodelle: Kohorte
  • Zeitperspektiven: Retrospektive

Kohorten und Interventionen

Gruppe / Kohorte
Intervention / Behandlung
Screened women with breast cancer
Cancers detected as a result of screening mammograms.
Cancers diagnosed after a negative screening mammogram and before the next screening invitation (2 years in Spain)

Was misst die Studie?

Primäre Ergebnismessungen

Ergebnis Maßnahme
Maßnahmenbeschreibung
Zeitfenster
Mortality
Zeitfenster: From date of cancer diagnosis until the date of death from any cause, assessed up to 14 years
Death from any cause
From date of cancer diagnosis until the date of death from any cause, assessed up to 14 years

Sekundäre Ergebnismessungen

Ergebnis Maßnahme
Zeitfenster
Recurrences and second breast neoplasms
Zeitfenster: From date of cancer diagnosis until the date of the first recurrence or second breast neoplasm, whichever came first, assessed up to 14 years
From date of cancer diagnosis until the date of the first recurrence or second breast neoplasm, whichever came first, assessed up to 14 years
Treatment-related complications
Zeitfenster: From the date of surgery until the end of follow-up, assessed up to 14 years.
From the date of surgery until the end of follow-up, assessed up to 14 years.
Readmissions to hospital for reasons related to breast cancer
Zeitfenster: From the date of surgery until the end of follow-up, assessed up to 14 years.
From the date of surgery until the end of follow-up, assessed up to 14 years.

Mitarbeiter und Ermittler

Hier finden Sie Personen und Organisationen, die an dieser Studie beteiligt sind.

Publikationen und hilfreiche Links

Die Bereitstellung dieser Publikationen erfolgt freiwillig durch die für die Eingabe von Informationen über die Studie verantwortliche Person. Diese können sich auf alles beziehen, was mit dem Studium zu tun hat.

Nützliche Links

Studienaufzeichnungsdaten

Diese Daten verfolgen den Fortschritt der Übermittlung von Studienaufzeichnungen und zusammenfassenden Ergebnissen an ClinicalTrials.gov. Studienaufzeichnungen und gemeldete Ergebnisse werden von der National Library of Medicine (NLM) überprüft, um sicherzustellen, dass sie bestimmten Qualitätskontrollstandards entsprechen, bevor sie auf der öffentlichen Website veröffentlicht werden.

Haupttermine studieren

Studienbeginn (Tatsächlich)

1. Januar 2013

Primärer Abschluss (Tatsächlich)

30. Juni 2014

Studienabschluss (Tatsächlich)

31. Dezember 2015

Studienanmeldedaten

Zuerst eingereicht

18. Mai 2017

Zuerst eingereicht, das die QC-Kriterien erfüllt hat

22. Mai 2017

Zuerst gepostet (Tatsächlich)

24. Mai 2017

Studienaufzeichnungsaktualisierungen

Letztes Update gepostet (Tatsächlich)

24. Mai 2017

Letztes eingereichtes Update, das die QC-Kriterien erfüllt

22. Mai 2017

Zuletzt verifiziert

1. Mai 2017

Mehr Informationen

Begriffe im Zusammenhang mit dieser Studie

Andere Studien-ID-Nummern

  • CAMISS study

Plan für individuelle Teilnehmerdaten (IPD)

Planen Sie, individuelle Teilnehmerdaten (IPD) zu teilen?

Nein

Arzneimittel- und Geräteinformationen, Studienunterlagen

Studiert ein von der US-amerikanischen FDA reguliertes Arzneimittelprodukt

Nein

Studiert ein von der US-amerikanischen FDA reguliertes Geräteprodukt

Nein

Diese Informationen wurden ohne Änderungen direkt von der Website clinicaltrials.gov abgerufen. Wenn Sie Ihre Studiendaten ändern, entfernen oder aktualisieren möchten, wenden Sie sich bitte an register@clinicaltrials.gov. Sobald eine Änderung auf clinicaltrials.gov implementiert wird, wird diese automatisch auch auf unserer Website aktualisiert .

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