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The Impact of Comprehensive Medication Management Services on Clinical Outcomes in Patients With Cardiovascular Diseases at Primary Care Level

26. Februar 2021 aktualisiert von: Iva Mucalo, University of Zagreb
Patients with established cardiovascular disease (CVD) often have multiple medications that increase the risk of prevalence of drug therapy problems (DTP), subsequently leading to unfavourable clinical and health outcomes. By providing Comprehensive Medication Management (CMM) services to patients within a healthcare system, pharmacists assess patients' medication-related needs, identify and prevent DTP, develop individualized care plan for each individual patient and evaluate and monitor outcomes. Thus, the CMM services delivered at the primary care level in collaboration with general practitioners and other healthcare providers could address this problem and by optimizing therapy improve patients' clinical outcomes and quality of life. Studies have shown that patients with chronic diseases have the greatest benefit from the CMM services. The aim of this study is to evaluate the impact of CMM services on clinical and humanistic outcomes in patients with established CVD. The study will employ prospective, longitudinal, pre- and postintervention study with a 1-year patient follow-up.

Studienübersicht

Studientyp

Interventionell

Einschreibung (Tatsächlich)

133

Phase

  • Unzutreffend

Kontakte und Standorte

Dieser Abschnitt enthält die Kontaktdaten derjenigen, die die Studie durchführen, und Informationen darüber, wo diese Studie durchgeführt wird.

Studienorte

      • Zagreb, Kroatien, 10000
        • Health Care Centre Zagreb - Centre
      • Zagreb, Kroatien, 10000
        • University of Zagreb Faculty of Pharmacy and Biochemistry

Teilnahmekriterien

Forscher suchen nach Personen, die einer bestimmten Beschreibung entsprechen, die als Auswahlkriterien bezeichnet werden. Einige Beispiele für diese Kriterien sind der allgemeine Gesundheitszustand einer Person oder frühere Behandlungen.

Zulassungskriterien

Studienberechtigtes Alter

65 Jahre bis 80 Jahre (Älterer Erwachsener)

Akzeptiert gesunde Freiwillige

Nein

Studienberechtigte Geschlechter

Alle

Beschreibung

Inclusion Criteria:

  • Hypertension
  • Established cardiovascular disease

Exclusion Criteria:

  • Organic, including symptomatic, mental disorders
  • Mental and behavioural disorders due to psychoactive substance use
  • Schizophrenia, schizotypal and delusional disorders
  • Behavioural syndromes associated with physiological disturbances and physical factors
  • Disorders of adult personality and behaviour
  • Mental retardation
  • Disorders of psychological development

Studienplan

Dieser Abschnitt enthält Einzelheiten zum Studienplan, einschließlich des Studiendesigns und der Messung der Studieninhalte.

Wie ist die Studie aufgebaut?

Designdetails

  • Hauptzweck: Versorgungsforschung
  • Zuteilung: Nicht randomisiert
  • Interventionsmodell: Parallele Zuordnung
  • Maskierung: Keine (Offenes Etikett)

Waffen und Interventionen

Teilnehmergruppe / Arm
Intervention / Behandlung
Experimental: Intervention group
In addition to usual care provided by general practitioner (GP) and other health care providers, a pharmacist-practitioner in collaboration with GPs from the study setting provided CMM services to patients in the intervention group. Based on the pre-defined inclusion criteria, GPs were selecting patients and referring them to the pharmacist. The individual consultation with the patient was held at the private counselling area where pharmacist and patient were able to talk face-to-face apart from the other patients. The initial assessment lasted 60-90 minutes and the follow-up evaluations 30-60 minutes. Alternatively, patients were followed-up by telephone. Communication with GPs took place in a written (electronic consultation system Health net. PRO; e-mail) and, if needed by face-to-face conversation. Each patient in the intervention group needed to agree to participate in the study by signing an Informed consent form.
Comprehensive Medication Management services (CMM services) is an evidence-based and patient-centred service which involves an assessment of patient's medications to determine that each medication is appropriate, effective for the medical condition being treated, safe for the patient in the presence of other medications and co-morbidities, and that the patient is able and willing to take the medications as intended. As all patient care providers need a structured, rational thought process for sound clinical decision retrieval, the Pharmacotherapy Workup was developed and adopted as a systematic problem-solving process. This process represents the cognitive work taking place in the mind of the practitioner, and is used to identify, resolve, and prevent drug therapy problems (DTP), establish therapy goals, select interventions and evaluate outcomes.
Kein Eingriff: Control group
Patients in the control group received the usual care which includes GP and other health care provider visits. Data for the patients pertaining to the control group were provided by the 'control' GP and collected parallel with the intervention group. 'Control' GP profile corresponded to the profile of GPs included in the intervention group - the number of years of professional experience in the primary health care less than ten.

Was misst die Studie?

Primäre Ergebnismessungen

Ergebnis Maßnahme
Maßnahmenbeschreibung
Zeitfenster
The impact of CMM services on blood pressure in elderly patients with established CVD
Zeitfenster: 1 year
Within- and between-treatment differences for the intervention and the control group in blood pressure.
1 year

Sekundäre Ergebnismessungen

Ergebnis Maßnahme
Maßnahmenbeschreibung
Zeitfenster
The impact of CMM services on LDL cholesterol, triglycerides, HDL cholesterol and total cholesterol in elderly patients with established CVD
Zeitfenster: 1 year
Within- and between-treatment differences for the intervention and the control group in LDL cholesterol (mmol/L), triglycerides (mmol/L), HDL cholesterol (mmol/L) and total cholesterol (mmol/L).
1 year
The impact of CMM services on health care utilization in elderly patients with established CVD
Zeitfenster: 1 year
Between-treatment difference in the number of hospital admissions, emergency department visits and unplanned GPs visits.
1 year
The impact of CMM services on drug therapy problems in elderly patients with established CVD
Zeitfenster: 1 year
Number and type of drug therapy problems in the intervention group.
1 year
The impact of CMM services on health related quality of life in elderly patients with established CVD assessed by EQ-5D-5L instrument.
Zeitfenster: 1 year
Change from baseline in health related quality of life assessed by EQ-5D-5L instrument in the intervention group.
1 year
The impact of CMM services on glycated haemoglobin in elderly patients with established CVD
Zeitfenster: 1 year
Within- and between-treatment differences for the intervention and the control group in glycated haemoglobin.
1 year

Mitarbeiter und Ermittler

Hier finden Sie Personen und Organisationen, die an dieser Studie beteiligt sind.

Publikationen und hilfreiche Links

Die Bereitstellung dieser Publikationen erfolgt freiwillig durch die für die Eingabe von Informationen über die Studie verantwortliche Person. Diese können sich auf alles beziehen, was mit dem Studium zu tun hat.

Studienaufzeichnungsdaten

Diese Daten verfolgen den Fortschritt der Übermittlung von Studienaufzeichnungen und zusammenfassenden Ergebnissen an ClinicalTrials.gov. Studienaufzeichnungen und gemeldete Ergebnisse werden von der National Library of Medicine (NLM) überprüft, um sicherzustellen, dass sie bestimmten Qualitätskontrollstandards entsprechen, bevor sie auf der öffentlichen Website veröffentlicht werden.

Haupttermine studieren

Studienbeginn (Tatsächlich)

8. Januar 2018

Primärer Abschluss (Tatsächlich)

17. Januar 2021

Studienabschluss (Tatsächlich)

17. Januar 2021

Studienanmeldedaten

Zuerst eingereicht

11. Februar 2021

Zuerst eingereicht, das die QC-Kriterien erfüllt hat

26. Februar 2021

Zuerst gepostet (Tatsächlich)

3. März 2021

Studienaufzeichnungsaktualisierungen

Letztes Update gepostet (Tatsächlich)

3. März 2021

Letztes eingereichtes Update, das die QC-Kriterien erfüllt

26. Februar 2021

Zuletzt verifiziert

1. Februar 2021

Mehr Informationen

Begriffe im Zusammenhang mit dieser Studie

Zusätzliche relevante MeSH-Bedingungen

Andere Studien-ID-Nummern

  • 380-130/134-20-2

Plan für individuelle Teilnehmerdaten (IPD)

Planen Sie, individuelle Teilnehmerdaten (IPD) zu teilen?

Nein

Arzneimittel- und Geräteinformationen, Studienunterlagen

Studiert ein von der US-amerikanischen FDA reguliertes Arzneimittelprodukt

Nein

Studiert ein von der US-amerikanischen FDA reguliertes Geräteprodukt

Nein

Produkt, das in den USA hergestellt und aus den USA exportiert wird

Nein

Diese Informationen wurden ohne Änderungen direkt von der Website clinicaltrials.gov abgerufen. Wenn Sie Ihre Studiendaten ändern, entfernen oder aktualisieren möchten, wenden Sie sich bitte an register@clinicaltrials.gov. Sobald eine Änderung auf clinicaltrials.gov implementiert wird, wird diese automatisch auch auf unserer Website aktualisiert .

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