- ICH GCP
- US-Register für klinische Studien
- Klinische Studie NCT07617181
Probiotics Supplementation for Neurodevelopment in Preterm Infants
23. Mai 2026 aktualisiert von: Gengsheng He, Fudan University
Effect of Gut Microbiota Remodeling Via Probiotics Supplementation on Neurodevelopment in Preterm Infants: A Randomized Controlled Trial
The purpose of this randomized controlled trial is to evaluate the effect of daily supplementation with a probiotic mixture on the neurodevelopmental outcomes of preterm infants with a history of neonatal antibiotic exposure.
The intervention lasts for 6 months.
The study hypothesizes that early gut microbiota remodeling via exogenous probiotics can improve neurodevelopment.
The primary outcome is assessed by the Gesell Developmental Schedules or the Ages & Stages Questionnaires (ASQ-3).
Secondary outcomes include longitudinal changes in gut microbiota composition,targeted metabolomics (such as short-chain fatty acids [SCFAs], and systemic inflammatory markers.
Studienübersicht
Status
Noch keine Rekrutierung
Bedingungen
Detaillierte Beschreibung
Preterm infants frequently experience delayed or disrupted gut microbiota colonization due to perinatal complications and early-life antibiotic exposure in the Neonatal Intensive Care Unit (NICU).
This early-life dysbiosis is increasingly recognized to impact brain development and increase the risk of neurodevelopmental delays through the microbiota-gut-brain axis.This single-blind, randomized controlled trial aims to investigate whether remodeling the gut microbiota via probiotic supplementation can improve neurodevelopmental trajectories.
Eligible preterm infants (corrected age of 6 months ± 7days) with a history of neonatal antibiotic use will be randomized into either the probiotic intervention group or the standard care control group.
The intervention group will receive a daily oral probiotic mixture containing Bifidobacterium animalis subsp.
lactis Bb-12 and Lacticaseibacillus rhamnosus LGG at a dose of 3*10^9 Colony Forming Units per day (CFU/day) for 6 months.Clinical evaluations, including comprehensive growth monitoring and neurodevelopmental assessments (Gesell Developmental Schedules or ASQ-3), will be conducted.
Fecal and blood samples will be systematically collected to analyze gut microbiota diversity and specific metabolic profiles.
Specifically, targeted metabolomics will be employed to explore innovative host-microbe signaling.
The findings will provide clinical evidence for using microbiota-targeted nutritional interventions to protect early neurodevelopment in vulnerable preterm populations.
Studientyp
Interventionell
Einschreibung (Geschätzt)
116
Phase
- Unzutreffend
Kontakte und Standorte
Dieser Abschnitt enthält die Kontaktdaten derjenigen, die die Studie durchführen, und Informationen darüber, wo diese Studie durchgeführt wird.
Studienkontakt
- Name: WenXian Wang, Doctor
- Telefonnummer: +86 13816964779
- E-Mail: 24111020016@m.fudan.edu.cn
Studieren Sie die Kontaktsicherung
- Name: Gengsheng He, PhD
Studienorte
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Shanghai Municipality
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Shanghai, Shanghai Municipality, China, 200062
- Shanghai Children's Hospital
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Kontakt:
- WenXian Wang, MD
- Telefonnummer: +86 13816964779
- E-Mail: 24111020016@m.fudan.edu.cn
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Kontakt:
- Jinjin Chen, Professor
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Hauptermittler:
- WenXian WANG, MD
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Hauptermittler:
- Gengsheng He, Professor
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Unterermittler:
- YuWei Liu, Professor
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Unterermittler:
- LiMing Wen, Professor
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Teilnahmekriterien
Forscher suchen nach Personen, die einer bestimmten Beschreibung entsprechen, die als Auswahlkriterien bezeichnet werden. Einige Beispiele für diese Kriterien sind der allgemeine Gesundheitszustand einer Person oder frühere Behandlungen.
Zulassungskriterien
Studienberechtigtes Alter
- Kind
Akzeptiert gesunde Freiwillige
Nein
Beschreibung
Inclusion Criteria:
- Preterm infants with a gestational age between 28 and 37 weeks (inclusive of 28 weeks)
- Documented history of neonatal intravenous antibiotic exposure for at least 5 consecutive days during the neonatal period (e.g., in the NICU).
- Corrected age of 6 months ± 7days at the time of enrollment.
- No systemic antibiotic usage within 14 days prior to screening.
- Legal guardians are willing to sign the informed consent form and comply with the 6-month intervention and follow-up schedule.
Exclusion Criteria:
- Severe congenital malformations, chromosomal abnormalities, or inherited metabolic diseases (e.g., Down syndrome).
- Severe neurological disorders or structural brain injuries (e.g., Grade III/IV intraventricular hemorrhage, cystic periventricular leukomalacia, or hydrocephalus requiring a shunt).
- Severe chronic diseases affecting growth and development (e.g., congenital heart disease requiring surgery, short bowel syndrome, or severe sequelae of necrotizing enterocolitis).
- Concurrent participation in other interventional clinical trials.
- Planned long-term use of other commercial probiotic/prebiotic supplements outside the study protocol during the intervention period.
- High risk of loss to follow-up (e.g., expected relocation).
Studienplan
Dieser Abschnitt enthält Einzelheiten zum Studienplan, einschließlich des Studiendesigns und der Messung der Studieninhalte.
Wie ist die Studie aufgebaut?
Designdetails
- Hauptzweck: Verhütung
- Zuteilung: Zufällig
- Interventionsmodell: Parallele Zuordnung
- Maskierung: Single
Waffen und Interventionen
Teilnehmergruppe / Arm |
Intervention / Behandlung |
|---|---|
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Experimental: Probiotic Intervention Group
Preterm infants in this group will receive standard care plus a daily oral probiotic mixture for 6 months.
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Daily oral administration of a probiotic mixture containing Bifidobacterium animalis subsp.
lactis Bb-12 and Lacticaseibacillus rhamnosus LGG at a dose of 3 x 10^9 CFU/day for 6 months.
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Kein Eingriff: Standard Care Group
Preterm infants in this group will receive routine neonatal follow-up and standard infant feeding practices without additional probiotic supplementation for 6 months.
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Was misst die Studie?
Primäre Ergebnismessungen
Ergebnis Maßnahme |
Maßnahmenbeschreibung |
Zeitfenster |
|---|---|---|
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Mean Neurodevelopmental Assessment Score
Zeitfenster: Baseline and 6 months post-intervention
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Neurodevelopmental status evaluated using the Gesell Developmental Schedules (yielding Developmental Quotients [DQs]) or the Ages & Stages Questionnaires, Third Edition (ASQ-3). The reported value in the results data table will be the mean score of the participants in each group.
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Baseline and 6 months post-intervention
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Sekundäre Ergebnismessungen
Ergebnis Maßnahme |
Maßnahmenbeschreibung |
Zeitfenster |
|---|---|---|
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Change from Baseline in Gut Microbiota Alpha Diversity (Chao1 and Shannon Index Values)
Zeitfenster: Baseline and 6 months post-intervention
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Evaluation of longitudinal changes in gut microbiota alpha diversity based on 16S ribosomal RNA (16S rRNA) gene sequencing.
The results data table will report the mean change from baseline in Chao1 and Shannon indices (dimensionless scores).
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Baseline and 6 months post-intervention
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Relative Abundance of Specific Gut Microbiota Taxa
Zeitfenster: Baseline and 6 months post-intervention
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The percentage of key bacterial groups (specifically targeting the supplemented strains Bifidobacterium and Lacticaseibacillus) relative to total sequences, determined via 16S rRNA gene sequencing.
The results data table will report the mean relative abundance percentage (%)
|
Baseline and 6 months post-intervention
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Concentration of Fecal Short-Chain Fatty Acids (SCFAs)
Zeitfenster: Baseline, 3 months and 6 months post-intervention
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Concentrations of specific fecal short-chain fatty acids (including acetate, propionate, and butyrate) quantified using gas chromatography-mass spectrometry (GC-MS) targeted metabolomics.
The results data table will report the mean concentration in micromoles per gram (umol/g) of wet feces.
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Baseline, 3 months and 6 months post-intervention
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Concentration of Systemic Inflammatory Markers
Zeitfenster: Baseline, 3 months and 6 months post-intervention
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Circulating levels of specific systemic inflammatory mediators (specifically Interleukin-6 [IL-6] and Tumor Necrosis Factor-alpha [TNF-ɑ]) measured in blood samples using Enzyme-Linked Immunosorbent Assay (ELISA) to evaluate host-microbe signaling pathways.
The results data table will report the mean concentration in picograms per milliliter (pg/mL)
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Baseline, 3 months and 6 months post-intervention
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Mitarbeiter und Ermittler
Hier finden Sie Personen und Organisationen, die an dieser Studie beteiligt sind.
Sponsor
Publikationen und hilfreiche Links
Die Bereitstellung dieser Publikationen erfolgt freiwillig durch die für die Eingabe von Informationen über die Studie verantwortliche Person. Diese können sich auf alles beziehen, was mit dem Studium zu tun hat.
Allgemeine Veröffentlichungen
- Kajzar F, Taliani C, Danieli R, Rossini S, Zamboni R. Dispersion of third-harmonic-generation optical susceptibility in C70 thin films. Phys Rev Lett. 1994 Sep 19;73(12):1617-1620. doi: 10.1103/PhysRevLett.73.1617. No abstract available.
- FOXON GE. Cinematographic technique for amphibian blood circulation. Nature. 1953 May 2;171(4357):801-2. doi: 10.1038/172801b0. No abstract available.
- Stenfelt S, Hakansson B, Jonsson R, Granstrom G. A bone-anchored hearing aid for patients with pure sensorineural hearing impairment: a pilot study. Scand Audiol. 2000;29(3):175-85. doi: 10.1080/010503900750042743.
- Dai K, Ding L, Yang X, Wang S, Rong Z. Gut Microbiota and Neurodevelopment in Preterm Infants: Mechanistic Insights and Prospects for Clinical Translation. Microorganisms. 2025 Sep 22;13(9):2213. doi: 10.3390/microorganisms13092213.
Studienaufzeichnungsdaten
Diese Daten verfolgen den Fortschritt der Übermittlung von Studienaufzeichnungen und zusammenfassenden Ergebnissen an ClinicalTrials.gov. Studienaufzeichnungen und gemeldete Ergebnisse werden von der National Library of Medicine (NLM) überprüft, um sicherzustellen, dass sie bestimmten Qualitätskontrollstandards entsprechen, bevor sie auf der öffentlichen Website veröffentlicht werden.
Haupttermine studieren
Studienbeginn (Geschätzt)
1. Juni 2026
Primärer Abschluss (Geschätzt)
1. Dezember 2027
Studienabschluss (Geschätzt)
1. Dezember 2027
Studienanmeldedaten
Zuerst eingereicht
18. Mai 2026
Zuerst eingereicht, das die QC-Kriterien erfüllt hat
23. Mai 2026
Zuerst gepostet (Tatsächlich)
1. Juni 2026
Studienaufzeichnungsaktualisierungen
Letztes Update gepostet (Tatsächlich)
1. Juni 2026
Letztes eingereichtes Update, das die QC-Kriterien erfüllt
23. Mai 2026
Zuletzt verifiziert
1. Mai 2026
Mehr Informationen
Begriffe im Zusammenhang mit dieser Studie
Schlüsselwörter
Zusätzliche relevante MeSH-Bedingungen
- Urogenitale Erkrankungen
- Psychische Störungen
- Pathologische Prozesse
- Weibliche Urogenitalerkrankungen und Schwangerschaftskomplikationen
- Geburtshilfe, Frühgeburt
- Geburtsbedingte Geburtskomplikationen
- Schwangerschaftskomplikationen
- Pathologische Zustände, Anzeichen und Symptome
- Frühgeburt
- Neuroentwicklungsstörungen
- Dysbiose
Andere Studien-ID-Nummern
- 2026R020- F01
Plan für individuelle Teilnehmerdaten (IPD)
Planen Sie, individuelle Teilnehmerdaten (IPD) zu teilen?
NEIN
Beschreibung des IPD-Plans
IPD will not be shared to protect the privacy of the infants and their families, as the data includes sensitive medical history and early-life developmental metrics.
Furthermore, the dataset contains proprietary information intended for doctoral thesis completion and subsequent intellectual property considerations within the host institution.
Arzneimittel- und Geräteinformationen, Studienunterlagen
Studiert ein von der US-amerikanischen FDA reguliertes Arzneimittelprodukt
Nein
Studiert ein von der US-amerikanischen FDA reguliertes Geräteprodukt
Nein
Diese Informationen wurden ohne Änderungen direkt von der Website clinicaltrials.gov abgerufen. Wenn Sie Ihre Studiendaten ändern, entfernen oder aktualisieren möchten, wenden Sie sich bitte an register@clinicaltrials.gov. Sobald eine Änderung auf clinicaltrials.gov implementiert wird, wird diese automatisch auch auf unserer Website aktualisiert .
Klinische Studien zur Probiotic Mixture (Bifidobacterium animalis subsp. lactis Bb-12 and Lacticaseibacillus rhamnosus LGG)
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