- ICH GCP
- US-Register für klinische Studien
- Klinische Studie NCT07625202
Creatine Supplementation During GLP-1a Therapy
30. Mai 2026 aktualisiert von: Phil Chilibeck, University of Saskatchewan
A Pilot Study on Creatine Supplementation During Resistance-training for Prevention of Lean Tissue Mass Loss During GLP-1 Receptor Agonist Therapy
GLP-1 receptor agonists are effective for weight loss, but significant muscle mass is lost as a proportion of this weight loss.
This study combines resistance-training and creatine supplementation to try to prevent this loss of muscle mass.
Studienübersicht
Status
Rekrutierung
Bedingungen
Detaillierte Beschreibung
GLP-1 receptor agonists are highly effective for weight loss and increasing in popularity for those trying to lose weight.
One concern with these medications is the potential for loss of lean tissue mass during rapid weight loss.
This may affect strength and functional performance in people taking these medications.
Resistance-training helps to offset loss of muscle mass during weight loss.
Supplementation with creatine monohydrate is also effective for improving muscle mass and strength.
The purpose of this pilot study is to determine the effectiveness of creatine supplementation during a resistance training program in people who are starting GLP-receptor agonist medication for preventing loss of lean tissue mass and functional performance.
The investigators will randomize 40 people who are starting GLP-1 agonists to receive either 10g per day creatine or placebo during a resistance-training program (i.e., resistance-training three days per week for 12 weeks).
It is hypothesized that participants on the creatine supplement will have superior maintenance of lean tissue mass and function performance compared to participants taking placebo.
Studientyp
Interventionell
Einschreibung (Geschätzt)
40
Phase
- Unzutreffend
Kontakte und Standorte
Dieser Abschnitt enthält die Kontaktdaten derjenigen, die die Studie durchführen, und Informationen darüber, wo diese Studie durchgeführt wird.
Studienkontakt
- Name: Philip D Chilibeck, PhD
- Telefonnummer: 306-966-1072
- E-Mail: phil.chilibeck@usask.ca
Studienorte
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-
SK - Saskatchewan
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Saskatoon, SK - Saskatchewan, Kanada, S7N 5B2
- Rekrutierung
- University of Saskatchewan
-
Kontakt:
- Philip D Chilibeck, PhD
- Telefonnummer: 306-966-1072
- E-Mail: phil.chilibeck@usask.ca
-
-
Teilnahmekriterien
Forscher suchen nach Personen, die einer bestimmten Beschreibung entsprechen, die als Auswahlkriterien bezeichnet werden. Einige Beispiele für diese Kriterien sind der allgemeine Gesundheitszustand einer Person oder frühere Behandlungen.
Zulassungskriterien
Studienberechtigtes Alter
- Erwachsene
- Älterer Erwachsener
Akzeptiert gesunde Freiwillige
Ja
Beschreibung
Inclusion Criteria:
- Starting GLP-1 agonist therapy
- 18 years of age or older
Exclusion Criteria:
- Positive answers to a screening questionnaire for physical activity safety (the Get Active Questionnaire)
Studienplan
Dieser Abschnitt enthält Einzelheiten zum Studienplan, einschließlich des Studiendesigns und der Messung der Studieninhalte.
Wie ist die Studie aufgebaut?
Designdetails
- Hauptzweck: Verhütung
- Zuteilung: Zufällig
- Interventionsmodell: Parallele Zuordnung
- Maskierung: Vervierfachen
Waffen und Interventionen
Teilnehmergruppe / Arm |
Intervention / Behandlung |
|---|---|
|
Placebo-Komparator: Placebo
Placebo (Maltodextrin)
|
Placebo
|
|
Experimental: Creatine
10 grams per day creatine
|
creatine supplementation
|
Was misst die Studie?
Primäre Ergebnismessungen
Ergebnis Maßnahme |
Maßnahmenbeschreibung |
Zeitfenster |
|---|---|---|
|
Change in sit to stand performance (number of times)
Zeitfenster: 12 weeks
|
change in number of times sitting and standing in 30 seconds
|
12 weeks
|
Sekundäre Ergebnismessungen
Ergebnis Maßnahme |
Maßnahmenbeschreibung |
Zeitfenster |
|---|---|---|
|
Change in 10 meter gait speed (m/s)
Zeitfenster: 12 weeks
|
change in walking speed over 10 meters
|
12 weeks
|
|
Change in timed up and go (m/s)
Zeitfenster: 12 weeks
|
change in time to stand up, walk 3m, turn, around, walk 3 m and sit down
|
12 weeks
|
|
Change in lean tissue mass (kg)
Zeitfenster: 12 weeks
|
Change in lean tissue mass as determined by dual energy x-ray absorptiometry
|
12 weeks
|
|
Change in fat mass (kg)
Zeitfenster: 12 weeks
|
Change in fat mass as determined by dual energy x-ray absorptiometry
|
12 weeks
|
|
Change in whole body bone mineral density (g/cm squared)
Zeitfenster: 12 weeks
|
Change in bone mineral density as determined by dual energy x-ray absorptiometry
|
12 weeks
|
|
Change in femoral neck bone mineral density (g/cm squared)
Zeitfenster: 12 weeks
|
Change in bone mineral density as determined by dual energy x-ray absorptiometry
|
12 weeks
|
|
Change in total hip bone mineral density (g/cm squared)
Zeitfenster: 12 weeks
|
Change in bone mineral density as determined by dual energy x-ray absorptiometry
|
12 weeks
|
|
Change in lumbar spine bone mineral density (g/cm squared)
Zeitfenster: 12 weeks
|
Change in bone mineral density as determined by dual energy x-ray absorptiometry
|
12 weeks
|
|
Change in hip section modulus (cm-cubed)
Zeitfenster: 12 weeks
|
Change in hip section modulus as determined by dual energy x-ray absorptiometry
|
12 weeks
|
|
Change in muscle thickness of the biceps (cm)
Zeitfenster: 12 weeks
|
Change in muscle thickness measured by ultrasound
|
12 weeks
|
|
Change in muscle thickness of the quadriceps (cm)
Zeitfenster: 12 weeks
|
Change in muscle thickness measured by ultrasound
|
12 weeks
|
|
Change in bench press strength (kg)
Zeitfenster: 12 weeks
|
change in upper body strength measured by predicted one repetition maximum
|
12 weeks
|
|
Change in leg extension strength (kg)
Zeitfenster: 12 weeks
|
Change in lower body strength measured by predicted one repetition maximum
|
12 weeks
|
|
Change in hip buckling ratio (ratio)
Zeitfenster: 12 weeks
|
Change in hip buckling ratio as determined by dual energy x-ray absorptiometry
|
12 weeks
|
|
Change in hip cross-sectional area (cm-squared)
Zeitfenster: 12 weeks
|
Change in hip cross-sectional area as determined by dual energy x-ray absorptiometry
|
12 weeks
|
|
Change in hip cortical thickness (cm)
Zeitfenster: 12 weeks
|
Change in hip cortical thickness as determined by dual energy x-ray absorptiometry
|
12 weeks
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Mitarbeiter und Ermittler
Hier finden Sie Personen und Organisationen, die an dieser Studie beteiligt sind.
Sponsor
Ermittler
- Hauptermittler: Philip Chilibeck, PhD, University of Saskatchewan
Studienaufzeichnungsdaten
Diese Daten verfolgen den Fortschritt der Übermittlung von Studienaufzeichnungen und zusammenfassenden Ergebnissen an ClinicalTrials.gov. Studienaufzeichnungen und gemeldete Ergebnisse werden von der National Library of Medicine (NLM) überprüft, um sicherzustellen, dass sie bestimmten Qualitätskontrollstandards entsprechen, bevor sie auf der öffentlichen Website veröffentlicht werden.
Haupttermine studieren
Studienbeginn (Tatsächlich)
25. Mai 2026
Primärer Abschluss (Geschätzt)
30. Mai 2027
Studienabschluss (Geschätzt)
31. Dezember 2027
Studienanmeldedaten
Zuerst eingereicht
25. Mai 2026
Zuerst eingereicht, das die QC-Kriterien erfüllt hat
30. Mai 2026
Zuerst gepostet (Tatsächlich)
4. Juni 2026
Studienaufzeichnungsaktualisierungen
Letztes Update gepostet (Tatsächlich)
4. Juni 2026
Letztes eingereichtes Update, das die QC-Kriterien erfüllt
30. Mai 2026
Zuletzt verifiziert
1. Mai 2026
Mehr Informationen
Begriffe im Zusammenhang mit dieser Studie
Zusätzliche relevante MeSH-Bedingungen
- Neurologische Manifestationen
- Erkrankungen des Nervensystems
- Neuromuskuläre Manifestationen
- Pathologische Zustände, Anatomisch
- Muskelatrophie
- Atrophie
- Pathologische Zustände, Anzeichen und Symptome
- Anzeichen und Symptome
- Sarkopenie
- Aminosäuren, Peptide und Proteine
- Organische Chemikalien
- Aminosäuren
- Guanidine
- Amidines
- Kreatin
Andere Studien-ID-Nummern
- 6372
Plan für individuelle Teilnehmerdaten (IPD)
Planen Sie, individuelle Teilnehmerdaten (IPD) zu teilen?
NEIN
Arzneimittel- und Geräteinformationen, Studienunterlagen
Studiert ein von der US-amerikanischen FDA reguliertes Arzneimittelprodukt
Nein
Studiert ein von der US-amerikanischen FDA reguliertes Geräteprodukt
Nein
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