- ICH GCP
- US-Register für klinische Studien
- Klinische Studie NCT00970372
Dual-Diagnosis and Compulsory Treatment
Compulsory Treatment of Alcohol and Drug Dependent Patients and Dual Diagnosis in 5 Counties of Health Region South-East, Norway
The Norwegian Social and Welfare Act of 1992, opened for compulsory commitment of patients with serious alcohol and drug problems to inpatient care. Clinical research of compulsory committed dual diagnosed patients is to date unavailable and is demanded by the health authorities of Norway. Because there has been limited examination/screening and no post-treatment research efforts on this group of patients, the investigators have limited knowledge of the treatment as well as the patient group. Do compulsory treated patients differ from those voluntarily admitted? Does this type of treatment influence the patients' motivation to change their behaviour, and does the treatment effort lead to positive outcome effects in the long run?
The primary aim is to acquire new and in depth descriptive knowledge about the compulsory treated group of patients according to: Drug dependence, psychiatric and somatic co-morbidity and socio-demographic characteristics, and investigate whether the treatment yields the intended outcomes in terms of improved substance abuse measures.
A second aim is to compare the group with a corresponding group of voluntarily admitted patients within the same wards. A follow-up interview focusing on motivational issues within 6 months post treatment to evaluate the long-term results of the treatment is planned.
A quasi-experimental, prospective case-control study will be conducted. Compulsory committed patients in five counties during a two year period, will be compared to a group of voluntarily admitted patients. The groups will be compared regarding 1) description and screening 2) motivation to change and 3) outcome results after 6 months.
Both official authorities as well as clinical practitioners would benefit from valid Norwegian results and knowledge within this field to form further policies and evidence based best practice for this vulnerable group of patients.
Studienübersicht
Status
Bedingungen
Studientyp
Einschreibung (Tatsächlich)
Kontakte und Standorte
Studienorte
-
-
Vest Agder
-
Kristiansand, Vest Agder, Norwegen, 4604
- Sorlandet hospital
-
-
Teilnahmekriterien
Zulassungskriterien
Studienberechtigtes Alter
Akzeptiert gesunde Freiwillige
Studienberechtigte Geschlechter
Probenahmeverfahren
Studienpopulation
Beschreibung
Inclusion Criteria:
- Patients with alcohol and substance use disorders
- Estimated premorbid IQ of 70 or higher
Exclusion Criteria:
- Active drug or alcohol abuse
Studienplan
Wie ist die Studie aufgebaut?
Designdetails
Kohorten und Interventionen
Gruppe / Kohorte |
|---|
|
Involuntary patients
Compulsory treated patients according to the Norwegian Social and Welfare Act of 1992.
Most patients have dualdiagnosis.
|
|
Voluntary patients
Voluntary patients on the same wards.
Most patients have dual-diagnosis.
|
Was misst die Studie?
Primäre Ergebnismessungen
Ergebnis Maßnahme |
Zeitfenster |
|---|---|
|
Substance use outcomes measured by Europ-ASI Quality of Life
Zeitfenster: 6 months after discharge
|
6 months after discharge
|
Sekundäre Ergebnismessungen
Ergebnis Maßnahme |
Zeitfenster |
|---|---|
|
Psychological distress (SCL-90-R)
Zeitfenster: 6 months after discharge
|
6 months after discharge
|
Mitarbeiter und Ermittler
Sponsor
Ermittler
- Studienleiter: Øistein Kristensen, Sørlandet Sykehus HF
Publikationen und hilfreiche Links
Allgemeine Veröffentlichungen
- Opsal A, Kristensen O, Clausen T. Readiness to change among involuntarily and voluntarily admitted patients with substance use disorders. Subst Abuse Treat Prev Policy. 2019 Nov 6;14(1):47. doi: 10.1186/s13011-019-0237-y.
- Pasareanu AR, Vederhus JK, Opsal A, Kristensen O, Clausen T. Mental distress following inpatient substance use treatment, modified by substance use; comparing voluntary and compulsory admissions. BMC Health Serv Res. 2017 Jan 3;17(1):5. doi: 10.1186/s12913-016-1936-y.
Studienaufzeichnungsdaten
Haupttermine studieren
Studienbeginn
Primärer Abschluss (Tatsächlich)
Studienabschluss (Tatsächlich)
Studienanmeldedaten
Zuerst eingereicht
Zuerst eingereicht, das die QC-Kriterien erfüllt hat
Zuerst gepostet (Schätzen)
Studienaufzeichnungsaktualisierungen
Letztes Update gepostet (Schätzen)
Letztes eingereichtes Update, das die QC-Kriterien erfüllt
Zuletzt verifiziert
Mehr Informationen
Begriffe im Zusammenhang mit dieser Studie
Schlüsselwörter
Zusätzliche relevante MeSH-Bedingungen
Andere Studien-ID-Nummern
- SSHF_815360
Diese Informationen wurden ohne Änderungen direkt von der Website clinicaltrials.gov abgerufen. Wenn Sie Ihre Studiendaten ändern, entfernen oder aktualisieren möchten, wenden Sie sich bitte an register@clinicaltrials.gov. Sobald eine Änderung auf clinicaltrials.gov implementiert wird, wird diese automatisch auch auf unserer Website aktualisiert .
Klinische Studien zur Substanzbezogene Störungen
-
Hospices Civils de LyonAbgeschlossenNeuromyelitis-Optica-Spektrum-Erkrankungen | Neuromyelitis optica Spectrum Related DisordersFrankreich
-
Abbott Medical DevicesThoratec CorporationAbgeschlossenDriveline Heart-assisted Device Related InfectionVereinigte Staaten
-
China National Center for Cardiovascular DiseasesChinese Academy of Medical Sciences, Fuwai HospitalAktiv, nicht rekrutierendLungenentzündung | Sepsis | Infektion | Driveline Heart-assisted Device Related InfectionChina
-
Palacky UniversityRekrutierungTemporomandibular Joint Dysfunction; Myofascial Pain Syndrome; Orofacial Pain; Musculoskeletal DisordersTschechien
-
Cure CMDRekrutierungEmery-Dreifuss-Muskeldystrophie | Angeborenes myasthenisches Syndrom | Gliedergürtel-Muskeldystrophie | Angeborene Muskeldystrophie mit ITGA7 (Integrin Alpha-7)-Mangel | Alpha-Dystroglykanopathie (angeborene Muskeldystrophie und abnormale Glykosylierung von Dystroglykan bei schwerer Epilepsie) und andere BedingungenVereinigte Staaten