- ICH GCP
- US-Register für klinische Studien
- Klinische Studie NCT01187771
Apnea, Bariatric Surgery Versus Continuous Positive Airway Pressure (CPAP) Trial (ABC)
24. Mai 2019 aktualisiert von: Sanjay R Patel, University of Pittsburgh
A Randomized Trial of Bariatric Surgery for the Treatment of Sleep Apnea
The purpose of this study is to assess the feasibility of conducting a comparative effectiveness study comparing a medical versus surgical approach to the initial management of obstructive sleep apnea (OSA) in the setting of obesity.
Studienübersicht
Status
Abgeschlossen
Bedingungen
Intervention / Behandlung
Detaillierte Beschreibung
Obstructive sleep apnea (OSA) is one of the most common complications of obesity, resulting in excessive sleepiness and daytime functional impairment as well as acting synergistically with obesity in predisposing to hypertension, insulin resistance, diabetes, cardiovascular disease, and stroke.
The current first line treatment for moderate to severe OSA, nasal continuous positive airway pressure (CPAP) is extremely effective but is often not well tolerated, leading to low adherence rates in many patients.
Bariatric surgery has been approved as treatment for OSA in patients with co-morbid obesity and in small studies, appears to produce substantial improvements.
However, no trials directly comparing bariatric procedures with standard CPAP treatment yet exist to guide clinicians and patients in choosing the most appropriate first line treatment.
This trial will address the feasibility and safety, and estimate the effect sizes for a subsequent Phase 3 trial.
We will recruit 80 patients with severe OSA and morbid obesity (body mass index, BMI, of 35-45 kg/m2) from two large clinical sleep programs that together care for a wide spectrum and demographically diverse group of OSA patients.
After establishing patient and physician equipoise, subjects will be randomized to a trial of CPAP or laparoscopic gastric banding as first line treatment for OSA.
The primary outcome measures will be improvement in OSA severity under both ideal and real life conditions (i.e., in the CPAP arm, while using CPAP in a controlled environment vs. while using prescribed therapy in the usual home environment, respectively), which will allow for assessments of both comparative efficacy and effectiveness.
Outcomes will be assessed at 9 months to quantify the early effectiveness of each treatment strategy as well as to demonstrate clinical equipoise in conducting a future larger long term trial using these two arms.
Further follow-up will occur at 18 months in a subset of 40 patients to determine effect sizes for the subsequent study at a point where the bariatric arm has neared a plateau in weight.
Secondary outcomes will include patient-related outcomes including sleepiness, quality of life, and an index of health service utilization.
In addition, changes in biomarkers related to inflammation, insulin resistance, lipids, blood pressure, and arterial stiffness will be assessed in each group, and in relationship to changes in BMI and OSA, to identify promising outcome measures for future trials.
Incurred costs will be collected in all subjects in order to establish the parameters needed for a cost effectiveness analysis.
This pilot study will represent the first controlled comparison of medical and surgical treatments for OSA and in addition, will provide the necessary data to develop the optimal study design for a subsequent long term multi-center comparative effectiveness study to better understand the potential role that bariatric surgery may offer in the management of OSA.
Studientyp
Interventionell
Einschreibung (Tatsächlich)
53
Phase
- Phase 2
Kontakte und Standorte
Dieser Abschnitt enthält die Kontaktdaten derjenigen, die die Studie durchführen, und Informationen darüber, wo diese Studie durchgeführt wird.
Studienorte
-
-
Massachusetts
-
Boston, Massachusetts, Vereinigte Staaten, 02215
- Beth Israel Deaconess Medical Center
-
Boston, Massachusetts, Vereinigte Staaten, 02115
- Brigham and Women's Hospital
-
-
Teilnahmekriterien
Forscher suchen nach Personen, die einer bestimmten Beschreibung entsprechen, die als Auswahlkriterien bezeichnet werden. Einige Beispiele für diese Kriterien sind der allgemeine Gesundheitszustand einer Person oder frühere Behandlungen.
Zulassungskriterien
Studienberechtigtes Alter
18 Jahre bis 65 Jahre (Erwachsene, Älterer Erwachsener)
Akzeptiert gesunde Freiwillige
Nein
Studienberechtigte Geschlechter
Alle
Beschreibung
Inclusion Criteria:
- Severe sleep apnea with at least 1 referable symptom
- Obesity (BMI 35-45 kg/m2)
Exclusion Criteria:
- Prior use of CPAP within the last two years or prior bariatric surgery
- Hypoxemia or hypercapnia
- Elevated peri-operative risk
- Drowsy driving in past year
- Unstable medical or psychiatric conditions
Studienplan
Dieser Abschnitt enthält Einzelheiten zum Studienplan, einschließlich des Studiendesigns und der Messung der Studieninhalte.
Wie ist die Studie aufgebaut?
Designdetails
- Hauptzweck: Behandlung
- Zuteilung: Zufällig
- Interventionsmodell: Parallele Zuordnung
- Maskierung: Single
Waffen und Interventionen
Teilnehmergruppe / Arm |
Intervention / Behandlung |
|---|---|
|
Aktiver Komparator: Laparoscopic Gastric Banding
|
Those randomized to surgery would meet with the bariatric surgeon and the dietitian during the 3 month weight management period and based on insurance requirements, would undergo LGB surgery after 3 months of weight management.
PAP therapy would be utilized for the 3 week peri-operative period (1 week prior to 2 weeks post-operatively) given evidence that this might reduce peri-operative respiratory complications.
Routine surgical follow-up will occur 2 weeks post-operatively and then every 4-6 weeks to assess weight loss trajectory and adjust the band as needed.
|
|
Aktiver Komparator: Continuous Positive Airway Pressure
|
Participants randomized to the CPAP arm will undergo a CPAP titration within 2 weeks of enrollment unless a split-night study was already performed as part of their diagnostic polysomnogram (PSG) providing a reliable CPAP therapeutic pressure.
As soon as an appropriate pressure is identified, CPAP therapy will begin with routinely scheduled follow-up visits to maximize CPAP adherence.
All participants will be offered a 12 month supervised weight loss program in addition to OSA-specific therapy.
|
Was misst die Studie?
Primäre Ergebnismessungen
Ergebnis Maßnahme |
Maßnahmenbeschreibung |
Zeitfenster |
|---|---|---|
|
Effective Apnea Hypopnea Index
Zeitfenster: 9 months
|
The Effective Apnea Hypopnea Index (AHI) is the actual frequency of apneas and hypopneas per hour that the patient is exposed to.
It is calculated as the AHI while on CPAP times the proportion of sleep time that CPAP was used plus the AHI off CPAP times the proportion of sleep time that CPAP is not used.
|
9 months
|
|
Epworth Sleepiness Score
Zeitfenster: 9 months
|
The Epworth Sleepiness Scale results in scores ranging from 0-24, where scores of 0-10 indicate normal levels of sleepiness while 11-24 indicate excessive daytime sleepiness.
|
9 months
|
Sekundäre Ergebnismessungen
Ergebnis Maßnahme |
Maßnahmenbeschreibung |
Zeitfenster |
|---|---|---|
|
Mean 24-hour Systolic Blood Pressure
Zeitfenster: 9 months
|
9 months
|
|
|
Insulin Resistance (HOMA Index)
Zeitfenster: 9 months
|
9 months
|
|
|
Calgary Sleep Apnea Quality of Life Index
Zeitfenster: 9 months
|
The Calgary Sleep Apnea Quality of Life Index results in scores ranging from 1-7, with higher scores indicating a higher quality of life.
|
9 months
|
|
Depression (Patient Health Questionnaire-9)
Zeitfenster: 9 months
|
The PHQ-9 is scored from 0-27 with higher scores indicating more severe depression.
|
9 months
|
|
Direct Health Care Costs
Zeitfenster: 9 months
|
9 months
|
|
|
Mean 24-hour Diastolic Blood Pressure
Zeitfenster: 9 months
|
9 months
|
Mitarbeiter und Ermittler
Hier finden Sie Personen und Organisationen, die an dieser Studie beteiligt sind.
Sponsor
Mitarbeiter
Ermittler
- Hauptermittler: Sanjay R Patel, M.D., M.S., University of Pittsburgh
Publikationen und hilfreiche Links
Die Bereitstellung dieser Publikationen erfolgt freiwillig durch die für die Eingabe von Informationen über die Studie verantwortliche Person. Diese können sich auf alles beziehen, was mit dem Studium zu tun hat.
Allgemeine Veröffentlichungen
- Dudley KA, Tavakkoli A, Andrews RA, Seiger AN, Bakker JP, Patel SR. Interest in bariatric surgery among obese patients with obstructive sleep apnea. Surg Obes Relat Dis. 2015 Sep-Oct;11(5):1146-51. doi: 10.1016/j.soard.2015.01.006. Epub 2015 Jan 14.
- Bakker JP, Tavakkoli A, Rueschman M, Wang W, Andrews R, Malhotra A, Owens RL, Anand A, Dudley KA, Patel SR. Gastric Banding Surgery versus Continuous Positive Airway Pressure for Obstructive Sleep Apnea: A Randomized Controlled Trial. Am J Respir Crit Care Med. 2018 Apr 15;197(8):1080-1083. doi: 10.1164/rccm.201708-1637LE. No abstract available.
Studienaufzeichnungsdaten
Diese Daten verfolgen den Fortschritt der Übermittlung von Studienaufzeichnungen und zusammenfassenden Ergebnissen an ClinicalTrials.gov. Studienaufzeichnungen und gemeldete Ergebnisse werden von der National Library of Medicine (NLM) überprüft, um sicherzustellen, dass sie bestimmten Qualitätskontrollstandards entsprechen, bevor sie auf der öffentlichen Website veröffentlicht werden.
Haupttermine studieren
Studienbeginn
1. November 2010
Primärer Abschluss (Tatsächlich)
1. Dezember 2014
Studienabschluss (Tatsächlich)
1. Dezember 2014
Studienanmeldedaten
Zuerst eingereicht
23. August 2010
Zuerst eingereicht, das die QC-Kriterien erfüllt hat
23. August 2010
Zuerst gepostet (Schätzen)
24. August 2010
Studienaufzeichnungsaktualisierungen
Letztes Update gepostet (Tatsächlich)
4. Juni 2019
Letztes eingereichtes Update, das die QC-Kriterien erfüllt
24. Mai 2019
Zuletzt verifiziert
1. Mai 2019
Mehr Informationen
Begriffe im Zusammenhang mit dieser Studie
Zusätzliche relevante MeSH-Bedingungen
Andere Studien-ID-Nummern
- R01HL106410 (US NIH Stipendium/Vertrag)
Arzneimittel- und Geräteinformationen, Studienunterlagen
Studiert ein von der US-amerikanischen FDA reguliertes Arzneimittelprodukt
Nein
Studiert ein von der US-amerikanischen FDA reguliertes Geräteprodukt
Nein
Produkt, das in den USA hergestellt und aus den USA exportiert wird
Nein
Diese Informationen wurden ohne Änderungen direkt von der Website clinicaltrials.gov abgerufen. Wenn Sie Ihre Studiendaten ändern, entfernen oder aktualisieren möchten, wenden Sie sich bitte an register@clinicaltrials.gov. Sobald eine Änderung auf clinicaltrials.gov implementiert wird, wird diese automatisch auch auf unserer Website aktualisiert .
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