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Progenitor Cells Role in Restenosis and Atherosclerosis (PROCREATION)

7. April 2020 aktualisiert von: Francesco Pelliccia, University of Roma La Sapienza

PROgenitor Cells Role in Restenosis and Progression of Coronary ATherosclerosis After Percutaneous Coronary Intervention (PROCREATION) Study

The aim of this study is to prospectively investigate the relationship of circulating endothelial progenitor cells at time of percutaneous coronary intervention to the subsequent development of in-stent restenosis or progression of coronary atherosclerosis.

Studienübersicht

Status

Abgeschlossen

Detaillierte Beschreibung

Research on stem cells has identified a population of bone marrow-derived cells, called circulating endothelial progenitor cells (EPCs), that incorporate into sites of neovascularization and are home to sites of endothelial denudation thus contributing to the maintenance of vascular homeostasis.

Although extensive work has been conducted to verify if EPCs impairment plays a key role in coronary atherogenesis, it is still matter of debate if the extension and severity of coronary artery disease are associated with reduced or increased numbers of EPCs, as it remains unclear if these cells exert favorable or unfavorable effects at sites of percutaneous coronary intervention (PCI). One should consider, however, that most previous investigations have been hampered by discordant definitions of EPCs and by different timing of EPCs sampling, thus determining much uncertainty on the role of EPCs in restenosis and atherosclerosis progression. Furthermore, development of de novo lesions and post-PCI restenosis, which are pathophysiologically dissimilar, have not been examined concomitantly and serially over time.

Accordingly, the aim of this study is to carry out the first prospective assessment of the significance of subpopulations of circulating EPCs in the subsequent occurrence of restenosis or progression of coronary atherosclerosis after PCI. To this end, a pool of EPCs subtypes that are suggested to play some role in atherosclerosis is measured in a homogenous population of candidates to PCI. At variance with previous work, counts of EPCs are obtained in baseline conditions before PCI in order to avoid the confounding effect that the procedure exerts on EPCs.

Studientyp

Beobachtungs

Einschreibung (Tatsächlich)

200

Kontakte und Standorte

Dieser Abschnitt enthält die Kontaktdaten derjenigen, die die Studie durchführen, und Informationen darüber, wo diese Studie durchgeführt wird.

Studienorte

      • Rome, Italien, 00166
        • University La Sapienza

Teilnahmekriterien

Forscher suchen nach Personen, die einer bestimmten Beschreibung entsprechen, die als Auswahlkriterien bezeichnet werden. Einige Beispiele für diese Kriterien sind der allgemeine Gesundheitszustand einer Person oder frühere Behandlungen.

Zulassungskriterien

Studienberechtigtes Alter

18 Jahre und älter (Erwachsene, Älterer Erwachsener)

Akzeptiert gesunde Freiwillige

Nein

Studienberechtigte Geschlechter

Alle

Probenahmeverfahren

Nicht-Wahrscheinlichkeitsprobe

Studienpopulation

consecutive patient sampling

Beschreibung

Inclusion Criteria:

  • evidence of complete revascularization of clinically important stenoses by PCI
  • willing to undergo 8-month control angiography.

Exclusion Criteria:

  • in-hospital death after PCI
  • myocardial infarction during follow-up to exclude potential subacute stent
  • unstable angina
  • any increase in creatine kinase-myocardial band, troponin I, myoglobin, or liver enzymes above upper normal limit before PCI
  • left ventricular ejection fraction<30%
  • renal failure with creatinine>2 mg/dl
  • treatment with statins at referral

Studienplan

Dieser Abschnitt enthält Einzelheiten zum Studienplan, einschließlich des Studiendesigns und der Messung der Studieninhalte.

Wie ist die Studie aufgebaut?

Designdetails

Kohorten und Interventionen

Gruppe / Kohorte
Stable angina
Patients who undergo an elective and successful single or multivessel percutaneous coronary intervention can be considered for the study.

Was misst die Studie?

Primäre Ergebnismessungen

Ergebnis Maßnahme
Maßnahmenbeschreibung
Zeitfenster
Results of the 1-year follow-up coronary angiography
Zeitfenster: Up to 1 year
On the basis of the results of the 1-year follow-up coronary angiography, it will be possible to group patients in those with in-stent restenosis and those with progression of coronary atherosclerosis. Thereafter, numbers of endothelial progenitor cells at time of percutaneous coronary intervention will be compared between the two groups.
Up to 1 year

Sekundäre Ergebnismessungen

Ergebnis Maßnahme
Maßnahmenbeschreibung
Zeitfenster
Results of the 5-year clinical follow-up
Zeitfenster: Up to 5 years
On the basis of the results of the 5-year clinical follow-up period, it will be possible to group patients in those with favorable outcome and those with a poor prognosis. Thereafter, numbers of endothelial progenitor cells at time of percutaneous coronary intervention will be compared between the two groups.
Up to 5 years
Results of the 10-year clinical follow-up
Zeitfenster: Up to 10 years
On the basis of the results of the 10-year clinical follow-up period, it will be possible to group patients in those with favorable outcome and those with a poor prognosis. Thereafter, numbers of endothelial progenitor cells at time of percutaneous coronary intervention will be compared between the two groups.
Up to 10 years

Mitarbeiter und Ermittler

Hier finden Sie Personen und Organisationen, die an dieser Studie beteiligt sind.

Ermittler

  • Hauptermittler: Francesco Pelliccia, MD, University La Sapienza

Publikationen und hilfreiche Links

Die Bereitstellung dieser Publikationen erfolgt freiwillig durch die für die Eingabe von Informationen über die Studie verantwortliche Person. Diese können sich auf alles beziehen, was mit dem Studium zu tun hat.

Studienaufzeichnungsdaten

Diese Daten verfolgen den Fortschritt der Übermittlung von Studienaufzeichnungen und zusammenfassenden Ergebnissen an ClinicalTrials.gov. Studienaufzeichnungen und gemeldete Ergebnisse werden von der National Library of Medicine (NLM) überprüft, um sicherzustellen, dass sie bestimmten Qualitätskontrollstandards entsprechen, bevor sie auf der öffentlichen Website veröffentlicht werden.

Haupttermine studieren

Studienbeginn (Tatsächlich)

1. April 2012

Primärer Abschluss (Tatsächlich)

1. Dezember 2014

Studienabschluss (Tatsächlich)

1. April 2020

Studienanmeldedaten

Zuerst eingereicht

6. April 2012

Zuerst eingereicht, das die QC-Kriterien erfüllt hat

9. April 2012

Zuerst gepostet (Schätzen)

11. April 2012

Studienaufzeichnungsaktualisierungen

Letztes Update gepostet (Tatsächlich)

9. April 2020

Letztes eingereichtes Update, das die QC-Kriterien erfüllt

7. April 2020

Zuletzt verifiziert

1. April 2020

Mehr Informationen

Diese Informationen wurden ohne Änderungen direkt von der Website clinicaltrials.gov abgerufen. Wenn Sie Ihre Studiendaten ändern, entfernen oder aktualisieren möchten, wenden Sie sich bitte an register@clinicaltrials.gov. Sobald eine Änderung auf clinicaltrials.gov implementiert wird, wird diese automatisch auch auf unserer Website aktualisiert .

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