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Validation of Coronary Calcium Subtraction to Improve Diagnostic Accuracy of Coronary CT Angiography (C-Sub320)

6. Januar 2021 aktualisiert von: Klaus Fuglsang Kofoed, Rigshospitalet, Denmark

Prospective International Study of Coronary Substraction Using 320 Row-detector CT

Coronary calcium hampers accurate evaluation of the coronary arteries with coronary computed tomography angiography (CCTA). A novel approach to potentially overcome this limitation is coronary calcium subtraction.

The primary hypothesis of the study is:

- Coronary calcium subtraction CCTA will improve diagnostic accuracy as compared to conventional CCTA on a per-patient basis

Studienübersicht

Status

Abgeschlossen

Detaillierte Beschreibung

CCTA is a very important clinical method for the clinical evaluation of patients with chest pain of potential cardiac ischemic origin. However Coronary calcification and/or previously implanted coronary stents may limit the diagnostic accuracy of CCTA. A novel approach - coronary calcium subtraction - has been developed to potentially overcome this limitation.

  • Study Objective: To assess diagnostic accuracy using coronary calcium subtraction coronary CT angiography (CCTA) as compared to conventional CCTA.
  • Material and Methods: A total of 200 patients with suspected or known coronary artery disease (CAD) who have been referred for invasive coronary angiography (ICA) will prior to ICA undergo additional research CCTA with the newly developed coronary calcium subtraction protocol. Based on the coronary calcium scan (CS), coronary calcium score will be calculated according to the Agatston score. Conventional contrast enhanced CCTA studies will be analyzed for image quality and the presence and extent of coronary stenosis. Using a dedicated algorithm, subtraction will be performed on all datasets to obtain CCTA subtraction images. Subtracted images will be analyzed similar to the conventional CCTA images. ICA will serve as the gold standard. Image quality will be compared between conventional and subtracted CCTA. In addition, diagnostic accuracy in the evaluation of coronary stenosis as determined on ICA will be compared. Finally, factors influencing the performance of coronary calcium subtraction will be evaluated.

Studientyp

Beobachtungs

Einschreibung (Tatsächlich)

182

Kontakte und Standorte

Dieser Abschnitt enthält die Kontaktdaten derjenigen, die die Studie durchführen, und Informationen darüber, wo diese Studie durchgeführt wird.

Studienorte

      • Copenhagen, Dänemark, 2100
        • Department of Cardiology and Radiology, Rigshospitalet, The Heart Center, Capital Region of Copenhagen, University of Copenhagen
    • Maryland
      • Bethesda, Maryland, Vereinigte Staaten, 20892
        • National Heart, Lung and Blood Institute

Teilnahmekriterien

Forscher suchen nach Personen, die einer bestimmten Beschreibung entsprechen, die als Auswahlkriterien bezeichnet werden. Einige Beispiele für diese Kriterien sind der allgemeine Gesundheitszustand einer Person oder frühere Behandlungen.

Zulassungskriterien

Studienberechtigtes Alter

55 Jahre und älter (Erwachsene, Älterer Erwachsener)

Akzeptiert gesunde Freiwillige

Nein

Studienberechtigte Geschlechter

Alle

Probenahmeverfahren

Wahrscheinlichkeitsstichprobe

Studienpopulation

Patients (N=200) referred for in hospital invasive coronary evaluation

Beschreibung

Inclusion Criteria:

  • Age > 55 Years
  • Scheduled for invasive coronary angiography
  • Logistically possible to perform CCTA before invasive evaluation

Exclusion Criteria:

  • Known Iodine-contrast allergy
  • Estimated GFR below 50 ml/min
  • Atrial fibrillation or other persistence cardiac arrythmia
  • Contraindication to betablockers (bronchospasm, LVEF less than 40%)
  • Implanted PM or ICD
  • Previous mechanical heart valve surgery
  • Inability to maintain breath-hold for at least 5 sec
  • Patient-related condition resulting the inability of the patient to understand the informed consent form of the study

Studienplan

Dieser Abschnitt enthält Einzelheiten zum Studienplan, einschließlich des Studiendesigns und der Messung der Studieninhalte.

Wie ist die Studie aufgebaut?

Designdetails

Was misst die Studie?

Primäre Ergebnismessungen

Ergebnis Maßnahme
Maßnahmenbeschreibung
Zeitfenster
Diagnostic accuracy of Coronary Subtraction Coronary CT angiography
Zeitfenster: Within 90 days of ICA and CCTA
Sensitivity, Specificity, Negative and Positive predictive value of Coronary Subtraction CT angiography by visual assessment to identify a >50% coronary stenosis as defined by invasive coronary angiography on a patient by patient level.
Within 90 days of ICA and CCTA

Sekundäre Ergebnismessungen

Ergebnis Maßnahme
Maßnahmenbeschreibung
Zeitfenster
Coronary CT angiography reader confidence
Zeitfenster: Within 90 days of ICA and CCTA
Coronary CT angiography reader confidence by a 3 level visual scale assessed on CT images without and with Coronary Calcium Subtraction
Within 90 days of ICA and CCTA
Coronary stenosis severity in non-diagnostic or partially diagnostic segments by conventional CCTA
Zeitfenster: Within 90 days of ICA and CCTA
In coronary segments deemed non-diagnostic or partially diagnostic due to calcification or coronary stents by conventional CCTA concordance of stenosis severity by Coronary Subtraction CT angiography and invasive quantitative coronary angiography is assessed
Within 90 days of ICA and CCTA
Coronary revascularization
Zeitfenster: Within 30 days after CCTA
On a patient by patient level the ability of CCTA to predict need for coronary revascularization (PCI or CABG) is assessed using CCTA without and with coronary calcium subtraction
Within 30 days after CCTA

Mitarbeiter und Ermittler

Hier finden Sie Personen und Organisationen, die an dieser Studie beteiligt sind.

Ermittler

  • Hauptermittler: Klaus F Kofoed, MD, DmSc, Rigshospitalet, University of Copenhagen, Denmark

Publikationen und hilfreiche Links

Die Bereitstellung dieser Publikationen erfolgt freiwillig durch die für die Eingabe von Informationen über die Studie verantwortliche Person. Diese können sich auf alles beziehen, was mit dem Studium zu tun hat.

Studienaufzeichnungsdaten

Diese Daten verfolgen den Fortschritt der Übermittlung von Studienaufzeichnungen und zusammenfassenden Ergebnissen an ClinicalTrials.gov. Studienaufzeichnungen und gemeldete Ergebnisse werden von der National Library of Medicine (NLM) überprüft, um sicherzustellen, dass sie bestimmten Qualitätskontrollstandards entsprechen, bevor sie auf der öffentlichen Website veröffentlicht werden.

Haupttermine studieren

Studienbeginn

1. Oktober 2013

Primärer Abschluss (Tatsächlich)

1. Juni 2016

Studienabschluss (Tatsächlich)

1. Juni 2016

Studienanmeldedaten

Zuerst eingereicht

2. Dezember 2013

Zuerst eingereicht, das die QC-Kriterien erfüllt hat

9. Dezember 2013

Zuerst gepostet (Schätzen)

13. Dezember 2013

Studienaufzeichnungsaktualisierungen

Letztes Update gepostet (Tatsächlich)

7. Januar 2021

Letztes eingereichtes Update, das die QC-Kriterien erfüllt

6. Januar 2021

Zuletzt verifiziert

1. Januar 2021

Mehr Informationen

Begriffe im Zusammenhang mit dieser Studie

Diese Informationen wurden ohne Änderungen direkt von der Website clinicaltrials.gov abgerufen. Wenn Sie Ihre Studiendaten ändern, entfernen oder aktualisieren möchten, wenden Sie sich bitte an register@clinicaltrials.gov. Sobald eine Änderung auf clinicaltrials.gov implementiert wird, wird diese automatisch auch auf unserer Website aktualisiert .

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