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Exhaled Breath Olfactory Signature of Pulmonary Arterial Hypertension (SNOOPY2)

30. April 2021 aktualisiert von: Assistance Publique - Hôpitaux de Paris

Exhaled Breath Olfactory Signature of Pulmonary Arterial Hypertension Detected by an Artificial Nose: A Clinical Validation Study

In this prospective case-control study, the investigators will evaluate the diagnostic performance of a novel electronic nose (E-nose) for the detection of Pulmonary Arterial Hypertension (PAH). This study is designed to:

  1. Assess the performance of the E-nose to discriminate controls from patients with PAH
  2. Assess the performance of the E-nose to discriminate between different subtypes of pulmonary hypertension (PH), namely idiopathic PAH, heritable PAH with BMPR2 mutation and chronic thromboembolic PH
  3. Assess the performance of the E-nose to discriminate controls from asymptomatic patients with PH who carry BMPR2 mutations.

Studienübersicht

Status

Abgeschlossen

Bedingungen

Detaillierte Beschreibung

Pulmonary arterial hypertension (PAH) is a progressive and rare severe disease (prevalence of 15-50 per million) due to obstruction of small pulmonary arteries, leading to an increase in pulmonary artery pressure with the ultimate consequence right heart failure. Despite recent advances in therapeutic care, there is no cure and most patients die or require lung transplantation within 5 years of diagnosis. Currently, right heart catheterisation is required to diagnose PAH and monitor response to treatment. Right heart catheterisation is an invasive test, and alternatives such as echocardiography have not yielded sufficient accuracy both for early diagnosis and disease monitoring. Currently, PAH is often diagnosed at an advanced stage of the disease. There is often a delay in diagnosis of several years between the first symptoms and the identification of the disease due to the non-specific nature of symptoms. Hence, there is the need to improve the time between the first signs and definitive diagnosis of the disease. Early diagnosis of PAH remains a challenge due to the low sensitivity and specificity of biomarkers available currently.

The main objective is to validate the results obtained in the previous preliminary proof of concept study - that PAH patients display a unique olfactory signature that can be detected by an artificial E- nose.

Secondary objectives are to investigate the ability of the E-nose to:

  • Discriminate patients with idiopathic PAH from those with heritable PAH due to BMPR2 mutations
  • Discriminate patients with chronic thromboembolic pulmonary hypertension (CTEPH) from healthy controls, and patients with idiopathic and/or heritable PAH.
  • Detect development of PAH in BMPR2 mutation carriers
  • Determine whether the olfactory signature can stratify subgroups of patients by correlating the olfactory signature to different biological and clinical parameters (hemodynamic measurements, NYHA class, duration of treatment, 6-minute walk distance, response to nitric oxide, BNP levels).

Studientyp

Interventionell

Einschreibung (Tatsächlich)

273

Phase

  • Unzutreffend

Kontakte und Standorte

Dieser Abschnitt enthält die Kontaktdaten derjenigen, die die Studie durchführen, und Informationen darüber, wo diese Studie durchgeführt wird.

Studienorte

      • Le Kremlin-Bicêtre, Frankreich, 94275
        • AP-HP, Bicêtre Hospital

Teilnahmekriterien

Forscher suchen nach Personen, die einer bestimmten Beschreibung entsprechen, die als Auswahlkriterien bezeichnet werden. Einige Beispiele für diese Kriterien sind der allgemeine Gesundheitszustand einer Person oder frühere Behandlungen.

Zulassungskriterien

Studienberechtigtes Alter

18 Jahre bis 65 Jahre (Erwachsene, Älterer Erwachsener)

Akzeptiert gesunde Freiwillige

Nein

Studienberechtigte Geschlechter

Alle

Beschreibung

Inclusion Criteria:

Patients group (Group A)

  • Age 18 to 65 years inclusive
  • Idiopathic or heritable PAH confirmed by right heart catheterization
  • Affiliated to a social security (excluding AME)

Healthy control group (Group B)

  • Age 18 to 65 years inclusive
  • No known allergy
  • No history of known pathology
  • No chronic disease in active phase
  • No history of respiratory illness
  • Not genetically linked with the patient
  • Affiliated to a social security (excluding AME)

At risk group (Group C)

  • Age between 18 and 65 years old inclusive
  • Subjects included in the protocol Delphi2 or Subject satisfying the inclusion and non-inclusion criteria of the DELPHI2 study
  • Affiliated to a social security (excluding AME)

Patient group (Group D)

  • Age between 18 and 65 years old inclusive
  • Post-embolic HTP
  • Affiliated to a social security scheme (excluding AME)

Exclusion Criteria:

Any patient/subject presenting :

  • Connective tissue disease
  • HIV infection
  • Portal hypertension
  • Congenital heart disease
  • Asthma and other coexisting lung diseases
  • Pregnant or breastfeeding woman
  • Alcohol addiction (if consumption >3 glasses/day for men and >2 glasses/day for women)
  • Smoking addiction (if consumption >5 cigarettes/day)
  • Having had a CT scan in the week prior to the inclusion visit
  • Subjects who have consumed coffee, alcohol, or a cigarette in less than 3 hours

Studienplan

Dieser Abschnitt enthält Einzelheiten zum Studienplan, einschließlich des Studiendesigns und der Messung der Studieninhalte.

Wie ist die Studie aufgebaut?

Designdetails

  • Hauptzweck: Diagnose
  • Zuteilung: Nicht randomisiert
  • Interventionsmodell: Parallele Zuordnung
  • Maskierung: Keine (Offenes Etikett)

Waffen und Interventionen

Teilnehmergruppe / Arm
Intervention / Behandlung
Experimental: idiopathic PAH
Exhaled Breath Olfactory Signature Detected by an Artificial Nose
Experimental: heritable PAH with BMPR2 mutation
Exhaled Breath Olfactory Signature Detected by an Artificial Nose
Experimental: chronic thromboembolic PH
Exhaled Breath Olfactory Signature Detected by an Artificial Nose
Experimental: Controls
Exhaled Breath Olfactory Signature Detected by an Artificial Nose

Was misst die Studie?

Primäre Ergebnismessungen

Ergebnis Maßnahme
Maßnahmenbeschreibung
Zeitfenster
Volatile organic compounds in exhaled breath in patients of each group detected using sensor array on the basis of cross-reactive gold-nanoparticles coated with organic ligands.
Zeitfenster: Up to 4 hours
The primary endpoint will be the ability of the E-nose to discriminate patients with PAH from healthy controls by their olfactory signature from the profile of volatile organic compounds in exhaled breath.
Up to 4 hours

Mitarbeiter und Ermittler

Hier finden Sie Personen und Organisationen, die an dieser Studie beteiligt sind.

Ermittler

  • Hauptermittler: Marc Humbert, MD,PhD, Assistance Publique - Hôpitaux de Paris

Studienaufzeichnungsdaten

Diese Daten verfolgen den Fortschritt der Übermittlung von Studienaufzeichnungen und zusammenfassenden Ergebnissen an ClinicalTrials.gov. Studienaufzeichnungen und gemeldete Ergebnisse werden von der National Library of Medicine (NLM) überprüft, um sicherzustellen, dass sie bestimmten Qualitätskontrollstandards entsprechen, bevor sie auf der öffentlichen Website veröffentlicht werden.

Haupttermine studieren

Studienbeginn (Tatsächlich)

4. März 2016

Primärer Abschluss (Tatsächlich)

28. August 2018

Studienabschluss (Tatsächlich)

4. September 2018

Studienanmeldedaten

Zuerst eingereicht

23. Februar 2016

Zuerst eingereicht, das die QC-Kriterien erfüllt hat

24. Mai 2016

Zuerst gepostet (Schätzen)

25. Mai 2016

Studienaufzeichnungsaktualisierungen

Letztes Update gepostet (Tatsächlich)

4. Mai 2021

Letztes eingereichtes Update, das die QC-Kriterien erfüllt

30. April 2021

Zuletzt verifiziert

1. Dezember 2016

Mehr Informationen

Begriffe im Zusammenhang mit dieser Studie

Plan für individuelle Teilnehmerdaten (IPD)

Planen Sie, individuelle Teilnehmerdaten (IPD) zu teilen?

Nein

Diese Informationen wurden ohne Änderungen direkt von der Website clinicaltrials.gov abgerufen. Wenn Sie Ihre Studiendaten ändern, entfernen oder aktualisieren möchten, wenden Sie sich bitte an register@clinicaltrials.gov. Sobald eine Änderung auf clinicaltrials.gov implementiert wird, wird diese automatisch auch auf unserer Website aktualisiert .

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