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Cholinergic Markers Alzheimer's Disease (CHOLINE)

17. Februar 2021 aktualisiert von: Assistance Publique - Hôpitaux de Paris

Cholinergic Markers as Predictive Tools of Therapeutic Response in Alzheimer's Disease (CHOLINE)

Several previous studies have assessed acetylcholine (Ach) and acetylcholinesterase activity (AchE-a) levels in Alzheimer's disease (AD) pathophysiology. The cerebrospinal fluid (CSF) Ach level was significantly decreased in AD patients, and correlated positively with dementia score and MMSE (1, 2). Two studies have demonstrated positive correlations between CSF AchE-a and CSF Tau, phosphorylated-Tau (P-Tau) and AB 1-42 peptide (3,4). ChEIs (cholinesterase inhibitors) have been approved for the treatment of AD but only 20 to 30 % of patients are responders (5). Any consistent data allow the clinician to predict the response to the treatment. The link between basal cholinergic status and ChEIs efficiency has never been done. Even if, there is a wild research in AD treatment, ChEIs or treatment acting on the Ach pathways will remain a long time valuable treatment particularly in moderate AD in which disease modifying therapies did not show any efficiency.

The investigators's objective is to prospectively explore the predicting value of CSF Ach and AchE-a levels on ChEIs response in AD patients.

Studienübersicht

Status

Abgeschlossen

Bedingungen

Intervention / Behandlung

Detaillierte Beschreibung

Strategy: Within the framework of the usual management, the investigators propose the protocol to patients who had an assay of the CSF biomarkers with a CSF AD biological profile before the introduction of an IChEs and having accepted Their CSF will stocked in our biobank. Patients will only have additional neuropsychological assessments. The rest of the care comes under the current care.

The quantification of ACh in the CSF will be performed in tandem mass spectrometry after separation by liquid chromatography (LC-MS / MS). AChE activity will be determined by colorimetric determination.

The investigators's objective is to prospectively explore the predicting value of CSF Ach and AchE-a levels on ChEIs response in AD patients.

The evaluation criteria will be

  • Difference of the mean value of the ACh level and AChE activity in the CSF between the responder and non-respondier groups of patients.
  • "Responder" patients are defined by an improvement of at least 4 points on the ADAS-Cog (cognitive part) ADAS-Cog after 6 months of treatment.
  • "Non-responders" are defined as aggravation, lack of improvement or improvement <4 points on the ADAS-Cog scale.

Studientyp

Beobachtungs

Einschreibung (Tatsächlich)

100

Kontakte und Standorte

Dieser Abschnitt enthält die Kontaktdaten derjenigen, die die Studie durchführen, und Informationen darüber, wo diese Studie durchgeführt wird.

Studienorte

      • Paris, Frankreich, 75010
        • Centre Mémoire de Ressources et de Recherche Paris Nord

Teilnahmekriterien

Forscher suchen nach Personen, die einer bestimmten Beschreibung entsprechen, die als Auswahlkriterien bezeichnet werden. Einige Beispiele für diese Kriterien sind der allgemeine Gesundheitszustand einer Person oder frühere Behandlungen.

Zulassungskriterien

Studienberechtigtes Alter

50 Jahre und älter (Erwachsene, Älterer Erwachsener)

Akzeptiert gesunde Freiwillige

Nein

Studienberechtigte Geschlechter

Alle

Probenahmeverfahren

Nicht-Wahrscheinlichkeitsprobe

Studienpopulation

Mild to moderate Alzheimer disease 's patients

Beschreibung

Inclusion Criteria:

Inclusion criteria :

  • Male or Female aged ≥ 50 years
  • Patients with a biological profile of CSF biomarkers in favor of Alzheimer's disease
  • Alzheimer's disease diagnosed according to McKahnn 2011 criteria [1] at mild to moderate stage Clinical Dementia Rating (CDR) ≤2
  • Indication to treatment with inhibitor of acetycholinesterase
  • Patients benefiting from national health coverage
  • Patients not subject to legal protection
  • Fluent in French language

Exclusion criteria :

  • No indication or contraindication to PL
  • Contraindications to IChEs
  • Patient included in other anti-Alzheimer drug clinical trial
  • Clinical Dementia Rating CDR> 2
  • Another cause of neurocognitive decline
  • Serious psychiatric disorders
  • Other serious life-threatening conditions

Studienplan

Dieser Abschnitt enthält Einzelheiten zum Studienplan, einschließlich des Studiendesigns und der Messung der Studieninhalte.

Wie ist die Studie aufgebaut?

Designdetails

Kohorten und Interventionen

Gruppe / Kohorte
Intervention / Behandlung
Alzheimer disease patients
Neuropsychological test

Was misst die Studie?

Primäre Ergebnismessungen

Ergebnis Maßnahme
Maßnahmenbeschreibung
Zeitfenster
Neuropsychological test (ADASCog)
Zeitfenster: between baseline and month 6
"Responder" patients are defined by an improvement of at least 4 points on the ADAS-Cog (cognitive part) ADAS-Cog after 6 months of treatment. "Non-responders" are defined as aggravation, lack of improvement or improvement <4 points on the ADAS-Cog scale
between baseline and month 6

Sekundäre Ergebnismessungen

Ergebnis Maßnahme
Maßnahmenbeschreibung
Zeitfenster
Rate of responder AD in this cohort included according to the new AD criteria and comparison of the current rate with the previous rate published using former AD criteria
Zeitfenster: month 6
Alzheimer disease (AD)
month 6
Difference of CSF Ach AND AChE activity between responder and non responder groups
Zeitfenster: month 6
biological test
month 6
Statistical evaluation of the link between CSF Ach, AChE activity, total and phosphorylated Tau, Aß40 and Aß42.
Zeitfenster: month 6
biological test
month 6

Mitarbeiter und Ermittler

Hier finden Sie Personen und Organisationen, die an dieser Studie beteiligt sind.

Studienaufzeichnungsdaten

Diese Daten verfolgen den Fortschritt der Übermittlung von Studienaufzeichnungen und zusammenfassenden Ergebnissen an ClinicalTrials.gov. Studienaufzeichnungen und gemeldete Ergebnisse werden von der National Library of Medicine (NLM) überprüft, um sicherzustellen, dass sie bestimmten Qualitätskontrollstandards entsprechen, bevor sie auf der öffentlichen Website veröffentlicht werden.

Haupttermine studieren

Studienbeginn (Tatsächlich)

8. November 2017

Primärer Abschluss (Tatsächlich)

12. Januar 2021

Studienabschluss (Tatsächlich)

12. Januar 2021

Studienanmeldedaten

Zuerst eingereicht

20. Februar 2017

Zuerst eingereicht, das die QC-Kriterien erfüllt hat

21. März 2017

Zuerst gepostet (Tatsächlich)

27. März 2017

Studienaufzeichnungsaktualisierungen

Letztes Update gepostet (Tatsächlich)

18. Februar 2021

Letztes eingereichtes Update, das die QC-Kriterien erfüllt

17. Februar 2021

Zuletzt verifiziert

1. Februar 2021

Mehr Informationen

Begriffe im Zusammenhang mit dieser Studie

Plan für individuelle Teilnehmerdaten (IPD)

Planen Sie, individuelle Teilnehmerdaten (IPD) zu teilen?

UNENTSCHIEDEN

Arzneimittel- und Geräteinformationen, Studienunterlagen

Studiert ein von der US-amerikanischen FDA reguliertes Arzneimittelprodukt

Nein

Studiert ein von der US-amerikanischen FDA reguliertes Geräteprodukt

Nein

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