- ICH GCP
- US-Register für klinische Studien
- Klinische Studie NCT03244488
Mental Ability Challenge Study in Adults With and Without HIV
21. Februar 2019 aktualisiert von: Asante Kamkwalala, Vanderbilt University Medical Center
Cholinergic Correlates of Impaired Cognitive Ability in HIV-Associated Neurocognitive Disorders
It is estimated that by 2016, nearly 50% of HIV-positive individuals in the US will be aged 50 or older, and up to 60% of those will experience some degree of cognitive impairment as they age.
The purpose of this study is to evaluate the contribution of the neuronal cholinergic receptor system to the cognitive impairments seen in adults aging with chronic HIV Infection.
By using anti-cholinergic challenge drugs to reversibly "stress" cognitive functioning, the investigators hope to understand whether the presence of the HIV virus in the brain impairs the neural system necessary for normal cognition, more than would be expected from normal cognitive aging.
Studienübersicht
Status
Abgeschlossen
Bedingungen
Intervention / Behandlung
Detaillierte Beschreibung
This study is intended to evaluate the involvement of the neuronal cholinergic receptor system in the accelerated cognitive aging profile seen in adults living with chronic HIV-1 infection.
It is estimated by the CDC that by the year 2016, nearly 50% of the US' HIV-positive population will be 50 or older.
The HIV-1 virus is known to enter the CNS very rapidly after initial infection, and cause a pattern of persistent neural inflammation, which is deleterious to neurons and glia.
This damage is believed to be the basis of cognitive impairment associated with long-term chronic HIV infection, known as HIV-Associated Neurocognitive Disorders (HAND).
Successful introduction of Anti-Retroviral Treatment (ART) has greatly reduced the likelihood of progressing to the most severe category of HAND (HIV-Associated Dementia), however the mild and moderate forms (Asymptomatic Neurocognitive Impairment and Mild Neurocognitive Disorder, respectively) are still fairly common even in adults declared "virally suppressed", with little to no detectable peripheral viral DNA/RNA.
Prior studies have shown that over the lifetime, more than 50% of adults diagnosed with HIV will experience some degree of cognitive impairment as they age.
Some of these changes may be due to cholinergic dysfunction.
The acetylcholinergic receptor system is necessary for normal cognitive performance, and is active during working memory, executive functioning, attention, and learning tasks.
It has been shown that as the human brain ages, cognitive ability begins to decline, and correlates with declining acetylcholinergic activity.
The cholinergic theory of cognitive aging postulates that this loss of activity at cholinergic receptors with age is at least partly responsible for poorer cognitive performance in aging.
I will use this model to examine the impact of HIV infection on cholinergic system functioning.
This study will use a well-established anti-cholinergic drug challenge model to evaluate cognitive performance in domains of cognitive functioning relevant to cholinergic functioning.
Under conditions of temporary muscarinic or nicotinic blockade, or a combination of both, I aim to explore the contribution of putative cholinergic receptor dysfunction to the observed symptoms of HAND.
I also intend to determine whether age and HIV-status interact to produce an accelerated pattern of cholinergic cognitive aging that would indicate that older adults with HIV are at higher risk for more rapid cognitive aging than HIV-negative individuals.
If successful, the outcome of this study would support the future exploration of novel pro-cholinergic medications to treat cognitive symptoms of HAND, which may improve quality of life for adults living with chronic HIV infection, as they survive into old age.
Studientyp
Beobachtungs
Einschreibung (Tatsächlich)
22
Kontakte und Standorte
Dieser Abschnitt enthält die Kontaktdaten derjenigen, die die Studie durchführen, und Informationen darüber, wo diese Studie durchgeführt wird.
Studienorte
-
-
Tennessee
-
Nashville, Tennessee, Vereinigte Staaten, 37212
- Vanderbilt University Medical Center
-
-
Teilnahmekriterien
Forscher suchen nach Personen, die einer bestimmten Beschreibung entsprechen, die als Auswahlkriterien bezeichnet werden. Einige Beispiele für diese Kriterien sind der allgemeine Gesundheitszustand einer Person oder frühere Behandlungen.
Zulassungskriterien
Studienberechtigtes Alter
35 Jahre und älter (Erwachsene, Älterer Erwachsener)
Akzeptiert gesunde Freiwillige
Ja
Studienberechtigte Geschlechter
Alle
Probenahmeverfahren
Nicht-Wahrscheinlichkeitsprobe
Studienpopulation
HIV-Positive Healthy older adults and HIV-Negative Healthy older adults
Beschreibung
Inclusion Criteria:
- 35 years of age or older;
- HIV-Positive (must be on ART's for at least 6 months, most recent viral load (within 6 months) <50, CD4+ count >200, must be diagnosed HIV-positive at least 5 years) or HIV-Negative, At-Risk Individuals
- Able and willing to give written informed consent
- Negative urine pregnancy test
- Adequate visual and auditory acuity to allow neuropsychological testing.
Exclusion Criteria:
- Unmanaged HIV Infection, identified by no current medication regimen or the presence of one or more AIDS-defining conditions
- Fagerstrom cigarettes per day (CPD) score of '2' indicating heavy use of nicotine
- An ART regimen including a Protease Inhibitor Medication
- A documented history of cardiac disease or abnormal ECG at Screening
- Current alcohol or substance abuse, particularly intravenously
- Current use of psychoactive medications (antipsychotics, benzodiazepines, etc.)
- Current Axis I or Axis II psychiatric disorder
- History of myocardial infarction in the past year or unstable or severe cardiovascular disease
Studienplan
Dieser Abschnitt enthält Einzelheiten zum Studienplan, einschließlich des Studiendesigns und der Messung der Studieninhalte.
Wie ist die Studie aufgebaut?
Designdetails
Kohorten und Interventionen
Gruppe / Kohorte |
Intervention / Behandlung |
---|---|
HIV-Positive
Patients will be administered each of 4 possible treatments: high dose (5 mcg/kg) scopolamine, high dose (20 mg) mecamylamine, a low dose combination (2.5mcg/kg and 10 mg) of scopolamine and mecamylamine, or placebo.
|
2.5 or 5 mcg/kg of scopolamine via IV
10 or 20mg of mecamylamine orally
|
HIV-Negative
Patients will be administered each of 4 possible treatments: high dose (5 mcg/kg) scopolamine, high dose (20 mg) mecamylamine, a low dose combination (2.5mcg/kg and 10 mg) of scopolamine and mecamylamine, or placebo.
|
2.5 or 5 mcg/kg of scopolamine via IV
10 or 20mg of mecamylamine orally
|
Was misst die Studie?
Primäre Ergebnismessungen
Ergebnis Maßnahme |
Maßnahmenbeschreibung |
Zeitfenster |
---|---|---|
Cognitive Outcome - Lower verbal memory score
Zeitfenster: 2 hours
|
Cognitive performance will be more significantly impaired by study medications in HIV-positive participants relative to HIV-negative participants, indicating impairment of cholinergic neurotransmitter system.
|
2 hours
|
Sekundäre Ergebnismessungen
Ergebnis Maßnahme |
Maßnahmenbeschreibung |
Zeitfenster |
---|---|---|
Age and HIV-Status Interaction - Slower CRTreaction time
Zeitfenster: 2 hours
|
Older age and positive HIV status will interact to more significantly impair cognitive performance as measured by reaction time on the Choice Reaction Time task under the influence of study medications, than either variable alone.
|
2 hours
|
Mitarbeiter und Ermittler
Hier finden Sie Personen und Organisationen, die an dieser Studie beteiligt sind.
Studienaufzeichnungsdaten
Diese Daten verfolgen den Fortschritt der Übermittlung von Studienaufzeichnungen und zusammenfassenden Ergebnissen an ClinicalTrials.gov. Studienaufzeichnungen und gemeldete Ergebnisse werden von der National Library of Medicine (NLM) überprüft, um sicherzustellen, dass sie bestimmten Qualitätskontrollstandards entsprechen, bevor sie auf der öffentlichen Website veröffentlicht werden.
Haupttermine studieren
Studienbeginn (Tatsächlich)
1. Dezember 2015
Primärer Abschluss (Tatsächlich)
1. Dezember 2018
Studienabschluss (Tatsächlich)
1. Dezember 2018
Studienanmeldedaten
Zuerst eingereicht
27. Juli 2017
Zuerst eingereicht, das die QC-Kriterien erfüllt hat
4. August 2017
Zuerst gepostet (Tatsächlich)
9. August 2017
Studienaufzeichnungsaktualisierungen
Letztes Update gepostet (Tatsächlich)
25. Februar 2019
Letztes eingereichtes Update, das die QC-Kriterien erfüllt
21. Februar 2019
Zuletzt verifiziert
1. Februar 2019
Mehr Informationen
Begriffe im Zusammenhang mit dieser Studie
Zusätzliche relevante MeSH-Bedingungen
- Psychische Störungen
- Erkrankungen des Gehirns
- Erkrankungen des zentralen Nervensystems
- Erkrankungen des Nervensystems
- RNA-Virusinfektionen
- Viruserkrankungen
- Infektionen
- Durch Blut übertragene Infektionen
- Übertragbare Krankheiten
- Sexuell übertragbare Krankheiten, viral
- Sexuell übertragbare Krankheiten
- Lentivirus-Infektionen
- Retroviridae-Infektionen
- Immunologische Mangelsyndrome
- Erkrankungen des Immunsystems
- Neurokognitive Störungen
- Demenz
- HIV-Infektionen
- AIDS-Demenz-Komplex
- Alterung, vorzeitig
- Physiologische Wirkungen von Arzneimitteln
- Neurotransmitter-Agenten
- Molekulare Mechanismen der pharmakologischen Wirkung
- Antihypertensive Mittel
- Parasympatholytika
- Autonome Agenten
- Agenten des peripheren Nervensystems
- Muskarinische Antagonisten
- Cholinerge Antagonisten
- Cholinerge Wirkstoffe
- Antiemetika
- Magen-Darm-Mittel
- Adjuvantien, Anästhesie
- Mydriatics
- Ganglienblocker
- Nikotin-Antagonisten
- Mecamylamin
- Scopolamin
- Butylscopolammoniumbromid
Andere Studien-ID-Nummern
- 150929
Plan für individuelle Teilnehmerdaten (IPD)
Planen Sie, individuelle Teilnehmerdaten (IPD) zu teilen?
NEIN
Arzneimittel- und Geräteinformationen, Studienunterlagen
Studiert ein von der US-amerikanischen FDA reguliertes Arzneimittelprodukt
Ja
Studiert ein von der US-amerikanischen FDA reguliertes Geräteprodukt
Nein
Diese Informationen wurden ohne Änderungen direkt von der Website clinicaltrials.gov abgerufen. Wenn Sie Ihre Studiendaten ändern, entfernen oder aktualisieren möchten, wenden Sie sich bitte an register@clinicaltrials.gov. Sobald eine Änderung auf clinicaltrials.gov implementiert wird, wird diese automatisch auch auf unserer Website aktualisiert .
Klinische Studien zur Scopolamine Injectable Product
-
Fakultas Kedokteran Universitas IndonesiaUnbekannt
-
PfizerEli Lilly and CompanyAbgeschlossenArthroseVereinigte Staaten, Spanien, Australien, Serbien, Deutschland, Kanada, Japan, Neuseeland, Ungarn, Italien, Schweden, Litauen, Portugal, Russische Föderation, Slowakei
-
Bukwang PharmaceuticalBeendet
-
Suranaree University of TechnologyAbgeschlossenDas Phänomen der Abnahme des elektrischen Widerstands innerhalb der leitenden Kammern, was zu einer Zunahme der leitenden Eigenschaft führtThailand
-
Repurposed Therapeutics, Inc.UnbekanntBewegungskrankheitVereinigte Staaten
-
GlaxoSmithKlineAbgeschlossen
-
Daniela MogaNational Institute on Aging (NIA)AbgeschlossenDemenz | Alzheimer-KrankheitVereinigte Staaten
-
Semmelweis UniversityAbgeschlossen