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Endoscopic Remission, Histologic Remission and Barrier Healing for Predicting Disease Behaviour in IBD (ERIca)

14. Dezember 2021 aktualisiert von: Timo Rath, University of Erlangen-Nürnberg Medical School

Direct Comparison of Endoscopic and Histologic Remission and Barrier Healing for Predicting Long Term Disease Behaviour in Clinically Remittent IBD Patients: the Prospective ERIca Study

Within this study, the investigators aim to directly compare the value of endoscopic remission, histologic remission and barrier healing for predicting long-term disease behavior in a large cohort of clinically remittent IBD patients.

Studienübersicht

Status

Rekrutierung

Detaillierte Beschreibung

Mucosal healing is a key therapeutic goal in the management of patients with inflammatory bowel diseases (IBD) that is associated with favorable long-term disease outcome. In addition, histologic remission is an emerging endpoint and first data suggest that functional assessment of the integrity of the intestinal barrier, i.e. barrier healing, by confocal laser endomicroscopy (CLE) correlates to clinical disease behavior and outcome.

Within this study, the investigators will prospectively include IBD patients in clinical remission and assess endoscopic remission, histologic remission and barrier healing during baseline ileocolonoscopy. Participants will then be closely followed up in the IBD outpatient department of the University Hospital Erlangen every 4 to 8 weeks for participants under biological therapy and every 8 weeks for participants under conventional therapy. At each visit, clinical disease activity using the Mayo Clinical Score (MCS) and the Crohn's disease activity Index (CDAI), respectively, routine laboratory parameters and current and past medications will be recorded. Further, at each visit, major clinical events (MCE), defined as (i) disease flare; (ii) IBD-related hospitalization, (iii) IBD-related surgery, (iv) necessity for initiation of systemic steroids, immunosuppressants or biologics; (v) necessity for escalation of an existing biological therapy, will be recorded. The primary endpoint of this study is to comparatively assess the predictive values of barrier healing, endoscopic remission and histologic remission for predicting occurrence of MCE in IBD patients in clinical remission

Studientyp

Beobachtungs

Einschreibung (Voraussichtlich)

180

Kontakte und Standorte

Dieser Abschnitt enthält die Kontaktdaten derjenigen, die die Studie durchführen, und Informationen darüber, wo diese Studie durchgeführt wird.

Studienkontakt

Studienorte

Teilnahmekriterien

Forscher suchen nach Personen, die einer bestimmten Beschreibung entsprechen, die als Auswahlkriterien bezeichnet werden. Einige Beispiele für diese Kriterien sind der allgemeine Gesundheitszustand einer Person oder frühere Behandlungen.

Zulassungskriterien

Studienberechtigtes Alter

18 Jahre bis 99 Jahre (Erwachsene, Älterer Erwachsener)

Akzeptiert gesunde Freiwillige

N/A

Studienberechtigte Geschlechter

Alle

Probenahmeverfahren

Nicht-Wahrscheinlichkeitsprobe

Studienpopulation

Consecutive patients with an established IBD diagnosis for at least 12 months duration presenting in clinical remission presenting at the Department of Gastroenterology of the University Hospital Erlangen will be prospectively included.

Beschreibung

Inclusion Criteria:

  • patients with an established IBD diagnosis for at least 12 months duration
  • IBD patients in clinical remission

Exclusion Criteria:

  • patients with poor bowel preparation
  • patients with total colectomy,
  • patients with concomitant beta blocker therapy,
  • patients with known allergy to fluorescein
  • patients with a planned change in IBD-related pharmacotherapy

Studienplan

Dieser Abschnitt enthält Einzelheiten zum Studienplan, einschließlich des Studiendesigns und der Messung der Studieninhalte.

Wie ist die Studie aufgebaut?

Designdetails

Kohorten und Interventionen

Gruppe / Kohorte
Intervention / Behandlung
IBD patients with endoscopic remission
No intervention will be administered. All patients with endoscopic remission will be monitored for the future development of major clinical events. Diagnostic performances of endoscopic remission for predicting major clinical events will be calculated.
During follow-up, major clinical events, defined as (i) disease flare; (ii) IBD-related hospitalization, (iii) IBD-related surgery, (iv) necessity for initiation of systemic steroids, immunosuppressants or biologics; (v) necessity for escalation of an existing biological therapy, will be recorded.
IBD patients with histologic remission
No intervention will be administered. All patients with histologic remission will be monitored for the future development of major clinical events. Diagnostic performances of histologic remission for predicting major clinical events will be calculated.
During follow-up, major clinical events, defined as (i) disease flare; (ii) IBD-related hospitalization, (iii) IBD-related surgery, (iv) necessity for initiation of systemic steroids, immunosuppressants or biologics; (v) necessity for escalation of an existing biological therapy, will be recorded.
IBD patients with barrier healing
No intervention will be administered. All patients with barrier healing will be monitored for the future development of major clinical events. Diagnostic performances of barrier healing for predicting major clinical events will be calculated.
During follow-up, major clinical events, defined as (i) disease flare; (ii) IBD-related hospitalization, (iii) IBD-related surgery, (iv) necessity for initiation of systemic steroids, immunosuppressants or biologics; (v) necessity for escalation of an existing biological therapy, will be recorded.

Was misst die Studie?

Primäre Ergebnismessungen

Ergebnis Maßnahme
Maßnahmenbeschreibung
Zeitfenster
Predictive value of endoscopic remission in ulcerative colitis
Zeitfenster: 2 years
Endoscopic remission will be assessed using the Mayo Endoscopy Score in ulcerative colitis
2 years
Predictive value of endoscopic remission in Crohn's disease
Zeitfenster: 2 years
Endoscopic remission will be assessed using the simplified endoscopic index of severity (SES-CD) in Crohn's disease
2 years
Predictive value of histologic remission in ulcerative colitis
Zeitfenster: 2 years
Histologic remission will be assessed using the Robarts Histology Index and the Nancy Histology Index in ulcerative colitis
2 years
Predictive value of histologic remission in Crohn's disease
Zeitfenster: 2 years
Histologic remission will be assessed using a modified Riley Score in Crohn's disease
2 years
Predictive value of barrier healing
Zeitfenster: 2 years
Barrier healing will be assessed using the well-established Watson-Score as a semiquantitative grading system of the intestinal barrier function
2 years

Mitarbeiter und Ermittler

Hier finden Sie Personen und Organisationen, die an dieser Studie beteiligt sind.

Ermittler

  • Hauptermittler: Timo Rath, MD, University Hospital Erlangen, Department of Medicine 1

Studienaufzeichnungsdaten

Diese Daten verfolgen den Fortschritt der Übermittlung von Studienaufzeichnungen und zusammenfassenden Ergebnissen an ClinicalTrials.gov. Studienaufzeichnungen und gemeldete Ergebnisse werden von der National Library of Medicine (NLM) überprüft, um sicherzustellen, dass sie bestimmten Qualitätskontrollstandards entsprechen, bevor sie auf der öffentlichen Website veröffentlicht werden.

Haupttermine studieren

Studienbeginn (Tatsächlich)

16. Januar 2017

Primärer Abschluss (Voraussichtlich)

1. April 2022

Studienabschluss (Voraussichtlich)

1. Mai 2022

Studienanmeldedaten

Zuerst eingereicht

19. Oktober 2021

Zuerst eingereicht, das die QC-Kriterien erfüllt hat

14. Dezember 2021

Zuerst gepostet (Tatsächlich)

15. Dezember 2021

Studienaufzeichnungsaktualisierungen

Letztes Update gepostet (Tatsächlich)

15. Dezember 2021

Letztes eingereichtes Update, das die QC-Kriterien erfüllt

14. Dezember 2021

Zuletzt verifiziert

1. Dezember 2021

Mehr Informationen

Begriffe im Zusammenhang mit dieser Studie

Andere Studien-ID-Nummern

  • ERIca Study

Plan für individuelle Teilnehmerdaten (IPD)

Planen Sie, individuelle Teilnehmerdaten (IPD) zu teilen?

NEIN

Arzneimittel- und Geräteinformationen, Studienunterlagen

Studiert ein von der US-amerikanischen FDA reguliertes Arzneimittelprodukt

Nein

Studiert ein von der US-amerikanischen FDA reguliertes Geräteprodukt

Nein

Diese Informationen wurden ohne Änderungen direkt von der Website clinicaltrials.gov abgerufen. Wenn Sie Ihre Studiendaten ändern, entfernen oder aktualisieren möchten, wenden Sie sich bitte an register@clinicaltrials.gov. Sobald eine Änderung auf clinicaltrials.gov implementiert wird, wird diese automatisch auch auf unserer Website aktualisiert .

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