- ICH GCP
- US-Register für klinische Studien
- Klinische Studie NCT07595081
Propionic Acid for Multiple Sclerosis: Safety and Benefits (Pro-MADAI)
12. Mai 2026 aktualisiert von: Tobias Moser, Salzburger Landeskliniken
Propionic Acid in Multiple Sclerosis: Safety, Tolerability and Clinical Outcomes From the Pro-MADAI Study
The purpose of this study is to explore the long-term safety, tolerability, and clinical efficacy of propionic acid as an add-on therapy in multiple sclerosis (MS).
Studienübersicht
Status
Abgeschlossen
Bedingungen
Intervention / Behandlung
Detaillierte Beschreibung
This study is a prospective, open-label extension of the placebo-controlled MADAI trial, including 22 patients with stable relapsing-remitting multiple sclerosis.
Participants received oral PA (500 mg twice daily) for an additional 9 months follow-up (FU).
Multimodal assessments included cognitive testing (SDMT), physical performance (9HPT, 10mWT), patient-reported outcome measurements PROMs (SF-36, FSMC, ESS, BDI-II), and serum NfL analysis.
Studientyp
Interventionell
Einschreibung (Tatsächlich)
22
Phase
- Phase 2
- Phase 3
Kontakte und Standorte
Dieser Abschnitt enthält die Kontaktdaten derjenigen, die die Studie durchführen, und Informationen darüber, wo diese Studie durchgeführt wird.
Studienorte
-
-
State of Salzburg
-
Salzburg, State of Salzburg, Österreich, 5020
- Salzburger Landeskliniken
-
-
Teilnahmekriterien
Forscher suchen nach Personen, die einer bestimmten Beschreibung entsprechen, die als Auswahlkriterien bezeichnet werden. Einige Beispiele für diese Kriterien sind der allgemeine Gesundheitszustand einer Person oder frühere Behandlungen.
Zulassungskriterien
Studienberechtigtes Alter
- Erwachsene
- Älterer Erwachsener
Akzeptiert gesunde Freiwillige
Nein
Beschreibung
Inclusion Criteria:
- Diagnosis of multiple sclerosis (MS)
- Clinically and radiologically stable MS in the previous 3 months
- Age between 18 and 70 years
- Positive finding for oligoclonal bands (OCBs)
- Written consent
- Blood collection at the beginning and end of the study for routine parameter examination as well as sample preservation (especially for measuring propionic acid levels)
- Negative pregnancy test for female participants of childbearing age
Exclusion Criteria:
- History of ongoing propionic acid (PA) supplementation exceeding 3 months
- Positive JC virus titer during natalizumab treatment
- Presence of severe active systemic disease
- Presence of acute neurological conditions
Studienplan
Dieser Abschnitt enthält Einzelheiten zum Studienplan, einschließlich des Studiendesigns und der Messung der Studieninhalte.
Wie ist die Studie aufgebaut?
Designdetails
- Hauptzweck: Behandlung
- Zuteilung: Nicht randomisiert
- Interventionsmodell: Einzelgruppenzuweisung
- Maskierung: Keine (Offenes Etikett)
Waffen und Interventionen
Teilnehmergruppe / Arm |
Intervention / Behandlung |
|---|---|
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Aktiver Komparator: Propionsäure 1000 mg
|
Patients will receive propionic acid as add on MS treatment.
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Was misst die Studie?
Primäre Ergebnismessungen
Ergebnis Maßnahme |
Maßnahmenbeschreibung |
Zeitfenster |
|---|---|---|
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Serum neurofilament light chain (NfL)
Zeitfenster: 9 months
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assessed as pg/ml
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9 months
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Sekundäre Ergebnismessungen
Ergebnis Maßnahme |
Maßnahmenbeschreibung |
Zeitfenster |
|---|---|---|
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Symbol Digit Modalities Test (SDMT)
Zeitfenster: 9 months
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Measuring cognitive processing speed in patients with MS.
Participants are instructed to match symbols to their respective numbers using a reference key.
The final score is determined by the number of correct symbol-number pairings completed within 90 seconds.
Higher scores indicate better cognitive abilities.
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9 months
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Nine-Hole Peg Test (9HPT)
Zeitfenster: 9 months
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Instrument to evaluate fine motor skills of the upper limbs and manual dexterity.
Performance is quantified by completion time, with shorter times reflecting better manual dexterity.
The participants insert and remove nine small pegs individually into nine corresponding holes on a rectangular board.
To improve reliability, this process was repeated twice for each hand.
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9 months
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10-Meter Walk Test (10mWT)
Zeitfenster: 9 months
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Evaluation of lower extremity function.
Participants were instructed to walk in a straight line at their fastest comfortable pace without running.
To avoid measurement bias caused by acceleration and deceleration phases, timing was restricted to the interval between the 2- and 8-meter marks, calculating walking speed over a 6-meter distance.
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9 months
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Short Form Health Survey (SF-36)
Zeitfenster: 9 months
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The SF-36 covers eight subscales: physical functioning (PF), role physical (RP), bodily pain (BP), general health (GH), vitality (VT), social functioning (SF), role emotional (RE), and mental health (MH).
These are transformed into two summary scores: the Physical Component Summary (PCS) and the Mental Component Summary (MCS).
Both scores are calculated by combining the subscales using specific algorithms.
They reflect the overall physical and mental health status, respectively.
Each SF-36 domain is scored individually and transformed to a 0-100 scale, where 0 indicates poor health, and 100 represents optimal health.
Scores are interpreted as follows: excellent (>60), above average (51-60), average to slightly below average (41-50), moderately below average (31-40), and significant impairment (<30).
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9 months
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Fatigue Scale for Motor and Cognitive Functions (FSMC)
Zeitfenster: 9 months
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Fatigue was assessed using the 20-item Fatigue Scale for Motor and Cognitive Functions (FSMC).
Motor (FSMCmot) and cognitive (FSMCcog) aspects of fatigue were evaluated separately, and a total score (FSMCtot) was calculated.
This score ranges from 20 to 100.
Fatigue severity was classified as mild (≥43), moderate (≥53), or severe (≥63).
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9 months
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Epworth Sleepiness Scale (ESS)
Zeitfenster: 9 months
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Daytime sleepiness was evaluated using the Epworth sleepiness scale (ESS), an 8-item self-report questionnaire.
The ESS assesses the propensity to fall asleep or doze off briefly in different daily situations.
Higher scores indicate greater daytime sleepiness.
Each Item describes a hypothetical scenario, which participants rate on a 4-point scale (0-3).
This results in a total score ranging from 0 to 24 points.
Excessive daytime sleepiness was classified as mild (>10), moderate (>13), or severe (>16).
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9 months
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Beck Depression Inventory-II (BDI-II)
Zeitfenster: 9 months
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Depressive symptoms were assessed using the Beck Depression Inventory-Second Edition (BDI-II), a 21-item questionnaire.
It evaluates various aspects of depression, including libido, fatigue, appetite, decision-making ability, and feelings of guilt.
For each item, participants were asked to select one of four statements assessing symptom severity from absent (0) to severe (3).
|
9 months
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Mitarbeiter und Ermittler
Hier finden Sie Personen und Organisationen, die an dieser Studie beteiligt sind.
Sponsor
Studienaufzeichnungsdaten
Diese Daten verfolgen den Fortschritt der Übermittlung von Studienaufzeichnungen und zusammenfassenden Ergebnissen an ClinicalTrials.gov. Studienaufzeichnungen und gemeldete Ergebnisse werden von der National Library of Medicine (NLM) überprüft, um sicherzustellen, dass sie bestimmten Qualitätskontrollstandards entsprechen, bevor sie auf der öffentlichen Website veröffentlicht werden.
Haupttermine studieren
Studienbeginn (Tatsächlich)
1. August 2024
Primärer Abschluss (Tatsächlich)
1. Mai 2025
Studienabschluss (Tatsächlich)
12. Dezember 2025
Studienanmeldedaten
Zuerst eingereicht
3. Mai 2026
Zuerst eingereicht, das die QC-Kriterien erfüllt hat
12. Mai 2026
Zuerst gepostet (Tatsächlich)
19. Mai 2026
Studienaufzeichnungsaktualisierungen
Letztes Update gepostet (Tatsächlich)
19. Mai 2026
Letztes eingereichtes Update, das die QC-Kriterien erfüllt
12. Mai 2026
Zuletzt verifiziert
1. Mai 2026
Mehr Informationen
Begriffe im Zusammenhang mit dieser Studie
Schlüsselwörter
Zusätzliche relevante MeSH-Bedingungen
Andere Studien-ID-Nummern
- 1026/2024-2
Arzneimittel- und Geräteinformationen, Studienunterlagen
Studiert ein von der US-amerikanischen FDA reguliertes Arzneimittelprodukt
Nein
Studiert ein von der US-amerikanischen FDA reguliertes Geräteprodukt
Nein
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