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Cerebral Small Vessel Disease Progression Dependent on Stroke Type (ZMA_BIO)

20. Mai 2026 aktualisiert von: Johannes Dorst

Biomarker-based Assessment of Cerebral Small Vessel Disease Progression After Lacunar and Territorial Stroke - a Prospective Cohort Study

The goal of this prospective, observational study is to understand if cerebral small vessel disease (CSVD) has different velocities and patterns of temporal development, dependent on a concurrent ischemic stroke. It focusses on adult patients with known or newly diagnosed CSVD on magnetic resonance imaging. The study will evaluate if blood based, in parts central nervous system specific protein markers, so called biomarkers, have an additional value reflecting the course of CSVD as defined per MRI assessments. Further patient-relevant endpoints include neuropsychological abilities, neurological functional outcomes, quality of life assessments, stroke recurrence risk.

Studienübersicht

Studientyp

Beobachtungs

Einschreibung (Geschätzt)

180

Kontakte und Standorte

Dieser Abschnitt enthält die Kontaktdaten derjenigen, die die Studie durchführen, und Informationen darüber, wo diese Studie durchgeführt wird.

Studienkontakt

Studienorte

    • Baden-Wurttemberg
      • Ulm, Baden-Wurttemberg, Deutschland, 89081
        • Rekrutierung
        • University Hospital Ulm, Department of Neurology, Germany
        • Kontakt:

Teilnahmekriterien

Forscher suchen nach Personen, die einer bestimmten Beschreibung entsprechen, die als Auswahlkriterien bezeichnet werden. Einige Beispiele für diese Kriterien sind der allgemeine Gesundheitszustand einer Person oder frühere Behandlungen.

Zulassungskriterien

Studienberechtigtes Alter

  • Erwachsene
  • Älterer Erwachsener

Akzeptiert gesunde Freiwillige

Nein

Probenahmeverfahren

Nicht-Wahrscheinlichkeitsprobe

Studienpopulation

Adult patients with sporadic, non-genetic cerebral small vessel disease

Beschreibung

Inclusion Criteria:

  • Age ≥ 18 years
  • Evidence of cerebral small vessel disease on brain MRI, defined as white matter hyperintensities (Fazekas grade 1-3)
  • Assignment to one of the following study groups based on MRI findings:
  • cerebral small vessel disease without evidence of an acute ischemic stroke
  • cerebral small vessel disease with acute lacunar ischemic stroke
  • cerebral small vessel disease with acute territorial ischemic stroke
  • Ability to provide written informed consent
  • Sufficient German language skills to understand study procedures and assessments

Exclusion Criteria:

  • Alternative plausible causes of white matter hyperintensities other than cerebral small vessel disease (e.g. inflammatory central nervous system disorders, leukodystrophies, brain tumors)
  • Known neurodegenerative diseases (e.g. Parkinson's disease, Alzheimer's disease, other dementias)
  • Acute or recent traumatic brain injury
  • Contraindications to magnetic resonance imaging
  • Pregnancy or breastfeeding
  • Life expectancy of less than one year
  • Inability to comply with study procedures or follow-up visits

Studienplan

Dieser Abschnitt enthält Einzelheiten zum Studienplan, einschließlich des Studiendesigns und der Messung der Studieninhalte.

Wie ist die Studie aufgebaut?

Designdetails

Kohorten und Interventionen

Gruppe / Kohorte
Group 1
cerebral small vessel disease without current stroke
Group 2
cerebral small vessel disease with acute lacunar stroke
Group 3
cerebral small vessel disease with acute territorial stroke

Was misst die Studie?

Primäre Ergebnismessungen

Ergebnis Maßnahme
Maßnahmenbeschreibung
Zeitfenster
Change in White Matter Lesion Volume based on MRI measurements
Zeitfenster: 1 year
MRI: White Matter Lesion volume will be measured and compared over the study trajectory (baseline upon study termination) in mm3
1 year

Sekundäre Ergebnismessungen

Ergebnis Maßnahme
Maßnahmenbeschreibung
Zeitfenster
Changes of Blood Biomarkers
Zeitfenster: 1 year
Changes in blood biomarkers (e.g. NfL, GFAP, pTau in pg/ml)
1 year
Occurrence of Cerebrovascular Events
Zeitfenster: 1 year
Cerebrovascular events during the follow-up period and their association with biomarker levels and MRI-based disease progression, defined as a binary outcome variable (e.g. for ischemic stroke, myocardial infarction, peripheral artery occlusion).
1 year
Changes in Neuropsychological Tests
Zeitfenster: 1 year
Neuropsychological assessment focussing on attention, executive function, visual and verbal primary and working memory, as well as visuospatial function. For interpretation of results, z-scores will be applicable, as they are normalized according to age. A z-score of 0 equals the mean result of the normative population. A positive value indicates the data point is above the mean (a better performance than the mean results of the normatove population), while a negative value is below the mean. A score of -1.5 means the patient is 1.5 standard deviations below the mean, while a +1.0 is one SD above.
1 year
Neurological Functional Abilities
Zeitfenster: 1 year
Using the modified Rankin Score (0-6, a higher score indicates a worse functional ability and an mRS of 6 indicates death)
1 year
Changes in Neurovascular Duplex/Dopplerultrasound
Zeitfenster: 1 year
Neurovascular Duplex/Dopplerultrasound of extra-/intracranial brain-supplying arteries: changes in Plaque diameters (mm), Intima-Media-Thickness (IMT in mm, a higher IMT is associated with a more severe disease stage)
1 year
Stroke Severity
Zeitfenster: 1 year
National Institutes of Stroke Health Scale (NIHSS, 0-42 points, a higher stroke indicates a more severe stroke)
1 year
Acitivies of Daily Living
Zeitfenster: 1 year
ADL Score according to Katz (0-6)
1 year
EQ5D-5L
Zeitfenster: 1 year
The EQ5D-5L ranges from a maximum of 1 (full health) to a minimum of roughly -0.661
1 year

Mitarbeiter und Ermittler

Hier finden Sie Personen und Organisationen, die an dieser Studie beteiligt sind.

Sponsor

Ermittler

  • Studienstuhl: Mona E Laible, MD, University Hospital Ulm, Germany

Studienaufzeichnungsdaten

Diese Daten verfolgen den Fortschritt der Übermittlung von Studienaufzeichnungen und zusammenfassenden Ergebnissen an ClinicalTrials.gov. Studienaufzeichnungen und gemeldete Ergebnisse werden von der National Library of Medicine (NLM) überprüft, um sicherzustellen, dass sie bestimmten Qualitätskontrollstandards entsprechen, bevor sie auf der öffentlichen Website veröffentlicht werden.

Haupttermine studieren

Studienbeginn (Tatsächlich)

26. März 2026

Primärer Abschluss (Geschätzt)

1. April 2028

Studienabschluss (Geschätzt)

1. April 2028

Studienanmeldedaten

Zuerst eingereicht

13. April 2026

Zuerst eingereicht, das die QC-Kriterien erfüllt hat

20. Mai 2026

Zuerst gepostet (Tatsächlich)

28. Mai 2026

Studienaufzeichnungsaktualisierungen

Letztes Update gepostet (Tatsächlich)

28. Mai 2026

Letztes eingereichtes Update, das die QC-Kriterien erfüllt

20. Mai 2026

Zuletzt verifiziert

1. Mai 2026

Mehr Informationen

Begriffe im Zusammenhang mit dieser Studie

Plan für individuelle Teilnehmerdaten (IPD)

Planen Sie, individuelle Teilnehmerdaten (IPD) zu teilen?

UNENTSCHIEDEN

Arzneimittel- und Geräteinformationen, Studienunterlagen

Studiert ein von der US-amerikanischen FDA reguliertes Arzneimittelprodukt

Nein

Studiert ein von der US-amerikanischen FDA reguliertes Geräteprodukt

Nein

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