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Impacts of HIV Treatment Regimens on Archived Drug Resistance

10. Juni 2026 aktualisiert von: Shui-Shan Lee, MD, Chinese University of Hong Kong

Impact of Antiretroviral Therapy (ART) Switch on Archived HIV-1 Drug Resistance in Virally Suppressed Patients: A Prospective Cohort Study

The study aims to determine the prevalence of drug resistance mutation (DRM) in virally suppressed HIV infection, and the impacts of regimen change and the presence of low level viremia. Adults living with HIV infection on antiretroviral therapy (ART) with full viral suppression would be recruited. Cases are patients planning for regimen switch, while controls are those with and without low level viraemia (LLV) not planned for switch. Blood samples would be collected before and after switch. Sequencing would be performed to identify DRM present in HIV-1 proviral DNA.

Studienübersicht

Detaillierte Beschreibung

Aim/objectives: With the aim of determining the impact of antiretroviral regimen and switch on archived HIV-1 drug resistance mutation (DRM), the study's objectives are, to: (a) estimate the prevalence of DRM in virally suppressed HIV infection; (b) assess changes in archived resistance before and after switch; and (c) identify predictors of archived DRM after regimen switch.

Design: A prospective observational study

Setting: All HIV specialist clinic services in Hong Kong

Methods: Adults living with HIV infection on antiretroviral therapy (ART) with full viral suppression who are planned for regimen switch would be recruited. Controls are patients with and without low level viraemia (LLV) not planned for switch, matched by antiretroviral regimen. Blood samples would be collected before switch, shortly and then 2-3 years after switch. Nanopore sequencing would be performed to identify DRM present in HIV-1 proviral DNA. Transcription of relevant clinical record data would be made to contribute to statistical and phylogenetic analyses

Main outcome measures: Change in DRM frequency between baseline and followups at (a) short term and long term; (b) occurrence of virological failure and time to failure; (c) difference in DRM frequency between presence and absence of LLV, and switched and non-switched patients.

Anticipated outcome: The study results would determine if archived resistance clearance would change following ART switch, identify factors associated with persistence of archived resistance, and inform management on the application of proviral DNA testing in clinical practice.

Studientyp

Beobachtungs

Einschreibung (Geschätzt)

420

Kontakte und Standorte

Dieser Abschnitt enthält die Kontaktdaten derjenigen, die die Studie durchführen, und Informationen darüber, wo diese Studie durchgeführt wird.

Studienkontakt

Studieren Sie die Kontaktsicherung

Studienorte

    • Hong Kong
      • Hong Kong, Hong Kong, China, 0000
        • Rekrutierung
        • S.H. Ho Research Centre for Infectious Diseases, The Chinese University of Hong Kong
        • Kontakt:
        • Kontakt:

Teilnahmekriterien

Forscher suchen nach Personen, die einer bestimmten Beschreibung entsprechen, die als Auswahlkriterien bezeichnet werden. Einige Beispiele für diese Kriterien sind der allgemeine Gesundheitszustand einer Person oder frühere Behandlungen.

Zulassungskriterien

Studienberechtigtes Alter

  • Erwachsene
  • Älterer Erwachsener

Akzeptiert gesunde Freiwillige

Nein

Probenahmeverfahren

Nicht-Wahrscheinlichkeitsprobe

Studienpopulation

Patients living with HIV and who are attendees of HIV specialist clinics in the public service in Hong Kong

Beschreibung

Inclusion Criteria:

  • Patients living with HIV who are (a) aged 18 or above, (b) on antiretroviral therapy, (c) has viral load <20 copies/mL at 2 time points for ≥6 months, (d) planning regimen switch.
  • Patients for inclusion in the control group meet the same criteria (a) but they are not planned for switch. Controls include patients with low level viremia (LLV) as defined as ≥2 consecutive viral load level between 21 and 200 copies/mL in the preceding 2 years.

Exclusion Criteria:

  • Patients living with HIV who (a) are pregnant, (b) have virologic failure, (c) are suffering from concurrent opportunistic infections, (d) are prisoners , (e) are unable to give consent, and (f) have mental illnesses.

Studienplan

Dieser Abschnitt enthält Einzelheiten zum Studienplan, einschließlich des Studiendesigns und der Messung der Studieninhalte.

Wie ist die Studie aufgebaut?

Designdetails

Kohorten und Interventionen

Gruppe / Kohorte
Patients on ART planning for regimen switch
virally suppressed with viral undetectable at 2 consecutive timepoints prior to enrolment
Patients on ART not for regimen switch
with and without low level viraemia prior to enrolment

Was misst die Studie?

Primäre Ergebnismessungen

Ergebnis Maßnahme
Maßnahmenbeschreibung
Zeitfenster
Proportional difference of drug resistance mutation at short term after regimen switch
Zeitfenster: from enrolment to 3-6 months
Percentage difference between the prevalence of drug resistance mutation (DRM) detected by proviral DNA testing at baseline and short term (3-6 months) after regimen switch
from enrolment to 3-6 months
Proportional difference of drug resistance mutation at long term after regimen switch
Zeitfenster: From enrolment to 2-3 years after regimen switch
Percentage difference between the prevalence of drug resistance mutation (DRM) detected by proviral DNA testing at baseline and long term (2-3 years) after regimen switch
From enrolment to 2-3 years after regimen switch

Sekundäre Ergebnismessungen

Ergebnis Maßnahme
Maßnahmenbeschreibung
Zeitfenster
Prevalence of drug resistance mutation
Zeitfenster: at enrolment
Percentage of patients on antiretroviral therapy with drug resistance mutation (DRM) detected by proviral DNA testing at baseline
at enrolment
Proportional Difference of drug resistance mutation prevalence between patients with and without by low level viremia
Zeitfenster: at enrolment
Percentage difference in the prevalence of drug resistance mutation (DRM) detected by proviral DNA testing between the presence and absence of low level viremia at baseline
at enrolment

Andere Ergebnismessungen

Ergebnis Maßnahme
Maßnahmenbeschreibung
Zeitfenster
Prevalence of virologic failure
Zeitfenster: From enrolment to 2-3 years
Prevalence of virologic failure in patients on antiretroviral therapy at 2-3 years after enrolment
From enrolment to 2-3 years

Mitarbeiter und Ermittler

Hier finden Sie Personen und Organisationen, die an dieser Studie beteiligt sind.

Ermittler

  • Hauptermittler: Shui Shan Lee, MD, S.H. Ho Research Centre for Infectious Diseases, The Chinese University of Hong Kong

Studienaufzeichnungsdaten

Diese Daten verfolgen den Fortschritt der Übermittlung von Studienaufzeichnungen und zusammenfassenden Ergebnissen an ClinicalTrials.gov. Studienaufzeichnungen und gemeldete Ergebnisse werden von der National Library of Medicine (NLM) überprüft, um sicherzustellen, dass sie bestimmten Qualitätskontrollstandards entsprechen, bevor sie auf der öffentlichen Website veröffentlicht werden.

Haupttermine studieren

Studienbeginn (Tatsächlich)

1. Oktober 2025

Primärer Abschluss (Geschätzt)

30. September 2029

Studienabschluss (Geschätzt)

31. Dezember 2029

Studienanmeldedaten

Zuerst eingereicht

8. Juni 2026

Zuerst eingereicht, das die QC-Kriterien erfüllt hat

10. Juni 2026

Zuerst gepostet (Tatsächlich)

12. Juni 2026

Studienaufzeichnungsaktualisierungen

Letztes Update gepostet (Tatsächlich)

12. Juni 2026

Letztes eingereichtes Update, das die QC-Kriterien erfüllt

10. Juni 2026

Zuletzt verifiziert

1. Juni 2026

Mehr Informationen

Begriffe im Zusammenhang mit dieser Studie

Plan für individuelle Teilnehmerdaten (IPD)

Planen Sie, individuelle Teilnehmerdaten (IPD) zu teilen?

NEIN

Beschreibung des IPD-Plans

Individual data are protected as per provision of the approval of the Ethics Committee

Arzneimittel- und Geräteinformationen, Studienunterlagen

Studiert ein von der US-amerikanischen FDA reguliertes Arzneimittelprodukt

Nein

Studiert ein von der US-amerikanischen FDA reguliertes Geräteprodukt

Nein

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Klinische Studien zur Antiretrovirale Therapie

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